Ezzel a témával kapcsolatban azért szeretnék a cserépkályha, kandalló topikon kívül társalogni, mert szeretném, ha minél többen csatlakoznának a tömegkályát ismerő, építő vagy építeni szándékozók egyenlőre nem túl népes magyarországi táborához. Idén (2007) tavasszal szeretnék egy tömegkályhát építeni, és ezúton várom azok jelentkezését, akik szeretnének az akcióban tapasztalatszerzés céljából részt venni. Mi 3 éve építettünk egyet, és 3 év tapasztalata alapozta meg lelkesedést és elszántságot, hogy a témát alaposabban megismerjem. Röviden összegzésképp itt van néhány dolog, ami a fórumon erről elhangzott:
A tömegkályha általában minimum 3,5-4 tonna, de a tömeg és a tüzifafaigény nincs összfüggésben. Egy hatalmas szivacshoz lehetne hasonlítani, amit feltöltünk vízzel, majd a víz SZÉP LASSAN kicsöpög. Ha túl sok vizet akarunk beletölteni, a felesleges víz egyszerűen átfolyik. (Érts itt: kimegy a kéményen a meleg; ennél a kályhánál alkalmanként 15 kg fa feletti mennyiségnél ez biztosan bekövetkezik.) Az ezen felül egyszerre elégetett fa POCSÉKOLÁS. És nagyon fontos: maximum napi két begyújtás, farkasordító tél esetén is.
A hőtárolás, és az, hogy a hő milyen hatékony égésből származik, két külön dolog, a finn tömegkályha pedig egyszerűen igyekszik mindkettőben a maximumot nyújtani.
Leginkább ezért a legjobb fatüzelésű fűtőeszköz mindenhol, égövtől függetlenül, ahol lehet néhány fagyos hónappal számolni.Ennek a kályhának az egyik legfontosabb tulajdonsága a takarékosság.
Bár finnországban sok fa van, igyekeznek felelősségteljesen gazdálkodni vele,
és annyit használni, amennyit ültetnek. Kb 2-300 fokkal magasabb hőmérsékleten történik az égés, mint pl. egy cserépkályhában, ráadásul az égéstér felső harmadába merőlegesen bevezetett másodlagos levegő még tisztábbá teszi a folyamatot, így teljesíti a vonatkozó elég szigorú uniós emissziós határétékeket is. Száraz fa használata esetén az eltömődés kizárt
Itt egy autentikus vázlat:
www.mainewoodheat.com/downloads/AlbieCore.pd
további linkek:
www.diymasonryheater.blogspot.com/
http://www.ecoarc.no/fireplaceproject.htm
http://www.bugsoft.com/craigh/house/HeilmanHouse.pdf
http://www.tempcast.com/gallery/gallery16.html
üdv: V11
Sajnos egyideje gépes gondjaim voltak, igy csak most láttam a képeket és a beírást:-(
A kályhánál mindenképpen fuga megújítás és az ajtó körüli szigetelés ellenörzése és megerősítése szükséges. Ezt a korrekciót mindenképpen nekem kell elvégezni, mert a kályhaépítés is az én feladatom volt!
Remélem rövidesen egy jól müködő és szép kályha képeit tehetjük fel az oldalra.
A kályha, dán szisztémás könnyitett téglakályha. Viselkedése és terhelhetősége is eltér a megszokott méretű tömegkályhától. A felső ajtó hőterhelése is nagyobb a megszokottnál. Kerámia hőszigetelést kapott, de ez a viselkedése alapján megerősítést igényel.
A melegen történő fúgázásra gondoltam én is, csak nem lesz szép a végeredmény, mert a fúgák szélessége elég nagy szórást fog mutatni, de az már az én bajom..
Ha a meddig az időtartamra vonatkozott, akkor kb. a 3. 4. héten kezdett így szétnyílini, de akkor még max 5-6 kiló fa volt benne. Egyszerre 8 kilónál még több nem volt, az kb 1,5 óra alatt égett le. Az ajtó nem tudom hova került, ennél a fázisnál pont nem voltam jelen sajnos.
Közben elkészültem a saját kályhámmal is, amit a régi helyére építettem újra. Többek között a hőtágulás hiánya miatti repedés, szebb tégla, meg néhány apró módosítás miatt. Ilyen volt
Elkészült még a nyáron Vácrátóton is egy tömegkályha. Mivel a tulajdonosnak internet hiánya miatt nem állt módjába a fórumba írni, így megkért hogy írjam le a véleményét az ő nevében.
