Keresés

Részletes keresés

fennugrász Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8132
(3x nem ment át a szöveg, úgyhogy hadd vicceljek:) Ha Saroltnak akkora feje volt, hogy egy 62 cm kerületű diadém/ párta/ corona graeca  megakadt a homlokán, akkor elhiszem, hogy a "látszólag egységes" Szt. Koronát két szedettvedett darabból drótozták/fúrták össze. Ellenkező esetben viszont: NEM.

Amúgy messzemenően egyetértek Veled.

Előzmény: megindikk (8127)
kisharsány Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8131

Tiszteét Akozs !

 

  Köszönöm az információt. (Szellemem peches lett: az archívumban (MEK) a 2003.1. az utolsó elérhető lap.) Hol érhető még el Ön szerint ? (Ha egyáltalán?)

 

Üdvözlettel: kisharsány

Előzmény: Akozs (8122)
Akozs Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8130

Tisztelt Bagatur1!

 

(Elnézést, hogy az előző levelemben kisbetűvel írtam a nevét.)

- Igen László Gyula, mind nagyon sokan, csak feltevést fogalmazott meg. Legyen javára írva, hogy Ő követte a szabályt, miszerint feltevést csak annak alapjára, a tényre lehet építeni. feltevésre épített feltevés csak feltevésre mutat. Vagyis hiányzik a feltevés alapja.

- A eddig "bizáncinak" ismert zománckép vagy zománcképet/képeket magába foglaló aranymunka leírásának egyike sem közölte, miszerint azokon "pecsét" lett volna.

 

üdvözlettel:akozs

Előzmény: Törölt nick (8125)
Akozs Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8129

Tisztelt bagatur1!

 

- Az Ön által bemutatott mű összességében Holler László 1998-ban megjelent magánkiadásra adott választ.

 

 

Tisztelettel: akozs

 

 

Előzmény: Törölt nick (8128)
megindikk Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8127

Ha (ha!!) elfogadjuk jó gondolatnak azt, hogy Konstaninus küldte az abroncsot Saroltának Gézával való házasságkötése alkalmából, akkor:

-Géza keresztény módra esküdött össze Saroltával.

-a koronán Géza és Konstantin képe is ki van cserélve, azaz az abroncs egy Konstantin küldése előtt készült darab, amire Konstantin tetette rá a saját, és Géza képét utólag.

-ha Konstantin képét oda tették, ahol van, akkor a Dukasz kép helyén egészen biztosan valami isteni képnek kellett lenni, aki akár Szűzmária is lehetett. (Ha már Révay őt látta ott).

-ez a korona simán illethette Szt István fejét

 

Kérdés: ki tehette zárttá a koronát az 1030-as évek után (ha már az apostolképek akkortájt készültek.) 

Előzmény: Akozs (8122)
Akozs Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8123

Tisztelt Bagatur 1 !

 

- László Gyula az "Életünk" 1982. 5.számának 468. oldalán a következőképpen írt:

 

 

Üdvözlettel:akozs

 

 

Előzmény: Törölt nick (8119)
Akozs Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8122

Tisztelt Kisharsány!

 

- A szóbanlévő Holler László munkájára csak egy hozzászólás olvasható az irodalomban. Ez a Hadtörténeti Közlemények 2003. 2. számában látható. A tanulmány Uhrman Iván tollából való és címe: Julius Rex. Holler László írásával a 337 - 339. oldal között foglalkozik:

 

     

 

Üdvözlettel: akozs

Előzmény: kisharsány (8108)
enkies Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8121

Bagatur!

Kérlek mérj egyforma mércével!!

Mikor  a bizáncból küldésre nincs dokumentált adat, csak következtetések...akkor jó a logikai bizonyíték.

És nem jó a logikai bizonyíték,

mikor felvetődik, hogy nincs fémjegy a koronában, és ez logiksi bizonyíték  annak származását illetően.

Vvalamint: megkérdezek itt mindenkit, aki csak a koronával foglalkozik, hogy tud e fémjelről és ha tud mutasson róla képet, vagy más bizonyítékot (pl. a négy, koronát alaposan megvizsgáló kutató bármelyikének erről említést tevő írását) és NEM TUD, akkor ügyesen oda igyekszel terelni a dolgot, hogy nem is biztos, hogy kellett lenni fémjegynek! (Érdekes, hogy korábban  ez" nem jutott eszedbe", csak miután már nincs más kibúvó!

Ismered a rendőrviccet?   .... ööö, akkor mutassa az izzókészletét!

Előzmény: Törölt nick (8119)
enkies Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8120

Én is tudtam, csupán annak örültem, hogy ez a cikk megerősít abban a tudatomban, hogy nem azonos Gézával!

