A téli kerék méret 175/70 R14, a nyári meg 175/65 R14
Igaz nem punto, de dettó ugyanaz a kerékjárat és környéke. Volt Puntom is.
Annyi a különbség a két autó hátsó futőműve között( az első szinte egyforma konstrukcióra), hogy a punto II. merev hidas, az enyém meg független lengőkarosak. Ezért nem is olyan stabil. Viszont lágyabb. Az enyémnek talán jobban görbül befelé a kereke rugózáskor. Ezáltal talán kevésbé érhet hozzá a peremhez a gumi széle.
De volt fent nekem régebben 185/65 R15, na ez teljesen beleért rugózáskor. Aztán volt rajta 185/60R15, ez még hébe-hóbe beleért a sárvédő szélébe. Így jött a 175/65R15 méret, ami teljesen jól forog a sárvédőben. Az igaz, hogy elég lenne egy 6J-s felni. De ezzel a 7j-vel is jól végzi a dolgát. Van ismerősöm akinek kifejezetten tetszik, hogy befelé hajlik a gumi a felnin.............engem se zavar. Az autópályán is végzi a kerék a dolgát, ahogy kell.
Tudtommal ez a 175/65R15 méret a Grandenek is gyárilag.
Egy kis ellenpélda: Én augusztusban cseréltem a hátsó telókat, szintén Marellire, de én havi 6 ezreket mentem vele, szóval belekerült már 20 ezer is novemberig. (Azóta nem használom a kocsit) és semmi baj a telóknak.
Végülis valószínűleg ezzel sem ér bele, mert most lett részben átfényezve, kasznizva és sehol nem láttam nyomát a kerékjáratokon, dobbetéteken. ET38-as egyébként az enyém - ha jól rémlik.
Azért kíváncsi lennék, hogy hogy áll a 7J-n egy 175-ös gumi - gondolom nem Veszprém környéki vagy, mint én :)..
Én pont a 15" miatt parázok az én Punto Cabriomnál - amit nem rég vettem a németeknél. Jelenleg még 14-es téligumi van rajta acélfelnin, de hozzá kaptam a korábban évek óta rajta lévő 7J-s 15-ös alufelniket 195/45R15 nyárigumikkal. Szereztem egy régebbi fotót az eladótól - amin még rajta voltak a felnik és nekem nagyon tetszik vele, de az a /45 elég húzós szerintem a magyar utakra. Ráadásul a 7"-os szélesség túl nagy szerintem, mert még a 195-ös guminál is túllóg kivül 1mm-t, belül 4-et a felni - azaz elég könnyű megpadkázni. 185,175 széles pedig már picinek is tűnhet ilyen széles felnin. A gumik viszont se nem öregek, se nem túl kopottak, így az felé hajlok, hogy egyelőre felrakom - aztán majd meglátom :-S..
Szerintetek egy gyári lengéscsillapító mennyit bír időben/km-ben?
Az enyém 13 éves és már átlépte a 150 ezer Km-t. AZ egyik lengőkart cserélni kell (már amikor megvettem az autót mondták a szerelők hogy azzal kalkuláljak), a szilenteket sem ártana, de akkor már lecseréltetem mind a két lengőkart és akkor egy darabig nincs ilyen gond. Lengőkarból milyet érdemes venni? Nekem a szerelő a Febit mondta hogy az jó, nem a legdrágább de minőségben ott van. Olyat szeretnék ami nem megy szét 1-2 év után...
Akkor a fékbetétek is cserések már a tárcsa is elég gatya (esztergályoztatni sem érdemes), és ha már így neki lesz esve a futóműnek, akkor gondolkozom hogy a lengéscsillapítókat sem ártana cserélni. Bár én nem vettem észre semmit, de azt olvastam hogy az ember nem veszi észre ha romlik, mert nem drasztikus sebességben megy végbe a dolog, hanem szépen fokozatosan. Egy biztos, a porvédő le van róla már szakadva, így mondták hogy az sem lesz már hosszú életű. Nem érdemes venni már rá porvédőt, mert tele ment dzsuvával, lehet megadja magát hamarosan és akkor fölöslegesen vettem meg.
Mennyi egy lengéscsillapítónak az élettartama? A hátsó futóműben mit szoktak cserélni a lengéscsillapítón és szilenten kívül? Dobfék nemrég lett hátul cserélve.
Szerintem nem lesz gond. Szerelték ezeket az autókat 13-14 colos kerekkel. Asszem 165/5r14 méretűvel. Ezt írta is itt a kolléga a fórumon teljes igazsággal.
Összességében neked kell eldönteni, hogy mekkorát raksz rá.
B.
UI.:Csak "halkan" írom, hogy nekem 175/65 R15 van a kocsiban, nehogy megkövezzenek a többiek :-) . Nem egyes punto és szervós a kormány.
Amíg tartod a gyári kerékátmérőt és ET-értéket (35-48 - a gyári felniket ezen szélső értékek között szerelték), addig nem lehet baj. A 175/65R14 viszont messze van ettől egy 1-es Punto esetében.
