Létezik ilyen: mindkét országban el kell érnie az ottani nyugdíjkorhatárt és meg kell szereznie az ottani kötelező legkisebb szolgálati időt. A szolgálati idők többnyire egybe-összeszámolandók és ha nincs meg a kinti szolgálati idő, akkor egy részét a két ország közötti szociális egyezmény alapján az itteni nyugdíjfolyósító szedi be a kintitől és fizeti ki az öregségi nyugdíjasnak. Az egyezmény mellett érdekes a végrehajtási rendelete is. Nekem csak osztrákokkal van ilyen tapasztalatom, Ukrajnával nem ismerem a szociális megállapodás tartalmát (talán még a Szovjetunió idejéből van az?). Például Ausztriából 5 év után átlagos havi párezer eurós fizetés után akár 120 vagy több euró havi nyugdíjkiegészításre számíthat az itthon szerzett nyugdíjösszeg felett.
Szervusztok - ismét! Tudom: konkrétan nem tartozik e rovatba, ezért elnézést kérek azért, amiért ITT kérdezek rá. Mentségemre legyen mondva: számomra úgy tűnik, a hozzászólók és válaszolók között tartalmas, szakértői tájékoztatók is vannak. TEHÁT: Létezik az, hogy egy ember két országból is kap(hat) nyugdíjat. Magyarország is utal, és az adott ország is, ahol élt, dolgozott, például Ukrajna?! Amennyiben ez igaz, nem irígylem, hiszen nem vagyok közgazdász, stb. Érdekel. Üdv.!
A múlt heti kormányinfón hangzott el, hogy azt tervezik, minden olyan szülő, aki legalább 20 éve kap súlyosan beteg gyermeke után ápolási díjat, az havonta 50 ezer ft nyugdíjkiegészítést fog kapni.
Lázár János a legutóbbi kormányinfón állítólag mondott valamit az ápolási díj rendszerének változásával kapcsolatban. Érint a dolog, ezért azt szeretném kérdezni, hogy tud e erről valaki bővebbet.
Sziasztok! Valaki meg tudja mondani, hogy rokkantsági ellátás melletti munkavégzéssel jogosultsági időt lehet szerezni? Nők 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjba vonulására gondolok. Vagy csak a szolgálati időt növeli? Előre is köszönöm!
A SZEMÉLYESGONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLISELLÁTÁSOK IGÉNYBEVÉTELE ÖNKÉNTES:
az ellátást igénylő kérelmére, indítványára történik;
ha az ellátást igénylő személy cselekvőképtelen, a kérelmet, illetve indítványt – az érintett személy véleményét lehetőség szerint figyelembe véve – a törvényes képviselője terjeszti elő;
a korlátozottan cselekvőképes személy a kérelmét, a törvényes képviselőjének beleegyezésével vagy – ha e tekintetben a bíróság a cselekvőképességét nem korlátozta – önállóan terjesztheti elő.
A SZEMÉLYESGONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOCIÁLISELLÁTÁSOK IGÉNYBEVÉTELÉT SZÓBANVAGY ÍRÁSBANKELL KÉRELMEZNI.
AZ IDŐSEK, FOGYATÉKOSOK ÉS DEMENSSZEMÉLYEKNAPPALIELLÁTÁSA esetén a kérelem előterjesztésekor mellékelni kell a 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. számú melléklete I. része szerinti orvosi igazolást.
VALAMENNYINAPPALIELLÁTÁS ESETÉBEN – kivéve a hajléktalan személyek nappali ellátását – a kérelem előterjesztésekor be kell nyújtani az 1. számú melléklet II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot is.
A FOGYATÉKOSSZEMÉLYEKNAPPALIELLÁTÁSÁNAK IGÉNYBEVÉTELE IRÁNTI KÉRELEMHEZMELLÉKELNIKELL A FOGYATÉKOSSÁG FENNÁLLÁSÁT IGAZOLÓ,
a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottság, illetve az országos szakértői és rehabilitációs tevékenységet végző bizottság szakértői véleményét vagy
a fogyatékosság jellege szerinti szakorvosi leletet vagy
a fogyatékossági támogatás, vakok személyi járadéka, vagy a magasabb összegű családi pótlék megállapítását, illetve folyósítását igazoló határozatot, vagy az az ellátás megállapításának alapjául szolgáló, a fogyatékosság fennállását igazoló szakvéleményt.
21. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény módosítása
74. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(6) A rehabilitációs ellátás – a rehabilitációs hatóság komplex minősítésében foglalt körülményekre tekintettel – a jogosultsági feltételek fennállása esetén ismételten megállapítható.”
75. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény a következő 4/A. alcímmel egészül ki:
„4/A. A kivételes rokkantsági ellátás
13/A. §
(1) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén – az éves költségvetési törvényben meghatározott keretek között – kivételes rokkantsági ellátás állapítható meg annak a megváltozott munkaképességű személynek, a) akinek a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján az egészségi állapota 50 százalékos vagy kisebb mértékű, b) akinek a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján a rehabilitációja nem javasolt, vagy rehabilitálható, de a kivételes rokkantsági ellátás iránti kérelem benyújtásának időpontjában az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig hátralevő időtartam az 5 évet nem haladja meg, c) akinek a megváltozott munkaképességű személyek ellátása iránti kérelmét a 2. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott biztosítási idő hiánya miatt elutasító döntés véglegessé vált és e döntésben foglaltak szerint rendelkezik a szükséges biztosítási idő legalább felével, d) aki keresőtevékenységet nem végez és e) aki rendszeres pénzellátásban nem részesül.
(2) A kivételes rokkantsági ellátás megállapítása során előnyben kell részesíteni azt a megváltozott munkaképességű személyt, aki a 2. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott biztosítási idő legalább 90 százalékával rendelkezik.
(3) A kivételes rokkantsági ellátás iránti kérelem a (1) bekezdés c) pontja szerinti döntés véglegessé válásától számított 6 hónapon belül nyújtható be. Ha a kivételes rokkantsági ellátás iránti kérelmet kizárólag arra tekintettel utasították el, hogy a keretösszeg kimerítésre került, a kérelem az elutasító döntés véglegessé válását követő naptári évben ismételten benyújtható.
(4) A kivételes rokkantsági ellátás a jogosultsági feltételek bekövetkezésének napjától, de legkorábban a kérelem benyújtásának napjától állapítható meg.
(5) A kivételes rokkantsági ellátás havi összege a) a 3. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontja és az 5. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a 12.
§ (2) bekezdés b) pontjában, b) a 3. § (2) bekezdés b) pont bc) alpontja szerinti esetben a 12. § (2) bekezdés c) pontjában, c) a 3. § (2) bekezdés b) pont bd) alpontja szerinti esetben a 12. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott összeg 65 százaléka.
(6) A kivételes rokkantsági ellátást a 13. § (2) bekezdésében foglaltakon túl, a megszüntetési ok megállapítását követő hónap első napjától abban az esetben is meg kell szüntetni, ha az ellátásban részesülő komplex minősítése során a rehabilitációs hatóság megállapítja, hogy az (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott feltétel már nem áll fenn.
(7) Az (1) bekezdés szerinti méltányossági jogkörben kiadott döntés ellen fellebbezésnek nincs helye, a döntés ellen indított közigazgatási perben kizárólag semmisségre lehet hivatkozni.
(8) A kivételes rokkantsági ellátásra – ha e § eltérően nem rendelkezik – a rokkantsági ellátásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.”
76. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 19. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki:
„(2b) Kivételes rokkantsági ellátás esetén a felülvizsgálat során megállapított ellátási összeg állapotjavulás esetében sem lehet kevesebb a felülvizsgálatot megelőző hónapra járó ellátás összegénél. Állapotrosszabbodás esetén a kivételes rokkantsági ellátás összegét a 13/A. § (5) bekezdése alapján, az új minősítési kategóriának megfelelő összegben kell megállapítani.”
77. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki: (Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy) „j) a kivételes rokkantsági ellátásra vonatkozó részletes eljárási szabályokat” (rendeletben állapítsa meg.)
78. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény a következő 38/I. §-sal egészül ki:
„38/I. §
(1) Ha a megváltozott munkaképességű személy – az ellátás iránti kérelmet a 2. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott biztosítási idő hiánya miatt elutasító 2018. január 1-jét megelőzően jogerőssé vált döntésben foglaltak szerint – rendelkezik a szükséges biztosítási idő legalább felével, a kivételes rokkantsági ellátás iránti kérelmét 2018. december 31-éig nyújthatja be.
(2) Ha az (1) bekezdés alapján benyújtott kivételes rokkantsági ellátás iránti kérelmet kizárólag arra tekintettel utasították el, hogy a keretösszeg kimerítésre került, a kérelem az elutasító döntés véglegessé válását követő naptári évben ismételten benyújtható.”
79. §
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény. 2. § (3) bekezdés b) pontjában a „megváltozott munkaképességű személyek ellátása” szövegrész helyébe az „a kivételes rokkantsági ellátás kivételével a megváltozott munkaképességű személyek ellátása” szöveg lép.
