Nagyon szépen köszönöm! Sajnos tegnap nem tudtam lecsekkolni.
14.00kor indultam Zircről, mert egy mallőr miatt lekéstem Veszprémben az utolsó győri csatlakozást.
16.30kor fordultam Bakonynánál - kedvenc túratársaim, figyelem, már csak Romhány-Becske hiányzik :) csak azért mondom, mert tudom, hogy számon van tartva. :D
18.30 értem be Tés alsóra és mivel még át kellett menjek Várpalotára ismerve a tési fennsík jelzés light és ezer ösvény természetét egy 5 perc szünet után azonnal nekicsapattam a hegyoldalnak, nem mentem fel a büféhez.
20.45kor rogytam le én is és a kutya is Várpalota első utcájánál - vesztünkre, mert így lekéstük az utolsó budapestit, úgyhogy a vasútállomás várójában töltöttük az éccakát.
Amikor igenyeltel Dunazug 300 fuzetet a honlapon szereplo emailcimre irtal (ketkerek.par kukac freemail pont hu), vagy mas kapcsolaton keresztul szereztel?
Nem egyszerű a helyzet, gondolom a VMTSZ-nél sem tudják, hogy mitévők legyenek.
Az MTSZ honlapján látszik ki festette a zöldet és a sárgát, ha őt sikerülne elérni, talán meg tudja mondani, hogy az elágazásoknál milyen szempontok szerint festett.
Amennyiben valaki pedig engedélyek nélkül festett, az nem szívesen fedi fel magát, ezért is lehet esetleg nagy a csend.
Amúgy az ominózus útvonal a Balaton-felvidéken van, Zánkától északra, Tagyontól délre.
A sok éves atlaszomban a K+ még létező útvonal, mely a BKT útvonalát köti össze a Kinizsi út néven is "jelzett" Z- jelzésű úttal. Ez utóbbi Zánka-Köveskál vasútállomástól indul.
Évekig szakadozott útvonalként szerepelt a TUHU térképén, mígnem két éve felújították, bejártam, és megjelent a térképen újra a szerintem patinás útvonal. Sok évvel ezelőtt eljutottam Nagyvázsonyig, akkor volt egy mozgalom is, de nem hiszem, hogy sokan bejárták az útvonalat.
Kapolcs - Monoszló - Zánka (S), majd a vasútállomástól ZÖLD.
A ZÖLD érinti a Szent Balázs-hegyen lévő román kori templomot, na és Szentantalfát, jó darabig együtt halad az OKT-val.
A problémát a K+ azon szakasza okozta, mely "megmaradt" a TUHU térképén (OSM is "átvette").
Azért mentem, hogy saját szememmel lássam az állapotokat, az útvonal töredék az országúton egész biztos nem létezik, erről oda-vissza már meggyőződtünk (A TUHU térképéről már leszedtem).
Mint kiderült, létezik a K+ a tagyoni úttól keletre, de csak részben ott, ahol a digitális térképeken látható.
Az említett oszlopok vannak az elején, de ott, ahol ÉK felé kéne fordulnia, hogy a Csorsza gátjánál elérje a zöldet, hát ott már nincs jelzett turistaút. Út van, járható is, de csak egy szakaszán jártam. Az az útvonal szerintem nem létező.
Nincs a gátnál se, ez tuti. Egy éve jártam ott, a zöld nem a gáton keresztezi a patakot, hanem délebbre, egy gázlónál, de ez részletkérdés.
Ami a K+ jelzést illeti, találkoztam olyan oszlopokkal a zöld útvonalán, melyeken K+ volt, de nem foglalkoztam ezzel.
Mostanra kezd összeállni a kép, de még kell némi bizonyosság.
Ha kiderül, hogy létezik az 5. oszlop is, abban az irányban, amely végső soron jelezve van, akkor van remény, hogy valahogy elérek a "jelzett" útvonalig. Mivel se a TUHU, se az OSM nem "támogat", az egyetlen támpont a zánkai víztorony:-)
/ Sajnos a környék egyik digitális térképen sincs "bemutatva" /
Ilyenkor érdemes elővenni a jó öreg papírtérképeket, hátha valami régi nyoma van a látott jelzésnek.
Meg érdemes megkeresni a környéken aktív turistákat/jelzésfestőket, hogy mit tudnak arról a jelzésről, tervezik e felújítani, vagy jobb lenne megszüntetni végleg, hogy ne okozzon zavart...
Igen, nem csak fizikailag erősödtem hanem lelkileg is, fűszerezve némi mélyebb önismerettel, ezt úgy az egész ideig és nyári szezonra is kijelenthetem.
Olyan már volt, hogy mentem a jelzett turistaúton, és "elfogyott" a jelzés. Később újra volt, nem foglalkoztam a problémával.
A mai eset azonban más volt.
Mentem a viszonylag jól járható erdő széli úton, mely akár jelzett turistaút is lehetett volna, és ...