Ha pedig olvastad -- márprdig olvastad -- akkor kissé fura a kérdésed, miszerint mit lehet abból megtudni.

Valamint. nem az itt a lényeg, hogy a lefikázható dilettáns enkies mit tud/tudott meg, hanem az, hogy mi az igazság! .. ugye te is így véled?

Előzmény: Törölt nick (8118)
enkies Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8117

Kissé elképesztő...bár a te bajod!

Nem látod, hogy együtt vannak fúrva?... mi itt a hazugság?

Nem olvastad a névről szóló fejtegetést? ...mi otta hazugság?

Volt-e valaki, aki meg tudott mutatni akár csak egyetlen fémjelet is a korona alsó részében?...akkor itt meg mi a hazugság?

 

Egyszóval: attól, hogy bárdolatlan vagy, hogy igazi érvek híján sértegetésbe menekülsz, attól nem nő szavahihetőséged!...sőt!

Előzmény: Törölt nick (8116)
enkies Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8115

Vannak, akikre tudnak hatni az uj momentumok, vannak, akik meg semmi, de semmi ujat befogadni nem akarnak!

A "bizáncbólküldtékdukaszképpel stb" elméletnek itt már a legtöbbje cáfolatot nyert!

--nincs fémjegy

--Dukasz együtt van fúrva a pánttal s annak képével

--Révay Máriáról ír

--Geobitzas nem azonosítható Gézával

...mi kell még?

enkies Creative Commons License 2011.11.29 0 0 8114

Mindig "ügyes" kérdező (VISSZAKÉRDEZŐ) voltál!

Te talán nem olvastad?...dehogynem!

Akkor meg tudod.

Miért kérdezel?

Előzmény: Törölt nick (8110)
kisharsány Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8113

Várni, utazni, valahová tartani - sokkal nagyobb élmény, mint megkapni, odaérni, a célt elérni. :) (:kisharsány:)

Előzmény: Tomtom76 (8112)
Tomtom76 Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8112

Én már nagyon várom a folytatást. Rajta hát!

kisharsány Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8111

Megvárom a reagálásokat, azután folytatom - mert van még más is. :)))

Előzmény: enkies (8109)
enkies Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8109

Ezt köszönöm!

Nem tudom, Holler tanárúr ezen cikke/írása után szabad e még bárkinek is megmaradnia/kitartania a  GEOBITZSA = GÉZA mellett!

Sok egyéb momentum mellett, illetve azokat is figyelembe véve kérdezem:

nem kéne már végképp elvetni a bizáncból Gézának küldés elméletét??

Immáron Géza is kihúzva (mint stzőnyeg) ezen elmélet lába alól!

 

Előzmény: kisharsány (8108)
kisharsány Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8108

"Geovicsa, Gyeovicsa alak jön ki, szerintem nincs komoly akadálya, hogy megfeleltessük Géza nevének, bár nem is következik egyenesen belőle."

 

de amint magad is idézad az utolsó sokokat, marad bennem némi kétség. (S nem csak bennem!)

 

Na, lássuk a medvét: (Holler László úr tanulmánya a  Századok-ban (1996.)

 

Szerzőnk ismeri a prekoncepciós megfejtéseket: (idézet jön)

 

 

"

„…a problémát három részre bontja.

A legkorábbi fejlődésre nézve, így a Tsw^ir^ai alak magyarázatához azt feltételezi,hogy a nevet az ősmagyar nyelv a törökből {dzsevu} alakban vehette át,ennek kicsinyítőképzős változata volna a {dzsevicsa}, amelyből származik a TEW—f}ir£as átírás.

A további hangfejlődésre vonatkozóan két vonalat állapít meg a ({Gyeücsa}vagy {Gyeüsa}) alakból kiindulva: Az egyik: ({Gyeücsa} vagy {Gyeüsa})->({Gyeicsa}vagy {Gyeisa})->{Gyécsa}->{Gyicsa}.

 

Feltételez egy másik fejlődési vonalat: ({Gyeücsa} vagy {Gyeüsa})->{Gyöücsa}->{Győcsa}, amelynek azonban {Gyöücsa} fázisa a magyar nyelvemlékekbennem lelhető fel, s ebből ágazik le a {Gyöücsa}->{Gyoicsa} fejlődési vonal.Meg kell jegyeznem, hogy minden eddig említett nyelvészeti tanulmánynakkét alapvető hiányossága van. Egyrészt eleve abból indulnak M, hogy a koronafelirata I. Géza nevét tartalmazza. Másrészt nem kötik időponthoz, még akárévszázadhoz sem, a 12. századnál korábbi hangalakokat, s egy feltételezett, nagyonkorai hangalakkal igyekeznek a korona 1070-es évek táján keletkezett feliratát azonosítani….”