Üdv!Kis segítséget szeretnék kérni !42-éves vagyok.Egy baleset véget 3-dik éve nem nagyon tudok dolgozni túl vagyok pár műtéten állapotom végleges.Tavaly vastagbél-daganatra műtöttek most jelenleg a 10-dik kemot kapom!Voltam bizottság előtt előtt ahol a d kategóriába soroltak!Így megjárna a járadék! De mivel a jelenlegi jogszabályok szerint csak 15 évre visszamenőleg számolnak így nincs meg az elég szolgálati időm így elutasítottak!Holott 15-éves korom óta dolgozok csak sajnos az utolsó pár évet alkalmi munkákkal ami nem bejelentet ezért kevesek a napjaim hogy járulékot kapjak ! Holott amit kérnek 10 év munkaviszonynál jóval többet dolgoztam bejelenve 1-munkahejen 13-évet!Így most itt állok semmi anyagi bevétel nélkül!
Kérdésem hogy valami módon utána lehetne járni hogy megkapjam a rokkant nyugdíjat amit a bizottság megítélt viszont a nyugdíj folyósító elutasított!
Neked is KÖSZÖNÖM válaszodat. Nagyon sajnálom, hogy tortúrán mentél végig, mire megtaláltad a rehabos irodát. Végülis megkérdezted tőlük, mi az oka annak, hogy nem "reklámozzák" az irodát? Végül is közhasznú dolog, s nekik sem jó ott ülni napi kb. 7-8 órán keresztűl. Látod, ezeket a helyeket ki kéne plakátolni, vagy mindenütt meg kéne osztani. Hány, de hány emberen segítene. Ujságíróként emlékezem, hogy anno számtalan közhasznú anyagot, cikket írtam. Pl. kinek jár munkanélküli segély, hová kell ez ügyben fordulniok az embereknek. Nem ért hozzá mindenki. Egyébiránt egy szerencse van, vagy kettő. Családtag, akivel össze tudnak az emberek fogni, és az Önkormányzat. Ott lehet igényelni kedvezményes ebédet, lakásfenntartási támogatást, eseti segélyt. Általában mondom. Természetesen, amikor az ember elmegy dolgozni a járadék, ellátás mellett, ezt a helyi Önkormányzatnál be kell jelenteni, és akkor bizony szerintem megemelik az étkezési díjat, talán a lakásfenntartási támogatást is csökkentik, ezt nem tudom. Ahol mi élünk, emberségesen segítik az embereket ezen a téren. A törvényt és rendeletet természetesen itt is be kell tartaniok az előadóknak. Meg lehet keresni a Családsegítő központot is, helyi szinten. Az utazási kedvezményt sem mindenkitől vették el, csak egy bizonyos korosztálytól. Ez elég húzós így, a bliccelést pedig senkinek nem ajánlom. Üdvözlettel.
Valahogy úgy aki beteg gyógyuljon és ne dolgozzon ,bárcsak megtehetnénk ! Sajnos nem tehetjük mert úgy döntöttek a milliárdokkal dobálózó törvényhozóink nekünk 20-30 ezer -ft járadék is elég . Mikor elmentem rokkant nyugdíjba akkor volt az ellátásom 100ezer környékén, emeléssekkel később kicsit felette, eszem ágában sem volt dolgozni . Nem gombokért kaptam hiszen már akkor 34 év munkaviszonyom volt és a bajaimat egy üzemi balesetnek köszönhettem .Manapság ez senkit nem érdekel , dolgozom 4 órában mert muszáj , fáj mindenem közben más műtétek is jöttek jelen pillanatban itthon vagyok épp két+ bajjal a nyakamban . A segítő szervezetekről nekem is megvan a véleményem !
Gondoltam felkeresek egy hivatalos a rehabhoz kapcsolódó szervezetet .Megtalálni őket nem egyszerű ,mert az épület
külső homlokzatára nincs kiírva milyen irodák vannak bent, a kapu rácsos . Kintről azt hihetnénk zárva van ,de nem benyitni be lehet és ott egy kis cetlin megtalálni amit keresel . Bent síri csend sehol senki, ügyfél pláne hisz ide se talál .
Kedvesek voltak, közölték velem mivel én dolgozom nekem semmit nem ajánlhatnak (könnyebb munkakör stb ) esetleg más munkakörben 8 órás amit el tudnék látni ( telcsi központos portás stb ) erre támogatás . A válasz ők azért vannak itt ,hogy a rehabilitálható tartós munkanélkülieket segítsék ,ötletként közölték maradjak ott ahol vagyok .
A mi sorsunk senkit nem érdekel, kormányzati szinten nem vagyunk nagy szavazóbázis ( ugye a korbetöltött nyugdíjasok majd 3 millióan vannak ) így sok jóra nem számíthatunk ,oldjuk meg ahogy tudjuk .
Egyetértek soraiddal. A beteg ember (megváltozott munkaképességű) többszörösen hátrányban van. Azt hiszik, ha filléreket odalöknek (sokszor 20-30 év ledolgozott év után), az elég, abból finanszírozni tudja kiadásait, sőt, még rehabilitációra is futja.
