Urak! Némi autóvillamossági porbléma:
Generátor forgórészének (gerjesztőtekercs) az ellenállása mennyire "számít"? Mekkora a tipikus gerjesztőáram akárcsak nagyságrendileg?
Ha nem akartok a topikban felsőfoku autóvillamossági képzést tartani, hol tudok erről, -akár angolul- olvasni?
Kezdek megőrülni, kb Csikós és a kuplung effektus van már.
Háttérstory azoknak, akik szeretnek a más baján teli torokbol röhögni:
Van egy gyökér delco Cs130 generátor, egyszercsak egy indulás után azonnal, nem volt töltés és hibalámpa gyulladt. Mikor megálltam az autóval, még tuti jó volt minden, napokkal ezelőtt.
Elkoptak a kefék vagy ilyesmi, épp eddig érintkeztek, nem nagy ügy. Gondoltam én.
Szétszed, pucol, mindent megnéz, kefék tökéletesek, épek.
Ez hétvégi hobbiauto, alig megy, nyáron jóidőben, hétvégén, ritkán...ilyenek, hogy az évi(!) <2000km alatt csapágyas lesz a generátor vagy szétkopik a szij, kb valoszinűtlen, inkább álltában megöregszik benne a cucc, mitnhogy a használatban menne szét.
Állórész tekercsei gyönyörüek, nem zárlatosak, sem egymáshoz sem a házhoz, diódahíd összes diódája tökéletes diódateszterrel nézve, forgórész is szép, csak éppen kb kb 2 ohm és nem több az ellenállás a két csúszógyűrű között.
Testzárlat nincs a forgórészben sem, bár nem értem az a párszáz kiloohm honnan jön amit mégis mérek a testhez, már szétparáztam magam evvel is, 12V-ot kapcsoltam a tekercs és a teste közé, és probáltam szivárgó áramot mérni a forgórész testéhez, semmi, 0 mA.
Akkor a generátor mindene jó, nem halhatott meg csak a fesszabályzó. Álltában, gyujtás nélkül. Hapci.
Mivel 7végén rohadtul nincs kedvem és alkatrészem mindenféle kitudja ki által kitalált fesszabályzó kapcsolásokat utánépíteni, vettem gyorsan a sarki boltban egy elektronikus felicia szabályozót. Sokalltam érte a háromezret, de ez legalább "profi" ipari valami, -gondoltam én- nem 8db összeforrasztgatott 150 ft ára alkatrész.
Na jött ám a meglepetés, a delco generátor pwm gerjesztésű pozitiv ágban szabályozott, teljesen digitális fesszab meg minden, a favorithoz meg kellene a három segéddióda, a töltésjelző árama, hogy felgerjedjen, mifene.
Probálgattam mindenféle módit, de tartok tőle, ez nem ilyen egyszerű, bármit csinálok, nem működik a generátor, a maximum eddig 100ma gerjesztőárammal, fúrógéppel tekerve olyan 3000rpm-el 1.8V kapocsfeszültség volt, ami vicc.
Már tettem rá elkót is, pedig a multimétert aztán rohadtul nem zavarja a több khz lüktető egyen, (az aksit nem tehetem mert akkor a 12.5V tullépéséig azt mérem és semmi mást, ki sem nyitnak a hid diodái nyilván)
Totál tanácstalan vagyok. Elektronikus áramkörök órán annyira egyszerű minden 3fázisú forgógép, már a tankönyveket is ujra elővettem hátha valamit már elfelejtettem és mégse, de nem.
A 3000 rpm lehet kevés, de a főtengely sem igen pörög 600nál többet ebben a kocsiban alapjáraton, a "nagy" kerék kb 5x átmérőjű lehet a generátoréhoz képest, vagyis a kerülete is ötszörös, a generátor fordulat nagyságrendileg kb 3000 lehet alajáraton. De szerintem már alatta életjeleket kéne mutatnia, 4voltot, vagy 6ot vagy valamit, nem 1V és hasonlók.
Ha megrendelek kitudja honnan és hogyan egy uj fesszabályzót (hónapok amig ideér, ha egyáltalán valaha, mert ilyen webboltos kinai xarnál gyakori, hogy soha....akkor plusz vám, plusz áfa és egyébjqa..) majd az is első pillanatban már álltában tönkremegy, mert mondjuk tényleg menetzárlatos a forgórész, akkor cseszhetem.
Már olyan hülyeségeket találtam ki, hogy letekerek a forgórészről 20 menetet, megmérem az ellenállását kölcsönkért millivoltmérővel, megmérem a tekercs induktivitását, majd megpróbálom kiszámolni -ez az ami nem menne az állórész fémrészeinek permabilitását ugyanis nem tudom- hány menet lehet, és ahhoz a dc ellenállás stimmel-e.
ELvileg szét is lehet szedni a forgórészt, de annyira egyben van, nekem még az anya sem jön le a tengely végéről, melegiteni lánggal nem merem, patthelyzet.
Szétcseszni meg nem akarom mert akkor tényleg nincs más, mint az uj 200+++ $ generátor (plusz vám, plusz áfa..jqa)
Haver szerint épitsek (gányoljak) be egy tökmás europai generátort, mindegyaz, mind ugyanannyit tölt..
Nem nagyon akaródzik, itt szokott kezdődni ezer járulékos probléma, leeső szíj, megcsuszó hajtás, esetleg mégis megszaladó feszültség, ....plusz a legtöbb játékautó generátora tiszta műanyag, hűtésük jelképes, rommá égnének az első 38fokos péntek du dugóban..
Ezt meg generátoroshoz is hiába viszem, ha látott is már elektronikus szabályozót, vagy delco generátort, pont annyira nem fog tudni mit kezdeni a problémával mint én.
Valoszinű nem is foglalkozik vele, ugyanazt a kanosszát fogom járni, mint haver a repülőkerekes yamaha indítómotorral...azt is 10 villamosságisbol egy vállalta el, belül agyig bezsírozta és ecsettel lekente feketére. "felujitás". 10e.
A motort ugyanugy nem indította persze, sőt a zsír hamar összekente a kommutátort és onnantol már füst is jött belőle..