igen ez a kisvasút 12 méter hosszú vashídja, mely a vonal 43-es szelvényébe esett (a szelvényezés a bányából indult). a vonal 30 méter sugarú ívekkel fordult a hídra.
Ez a híd Tárnok előtt van és igen, kisvasúti! A falu amiről én beszélek az Sóskút. Két vasút volt: egyik a homokbányából, másik a mészkőbányából. A mészkőbányához a biai útról lehet felmenni, Sóskúton kívül. A bánya Öreghegyben van -szemben az igen látványos sziklafallal rendelkező Kálvária-dombbal. Lehetett időszak, amikor a két vasút egy időben működött és a két vonal egymásba futott.
Én erről a hídról írtam, ami így néz ki manapság, és a műholdról így látszik:
A fentrol.hu-n is ott a híd, a kisvasút rákanyarodik a Benta bal partjáról. (Félreértések elkerülése miatt: a Benta a kép tetejétől folyik, tehát a folyásirányt tekintve a kisvasút alulról jön a patak bal partján.) A másik képen látszik, hogy a Rákóczi útról a Benta bal partjára kanyarodik a kiágazás után.
A kisvasúti honlap is úgy jelzi, hogy a kisvasút ezen a helyen ment át a patak bal partjáról a jobb partra.
Hogy közúti forgalom volt-e régen rajta... Kötve hiszem, mert keskeny a híd, és a főtartói is közel vannak egymáshoz. A nyomtávnak megfelelően.
De ha tudsz más, pontosabb információval szolgálni, köszönettel veszem, mert nem vagyok tárnoki bennszülött.
Az a híd mindig is közúti híd volt. Az öreghegyi bányából a vonal a műúttal párhuzamosan ment a hegyoldalban a házsorok közt. A patak túloldalán szekérút volt. A tárnoki a falu tárnoki végéről ment a patak mellett.
Florian ZrubeczGyerekkoromban,1953-ban lovak húzták a csiléket Tárnokra és vissza.1950-től Hoffer gyártmányu disel mozdony vontató vólt,én is fékes vóltam lefelé menet Sóskútról Tárnoki vasútállomásig, Egy lovacska két csillét húzott,a hoffer hatot, majd egy ujabb diesel már 12csillét vontatott. Acsillék elősször siklocsapágyask majd görgős csapágyuak vóltak,én tartottam karba a csilléket.
"A faluba lemenvén pedig minimum két kőhíd is megvan, no meg a nyomvonal egy része, ami most utca."
A faluban megvan máig a ferdén átvezető vashíd. Csak most gyalogosok, biciklisek használják. De annyira jellegzetesen kisvasúti híd, hogy amikor először megláttam, rögtön elkezdte fúrni az oldalamat a kíváncsiság, hogy merre járhatott itt kisvasút.
A nyomvonal melyik részére írtad azt, hogy most mint utca létezik? Mert mind a Rákóczi út, mind a Hazatérők útja korábban is utca volt, ez a fentrol.hu-n is látszik. Szerintem úgy lenne pontos az információ, hogy ahol a kisvasút ment, ott ma járda van. Ez a leginkább a Rákóczi úton látszik.
Az a'. Én meg azt hittem, ez volt a csanádpalotai GV végpontja, mondom, jó egy hosszú vonal volt, nem is gondoltam volna. Meg a hegyek voltak furák kicsit, de hát, mióta én a Dél-Alföldön jártam, keletkezhetett néhány hegység, hát nem ma volt az.
Ha már előjöttek témába a kőbányák, legyen itt belőlük. Az első kép a doksiban van, de nem írja, hogy hol készült.
De ugye aztvtudjuk, hogy Sóskúton két bánya van. Az Öreghegyben lévő mészkőbányából is ment le vasút Tárnokra. Ez egy 600mm-es nyomtávú, gőzvontatású vasút volt. Öreghegyben még megvan a visszafordító, íves töltés, valamint a bányába vezető híd egyik pillére. A faluba lemenvén pedig minimum két kőhíd is megvan, no meg a nyomvonal egy része, ami most utca.
Húúúúú! Nagyon király! De jó, hogy betetted! Egy csomót bogarásztam rajta, végre láttam nyomvonalat a martonvásári és a tárnoki kisvasútról.
Apropó, Martonvásár: ahogy a Dreher útról jött le a kisvasút, a Brunszvik kastély kertjébe egy bal ívvel csatlakozott - valószínűleg az utolsó időben. Ezt onnan tudom, hogy a kb. 11 évvel ezelőtti csatornázásig a járdában megvoltak még a sinek. Aztán a csatornaépítők kibontották (és gondolom a melósok elvitték a MÉH-be). A vágányok iránya egy belső hídra vezetett a parkban.
Kösz haver... Hát melózom ezerrel de majd kemencén legurítunk egy sört valamikor ha arra járok. Kár ezért a vonalért is ez is szép lehetett, akárcsak a Süttői