Aki fiatalon betegedett le nagyon, annak is élnie kell. Ezek az összegek morzsák csak.
Sokszor lehetetlen kivárni a sort, amire kiírják a vizsgálatokat, mire megszületik az eredmény, hogy kezelés kezdődhessen. Előfordulhat, hogy másodvéleményt kellene kérni. Csak az első vizsgálatra elmegy, ha kinyögöm majd valamikor majdnem az ellátásom fele. Akkor még rezsit nem fizettem, élelmiszert sem vettem. A családom segít, amíg bírja. Rossz érzés, hogy rászorulok, de egyelőre így alakult.
Aki egyedül került ebbe a helyzetbe, annak még rosszabb lehet. Isten ments az egyedülléttől!Miben lehet hinni? A változásban. Magunkban. A változás mi magunk vagyunk!További szép napot és jobb egészségi állapotot!
Utóirat: Szintén szubjektív vélemény! Örömmel olvasom, akadnak Társak, akik dolgoznak, vagy a lehetőségeket latolgatják. Valahogy gitt-egyletnek érzem a segítő szervezeteket, alapítványokat. Tudnak-e segíteni munkakeresésben? Esetleg unottan teszik a dolgukat? Nekem valahogy nem jött össze, tudok írni, olvasni. Semmi extra? Nemhogy semmi extra, még egyéb kategória sem. Idős nénikék a környükünkön elvárják a segítséget - ingyé... Megdöbbentő. A jót a hozzátartozóknak tartogatják, a gondot nekem, nekünk... Üdv. Mindenkinek.
Szervusz! Köszönöm figyelmességedet és őszinte, ám bíztató szavaidat. Igen nehéz ez így, szerintem úgy gondolják, aki beteg ne dolgozzon, ez persze szubjektív véleményem. Végülis 4-5 órát dolgozom, cca. 35 ezer forintért. Amennyiben szerencséd van, fizetik a BKK bérletet, vagy egy részét. Amennyiben nem, marad kb. 25-27 ezer forint. Amennyiben az Önkormányzat segít, lakásfenntartási támogatással, azt leveszik tudtommal a minimálra. Lényegében, ezáltal fillérekért melózik egy ember. És az örök téma: az elvett utazási kedvezmény egy bizonyos korosztálytól. Embertelen. Hová fog ez vezetni?! Költői kérdés... Ahány ember, annyi vélemény? Még utóbbi is jobb, mint a hallgatás. Üdv.! Anna.
Évi 600-ezer alatt nem zargat senkit a NAV-vaterázókat?
Tudtommal nem zargatja a 600ezer bevétel alatti ingóértékesítőket még akkor sem, ha tevékenységül a gyakoriság miatt felvetné az üzletszerűséget. NAV oldalain lehet füzetecskéket olvasni, benne az ingó értékesítésének szabályait.
Amit viszont nem tudok: 600ezer bevételt írnak sok helyen újságokban (és nem 600ezer jövedelmet és ez a kettő nem feltétlenül ugyanaz, ha a bekerülési áradat levonod az eladási áradból).
Egy időben Angyal József foglalkozott ezzel.
Idézem egy hírét: "Még üzletszerű értékesítésnél sem kell szja-t fizetnie a piactéren értékesítő magánszemélynek, ha bevétele évi 600 ezer forint alatt maradt, s akkor sem, ha bevétele ennél több, de jövedelme nem haladja meg a 200 ezer forintot"
Megváltozott munkaképességűeknek nem sok választási lehetőségük van. Differenciálni kellene, többféle munka, ami a bérekben is megjelenne. Természetesen vigyázni, mert ez a kis pénz is labilis (elvehető)...
Szia! Igazán köszönöm a választ. Gondolom ez a hatalmas összeg 8 órás munkaidőre értendő. Azt tudom, hogy zömmel 4-6 órát dolgozhat az ember, különben könnyen elveszítheti a fix pénzét, pl.: járadék, ellátás, stb. Köszönöm, köszönöm!
Pont ebben a cipőben járok. Az biztos, hogy csatolni kell a házi orvos által kitöltött papírokat. Nekem már megjött a határozat, amiből egy meglévő betegséget kihagytak és csak egy újat írtak be. A rehabilitáció időpontját 36 hónapban állapították meg, de ennek ellenére az ellátást csak most júliusig. Az egyik rehab kapcsolattartóm javaslatára került 3 hónappal a lejárat előtt benyújtva, mert azt mondta, h 50 nap az ügyintézés és így biztosan folyamatos lesz az ellátásom. Az új ügyintéző szerint, csak július után kellett volna beadnom, hogy ismét megállapítsák. Ezek azt sem tudják, mit beszélnek! Fellebbeztem persze, de közben megszűnt a munkám, most miattuk kerültem lehetetlen helyzetbe.