 

ezután tér rá a saját észrevételeire:

 

3.2.4. I. Géza magyar király neve az 1074-1077 közötti forrásokban.49 Annak az eldöntéséhez, hogy a rea)(}at.as görög névalak jelölhette-e I. Géza magyar király nevét, éspedig éppen királysága, azaz az 1074 és 1077 közötti években,elsőrendű fontosságúak azok a források, amelyek ebből az időszakból származnak s bennük I. Géza neve szerepel. Ezek száma rendkívül csekély. 

A magyarországi adatokat illetően elsősorban szóba jönnének az I. Géza által kiadott oklevelek. Az utókornak mindössze egy ilyenről van biztos tudomása,1075-ből, a Garam folyó menti Szent Benedek monostor alapításakor, annak javára tett adományok felsorolását tartalmazó oklevél.50 Ennek eredetije azonban nem maradt fenn és sem a 16. századi másolata, sem interpolált változatai nem adnak biztos támpontot Géza nevének 11. századi írására vonatkozóan .I. Géza király nevének hiteles korabeli feljegyzése található az általa kiadott kétféle ezüstpénz adnak biztos támpontot Géza nevének 11. századi írására vonatkozóan.

  1. Géza király nevének hiteles korabeli feljegyzése található az általa kiadott kétféle ezüstpénz közül az egyiken51 A pénz előoldalának felirata: +GEVCA REX

A feliratban szereplő „V" jel egyértelműen az U betű-t jelenti, mivel a pénzeken az ívelt betűalak kialakítása nehézkes volt, a betűk teljes magassága ugyanis mindössze 2.5 mm. Az U betűnek ez a V alakja például I.Géza másik ezüstpénzén52 a DVX szó középső betűjében, vagy az I.Géza után uralkodó I. László király ezüstpénzein53 a LADISLAVS, ill. LADISCLAVS feliratban megjelenik. A pénzeken előforduló GEVCA betűsor tehát a GEUCA névalaknak felel meg.

A korabeli külföldi forrásokat VII. Gergely pápa által Rómából Gézához írott

három levél képviseli. A levelek dátuma a következő:54

1.: 1074. március 17.; 2.: 1075. március 23.; 3.: 1075. április 17.

Mindhárom levél szinte betűre pontosan ugyanazzal a mondattal kezdődik:„GREGORIUS episcopus servus servorum Dei Geuse Ungarie duci salutem ét apostolicam benedictionem." azaz: Gergely püspök, Isten szolgáinak szolgája Gézának, Magyarország hercegének üdvözletet és apostoli áldást [küld].

A GyőríTy által közölt szövegekben az eltérés a három mondat között mindösszea következő: A harmadik levélben a Geuse és Ungarie szavak szóvégi e-je §, azaz e caudata, míg a másodikban közönséges e. Az első levélben pedig aUngarie duci szavak helyén, kaparás felett a „Geuse duci Vngarorum" szöveg szerepel, tehát itt kétszer van leírva a „Geuse" név, az első szóvégi e-je e caudata. Az § (e caudata) az ae betűkapcsolat gyakori jelölése a 11. században.

Tekintve, hogy Géza neve itt részes esetben áll, az alanyesetnek megfelelő

 

 

  1. névalak a GEUSA...."

innentól lehet folytatni, hogy miért nem fogadta el ezt a SZAkma . mint szürkepatkány írta a 4856.-ban

Előzmény: enkies (8105)
enkies Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8106

A térkép adatait puszta kiváncsiságból kértem Ha fáj teljesíteni kérésemet, hát ne tedd. Ennyi!

 

"Na, most hiretelen összevissza, találomra kerültek a figuráid a Koronára?"

 

Mit hordasz itt össze? Mikor, hol írtam volna ilyesmit?

Idézd vissza, vagy halgass a hülyeségeiddel!

Előzmény: Törölt nick (8100)
enkies Creative Commons License 2011.11.28 0 0 8105


"Geovicsa, Gyeovicsa alak jön ki, szerintem nincs komoly akadálya, hogy megfeleltessük Géza nevének, bár nem is következik egyenesen belőle."

 

Sajnos nem vagyok nyelvész, így nem írhatom le magabiztosan, de amint magad is idézad az utolsó sokokat, marad bennem némi kétség. (S nem csak bennem!)

Erőltetettnek tűnik az egész.

