Egész hihetetlen, amit írsz. Nem mondtam, hogy nem hiszem, csakhogy ez már tényleg a Balkánnak is a legsendriánabb verziója. Vagy egy véget nem érő cseh szatíra a '70-es évekből.
Na igen, van annak valami diszkrét bája, hogy mondjuk a Békés megyei helyi járatokat egy másfél éve megszűnt cég - egyébként dicséretesen frissített - honlapján lehet megtalálni. Amely honlapot közvetlenül nem is lehet elérni, hisz átirányít a DAKK honlapjára. Ahol aztán persze a laikus az aktuális menetrendet nem feltétlenül a jogelőd társaságok honlapjai menüpontban keresi...
A DDKK-nál már az is előrelépés, hogy elérhető a honlap munkaidőn kívül is. Szóval, lassan, de fejlődik a rendszer... Ősz szakállam lesz, mire eljutnak a normálisan használható honlap szintjére.
Mondjuk hogy ez az ex-Körös Volánnál így működik, az a cég szegénységi bizonyítványa, de hogy azért nem űrtechnikáról van szó, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy elég egy megyét feljebb menni, és megnézni, hogy megy ez az ex-Hajdú Volánnál. Korábban ugye ott is volt egy tábla a szélvédő mögött (az mondjuk elég igényes), azt' csókolóm. Most:
- kívül két kijelző van, elöl és oldalt, amiken a betűk jóval nagyobbak, minden körülmény között jobban olvashatók
- belül is van egy kijelző, ami a következő megállót és a pontos időt mutatja felváltva (korábban ugye semmi nem volt, kérdezgethetted a többi utast vagy a sofőrt)
- akusztikus tájékoztatás is van
- helyi járat esetén fel van tüntetve a járatszám és az aktuális végállomás is, mint minden normális városban, belül szépen lépteti a megállókat automatikusan
- az adatbázis, a megjelenítés könnyen és gyorsan frissíthető, aktualizálható, változtatható (tök mindegy, hogy hol van a busz), az "átszerelés" is egyszerűbb
- mellékesen a sofőr is látja, hogy mennyit siet vagy késik, a diszpécser is tudja, hogy hol jár a busz, könnyebb lett a kommunikáció közöttük, stb.
Persze messze nem tökéletes a rendszer, de a régitől fényévekkel jobb, és ez nem Nyugat-Európa, hanem egy Kelet-magyarországi megye...
Szóval attól, hogy 1-2 cégnek szégyen szemre beletört a bicskája a projectbe, talán nem kéne konzerválni ezt az ősrégi megoldást még további évtizedekig.
Én is, ha számomra ismeretlen járattal utaztam, a város olyan részén, amerre nem voltam ismerős, mindig rácuppantam a táblára. Vagy oda ültem mellé, vagy ha nem volt szabad ülőhely a közelben, ott kapaszkodtam, még ha a jármű túlvége kongott is az ürességtől.
>Azt viszont jó figyelembe venni, hogy az új (legyen az bármi) ne tudjon kevesebbet mint a régi.
Ezt érzem a BKK Futárnál.
Nagyon klassz, hogy a járművön belül bemondja a következő megállót, ki is ír egyet-kettőt, de nem tudom, hogy mennyire messze van még a végállomás, ez már a 4., vagy csak 20. lesz, nem tudom követni az egész vonalat és legfőképp nem mutatja az átszállási lehetőségeket (buszra, villamosra, trolira), amik pedig a műanyag táblák belső oldalán régen feltűntetésre kerültek.
>Egyébként egy mai modern utastájékoztatók már jóval többet tudnak mint egy 20-25 évvel ezelőtti Fok-Gyem, így nem ahhoz >kellene viszonyítani.
Nem akartam ezzel nagy vitát szítani.
Én is láttam már korszerű utastájékoztatást. A kedvencem nemrég a olsztyni villamoson volt, ahol a belső kijelzőn egy térképrészleten is ugrált a pötty, hogy hol vagyunk, mutatott az átszállást, megállót, mindent belül és az 1-es villamoson azt, hogy ez egy 1-es busz :))
>Egyébként egy mai modern utastájékoztatók már jóval többet tudnak mint egy 20-25 évvel ezelőtti Fok-Gyem, így nem ahhoz kellene viszonyítani.
Ez egy ex-Körös Volános járat, ahol a tábla alternatívájaként én nem a monacoi, vagy frankfurti utastájékoztatókat képzeltem el, hanem a meglévőt, mondjuk a Gyula-Szeged járatét, ami ennyit tud kiírni, hogy Gyula-Szeged. Még azt sem, hogy Battonyán és nem Orosházán át megy.
Ezek a DAKK Békés megye területén működő nemrég beszerzett zöld kijelzők az alábbi szöveget mutatják gyulai 5-ös helyijáratban:
"Gyula
GYULA" - vagyis a busz Gyuláról megy Gyulára, tehát helyijárat :)
Azt, hogy honnan hová megy a városon belül és hányas, azt csak az ósdi műanyag tábla mutatja:)
Mondjuk ma jött velem Szegeden szemben egy befehéredett Volvo csuklós, hatalmas gyönyörűen olvasható elektronikus kiírással.
Szeged, aut.áll.
Szeged, aut.áll.
Szerencsére alul volt kis műanyag tábla is, hogy ez a sándorfalvai körjárat:)
"Egyébként egy mai modern utastájékoztatók már jóval többet tudnak mint egy 20-25 évvel ezelőtti Fok-Gyem, így nem ahhoz kellene viszonyítani. A tábla például továbbra sem mondja/írja a megállókat, elég nehezen lehet látni sötétben és így a szélvédő mögé beb*szva ráadásul még szabálytalan is."
Abba ne menjünk bele, hogy ezek kapcsán mennyi berendezés került beszerzésre, amiket okosan felhasználva rengeteg hasznos információhoz jutnának a cégek. (Menetrendi korrekciók, vonali terheltség-eloszlás, stb..)
Hát mert a szélvédő mögé bekúrt tábla az aztán tényleg baromi sokat tud... Látszik rajta kb a két végállomás (ok, néhányon néhány közbülső megálló is), általában ezek is kívülről, aztán ennyi.
(És nem véletlenül írtam mai, modern utastájékoztató rendszert; ezalatt természetesen nem a 7 szegmenses emke kijelzőt és társait értem...)
A legnagyobb gond a '90-es évekből hozott, megragadt szemlélettel van. Egy új buszhoz nem elég a jármű árát kifizetni - és ez az, amit a hazai közszolgáltatók még mindig nem értettek meg. A modern autóbuszokhoz modern karbantartási rendszer is tartozik, modern eszközökkel (számítógép, hibakód kiolvasására alkalmas eszközök, stb), rendszeres és aktuális oktatással az érintetteknek.
Józsi bácsi is egy ócskavasnak fogja tartani a Ferrarit, mert nem ért hozzá, csak abban biztos, hogy minden elinduláskor csipog, villog, stb. Az tartja visszalépésnek a modern technikát, aki nem ért hozzá.
Hát, attól függ. Márminthogy miként kezelik, tartják karban. Van azért itt olyanra is példa, hogy szarrá kopott, mocskos tábla fityeg a szélvédő mögött, szig.szalaggal "jelezve", hogy az épp gyorsjárat. Vagy A/4-es lapból kivágott nyomtatvánnyal van átírva valamelyik közbülső állomást, netán csak az a probléma, hogy a felső táblatartón lévő tábla ellentmond az alsónak. Az elfelejtett, fordítva betett, ellenirányt mutató táblákról már nem is beszélve.