A saját 1.1-esemen a 13-asokat sokkal jobban szerettem, mert a kisebb tömeg és tehetetlenség miatt érezhetően jobban ment és finomabban rugózott velük az autó, mint a 14-esekkel, pedig azt sem gumiztam túl (165/60R14 gyári méret volt rajta), könnyebb és pontosabb volt a kormányzás stb. Amennyi 13/14"-es gyári alufelni van a piacon (Cinquecento/Seicento Sporting, Punto 176/188, Lanciák, régebbi Alfák stb.), én nem is néznék mást.
Hoppá, kár érte, reméljük asszonykának nem lett baja. Az első sárvédőívnél a sárvédő és a lökös találkozásánál keress alulról felfelé menő torx csavarokat, aztán a lökös hűtő alá benyúló részénél alul is, meg még lesz pár db ide- oda elrejtve, lámpa mellett is de már fogod látni. Nem olyan problémás, 10-15 perc alatt le lehet venni.
A tehermentesítő gyűrű méret 58 mm legyen, különben veszélyes lehet a kerék használata, mivel a csavarok tartják csak meg a felnit. Annak meg nem az a dolga. Ha olyan felnit veszel, aminek más, akkor megoldás, ha csináltatsz bele közbetét gyűrűt.
Az én véleményem, a bemásolt linkeken lévő kerekekkel kapcsolatban:
Nekem nem tetszik egyik sem. Az első az régi fazonú már 4 különböző gumival. Felejtős.
A 2.-on is a gumik kopottak, a felni meg padkás a peremeken. Szintén felejtős.
A 3. meg olyan snassz, viszont szép állapotú a felni valóban.
Egyébként nincs olyan nagy jelentősége a felniknél az ET szám esetén. Ha azt akarod, hogy egy kicsit szélesebb nyomtávú legyen, ami még mutatós is, akkor vegyél 14 coos alufelnit, ET 35 számmal. Teszel 175/65R14 gumit és akkor még nem fog pattogni a pesti utakon az autód. Ráadásul megnyúlik a váltó áttétel a nagyobb átmérő kerekek miatt. Ami akár a fogyasztásban, komfortban kedvezőbb is lehet. NYugi, nem ér bele sehova ez a kerék méret. Nekem a szélesebb 185-ös gumi se okozott gondot.. Van aki felrakja a 195/50 R15 gumi-felni párost is. Az is felmegy. Csak, ha nem szervós az autó, akkor egy kicsit nehéz tőle a kormány, meg a kátyus utakon nem az igazi. Viszont elég látványos a méret.
a felninél a következő adatokat kell figyelembe venni:
- átmérő (ez a 13")
- ET szám (a felfogatási pontjai mennyire vannak a középpontjától)
- teljes szélesség (ez tipikusan 4, 4.5", 5", 5.5" szokott lenni ebben a kategóriában)
- no meg persze a felfogatás típusa, ez esetben a fiat-é (4 csavar plusz két pöcök)
ha a gumidat tovább akarod használni, akkor ugye az átmérő és a szélesség a lényeges adat. 13-13" már jó, 155-ös gumihoz kb. a 4.5"-es, esetleg 5"-ös lehet a jó -- nekem pl. a téli gumim 185-ös, amihez már nem volt jó a gyári 5"-es, 5.5"-es kellett hozzá. ET számban pár milliméter eltérés lehet (az enyém ET48, de 46-49 jó), annál nagyobb különbség már nem jó ötlet, mert a gumi hozzáérhet vagy a kerékűr széléhez, vagy a kasztnihoz. igaz, egy 155-ös gumi nem feszegeti a határokat annyira, mint mondjuk egy 185-ös. :)
azt nem tudom, hogy a seicento felnifelfogatása ugyanaz-e, mint a puntoé (a képeken nem látom a két kis pöcök nyílását, de bőven lehet, hogy a helyük megvan a túloldalon), de meglepődnék, ha a fiat modellenként eltérő megoldást választott volna.
a lényeg: a hirdetőktől mindig kérd el a felni átmérőt, ET számot, szélességet.
az 1.1-es puntohoz, főleg, ha most is 13"as felni van, a 13"as lesz a nyerő.
annyira nagy különbség súlyban nincs az alu és az acélfelni között. plusz, ha az acélfelni rohadt, az inkább azt mutatja, hogy nincs rendesen kezelve korrózióvédelemre. ergo nagyon jól el lehet lenni egy jó acélfelnivel is, de ha már mindenképp alufelnit akarsz, maradj a 13"-as méretnél. ha jól csinálod, nem is kell gumit cserélned. :)
1999, 4-havi 1.1 Fiat Puntora szeretnék venni alufelnit. Viszont nem tudom, hogy milyen méretet vegyek, 13" vagy 14"-est, ezekhez milyen gumi passzol. Mi az ami felmegy és biztonságos? Napi budapesti használatra lenne szükség felnire.
Van most 155/70 R13-as 4 darab jó minőségű nyárigumim, de már elegem van abból, hogy a nehéz acélfelnit kell állandóan cseréltetni, ami állandóan rohad és csak a nyűg van vele.
Kérlek segítsetek, hogy tisztán lássak ebben az abroncs és felni kérdésben!