Előzmény: tibb (8095)
dzsaffar2 Creative Commons License 2011.11.28 -1 0 8104

"Azok az úgynevezett szkíta emlékek legtöbbje görög kézművesek gyártmánya."

 

Nu, ha ez igaz, akkor a "Kik voltak a szkíták?" topik hsz-einek 75%-a egyszerűen üres szócséplés... :-D

-------------

 

Erről van szó.

 

Az igazság az, hogy a volt görög területeken hatalmas mennyiségű ipari származású salakot találtak a Kr.előtti időkből  régészek.

 

Erről kevesen tudnak.

 

 

Üdv Safi

Előzmény: Törölt nick (8102)
dzsaffar2 Creative Commons License 2011.11.28 -1 0 8103

De, azért remélem, sokat gondolsz a szkíta találmányokra és filozófusokra! :D :D :D

Biztosan érdemes jó sokat gondolni rájuk. :D

----------

 

:-)))

 

"enkiesválasz | megnéz | könyvjelző2011.11.27 11:38:26 © (8090)

Az az érzésem, hogy túlságosan lebecsülöd a  sztyeppei kultúrákat!

Gondolj csak a szkíta találmányokra, filozófusokra."

 

 

Safi

 

Előzmény: Törölt nick (8101)
megindikk Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8099

"amíg ezt alátámasztó bizonyíték nem áll a rendelekzésünkre,"

 

A két javítás különböző minősége igencsak erős alátámasztása az elképzelésnek.

Előzmény: Disznóföldelő Aggregátor (8066)
megindikk Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8098

A Géza és Kont képek viszonylag gondosan vannak a helyükre téve, vagyis kellő idő állt rendelkezésre a javításhoz. Nem ez a helyzet a Dukasz képpel. Ott látszik a kapkodás, a durva beavatkozás, vagyis az időhiány a javításra.

 

Vagyis. Két különböző javítási akcióról van szó, melyek közt akár évszázadok is eltelhettek.

Előzmény: Törölt nick (8064)
megindikk Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8097

"Magyarázatra szorul ez esetben ugyanakkor az a tény, hogy a koronázási kard biztosan kikerült az országból"

 

A koronázási kard nem fért be a koronázási jelvényeket tartalmazó ládába. Állítólag ezért rövid a mostani kard.

Ez a tény viszont magyarázatot ad arra, hogy a kardot Macsói Anna idejében sem tárolták együtt a többi koronázási jelvénnyel.

Így aki a kardhoz hozzáfért, az nem biztos, hogy a koronához is hozzá tudott férni.

Előzmény: Disznóföldelő Aggregátor (8062)
megindikk Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8096

"Révai említi a posztumusz kiadásban Szűz Máriát, a különbség annyi, hogy említi Konstantint is."

 

Amit én állítottam, abban ez a probléma is meg van oldva.

Röviden: amikor Ottóék elhagyták a koronát, az pont a hátlapjára esett, és ekkor a Géza és Konstantin kép helyén levő eredeti képek totál tönkrementek, a Szűz Mária kép pedig megrongálódott. Ez statikailag jól magyarázható.

A két császárképet egy Dukasz-diadémról leszedték, és a koronára viszonylag gondos munkával felszerelték még Ottó idejében. Ebben az állapotában látta Révay a koronát.

Ezután jött a szerencsétlen királyné koronázás (1619?-ben), amikor feszegették a ládát közvetlenül a koronázás előtt. Nnnna, akkor sérülhetett a már egyébként is sérült Mária kép, és akkor tették hamari munkával a helyére a Dukasz képet.

A javításról Révay is tudhatott, ezért hallgat a továbbiakban a Mária képről.

 

A történettel kapcsolatba hozható az, amit Vécsey Olivérnél olvastam, miszerint II Mátyás idején a Dukasz kép alatti féldrágakövet kicserélték, mert a régi kő repedt volt.

Van erről valami más infó is?

Előzmény: Disznóföldelő Aggregátor (8059)
tibb Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8095

"Mi a véleményed a Geobitzas név magyarázatával kapcsolatban? Hoztak itt Gyevü, Gyeü, Győ, Gyeücsa, Décse alakokat. Mikor visszakérdeztem, hogy hogyan is jönne bele a  BITZ tag...néma csend következett."

 

Ez nem igaz, Bagatur már felhozta egyszer Szürkepatkány hozzászólását.

 

Szürkepatkány írta 2009.01.14-én (1885):

 

"Egyébként a Geóbitdzas névalak elemzésekor figyelembe kell venni a középgörög kiejtést, illetve azt, hogy egyes magyar nevek átírásakor milyen görög betűket használtak a két nyelv eltérő fonetikája esetén.