Ez egy légcsatornás kályha ami légcsövön keresztül fűt 2 távolabbi helyiséget gravitációsan, de ha kell van fordulatszabályzós ventillátoros lehetőség is a kályhába építve. A további hőleadás céljából van járatos fűtött padkája is, segédkéménnyel.
Egy kb. 70m2-es szigeteletlen vályogházat fűt, egyelőre napi 1x 10-15kiló fával. Nagyon meg van elégedve vele. Hihetetlen hogy milyen jó a hőérzete, és mennyire egyenletesen adja a hőt. Szó szerint ezt mondta: "ez egy csodakályha". Abban a helyiségben ahol a kályha van 24-27 fk van. A többiben 19-22. Csak kályhával fűt.
Én az első kályhámmal ugyan így jártam. Semmi köze ahoz hogy mennyire van kiszáradva. 1 hónapos szárító fűtés után az első nagyobb adag fánál szétnyílik. Nekem ilyen volt.
A felső ajtó nyomta szét, mert nem hagytam neki helyet a táguláshoz. De nem csak oldalt, hanem a tetején is kell, mert a mag emelte az ajtót, ami emelte a boltívet is. Többek közt ezért is bontottam le, és építettem újra. 2x jól meg kell rakni, és amikor legjobban szétnyílik, ki kell kaparni í fugát és újra fugázni. Utána már nem volt repedés.
Nem egészen értem a dilemmádat. Egyenlőre kint sincs minusz, bár a mai éjszaka már esélyes rá, de 1 v 2 sziesztakályhával vidáman tudsz 5 fokot csinálni, utánna ha kész leszel óvatos száritó tüzelés
Így van. Agyaghabarcsot nem lehet fagyállóvá tenni (igazából a betont sem, csak nagyon kis mértékben). Nem akarok túl elméleti lenni, de a fagy hatása az agyaghabarcsra: -A kismértékben fagyos (jégkristályos) agyag száradás után lesz nagyon pórusos, nem elég szilárd, és nem elég légtömör -ha bedolgozás után után fagy meg: kitágul:szétnyomja a téglákat, olvadás után ua mint az első estben. A mínuszt kerüld a lakásban, agyagot, homokot, téglát 'melegítsd' elő a lakásban bedolgozás előtt!
Ha meg tudod oldani, hogy a kályha +0 'C feletti hőmérsékleten legyen akkor építheted szerintem. A jégkristályok nem csak a cementet nyomják szét, de az agyagot is. Ha a bekevert anyagok és a nedves kályha nem tud megfagyni akkor dolgozz nyugodtan. Max. tovább tart majd a kiszáradása. :)
Tisztelt Sancibácsi.Ha csak a cementes cuccokhoz való a fagyálló adalék,akkor talán télen is építhetek kályhát,vagy van ennek valamilyen hőmérsékleti határa? csog2
Szia r0li Köszönöm akkor talán mégis lesz belőle valami , nekem a kéményem még nincs teljesen rendben ,de a télen 3hetente teszik rá a kémény tisztító port és tavasszal egész biztos ok. Míg otthon voltam 2 kezelés 3 hetente 1mást követő 3nap és jelentősen javult. Fenyőm fám nincs csak kemény . Üdv trasgo
Ezek a sütőajtó fölött vannak. Arra is gondoltam (lehet, hogy hülyeség), hogy a sütőajtó hőtágulása esetleg szétnyomja a boltívet. Mondjuk ennek ellentmond, hogy az oldalfalak is kifelé mozdultak 2-3 mm-t és nem hiszem, hogy a vasajtóban ekkora erő lenne.
A 8 kg fa 1,5 hónap szárítófűtés után következett. A szárítás kb 2 marok fenyővel kezdtem és naponta kb 0,5 kg-mal emeltem, így 1 hónap alatt elértem az 5-7 kg fáig, ami már keményfa volt. A repedéssel a legnagyobb bajom, hogy felfűtés után kb +3mm-megnyílik, majd pár óra múlva visszamegy. Szóval nagyon mozog a hő hatására. Én is újrafúgázásra készülök, mégpedig meleg állapotban, hogy megszüntessem a hőingadozás okozta mozgást.
Tegyél fel egy olyan képet, amin a teljes repedés látszik. Nekem is megrepedt, az alsó ajtó felett, de nem ennyire. Kikapartam az agyagot, amig tudtam majd ismét fugáztam. Nekem azért repedt meg, mert agyag került a téglák mögé is.
