Hallgattam rád, felhívtam a regéci önkormányzatot, ahol egy nagyon kedves hölgy vette föl (a második csörgésre!) a telefont. Azt mondta, hogy ő nem tud felvilágosítást adni, de adott egy telefonszámot, ahol a helyi vadásszal tudtam beszélni. Ő egy jó tízperces, nagyon lelkes előadást tartott, hogy a legjobbkor megyünk arra, akkor lesz a szarvasbőgés csúcsideje, meg fogjuk látni (hallani), milyen fantasztikus élmény lesz! Ja, náluk napközben semmilyen korlátozás nincs, csak napnyugtától napkeltéig ne menjünk az erdőbe, de ha mégis be szeretnénk menni, akkor hívjuk föl, és bevisz minket a többi vadásszal.... Egyszóval nagyon kedves és segítőkész emberekkel beszéltem és már várom az indulást. Ráadásul, nekem a regéci vár az örök szerelem... De ez már egy másik, fájdalmasan romantikus történet...
Egyébként én nem tudom, minek örülnék jobban, ha maradna minden vadasan, vagy ha kiépülne.
Beony,beony. Ékes bizonyíték erre a Tisza-tó.Mekkora területeket árasztottak el,biztos sok dolog megsínylette,sok kárt okoztak vele.Aztán a természet tette a dolgát és mi lett belőle? Ha nincs Kisköre a környék soha nem lett volna védett,soha nem lett volna ilyen gazdag az élővilága.Bár az egy egész más kor volt,egészen más környezet.Ilyen példa még rengeteg van,ha ésszel avatkoznak be ,akkor a természet teszi a dolgát és csodákra képes.
Íme itt egy bizonyíték arra, hogy még ott sem szabad mindent elhinni ahol az erdészetek szolgáltatnak adatokat a területükön lévő korlátozásokról.
Ma a Zselic turistája mozgalom egyik túráját jártuk, pont ezt pont azért mert tudomásunk szerint itt nincs tilalom. Hát van, végig olyan területen voltunk ahol csak 9 és 15 között szabad túrázni. Más kérdés, hogy ezen szinte végig belül voltunk. A szarvasok viszont egész délelőtt hangoskodtak, érdekes volt, ennyire már régen hallottam nappal! A térképen jól látszik a SEFAG által meghirdetett terület határa. A három pont pedig azokat a helyeket jelzi ahol kint a figyelmeztetés.
Neked is és Tamásnak is azt tudom mondani, hogy a kommentelőkre ne nagyon alapozzatok, ugyanis létezik olyan, hogy avatar és ezt ti is nagyon jól tudjátok. Meg olyan is van, hogy törölgetünk olyan kommentet, ami nem a célunknak megfelelő.
Én hajlamos vagyok konteókat gyártani kb mindenre, még arra is, hogy ha valaki azt mondja, Jó reggelt, amögött mi lehet az igazság. Ugyanakkor szerintem tágabb kontextusba helyezve a dolgot ma nem tévedünk nagyot, ha összefüggésbe hozunk egyéb történéseket az ilyen jellegű cikkek megjelenésével.
Ebből most jönni fog egy jópár, ugyanis háromnegyed év múlva EU választás. Kombájn időszakban vagyunk szó szerint.
Egyébként én nem tudom, minek örülnék jobban, ha maradna minden vadasan, vagy ha kiépülne.
A Vilati üdülőnél meg lehetne picit fejleszteni az infrastruktúrán, hogy egy jó kiindulópontja legyen a környék kirándulásainak.
Bár tudom, hogy manapság az élménypark a trendi, dübörgő zenével, drótkötél pályákkal, meg minden egyéb high-tec dolgokkal, lásd Törökmező, de nekem ezek nem jönnek be.
A kisvasutak igazi szerelmesei nyilván szeretnék, ha hosszabb lenne a vonal, de a víz az nagy úr, ha csak ugyan úgy állítják helyre, mint régen volt, akkor megint el fogja mosni a síneket.
Impozáns látvány, ahogy a vastag síneket, úgy hajtogatta össze a víz, mintha csak vékony drótszálak lennének.