- a béta sok esetben V-hangként (vagy v-szerű hangként) szolgált, ahogy a kavarok nevét is kabarnak, László (Vladislavos) nevét Bladislabos-nak írják, bétával, persze v-hangként értelmezve (természetesen a béta a b-hangok jelölésére is megmaradt, így nem lehet minden bétát automatikusan v-nek értelmezni)

- a dzéta kimutatható magyar név esetén, hogy egy "cs" vagy "dzs" szerű hang átírására (is) szolgál, és általában ilyenkor a tauval áll párban: Boutdzous=Bultcsu, Almoudzés mint I. Géza fia: Almucsész, esetleg Almucsi?, Almoutdzés, mint Árpád apja, Álmucsész, Álmucsi

a tau-dzéta betűkapcsolat sok más magyar név lejegyzésekor felbukkan:
a DAI "jelenlegi" fejedelme Falitdzi néven, amit Falicsinek szoktunk kiolvasni, Bulcsú (Boultdzous) kisérője Termatdzous, akit Termacsunak mondhatunk.

Ha ez a kiejtés körülbelül helyes, akkor mindenképpen ennek a fényében kell a Geóbitdzas alakot is kiolvasni!

Geovicsa, Gyeovicsa alak jön ki, szerintem nincs komoly akadálya, hogy megfeleltessük Géza nevének, bár nem is következik egyenesen belőle."

Előzmény: enkies (8094)
enkies Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8094

Hűű, de sértődékeny vagy, miközben te szinte folytonosan sértegetsz!

---

Mi lenne, ha inkább a felvetésre reagálnál?

Mi a véleményed a bizánci udvar diplomáciai felfogásával kapcsolatban?

Mi a véleményed a Geobitzas név magyarázatával kapcsolatban? Hoztak itt Gyevü, Gyeü, Győ, Gyeücsa, Décse alakokat. Mikor visszakérdeztem, hogy hogyan is jönne bele a  BITZ tag...néma csend következett. Neked mi a véleményed? Van rá tudomásod szerint magyarázat?

Előzmény: dzsaffar2 (8093)
dzsaffar2 Creative Commons License 2011.11.27 -1 0 8093

Komoly probléma, ha a fától nem tudod meglátni az erdőt!

--------

Nos itt a pont.

 

Sáfár István

Előzmény: enkies (8092)
enkies Creative Commons License 2011.11.27 0 0 8092

Kezded elveszíteni jó modorodat!

Kár!

Amit nem vagy hajlandó megérteni:

A császári udvar diplomáciai érzéke nem engedete meg, hogy bárkit -- pláne akit szövetségesnek óhajtottak megnyerni -- megsértsenek, ha nem volt érdekük.

Géza esetébern kimondottan érdekük volt Géza megnyerése, s ennek érdekében tettek is lépéseket. (Ajándékok küldése, egy diadém küldése, menyasszony küldése.)

Komoly probléma, ha a fától nem tudod meglátni az erdőt!

ütre-fütre dicsekszel itt nagyra becsülendő forrás-ismereteddel...lehet. Nem is vontam, nem is vonom kétségbe, sőt, tisztellek ezért!

De te se becsüld le azt, ha más meg más, ujabb szmpontokat vet fel!

Ha pedig az általam felvetett eme szempontot (Bizánc diplomáciai "művészete") figyelmen kívül hagyhatónak ítéled meg, akkor felvetődik a kérdés, hogy talán te is prekoncepciót dédelgetsz? (A korona alsó része ,amit Weszprémi óta előszeretettel corona greca-nak neveznek Bizáncból jött és punktum!....?)

Előzmény: dzsaffar2 (8091)
dzsaffar2 Creative Commons License 2011.11.27 -1 0 8091

Az az érzésem, hogy túlságosan lebecsülöd a  sztyeppei kultúrákat!

Gondolj csak a szkíta találmányokra, filozófusokra.

No és ezentúl: meglehet, hogy magukban, egymás között lebecsülték akár Gézát is, ám semmiképp sem mondható, hogy ne tudtak volna (és hakellett ne tették volna meg) diplomatikusan viselkedni!

 

---------

Csak tájékoztatásul.

 

Azok az úgynevezett szkíta emlékek legtöbbje görög kézművesek gyártmánya.

 

Ennyit a szkíta kultúráról lés a többi baromságról.

 

 

Nem ártana ismerni a forrásokat és a történelmet is.

 

Ez az egész úgy ahogy leírtad hülyeség.

 

Sáfár István

 

Előzmény: enkies (8090)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!