Van... itthon a Zsuzsinak van emelős kocsija, külföldön meg például a Bregenzerwaldbahn meg Bruchhausen-Vilsen, akik szintén birtokolnak ilyen járművet. Ja, és azokról se feledkezzünk el, akiknél már alacsonypadlósítottak...
Én amúgy azt hallottam, hogy a viktorvasútra is van/volt tervben akadálymentes jármű, csak mivel nem gondoltak arra, hogy BDax-ot vigyenek el erre a célra, ezért egy Bax-ból alakítják ki, ezért ez így nagyobb munka...
Már rég tervezem, hogy elmegyünk a femilivel Kemencére, de eddig valahogy nem jött össze. Most októberben is minden ugyanúgy működik majd, mint egész évben?
Most augusztusban is körbejárt ;-) Biztos meglátták a testvérvállalatoknál, hogy azok hogyan csinálják és annyira megtetszett nekik, hogy azóta ők is leutánozták ;-)))
A linkelt írásban (amely nem vasaútszakmai azért) van egy nagyon érdekes fotó, előtérben egy mező tehenekkel és a sínekkel!
Namármost talán ismerem annyira a környéket hogy kijelentsem: ez nem az a kisvasúti nyomvonal amely a hegyoldalban futott, és ma Petőfi-sétányként közismert, hanem egy ezzel párhuzamosan a mezőkön haladó MÁSIK.
Percekig nézegettem ezt a képet, de végül csak erre jutottam.
Biztos, hogy győriek, és nem valamilyen német vagy osztrák Lokalbahn kocsijai, esetleg átépítve?
1.) SKGLB-Packwagen D 765, ( Die Salzkammergut-Lokalbahn, kurz SKGLB oder Ischlerbahn bzw. Bad Ischler Bahn, 760 mm)
2.) 1.000 mm (Schmalspur) 2-achsiger gedeckter Güterwagen der Gattung Gw - S.K.B. 394 Plettenberg, ex Kreis Altenaer Eisenbahn,, der Märkische Museums-Eisenbahn e.V. (MME) bzw. "Sauerländer Kleinbahn" am 18.08.2013 beim Bahnhof Hüinghausen. Der Wagen wurde 1937 bei der Wagonfabrik Uerdingen unter der Fabriknummer 40587 gebaut. Technische Daten: Länge über Puffer: 7.100 mm Achsanzahl: 2 Achsabstand: 3.000 mm Ladeflächenlänge: 5.940 Ladefläche: 10,46 pm Eigengewicht: 5.070 kg, Ladegewicht: 10.000kg
3.) Der G2 1.000 mm-Schmalspur-Gepäckwagen B.E.G. 118 (BEG = Brohltal-Eisenbahn-Gesellschaft) am 24.05.2015 im Bahnhof Brohl BE. Der Wagen wurde 1918 von LHW (Linke-Hofmann-Werke AG) gebaut. Technische Daten: Spurweite: 1.000 mm Anzahl der Achsen: 2 Länge über Puffer: 7.200 mm Achsabstand: 2.600 mm Eigengewicht: 6,5 t Max. Ladegewicht: 15 t Zugelassen für Steilstrecke (50 ‰ bei der Bohltalbahn)
4.) Gedeckter Güterwagen der schmalspurigen Lokalbahn Vöcklamarkt - Attasee im Bahnhof Vöcklamarkt, 760 mm.
Ez nem igaz, zjakabfi megjegyzése a Talstreckén közlekedő Szilis-féle zölségre vonatkozott, miközben az általa helyettesített rudazatos csettegő a főút útátjáróján meg mindenen át mindig tolva ment vissza. Én ezt egy picit mindig veszélyesnek éreztem, különösen, mivel Kemencén is csak kényszermegoldás volt ez, amíg nem volt állomás, ráadásul sokkal kisebb forgalmú útátjárókon át csinálták. Itt a bányaúton át, úgy, hogy príma állomás van mindkét végén a vonalnak, szerintem fölös kockázat.
