Keresés

Részletes keresés

division by zero Creative Commons License 2011.04.22 0 0 6569

"SZVSZ az a baj, hogy a panelek között lemegy a víz, alámos, felfagy, megmozdul, billegni kezd, hajlik a sín, ugrik a villamos"

Szerintem is. Régen rendszeresen minden évben kiöntötték a panelek réseit bitumennel, de erről kb 15 éve leszoktak.

Előzmény: Hamster (6567)
Hamster Creative Commons License 2011.04.22 0 0 6568

Remélem, még pár kérdés és kép idefér.

 

Ezek a csavarszerűségek a képen tényleg gumi meg minden más helyett a sín helybentartása végett voltak ott? Pesterzsébet, 2002:

Ez mennyire rendeltetéssszerű? :)

 

Bónuszként egy válasz az előbbi kérdéseim egyikére, kicsit arrébb így nézett ki a nagypanel alatt:

Ez egész komolynak tűnik, lehet, hogy csak a panel előtti időkből maradt ott?

 

Illusztráció az egyik felvetésemre - nagypanel, ahol a kerék széle már a betont ette:

 

Így nézett ki az, ami a bartókon volt a nagypanel alatt:

 

Így az Astoriánál eredetileg:

így meg az ideiglenes:

 

Bónuszként pedig egy NZA-kép, a Ploestiben használt, khm... érdekes tömbsínről:

Előzmény: Hamster (6567)
Hamster Creative Commons License 2011.04.22 0 0 6567

Az a betonvályús cucc valószínűleg csak egy alverzió volt, amit szerintem nem igazán használtak. Pedig nem tűnik rossz ötletnek, lehet, hogy segíthetett volna. De például prágai képeken se bírom felfedezni ezt a hosszanti al-vályút:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Praha%2C_Nov%C3%A9_m%C4%9Bsto%2C_rekonstrukce_TT_V%C3%BDto%C5%88_VI.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Praha%2C_Nov%C3%A9_m%C4%9Bsto%2C_rekonstrukce_TT_V%C3%BDto%C5%88_IV.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Praha%2C_Vinohrady%2C_rekonstrukce_tramvajov%C3%A9_trat%C4%9B_V.JPG

Mondjuk azért persze érdekelne, hogy milyen alapozás van a képen látható aszfalt alatt, mert lehet, hogy nem rögtön a sárga anyaföld :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Praha%2C_Vokovice%2C_rekonstrukce_Evropsk%C3%A9_ulice%2C_nov%C3%A9_a_star%C3%A9_panely.jpg

 

Hoppá, itt látszik valami:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Praha%2C_Nov%C3%A9_m%C4%9Bsto%2C_rekonstrukce_TT_V%C3%BDto%C5%88_IV.JPG

Ez meg az advanced verzió lehet:

http://www.inekon-trams.com/tramway_tracks.html

 

SZVSZ az a baj, hogy a panelek között lemegy a víz, alámos, felfagy, megmozdul, billegni kezd, hajlik a sín, ugrik a villamos, a leérkezéskor a következő panelt is rögtön lefejeli. Az is baj lehet (nem a saját ötletem, én nem vagyok ilyen okos), hogy a széles keréktalp túllóg a sínen, és gyorsan leamortizálja a vályú peremén a vasat, meg a gumit. Az a baj, hogy a gumi elmálik, kijön, és csesznek időben pótolni, ezért aztán végképp semmi se tartja a helyén az amúgy nem sok merevséggel rendekező tömbsínt, ami az első alkalommal kiugrik, elhajol, stb.

 

Röviden úgy is mondhatnám, hogy lehet, hogy nem kellő alapossággal épültek a nagypaneles pályák Pesten (a magyar építőipari fegyelmet ismerve erősen valószínűsítem), de az tuti, hogy nem foglalkoztak eleget velük utána, amíg nem csökkent tíz km/h alá a haladási sebesség.

 

Filozófia szinten (mivel szakmailag nem értek hozzá, nekem csak ez marad:) zsákutcának is mondható akár az egész (bár akkor Prág amiért használja még most is?), mert jónak tűnik az olcsó kiépíthetőség, a modularitás, de aztán amit ezzel nyernek, azt nagyjából el is vesztik a karbantartással. A BKV ezt "zseniálisan" úgy oldotta meg, hogy olcsón épített, aztán nem tartotta karban, így nem vesztettek :-/ Az eredményt ismerjük. A volt NDK-ban, Lengyelországban, Prágában is van nagypaneles pálya*, ami nem ilyen sz*r, és szerintem főleg azért, mert néha karbantartották őket, és nem csak húszévente cserélték. Persze lehet, hogy az ottani keskenyebb keréktalpak nem szedték úgy szét a sín melletti részt, mint nálunk, ahol néha a betonon van a kerék széle, de az is tuti, hogy nem rémlik, hogy a tervezett megelőző karbantartást túlzásba vitték volna itthon.