Felpörgetés alatt nem az indítást, inkább az elérhető maximális maghőmérsékletet értem, kicsit úgy, mint régen a simson mopedeknél, ahol az egyik teljesítmény- korlátozás a kipufogóba épített szűkítés volt. (Persze csak addig, míg egy jól irányzott seprűnyéllel ki nem ütöttük :o)
Erre a "felpögetésre" butaság amit javasoltam a 858-as hsz-ban? Sokaknak lehet ilyen problémája, mert szerintem nagyon sok ilyen 14x14es régi kémény van ebben az országban, amit nem egyszerű, vagy nem érdemes lebontani, újraépíteni.
Ne aggódj, amint kiszárad, minden rendben lesz! Amíg nedves, az történik, hogy hidegen szépen elindul, és ahogy melegszik, elér a füst páratartalma egy kritikus értéket, amitől annyira nehéz lesz, hogy "visszazuhan" a kéményen. Ez csak időszakos, mint a sportban a holtpont, ha a kályha tovább melegszik, lassan átlendül ezen. Ezt segíti a kémény melegítés. Szóval ez meg fog szűnni, hacsak nincs a kéményeddel más gond is. De gondolom, átnézted. A kis kémény keresztmetszet leginkább a kora őszi, átmeneti időszakban mutatkozhat meg, abban, hogy nehezebb lesz "felpörgetni" - megfelelő hőmérsékletre fűteni a kályhát. Ebben lehet, hogy kompromisszumos megoldás, de a visszafüstöléstől ne ijedj meg! (szerintem) üdv: v11
Köszi az ifót a kályha szép! A kéményed rendben van (tiszta)? hány méter? Nincs véletlenül 1 másik rákötés is? És kérlek számolj be minden fejleményről. Helyileg hol vagy? Üdv trasgo
A kéményhez hozzászólva, nekem most lett kész a kályhám: ilyen lett:
A kéményem viszont csak 4 téglás 14x14. Kevés tapasztalattal rendelkezem, de megosztom azt.
A kályhába 4-szer gyújtottam be, kb. két maroknyi száraz akácfával alkalmanként. Mivel még nincs kiszáradva, az első két begyújtás keservesre sikerült. Mindenhonnan dőlt a füst, azóta is szellőztetek. Ezután utánanéztem az interneten és azóta szabályosan előmelegítem a kéményt stb. Így még nyersen ebben a takony időjárásban azt tapasztalom, hogy ha kevés levegőt adok neki nem füstöl a kályha, ha megnyitom a hamuzót, vagy az ajtón kinyitom a levegőt, füst szivárog az ajtók mellől, vagyis a kb 2cm kőzetgyapoton kersztül a mag és a borítás között átjön a füst. Tudom, hogy a kémény kicsi és előre bekalkuláltam, hogy nagyobb kell hozzá, de mivel ez megvolt -gondoltam próba szerencse. Még próbálkozok a szárítással, hátha nem füstöl ill. megvárom az igazi hideget, akkor mi lesz.
Mi köze a teljesítménynek a kéményhez: sok! Elvonatkoztatva a tk-tól: a kémén teljesítménye Kw határozza meg a beköthető tüzelőberendezés max teljesítményét. Ez természetesen a kémény 'légszállítási' kapacitásával áll összefüggésben: nagyobb tüz.berendezés->több füstgáz->nagyobb kéményigény. Visszatérve a tk-ra nem igaz a kémény kw értéke, hiszen az intenzív égéshez jóval több oxigénre van szükség, emiatt a kályha telj-nél jóval nagyobb kapacitású kéményt igényel. De hogyan hasonlíthatsz össze dpek két különböző magasságú és keresztmetszettel rendelkező kéményt: A TELJESÍTMÉNYÜK alapján! Üdv Sancibácsi
Szerintem a huzat igény attól is függ hogy mivel tüzelsz. Pl a fenyőhöz a 23x23-as nálam éppen elég, a kemény fához meg sok. Tehát ha keményfával(főleg nagyobb darabok, nem gyújtósra hasogatott méret) tüzelsz, akkor kevesebb levegővel is elmegy, mivel az égés nem olyan intenzív, és ugyan annyi levegő 1 kg fa elégetéséhez nem 5 perc kell, hanem mondjuk 8, és így a kisebb kémény mellett is megkapja a szükségeset mennyiséget.