Kösz szépen, ez igen érdekes történet! (Amúgy anyukámnak az egyik nénikéje Salgótarjánon élt, de már '79 óta nem jártam arra, pedig örökké tervezem ;-))) )
a krepsuska féle iparvasút története több mint érdekes... talán valami hiba van a mátrixban.
közismert a somoskői kisvasút története, mely az ereszvényi bányákból szállított követ a somoskőújfalui állomásra. ez a vonal 1872-körül épült a vecseklői szénbányához, majd a századforduló környékén megszűnt, felszámolásra került. 1910-ben újjáépült, kőszállítás céljából. az államosításig 4 tulajdonosa volt, de egyik sem krepuska.
ellenben...
krepuska a somoskőújfalui állomásról kisvasutat épít. sajnos ennek a vasútnak a vonalvezetése ismeretlen. az építéséi engedélye 1916-os keltezésű, a műtanrendőri bejárása 1918.06.18-án történt. a vasút a környékbeli kőbányák és erdőségek szállítási igényeire épült. 1937-ben még üzemelt, igaz ekkor már nem krepuska nevén.
100 év távlatából nehéz kideríteni az igazságot. de elképzelhető, hogy krepuskának az ereszvényi kőbányához semmi köze sem volt, hanem a saját vasútján kardozott a határváltozással?
Bemutatkozhattál volna, ha már eljöttél hozzánk. Köszönjük az elismerést, igyekszünk továbbra is megfelelni neki. Most sem mindig elég egy szerelvény, van hogy három is kell.
Vasárnap egy igazi vasútmániás túrát csináltam a családdal.
Szobon kezdtünk, ahol most egy a szokásostól eltérő gép vitte az egykocsis vonatot, ami szépen megtelt.
Érdekesség, hogy a gép Márianosztrán körüljárt, és nem tolva ment vissza Szobra.
Márianosztrán júniushoz képest már 2 kocsis szerelvény jött,de a motorvonat műszaki hiba miatt nem szállított utast, ezért az egy kocsiban tömegnyomor volt. Nagyirtásról visszafelé Márianosztrára már egy C50-es vitte. Nagyirtáson a büfé üzemelt, és fűtve is volt egy hangulatos modern kandallóval.
A legkényelmesebb út a 2 kocsis Nagyírtás-Nagybörzsöny szakaszon volt. Nagybörzsönyben hajtányoztunk egyet, majd lepényevéssel töltöttük az időt a kemencei buszig.
Kemencén is mentünk egy kört, nagy öröm volt látni, hogy Feketevölgynél már hosszabb a pálya, és van egy kitérő is. Láttunk a pályán dolgozókat, és egy vegyesvonat is közlekedett a vonalon.
Kicsit sétáltunk felfelé, egy szakaszon egész jó állapotban van a pálya, persze van egy kis hiány, feljebb aztán nagyon sérült. Érdekes, hogy Feketevölgy felett van egy hajtányszerű jármű, vajon azt használják?
Mind a 4 vasút példamutatóan működött, de a legnagyobb elismerés mindenképpen Kemencének jár. Remélem sok örömük és eredményük lesz még a befektetett munkájukban, és előbb utóbb nem lesz elég 1 szerelvény a menetrendi forgalom fenntartásához, és kell majd keresztet szerkeszteni a menetrendhez. :)
Talán mert -ha pár 100 méterrel is- de a Trianoni határ túloldalára esik, szlovák területre.
Krepuska Géza Somoskői bányatulajdonos kisvasútjának nyomvonalát kerestük fel, amely Somoskőújfalutól a Macskalyuki bazaltbányáig 8.8 km hosszan kanyargott vadregényes hegyek-völgyek közt a Medves-vidék erdeiben.
1924-ben a környező falvakat (Somoskő, Somosújfalu, Eresztvény, Salgóbánya) visszacsatolták a nagyszerű orvos-bányatulajdonos erőfeszítéseinek köszönhetően Magyarországhoz, de a legnagyobb bazaltbánya a Macskalyuki odaát maradt, viszont egészen 1946-ig használhatták Krepuskáék, és ezzel a kisvasúttal szállították a kockaköveket a Somoskőújfalui rakodóhoz.
1. a kényszerűségből épített vámház és a kis emlékmű-csille
2. a kisvasút rövid ismertetése
3. visszatekintés Magyarországra, Somoskő szlovák, a távolban Salgó a magyar oldalra esik
Ennek a vidéknek olyan történelme van hogy könyveket lehetne írni róla, nem beszélve a látnivalókról, mint a bazaltömlések, várak, bányák, bányató, fennsík stb...
A medvesi bazaltbányákat összekötő kisvasutak nyomvonalainak szinte mindegyike járható ma is autóval is, erdészek használják.