Felteszem megint a kérdésem amit lejjebb már egyszer feltettem ,de úgy el voltatok foglalva az egymás basztatásával hogy erre már nem jutott időtök .
Azt szeretném tőletek kérdezni ,látom most réz ,kontra 5rétegű beszélgetés folyik , az 5rétegűnél mindég csak a presselést emlegetitek a rendes menetes szorító gyűrűs idomokat nem.Miért ?annyira nem megbízhatóak ,vagy lassabb,rosszabb vele dolgozni? Üdv Luiggi
A réz kontra ötrétegű csövek vitájába szeretném konkrét tapasztalatomat megírni, aztán mindenki süsse ki magának, hogy mi lenne/lett volna a jobb (hülyebiztos) megoldás:
Kétszintes családi ház, felül csak radiátoros, fsz-en vegyes (padló+radiátor) fűtés van, de lent többnyire csak a padló ment - gázkazánról.
Műanyagcsöves rendszer, fém kötőelemekkel, préselve. Természetesen minden a betonban van, fent is, lent is.
Igenám, de a kazán egyszer gondolt egyet és hajnalban elkezdte felfűteni magát, a főszelepe meghibásodott (nem tudom mi lett vele, kivágtam az egészet a .csába), szóval nem kapcsolta le sem a termosztát, nem állt le a 220 V lekapcsolásával sem, csak a gáz-főcsapra reagált. Szóval megforralta a vizet, kb. 130-140 fokos volt a gőz, a biztonsági szelepek kioldottak, a pincében állt a forró víz meg a gőz. A radiátorokon nagyrészt termofejes radiátorszelepek vannak, és ahol a szelep nyitva volt, abban a körben a betonban lévő összes kötés kiolvadt, kb. 8 helyen kellett felbontani a burkolatot, betont és újraszerelvényezni. Szerencsére a padlófűtés nem szenvedett kárt, mivel hőcserélővel le van választva a radiátoros előremenőről és benne van a háromjáratú szelep is.
A konklúzió az volt, hogy a műa. cső TALÁN kibírta volna, ha nem fém kötőelemek vannak, amik a gőz hőjét át tudták venni és így kilágyultak, szivárogni kezdtek. Ha ugyanez történetesen rézcsöves (falon kívüli) rendszer lett volna, szerelőm szerint valószínűleg az is elpukkan, mert 140 fok környékén a lágyforrasz már enged annyit, hogy 1-1.5 bar-os rendszernyomásnál (amúgy a biztonsági szelep 2.5-nél nyitott) a meglágyult forrasztás miatt szétnyomta volna a rezet is. Szerinte egy ilyen helyzet (eltekintve egy bonyolult védelmi rendszer kiépítésétől - elektromos vezérlésű gázszelep, csőtermosztát, netán szünetmentes táp stb...) max. a klasszikus vascsöves kiépítéssel csökkentette volna a károkat (megjegyzem, hogy anyáméknál a hagyományos iskolai módszerrel, nagykeresztmetszetű vascsövekből felépült, keringetőszivattyút nélkülöző rendszere idestova 30 éve működik, keringető akkor került bele, amikor gázkazán is épült a rendszerbe, viszont elfogyott 4 db vegyestüzelésű kazán. Az első 3 vékony lemezből (3-as) készült kazán volt, az kapott mindent amit nem lett volna szabad, 110-120 fokos vízzel, nyitott rendszerrel is következmények nélkül ment - attól eltekintve, hogy következetesen 3 évente dec.24-én lyukadtak ki, mindet garanciában cserélték, végül az utolsót nem építettük be, hanem eladtuk és helyette lett egy masszívabb, de még mindig lemezkazán, ami tizen év után mégiscsak feladta:-(
Szóval visszatérve a réz és ötrétegű cső viszonyára, kiváncsi lennék a véleményekre...
PS: Pár hete kötöttem be a saját meglévő fűtési rendszerembe új vegyestüzelésű kazánt, azzal a kompromisszummal, hogy az előremenőbe bekerült egy biztonsági hőcserélő az esetleges felforrás megakadályozására, illetve tervben van a meglévő szünetmentes tápegység illetve szabályozó elektronika megtervezése is áramszünet esetére, mert a tapasztalat szerint a szivattyúk leállása esetén aggályos a fűtővíz gravitációs keringése...
Látom nem bírod abbahagyni az okoskodásod, nagyon hideg időben nem végeznek gáz nyomáspróbát
Nem tudom mire vágsz fel mikor 5 baros csövekről írogatsz amit nem is szerelhetnének be csak fűtésbe esetleg, víznél pillanatnyi nyomás lehet az üzemi soszorosa
te mint nagy szaki ha arról írok 20as megnyomattam 16-ossal visszakérdezel kulcsos idomra, hűha komoly gondok vannak
És ha olvasnál hidegebb időben vagy asszem fagyásveszélyt írtam ott levegővel nyomatom
írtam azt is nem érdemes ezért nagyobb teljesítményű kompresszort venni,
esetleg ha vésésre, használod
de te biztos mindjárt írod persze azért vettem mert pont arra használom
te vagy az ász meg a halaloszto aki megmagyarázta egy taxisnak nem kell semmi csak egy többmillás autó, a szerelők meg sírnak , hogy drágák a gépek
egy ékezetes billentyűzet kb 2 Ft
de egy ásznak nem kell mert mindenki el tudja olvasni akinek programot írok az meg főleg
mingyá kimásolok valamit én is amit írtál talán akkor ász lehetek
persze te sokmindennel találkoztál hibákkal hát szvsz a fő gond az, hogy arrafele ahol te dolgozol ott nincs nyomás
A kedves kuncsaftok balfaszságának köszönhető. A 4 szivattyú 4 különböző helyen füstölt el.
