bizony, szerintem is ez a donto szempont. vannak mesterek, akik egy 5000 forintos gazlampaval, gorgos vagoval meg egy csokefevel megoldjak a felszerszamozast, a megrendelo meg fizesse csak ki a rezet. masok meg elsomnak bo felmillat a presszerszamra, kaliberre, hajlito cuccokra.
magamnak en is rezbol csinalnam, ha nem lenne a csaladban szakember.
Rézzel vannak már (no nem hazai...) hosszab távú tapasztalatok, amik jók (a kötéseket kell pontosan a "használati utasítás" szerint megcsinálni). Az ötrétegű csövekkel kapcsolatban azért hosszú idejű tapasztalatok kevésbé állnak rendelkezésre, de ami van, az szintén biztató. Mindkét technológiának alfája és omegája a szerelésre vonatkozó előírások pontos betartása -- itt nem megy az, hogy "na akkor húzok még rajta eegy kicsit", egy forrasztott vagy roppantott kötés kétállapotú: vagy jó, vagy sem. A kettő közül minden szerelő az általa favorizáltat ajánlja, én ahol vizeskedni kellett, ott rézzel dolgoztam -- nem iparosként csinálom, így az eszközigényt is néztem.
"Akkor majdnem szomszédok vagyunk. De mivel tévesztett meg a topk cim ?
igaz néha csak úgy irogatok !!"
A fején találtad a szöget! Írogatsz... Ugyanis a topiccímtől függetlenül, nem kell feltalálni a melegvizet, vagyis ha megnézed, akkor gyakorlatilag megismételted egy óra elteltével azt, amit én írtam korábban. :)
Gebo flex 3/4-es vízcsőről kérdeznék. Azt írják a honlapon hogy legisebb r= d*2 Nekem ez azt jelenti hogy egy 2 cm átmérőjű csövet legkevesebb 4cm-es sugarú körben lehet meghajlítani. De hogy ez kívül, belül, vagy a cső közepén értendő nem tudom. Ehhez képest a honlapon beépítési példaként az alábbi fotók vannak. Itt ha jól néztem a hajlítási sugár (a legkisebb kanyarokban, "töréseknél") kb 1.5 cm.
Most akkor mi a helyzet, mennyire lehet meghajlítani?
Nálam meg ez a helyzet (3. fotó), ahol átmegy görbületbe és van egy enyhe "törés" ott kb 3 cm a sugár. HA jól látom a "referencia" fotókhoz képest jóval enyhébb törés van a csőben, de a megadott min 4 cm-es sugárnál még így is kisebb.
Tehát a lényeg: Mennyire kell komolyan venni a min: 4 cm-es sugarat, mennyire gyengíti a csövet, csökkenti az élettartamot ha jobban meghajlítják, mondjuk addig amíg a borda összeér(kb mint a honlap fotóin). Van -e ennek jelentősége, vagy amíg enged szabad hajlítani.
Én is úgy olvastam, hogy a réz az jó. A műanyag nem tartós? Szerinted mennyiért cserélnék ki a régieket? Nem tudom, hogy a kádat ki kell-e kapni emiatt. Holnap jön valami vizes, a házunkhoz tartozik, nem gondnok, de valami ilyesmi. Most éppen a wc tartállyal van gond, mert ahogy a szomszéd kalapált (felújít) elmozdult a tartály és csöpög. Meg lett nézve, igazítva, de ugyanúgy csöpög:OOO Remélem nem mond a javításért horror árat, persze itt most csak a tartályt kell csinálni v cserélni:( Megérdeklődjük tőle a vezetékcsere árát, hátha mond valamit, meg h hol folyhat. Bár röntgen szeme ninncs:(
Az lemaradt, hogy az új cső lehet gyakorlatilag bármi, acél, réz, sima műanyag, ötrétegű cső... Ezek közül célszerűbb a réz vagy az ötrétegű cső felé tekintgetni, tartósak, nagyon kicsi az áramlási ellenállásuk (nem kell olyan nagy átmérőjűt berakni, bár a hőszigetelő burkolat miatt azért kell neki hely, de azt az acélról sem szabad (pláne a melegvíz esetén) lespórolni)
Akkor sima horganyzott acél csőre lehet számítani, meg az első generációsnál valamivel jobb műanyag lefolyókra, a vastag gyűjtőben esetleg eternitcsőre. Szerintem...