Egy szépen faragott jó vastag oszlopon (még az oszlop teteje is faragott volt), találtam egy K+ jelzést. Kicsit világos volt a szín, de a jelzés meglehetősen "tiszta" volt.
Mentem tovább, pár 100 méter, újabb faragott oszlop, rajta a jelzés. Nocsak, gondoltam.
Még 100 méter, újabb faragott oszlop, két nyílban végződött jelzéssel, az egyik az ellenkező irányból érkezőnek mutatta, hogy merre, a másik mutatott egy irányba, de arrafelé nem volt út. Egész pontosan kettő is volt, derékszögben, mindkettőbe belegyalogoltam, alaposan, de jelzést nem találtam.
A kettő között, a kaszáló közepén, gyakorlatilag gyalogosan megközelíthetetlenül volt egy oszlop, elbotorkáltam a szénakupacok között az oszlopig, és láss csodát, az oszlopon volt egy kopott K+ jelzés. Pont abban az irányban volt az oszlop, mely irányt a 3. oszlopon lévő jelzés mutatta.
Jelzés tehát volt, de út nem.
Sasoltam tovább irányban, mintha láttam volna egy oszlopot a távolban, de nem bakancsban mentem, erre nem készültem.
Sajnos a környék egyik digitális térképen sincs "bemutatva", és a buszok ritkán járnak arrafelé, irány tehát haza, a vonat nem vár.
Feltöltöttem a trekket, megnéztem a GE "alatt" is, az irány vezet jelzett turistaút felé, de a mező közepe valahogy nem vonzott, nem vagyok benne biztos, hogy visszatérek.
Az egyik offtopik, de nagyon aranyos. Legénd szélén található, az aljában pihenővel és egy jópofa ismertető táblával. Kisgyerkőcöknek ajánlatos felolvasni (miért szeresd az erdőt)
Van ismeretterjesztő része is, a szomszédos 2010-ben telepített tölgyes telepítésének munkafázisai képekkel illusztrálva. Lehet összeméricskélni is őket (mármint a fákat meg a gyerekeket) azonos életkor esetén hogy ki a nagyobb
A kilátás is elég jó, az egész attrakció egyetlen hibája hogy semmiféle tábla nem mutatja a kilátó létezését/megközelítését.
A sárga 3szög jelzésen kell megindulni, aztán mikor az balra tér, mi maradjunk egyenesen aztán a kaszáló szélén jobbra fel egy fűbe taposott alig látható keréknyomon, rövidesen megpillantjuk a kilátó tetőzetét..
Legénd különben egy nagyon takaros település, vasárnap is csak 2 órát nincs nyitvatartó üzemegység (az a mi pechünk hogy épp akkor voltunk, 20 percet kellett volna várni, de csak emiatt nem akartunk)
Van egy sárga körtúra útvonala is, igazából ennek apropójából mentünk, nekem ez is nagyon tetszett! Változatos volt, szinte végig jó kilátásban lehetett gyönyörködni, ezenfelül szőlő, dió, szelídgesztenye, gomba, mi szem szájnak ingere
A másik kilátóról gondolom már mindenki hallott, az OKT mellett van a Romhányi-hegyen. Bár lenyűgöző méretű, kétszer akkora mint az előző, ennek ellenére elég enerváltan mentem fel mivel sokadik kilátópontunk volt ez már aznap, de a látványtól szinte lesokkolódtam
Szabadszemmel Börzsönytől Vácig, Mátráig és Karancsig, az ott levő ingyenes(!) távcsővel pedig, először el semm hittem, még a Sasbérci kilátót is látni véltem
Később ebben megerősített a korlátra körbe felapplikált fotó amin profin meg van jelölve minden látnivaló. Eszerint a Selmeci-hegységbéli Szitnyát is látni (ezt sajnos elfelejtettem távcsővel ellenőrízni), valamint a Bükk (távcsővel arrafelé nézve szerintem a galyatetői tornyot láttam, de az se rossz :-)
És még nincs vége!
A kilátó aljában kis ismertető a névadóról (nekem első blikkre nem túl hízelgő dolgok idéződtek fel a név hallatán, azt bevallom nem is tudtam hogy a soproni trianonos népszavazás "kierőszakolásához" is volt köze.
És a készítők még tudták ezt überelni, a köztes szinteken levő pihenők korlátjain is vannak fotók és infók (ezt ha a lányom nem szól, felfelé menet észre sem vesszük), az első emeleti volt a kedvencem a mindenféle geológiai érdekességgel, csak azt sajnálom hogy nem fotóztam le, és persze elfelejtettem már hogy hol van az a 25m magas földalatti csarnok ami egy barlang beszakadásával jött létre? Neve valami Nagy-K... sajnos ez alapján nem tudtam kiguglizni :-(
Ha esetleg van valakinek erről fotója, vagy infója, ne kíméljen Jó volt látni hogy rongálásnak eddig semmi nyoma, olyan jó lenne ha ez sokáig így is maradna!