Ma voltam egy olyan cirkót tisztítani , ami olyan , mint a KV6-os , bojler '74 óta megy hibátlanul! A Grundfos is eredeti rajta , böhöm nagy és kúpos. Azért 35 év az nem semmi.
Szeptember óta 4 Grundfost cseréltem , mert a jóember bekapcsolta a cirkót és várt 1-2 napot hátha begyullad a főláng is , de mivel a szivattyú tengelye beállt , megsült úgy ahogy volt.
Én konkrétan az olvadóra gondoltam , mert az nyomásra is és hőfokra is működik.
Az nem jelenti azt, hogy a szolgáltató nem köteles fizetni a károkért, mert loptak. (Oldja meg, hogy ne tudjanak lopni. Simán belefér a tarifájukba.) Asszem, hogy ennél a 6 órás kimaradásnál már a mélyhűtő tartalmát is fizetnie kell az áramszolgáltatának.
A 24órás levegős nyomáspróba, meg a gázos, hőre változos nyomáspróba között ég és föld a különbség! Az egyik egy zárt a másik meg nyitott. De gondolom ezt neked, aki nagy szaktapasztalattal gyártja az 5rétegü rendszereket, nem kell ezt külön magyarázni.
Hát, hogy a szivattyú kimaradása problámás lehet azt elismerem, de ma már inkább csak a DACIA gyárban jellemző az áramkimaradás, nálunk meg simán perelheted az áram szolgáltatót a károkért. :D És szerintem megegyezhetünk abban is, hogy ma már azért ritka az olyan fűtési rendszer, ahol a vegyes kazán áramszünet esetén simán elmegy gravitációsan, de a gázkazán is gazdaságosan üzemel ugyan abban a rendszerben. Inkább biztonsági lefuvatókat alkalmaznak ilyen extrém esetekre, vagy ha neked jobban tetszik, akkor vehetsz szünetmenteseket is felőlem. :)
Pont ezért van, hogy aki biztosra akar menni az levegővel nyomja! Eddig az volta a duma, hogy aki komoly, annak van press gépe, akkor miért hihetetlen, hogy valakinek van 10bar-os kompresszora? :D
Télen meg főleg nem nyomatjuk vizzel, a fűtetlen épületben.
"és hidegebb időben nem végeznek nyomáspróbás átadást" Ezt hol olvastad? :D Szerinted szeptembertől májusig nincs nyomáspróba? :)
Persze, hogy nem a tartályból folyik... sejtettem, hogy valamit elfogalmazok. ;)
1. "ha kinyitod, folyik belőle a víz?)" IGEN 2. "Nincs visszacsapó szelep..." Eddig valóban nem volt a tároló hideg bemenőjénél, de most lett. A utcai hálózatnál (kint) kezdettől fogva van visszacsapó, nem tápláljuk, különben meg kútról megy. De az könnyen lehet, hogy eddig a kerti hálózatba tágult vissza... :O
Lehet az, hogy változott a kút oldalon a nyomás és amiatt? (brio/presscontrol sok bosszúságot okozott, most "sima" nyomáskapcsoló van) Vagy tönkrement a membrán a tágulási tartályban? Hmmm, de akkor meg mindig eresztene, nem?
kicsit fárasztó ez az én írok valamit és jön az ellenpélda
Hewing cső 10 báros a kpe cső is vagy több
10 baros cső alatti szóba se jöhet errefele
a példa egy 20-as T idom első préselése ami 16 os pofával sikerült
szerelés: csőelvágás, védőcső hátrahúzás, kalibrálás, idomfelhelyezés, lyukon ellenőrzés, pofarárakás, gomb megnyom,gépfüggő visszaenged, vagy gombnyomásra visszaenged, présellenőrzés gyűrű és segédellenőzrés, és látod a problémát,
ha te tényleg szerelsz! akkor ha padlóba van ez a hiba egyszerűen levágod a T idomot vesztessz kb 3 cm+ egy gyűrűt de ez nem lehet gond a folyamat újraindul csak a megfelelő pofával
van ahol 5, 7, 12,
ha tényleg megszoktad nyomatni a radiátorokat akkor tudo miről írtam 5 bárnál már pattogó hangot ad, 10 nél nem puposodik annyira, hogy látszik
légtartályokat szoktunk ellenőrizni kazánbiztossal, a 6 barost 10el nyomatjuk a 8-ast 12-vel
a kazánbiztos nem engedi feljebb nyomatni pedig azok a tartályok agyonhasználtak a nap 24 órájában
"a valaki nem nézi meg mit csinált az ne csinálja"
Te írtad, hogy neked is sikerült már félre presselni és presselés nélkül is hagyni idomot!! :D
"nem kellett csak egy idomcsere később csak gyűrűt kellett pótolni"
Te most kulcsos idomokról beszélsz?, mert a presses idomokat nem úszod meg 1db gyűrü cserével!
"8 barral szerencsés vagy, nálunk sok helyen alapból ennyi a nyomás 10 el nyomjuk gondolhatod mennire szeretem a pumpálást fűtésnél van ahol a radiátorok már 5 barnál félelmetesen pattognak nem szoktuk feljebb nyomatni felesleges ha kazánbiztos lennél nem nyomatnád a fűtésrendszert ennyire túl"
Vakuljak meg, ha értelek. Én vagyok a szerencsés a 8bar-al, de Te 10 el nyomatod? Amúgy meg 10 bar egy normális rendszer követelménye és ennyi is van rájuk írva. Mondjuk az se semmi, hogy nálad alapból 10bar van, de 5-nél pattognak a 10bar-os radiátorok. 10bar-nál kezdenek puposodni (tapasztalat) Meglestem egy WAVIN 5rétegü csövet 5/6bar-t írnak rajta!!!!