 

*holland villamosbarátok mesélték, hogy Hágában is épült egy rövidebb szakasz nagypanellel, kísérletként, és üzemben maradt addig, míg az a vonalrész meg nem szűnt

 

És ha már ennyit írtam, meg tudja valaki mondani, pontosan mit építettek itthon a nagypanelek alá? Mert amikor az utóbbi években bontáskor nézni próbáltam, néha úgy tűnt, beton van alatta, néha úgy, hogy tömörített föld, néha meg ez a homok-cement cucc, aminek nem jut eszembe a hivatalos neve. Gondolom próbálkoztak sokmindennel; valakinek van áttekintése arról, hogy hány verzió volt, hány különböző réteget használtak ezekben, és hogy voltak-e felismerhető különbségek a vágányok tartósságában? Azért kérdezem, mert érdekelne, hogy a Török Flóris utca északi részében, a kutyasétáltató melletti nagypaneles rész csak azért jobb állapotú a sokéves átlagnál, mert soha nincs rajta közúti forgalom (ugye ott az út külön van), vagy mert ott valami más technológiát alkalmaztak.

Előzmény: gmarc (6566)
gmarc Creative Commons License 2011.04.22 0 0 6566

Nagypanelt a nagypanelboltból: http://villamosok.hu/palya/nagypanel/bvm.html

 

Szerintem itt nálunk valamit mindig kifelejtenek a nagypaneles építésből. A panel alatti betonteknőt (átlapolással) én még egyetlen budapesti nagypaneles pálya alatt sem láttam. A panel alatt némi sóder szokott lenni és kész...

Előzmény: Lovrin (6560)
Süldő Creative Commons License 2011.04.22 0 0 6565

Igaz, szentesi már megírta megfejtést, de én kiegészíteném. Ismereteim szerint barcsi kengyelnek nevezik. Valamint szokták korcsolyának is hívni.

Előzmény: kopety (6558)
division by zero Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6564

Csak ott normálisan építik, és tartják karban.

Előzmény: SÜNÖCSKe (6561)
bodrostomi Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6563

Pedig ma is építenek ilyeneket, még ha kicsit másképp is.

Előzmény: Lovrin (6560)
Vendégsín Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6562

...nekem is megvan a saját véleményem.

 

A kőbányai villamosközlekedést sikerült teljesen ellehetetleníteni. A 37-es már egy (igen rossz) vicc, a Kőrösi Csomán - az Ónodi útcától a Mázsa utcáig - is kezd nevetségessé válni az, amit közösségi közlekedésnek próbálnak beállítani.

 

Bátran ki kéne mondani, hogy a BKV, és a Főváros érdekcsoportjainak csak púp a hátán a villamos, V. D-nek meg mindegy, miről beszél, csak szerepelhessen...

Előzmény: BakcsiMate (6556)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6561

Annyira nem lehet zsákutca, ha Prágától Krakkóig találkoztam már vele, csak ott "Budapest"-típusúnak hívják.

Előzmény: Lovrin (6560)
Lovrin Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6560

Nem értek a villamosvágányokhoz ezért megkérdezem: mi a jó a nagypaneles pályában?

Nekem úgy tűnik ez valami zsákutca, kiépíteni még viszonylag könnyű, de ha tönkremegy beszabályozni nem lehet, csak egyben kidobni a kukába.

Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6559

Sínvándorlás gátló kengyel?

Előzmény: kopety (6558)
kopety Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6558

A mellékelt kép találós kérdésnek sem utolsó...

 

Úgyhogy lehet találgatni!

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6557

"Egyelőre senkinek nincs erre kb 200 mFt-ja, és idén biztosan nem is lesz,"

 

A 200 milla hány méter villamosvágány felépítménycseréjéhez szükséges?

 

"A 37-esen a Kolozsvári utcában ha nincs beavatkozás, akkor le kell állítani a forgalmat"

 

Ott konkrétan mi volt a baj? Fekszint? Nyomtáv? Vagy szerkezetileg volt rossz?

Előzmény: BakcsiMate (6556)
BakcsiMate Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6556

A Fehérvári úti paneles szakasz anno azért nem épült át, mert akkor az teljesen jó álapotú volt - ellentétben a Fehérvári út többi szakaszával. Most valóban le van gatyásodva, és költeni is kéne rá, de egyelőre nem az a legfontosabb szakasz a városban. A Kanizsai utcai ideiglenes végállomás megszüntetésekor egy része (kb. a negyede, a Kanizsai utca és a vasúti híd között) átépült, de az egészre akkor sem volt pénz, ezért kellett a tavalyi kúszóváltózás előtt kicserélni 10-15 panelt a MűvHáz környékén. Egyelőre senkinek nincs erre kb 200 mFt-ja, és idén biztosan nem is lesz, jó esetben az előkészítés (tervek, engedélyek, stb.) megindulhat.

 

A 37-esen a Kolozsvári utcában ha nincs beavatkozás, akkor le kell állítani a forgalmat - ezt az opciót most ne nyissuk ki, ha kérhetem, nekem is megvan a saját véleményem.