Először kell beszélni egy vízvezeték szerelővel, aki megmondja, hogy mennyiért vállalja. Tisztázni kell, hogy mi kell hozzá, az mennyibe kerül, azt ki veszi meg, ő vagy te, majd mennyi lesz a munkadíj.
Tehát:
- anyagköltség
- beszerzés költsége (esetleges)
- munkadíj
Kényeg, hogy tisztán lássad a végét.
Utána jön a vakolás és a burkolás. Ott ugyanez a szitu.
- anyag költség
- fuvardíj (itt biztosan jelentős, mert a csempék a homok meg a cement nehéz)
- Munkadíj négyzetméter áron
- sitt elszállítása (esetleges)
- festés
Kb, így néz ki a költségvetés.
A munkát lehet két ütemben is végezni.
Ha nincs rá elég pénzed, akkor is a vizes munkát meg kell csinálni és le kell betonozni ill. vakolni. A burkolás várhat, ha majd lesz pénzed megint.
Ha anyagi korlátok vannak, akkor tényleg nem úszod meg a dupla melót, bár ha ázik a fal egy része, akkor az mindenképp két körös munka szerintem... (először a csöveket rendberakni, majd utána, ha kiszáradt a fal leburkolni).
Értem, csak az a baj, hogy nem csak a wc mögött málik a festék, hanem a wc melletti falnál is. Ide csatlakozik a mosdó. Azon is gondolkoztam, hogy nem lehet a rossz szellőzés miatt? Bár ezt kétlem, mert a kisablak reggeltől estig nyitva van.
Mi sem szedtük ki a kádat, mert olyan jó beton alapzatra lett ültetve, hogy csak na. Különben sem volt semmi baja; ez még öntötvas kád, nem lemez. Csak ki kellett szépen sikálni és olyan lett mint újkorában.
Nagyon régen nem voltak ívek a lefolyóhoz, hanem a szerelő ragasztotta ezeket a helyszínen. Ezek a ragasztások sajnos nem örök életűek, szóval ahol elenged, ott vizesedik a fal vagy a padló.
Lehet, hogy nem kell kiszedni, lehet, hogy ki kell -- viszont a célszerűség azt mondja, hogy ha már szétverik a fürdőszobát, akkor csak egyszer kelljen szétverni, és egyben csináljanak meg mindent. Nem tudom, az előbb egy hsz.-om valahova az örök bitmezőkre távozott, abban írtam, hogy volt szerencsém olyanhoz is, ahol a falban ott hagytuk a vezetéket, és falon kívül, rézzel, szépen leburkolva lett kiváltva az ócska vezetékezés, ugyanis a minimális zaj és kosz mint peremfeltétel szerepelt a munkánál.
Jaj én ezt nem tudtam:( Azt hittem, hogy ahhoz nem kell kikapni a kádat, hogy egy új vezetéket betegyenek:( Hát akkor spórolni kell rendesen. Reménykedtem, hogy az újra vezetékezés meglesz egy 100-ból:) Én kis naív:( Szerinted van értelme kihívni egy vizest, hogy nézze meg, mit kellene csinálni? Mitől vizesedhet a fal?
A konyhában és a fürdőben van víz. Egyelőre csak a vízvezeték csere lenne aktuális, mert már brutál állapotban vannak/lehetnek:( Elég kicsi a fürdőszoba, mint egy panelban. Egybe van a fürdő és a wc. A wc mellett van egy kis válaszfal ez zárja el a fürdőt a wc-től. Ennél a válaszfalnál és a wc mögött futnak a vezetékek. Valamelyikkel gond lehet, mert vizes a fal. Illetve potyog le a festék, gondolom azért, mert rosszak a vezetékek. Ez amúgy nem mai probléma, csak félek, hogy előbb-utóbb csőtörés lesz. Falbontás nélkül nem menne a dolog,, azt még tudom. Nem bojleres a melegvíz. Nem tudom a szakszavakat, de azokat a vezetékeket is ki kellene cserélni, amibe bele van állítva a wc tartály, és ami a wc mögött van. A tartály is rossz, pedig ezt nem rég vettük (dömötör). Hát nem tudom, még mit kellene tudni. Kb min 20-30 éves vezetékek vannak bent, hogy milyenek azt nem tudom.