Amennyiben időtállóan akarják megcsinálni, akkor meg komolyabb munkálatokat kellene végezni nagyobb környezeti terheléssel.
Ha pedig beteszi a lábát a pénz, akkor nehéz lesz korlátozni a munkálatokat, jönni fog a vasbeton tonna számra, a munkagépek meg ott fognak rodeózni az erdőben...
Megjöttünk.Jól elfáradtunk. Hallgatva a tanácsaitokra,átszerveztem a túrát s nem vettük igénybe az ismerősünk segítségét s csillagtúra szerűen jártuk le a Zádorfalva Rakacaszend közti távot,pont elég volt 3 napra.Szállásunk Jósvafőn a Garan Vendégházban volt a nagyon kedves házigazdánk segített a logisztika megoldásában.A szállás nem egy Novotel,de ár-érték arányban teljesen korrekt,így bátran ajánlom mindenkinek,pláne,hogy nagyon segítőkész a házigazda.
Mi ritkán jutunk el az ország ezen szegletébe,akkor is csak a frekventált részekre,így a hírek alapján más kép alakult ezekről az eldugott falvakról bennünk.Nagyon csalódtunk,szeretetre méltó embereket ismertünk meg ezekben a gondozott rendezett falvakban,melyek közül nem egy a kihalás szélén áll.Mégis minden portájuk gondozott.Persze a kisebbségi telepek más lapra tartoznak,de ilyen"csikágók" a "fejlett" régiókban is bőven vannak.
Zádorfalvától Jósvafőig tartott az első etap,amikor még Tátra lesőben is voltunk,szerencsénkre láttuk a Magas-tátra jellegzetes csúcsait,de ehhez a messzelátónk is nagy segítségünkre volt..Ekkor fáradtunk el a legjobban,mert már hajnali fél 4-kor úton voltunk.Második nap Bódvaszilastól Rakacaszendig mentünk.Szerintem ekkor az OKT két legjét is teljesítettük.A legveszélyesebb patakátkelést,(ami jót tett az asszony víziszonyának és az én tériszonyomnak) és a legmeredekebb emelkedő legyűrését a Szalonna-hegységre felmenve.A Rákóczi barlanggal majdnem szerencsénk volt....Már indulás előtt eldöntöttük,hogy ezt a szakaszt amilyen gyorsan csak lehet lejárjuk,így ha jól hangoljuk a logisztikát elérjük az utolsó túrát Vörös-tónál.Sikerült ,így az Aggtelek-Jósvafő szakasz egy részét a föld alatt is megtettük.Jegyeket betűztem a füzetbe. Harmadik napra maradt a leglátványosabb szakasz Jósvafőtől Bódvaszilasig.Indulás előtt egyeztettünk az erdésszel a faluban ,aki azt tanácsolta,hogy a biztonság érdekében max fél órás időablakkal számoljunk a tilalom előtt és után.Ezért legnagyobb sajnálatomra Szádvár kimaradt,pedig nagyon készültünk rá,így csak a Várkertből csodáltuk meg messzelátóval.Így fél négykor értünk ki az erdőből,ha felmegyünk a várba nagyon necces lett volna a dolog. A végén még egy éjszakával megtoldottuk az ottlétet,hogy fél napban még megismerhessük a környéket(Szinpetri,Szalonna,Szögliget stb).Részletes beszámoló később.
Végül,de nem utolsó sorban nagy -nagy gratulációGarassnakés csapatának,akik a néhol nehéz terep(legelők,fennsík) ellenére is remekül megoldották a jelzést.Igaz,hogy nem találkozunk olyan sűrűen a jelekkel,mint megszoktuk,de így is tökéletes,ha kicsit használjuk az agytekervényeinket és figyelünk is.Látszott a szakértelem! Bár kint hagyott TTT túra szalagokat jó párat láttunk,de ez nem az Ő hibájuk és más történet. Ráadásul látszott,hogy nem csak festették,de karban is tartják az útvonalakat!Köszönet érte.
Dehogynem, egy hatásvadász fos az egész. Ez olyan mintha megrongálna az időjárás a lillafüredi kisvasutat, emiatt évekig állna az egész,majd amikor újra akarnák építeni, akkor jönne ez a rinyálás.
