Sínek, amiken a vonatok gurulnak...
Ide várjuk azokat a képeket melyek a sínekkel kapcsolatosak. Humor, sínek gyártási évszámának fotói, rossz sínheggesztés, fura váltó stb...
Az a betonvályús cucc valószínűleg csak egy alverzió volt, amit szerintem nem igazán használtak. Pedig nem tűnik rossz ötletnek, lehet, hogy segíthetett volna. De például prágai képeken se bírom felfedezni ezt a hosszanti al-vályút:
SZVSZ az a baj, hogy a panelek között lemegy a víz, alámos, felfagy, megmozdul, billegni kezd, hajlik a sín, ugrik a villamos, a leérkezéskor a következő panelt is rögtön lefejeli. Az is baj lehet (nem a saját ötletem, én nem vagyok ilyen okos), hogy a széles keréktalp túllóg a sínen, és gyorsan leamortizálja a vályú peremén a vasat, meg a gumit. Az a baj, hogy a gumi elmálik, kijön, és csesznek időben pótolni, ezért aztán végképp semmi se tartja a helyén az amúgy nem sok merevséggel rendekező tömbsínt, ami az első alkalommal kiugrik, elhajol, stb.
Röviden úgy is mondhatnám, hogy lehet, hogy nem kellő alapossággal épültek a nagypaneles pályák Pesten (a magyar építőipari fegyelmet ismerve erősen valószínűsítem), de az tuti, hogy nem foglalkoztak eleget velük utána, amíg nem csökkent tíz km/h alá a haladási sebesség.
Filozófia szinten (mivel szakmailag nem értek hozzá, nekem csak ez marad:) zsákutcának is mondható akár az egész (bár akkor Prág amiért használja még most is?), mert jónak tűnik az olcsó kiépíthetőség, a modularitás, de aztán amit ezzel nyernek, azt nagyjából el is vesztik a karbantartással. A BKV ezt "zseniálisan" úgy oldotta meg, hogy olcsón épített, aztán nem tartotta karban, így nem vesztettek :-/ Az eredményt ismerjük. A volt NDK-ban, Lengyelországban, Prágában is van nagypaneles pálya*, ami nem ilyen sz*r, és szerintem főleg azért, mert néha karbantartották őket, és nem csak húszévente cserélték. Persze lehet, hogy az ottani keskenyebb keréktalpak nem szedték úgy szét a sín melletti részt, mint nálunk, ahol néha a betonon van a kerék széle, de az is tuti, hogy nem rémlik, hogy a tervezett megelőző karbantartást túlzásba vitték volna itthon.
*holland villamosbarátok mesélték, hogy Hágában is épült egy rövidebb szakasz nagypanellel, kísérletként, és üzemben maradt addig, míg az a vonalrész meg nem szűnt
És ha már ennyit írtam, meg tudja valaki mondani, pontosan mit építettek itthon a nagypanelek alá? Mert amikor az utóbbi években bontáskor nézni próbáltam, néha úgy tűnt, beton van alatta, néha úgy, hogy tömörített föld, néha meg ez a homok-cement cucc, aminek nem jut eszembe a hivatalos neve. Gondolom próbálkoztak sokmindennel; valakinek van áttekintése arról, hogy hány verzió volt, hány különböző réteget használtak ezekben, és hogy voltak-e felismerhető különbségek a vágányok tartósságában? Azért kérdezem, mert érdekelne, hogy a Török Flóris utca északi részében, a kutyasétáltató melletti nagypaneles rész csak azért jobb állapotú a sokéves átlagnál, mert soha nincs rajta közúti forgalom (ugye ott az út külön van), vagy mert ott valami más technológiát alkalmaztak.
Szerintem itt nálunk valamit mindig kifelejtenek a nagypaneles építésből. A panel alatti betonteknőt (átlapolással) én még egyetlen budapesti nagypaneles pálya alatt sem láttam. A panel alatt némi sóder szokott lenni és kész...