 

A Gellért rakpart idén nyáron átépül, türelem. Ész (de leginkább tervek és építési engedély) nélkül nem lehet nekiesni semminek, és a 15-20 éves lemaradást is csak ütemezetten lehet majd behozni, hosszú évek alatt. Persze azt is csak akkor, ha biztosított a szükséges anyagi háttér - a korábbiakkal ellentétben most valóban van szándék és akarat is arra, hogy ebbe az irányba mozduljunk el, ez az idei évben rendelkezésre álló forrásokon is látszik.

 

Előzmény: Hamster (6555)
Hamster Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6555

Akkor csak azt csókoltatom, aki szerint ennek az átépítése ugyanúgy lényegtelen, mint a Gellért-rakparté és a Kőrösi Csomáé, ellentétben a q...a fontos Őrház-Éles sarok szakasszal, ahol napi tíz fizető utas talán áthalad. Bár tudom, ezzel a résszel a Fehérvárin az a "baj", hogy még nem üzemveszélyesen sz*r, csak simán ugrál a villamos, ami jó a járműnek, utasnak, környezetnek, mindenkinek :-/

 

Mert hát azért nem kéne elfelejteni, hogy hányszor építkeztek azóta a Körtér-Hamzsabégi távon, de ez a pár száz méter valahogy mindig megmaradt, holott körülbelül tíz éve lehet tudni, hogy vagy nem lesz 1-es hosszabbítás, vagy nem erre. A legutolsó RAFS-építés mikor volt a Bocskaitól errefelé? Akkor is az 1-est várták ide? Az Astoria környékén meg hányszor is túrtak-túrnak fel nagypanelt, RAFS-ot ezidő alatt?

Előzmény: Intersziti (6553)
Süldő Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6554

Szervusztok!

 

Nem akarok kötözködni, de van egy erre szakosodott, és sajnos elfelejtett topik is:

Villamos és HÉV vágánya, pályafenntartás. Ebben is lehet a nagypanel hátrányairól, a felpúposodott tömbsínről is írni.

 

Köszönöm.

 

Intersziti Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6553

Én se tudok mást elképzelni, mint az 1-es villamost. Azért akkoriban épült a Lágymányosi híd is, nem? Akkor azért még volt valamennyi halvány remény arra, hogy továbbépüljön az 1-es, nem annyi, mint ma...

Előzmény: Hamster (6551)
Hamster Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6552

Gyorsabban a lista végére érünk, ha az olyan szakaszokat írjuk, ahol nem púposodik (az évtizedeken át elhanyagolt) nagypanel.

Előzmény: Zolcsi67 (6549)
Hamster Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6551

"Fehérvári út, Művelődési ház"

 

Tényleg, valaki tudja, azt a szakaszt miért nem építették át? Előtte-mögötte RAFS, kettő közt meg ugrabugra. Ha valaki azt mondja, hogy a metróállomás, vagy az 1-es villamos bekanyarítása miatt maradt ki, mert valaki egyszer anno úgy tervezte, menten röhögőgörcsöt kapok :(

Előzmény: Csöpp Csaj (6544)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6550

Tegnap a 69-es vonalán a Kolozsvári utcában is eléggé aggodalmas arccal nézegette egy BKV-s koma az egyik hegesztést, és a villamosok is lépésben mentek át rajta.

Előzmény: Zolcsi67 (6549)
Zolcsi67 Creative Commons License 2011.04.21 0 0 6549

Kőrösi Csomán is púposodik...

Előzmény: Csöpp Csaj (6544)
mgabor88 Creative Commons License 2011.04.20 0 0 6548

:O Ott hol? Hisz a kereszteződésben pár éve voltak cserélve a panelek, nem? 

Előzmény: Csöpp Csaj (6544)
Badenfahrt Creative Commons License 2011.04.20 0 0 6547

Köszi, nekem újdonság volt, még nem láttam ilyet. Vegyesen használják valami geo-szerű megoldással.

Előzmény: Joliet Jake (6546)
Joliet Jake Creative Commons License 2011.04.20 0 0 6546

Ha minden igaz: Dna 4 jelű kétszárú rugalmas sínszeg az ötvenes évekből.

Előzmény: Badenfahrt (6545)
Badenfahrt Creative Commons License 2011.04.20 0 0 6545

Jó estét!

 

Hétfőn láttam Pélmonostoron:

 

Csöpp Csaj Creative Commons License 2011.04.20 0 0 6544

Fehérvári út, Művelődési ház, Móricz felé gyalogátkelőhely előtt.

Előzmény: Zolcsi67 (6543)
Zolcsi67 Creative Commons License 2011.04.19 0 0 6543

Ez az 1-es hullámvasút villamos?

Előzmény: Csöpp Csaj (6541)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2011.04.19 0 0 6542

Köszi!

Előzmény: Milkabika (6540)
Csöpp Csaj Creative Commons License 2011.04.19 0 0 6541

Ma jókor voltam jó helyen. Élőben még ilyet sem láttam - máig. :)

 

 

Milkabika Creative Commons License 2011.04.16 0 0 6540

Szentesi topiktárs kedvéért néhány kép a jelenlegi szegedi helyzetről:

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=109418664&t=9049702

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!