Hogy itt is legyen negatívum: volt néhány lódarázs odafent, de nem mutatták aggresszivitás semmi jelét (főleg hogy mikor jöttek akkor én mentem :-)
Lefelé Alsópeténybe volt még egy érdekes esetünk, jött szembe egy terepjáró, félreálltunk de végül ő is megállt és ablakot leeresztve feltette a "kijutunk erre valahova?" kérdését. Hát valahova egész biztos, gondoltam :-) de inkább megkérdeztem hogy mire gondol, hova szeretne? Hát neki teljesen mindegy csak aszfalt legyen. Először Romhányba irányítottam mivel arrafelé állt az eleje (meghát lentről jött) de mikor mondtam hogy amúgy a kéken leér Alsópeténybe ami sokkal közelebb van akkor nagyon felcsillant a szeme.
A vicces az, hogy később Keszeg és Alsópetény között már az országúton szembejöttek velünk, ezekszerint leértek :-)
Az erdő továbbra is csontszáraz, nekem egész úton vérzett kicsit a lelkem.. A szemivó bogarak is nagyon szomjasak lehettek, mert elég magas intenzitással boldogítottak minket szinte végig
A következő hetekben tervezem az Istenmezeje-Ózd 40 kilométerét, két részletre bontva, vagy két egynapos túrával, vagy esetleg egy kétnapossal.
Mivel ez a Kohászok útjának legnehezebb, ám egyben legvadregényesebb szakasza ezért ha valaki egy profi kohászkékes túravezetővel :o))) szeretné teljesíteni akkor beszélhetünk róla.
Amennyiben valakit érdekel, itt a fórumon szóljon.
Egyedül szeretek menni igazán, de gondoltam ezen a szakaszon szívesen segítek annak aki ezt igényelné, és mostanában szeretné teljesíteni.
1. Ózd vasútállomás
2. Ökör-hegy, bélyegző
3. Lóhullás-tető, Istenmezeje felett. Távolban a Mátra
Köszönöm a dicsérő szavakat! Mi igyekszünk nem a teljesítményt hajszolni,a túrázásnak inkább a klasszikus változatát preferáljuk és igyekezzük minél jobban megismerni az adott környéket,bár néha kényszerből engedni is kell.
Lassan harmadszorra is meglesz a Kohász Kéktúra teljesítésem, (bár ha belegondolok, és minden túrát beleszámolnék amit a régi és az új kék jelzéseken tettem akkor lehet már négy is lenne az), a Salgótarján-Bárna és az Istenmezeje-Ózd szakasz leigazolása hiányzik csupán.
Azaz hiányzott a mai napig, mert a nyúlfarknyi Salgó-Bárna távot (13km) bejártam a mai napon.
Oda-vissza. :-)
Visszafelé a Pécskő sziklakúpját is útba ejtettem, majdnem megijedtem, veszélyesebb mint ahogyan az emlékeimben élt...
Az egykoron több mint 2300 fős(!!) Inászó település pár évtized alatt lezajlott eltűnése ezúttal is elgondolkoztatott, hogyan lehetséges ez? Így, szinte nyomtalanul?
Ha belegondolunk ehhez képest Derenk egy vidámpark.
Impressziók képekben:
Indulás! indító jelzések a Salgótarjáni vasútállomáson, és az Acélgyár egyik muzeális mozdonya
„ – Tegnap mondta az ügyvédem, hogy ha egyszer már gyengeelméjűnek nyilvánítottak, azzal egy életre meg van csinálva a szerencsém.” Jaroslav Hasek – Svejk.
ilyet már valószínűleg nem találok :-(
síremlék a gépnek és az embernek... szinte csak ennyi maradt a 2300 fős bányászvárosból
signs. jól megférnek, szürke nélkül is. Tetszett.
Ja, így könnyű építkezni!
Bárnai sziklakápolna, a falucska a Vajdavár-homokkővidék és a vulkánok alkotta Medves-vidék határán fekszik.
Örömmel olvastam első napotok történéseit. Látszik, hogy nagyon felkészültél erre a túrára. A sok háttér információ sokat emel a szerzett élményeken. Jöhet a második napi beszámoló és a jól megválasztott képanyag.
Szívesen, remélem tudok majd haladni szépen sorban. Tiroli és vorarlbergi részek igazán ütősek, meg még a 1-2-3 kötet szakaszhatára környékét és a schladmigi Tauernt emelném ki.
Anyagilag elég húzós történet és én még vasúti szabadjeggyel/félárúval közlekedem és "magyaros" módon megyek, azaz legtöbbször a táskám tartalmából étkezve. Még ilyen vizsonylag visszafogott költekezés mellett is bőven többszázezeres nagyságrendű a "számla".
Sok sikert majd! Igyekszem minél többet megmutatni a saját élményeimből és ezáltal ösztönözni az erre fogékonyakat a Zentralra. Örülök, hogy azért akadnak érdeklődők :)