A kőbányai villamosközlekedést sikerült teljesen ellehetetleníteni. A 37-es már egy (igen rossz) vicc, a Kőrösi Csomán - az Ónodi útcától a Mázsa utcáig - is kezd nevetségessé válni az, amit közösségi közlekedésnek próbálnak beállítani.
Bátran ki kéne mondani, hogy a BKV, és a Főváros érdekcsoportjainak csak púp a hátán a villamos, V. D-nek meg mindegy, miről beszél, csak szerepelhessen...
A Fehérvári úti paneles szakasz anno azért nem épült át, mert akkor az teljesen jó álapotú volt - ellentétben a Fehérvári út többi szakaszával. Most valóban le van gatyásodva, és költeni is kéne rá, de egyelőre nem az a legfontosabb szakasz a városban. A Kanizsai utcai ideiglenes végállomás megszüntetésekor egy része (kb. a negyede, a Kanizsai utca és a vasúti híd között) átépült, de az egészre akkor sem volt pénz, ezért kellett a tavalyi kúszóváltózás előtt kicserélni 10-15 panelt a MűvHáz környékén. Egyelőre senkinek nincs erre kb 200 mFt-ja, és idén biztosan nem is lesz, jó esetben az előkészítés (tervek, engedélyek, stb.) megindulhat.
A 37-esen a Kolozsvári utcában ha nincs beavatkozás, akkor le kell állítani a forgalmat - ezt az opciót most ne nyissuk ki, ha kérhetem, nekem is megvan a saját véleményem.
A Gellért rakpart idén nyáron átépül, türelem. Ész (de leginkább tervek és építési engedély) nélkül nem lehet nekiesni semminek, és a 15-20 éves lemaradást is csak ütemezetten lehet majd behozni, hosszú évek alatt. Persze azt is csak akkor, ha biztosított a szükséges anyagi háttér - a korábbiakkal ellentétben most valóban van szándék és akarat is arra, hogy ebbe az irányba mozduljunk el, ez az idei évben rendelkezésre álló forrásokon is látszik.
Akkor csak azt csókoltatom, aki szerint ennek az átépítése ugyanúgy lényegtelen, mint a Gellért-rakparté és a Kőrösi Csomáé, ellentétben a q...a fontos Őrház-Éles sarok szakasszal, ahol napi tíz fizető utas talán áthalad. Bár tudom, ezzel a résszel a Fehérvárin az a "baj", hogy még nem üzemveszélyesen sz*r, csak simán ugrál a villamos, ami jó a járműnek, utasnak, környezetnek, mindenkinek :-/
Mert hát azért nem kéne elfelejteni, hogy hányszor építkeztek azóta a Körtér-Hamzsabégi távon, de ez a pár száz méter valahogy mindig megmaradt, holott körülbelül tíz éve lehet tudni, hogy vagy nem lesz 1-es hosszabbítás, vagy nem erre. A legutolsó RAFS-építés mikor volt a Bocskaitól errefelé? Akkor is az 1-est várták ide? Az Astoria környékén meg hányszor is túrtak-túrnak fel nagypanelt, RAFS-ot ezidő alatt?
Én se tudok mást elképzelni, mint az 1-es villamost. Azért akkoriban épült a Lágymányosi híd is, nem? Akkor azért még volt valamennyi halvány remény arra, hogy továbbépüljön az 1-es, nem annyi, mint ma...
Tényleg, valaki tudja, azt a szakaszt miért nem építették át? Előtte-mögötte RAFS, kettő közt meg ugrabugra. Ha valaki azt mondja, hogy a metróállomás, vagy az 1-es villamos bekanyarítása miatt maradt ki, mert valaki egyszer anno úgy tervezte, menten röhögőgörcsöt kapok :(
Tegnap a 69-es vonalán a Kolozsvári utcában is eléggé aggodalmas arccal nézegette egy BKV-s koma az egyik hegesztést, és a villamosok is lépésben mentek át rajta.