Mondjuk ott úgysem lenne, mert több az üzleti érdek benne, mint ezen a kis börzsönyi vonalon, ami ha nem lennének önkéntesek, már rég beszántásra került volna.
Szóval, akkor meg még gázabb a lázongás! Van egy sanda gyanúm, hogy annó a több, mint 160km sínszálat sem kézben hordák be a talpfákkal egyetemben, de az erdő 10-20-50 év alatt visszafoglalta a bejáró utakat... Majd most is lesz rá ideje.
valóban nem off, Börzsönyi kéküléskor emlékezeteset jártam arra
Viszont mikor először olvastam a cikkben hogy Csarna-völgye, tökre más tájegységre gondoltam, csak aztán továbbolvasva a többi infómorzsa alapján kezdett derengeni hogy erről lehet szó
És már azt is tudom miért nem esett le rögtön, mert hobobo táblájához hasonlóan én is Fekete-völgyként ismerem (amit persze szerény szláv jellegű tudásommal azért össze tudok párosítani :-)
Aki járt már errefelé az pontosan tudja hogy a Hamuházig tartó szakaszt a 2000-es években elvitte egy áradás, csupán ezt szeretnék visszaépíteni, ennyi az egész. Lassan több mint 100 éve hogy kisvasút épült a Csarna-völgyben, sőt azt is hogy a Börzsönyben több mint 80 km hosszan kanyarogtak a sínszálak.
Itt egy térkép, kékkel a jelenlegi, pirossal a visszaépíteni kívánt szakaszokat jelöltem, érdemes megnézni hogy ez mekkora hányada is az egykoron errefelé létezett kisvasúti vonalaknak.
Aki látott közelről vasútépítést az tudja, hogy nem kell 300m szélesen letarolni az erdőt (direkt túlzok), okosan is lehet építeni és alapban nincs nagy helyigénye az építkezésnek.
A szubjektív válaszom a két kérdésedre: de, igen és de, igen. :-) Minimum két jelvényszerző túramozgalom is érinti ezt a területet, a Börzsönyi Kéktúra, valamint az Encián Emlékek „fiatal túratárs” szakasza (BT-5).
Kicsit provokatív célból linkeltem be ezt a cikket. Az ehhez hasonló esetekben kik élvezzenek prioritást? A természetvédők? A természetjárók? A kirándulók? A vadászok? Az erdőgazdálkodók?
Ha valóban nyugodt akarsz lenni akkor azt javaslom, hogy azoknak a településeknek az önkormányzatát hívd fel amit érintenél illetve amelynek közelében mész el. Az MTSZ és heyjoe térképe gyakorlatilag az állami erdészetek kezelésében lévő vadászterületekre vonatkoznak. a helyi kisebb vadásztársaságoktól sajnos nem jönnek be hasonló információk viszont helyben ők is kihirdetik ha vadásznának.
Köszi a jótanácsokat,egyrészét már lejártuk.Ma Bódvaszilasról csak Rakacaszendéig mentünk mert igyekeztünk vissza Vörös-tóhoz,hogy elcsípjük az utolsó túrát.Így "legalább" a föld alatt is teljesítettük az Aggtelek-Jósvafő szakasz egy részét.Ezt a Rákóczi barlang helyett iktattuk be.A Szalonára tényleg brutál út vezet.
Ja bocs, nem tudom, miért de betettelek a családosok közé.
Így most már értem.
Jó túrát akkor is.
Aggtelek nem nagy szám, Jósvafő viszont szép, tele van sok művészi megoldással a falu itt-ott eldugva. Érdemesebb ott eltölteni egy napot.
Szádvárat meg nem tudjátok kihagyni, mert csak egy letérés az ösvényről, ráadásul Derenk felől nem is gáz annyira, mintha Szögligetről menne fel az ember. Hmmm az a fennsík... Kajával viszont pakoljatok fel Bódvaszilason, mert onnantól kezdve Felsővadászig nuku kajálda, abc stb stb stb. Kecskepad felé meg figyelni a jelzésekre, mert ott bekavarós nagyon emlékeim szerint.