4.2m azt egyaknás készülékek kéményeire írjáka, ha jól tudom...2 vagy több aknás készülékek esetén 5 méter...A gipszkartonozás jó dolog....de a kémény és az éghető anyagok közötti hőállóságot 90 percre szabályozták.
Szilárd tüzelés (fa) esetén a szabvány 4,2 méter hatásos kéménymagasságot ir elő.
Ugyanakkor engedélyezi ennek csökkentését is, de nem igazán tudtam megfejteni, hogy minek alapján lehet alá menni, és meddig.
Ha fém szerelt kéménnyel (dupla falú, saválló, kőzetgyapottal szigetelt) oldom meg a kandalló égéstermékének elvezetését, a fémkémény elrejthető-e egy gipszkarton oszlopban?
Ahogy be van kötve, úgy jó, a huzat szempontjából így a legjobb, ha könyököket raksz be az ront huzaton, a koromzsákot pedig a fűtésiidény végén úgy is ki kell bontani és tisztítani szükséges. a hatásos kéménymagasság a hamuzó rostélynál kezdődik és a kéménytetején ér véget.
Shiedel SIH 20 pdf-ben a 8 oldalon a 72-79 képeken vázolt építési utasítás szerint az utólagosan elhelyezett füstcső csonkot odaragasztjuk a kör alakban kivágott kéménycsőhöz, a zsalukő hézagba meg teszünk hőszigetelő anyagot, oszt jónapot...
Háát nekem ez önmagában nem tűnik valami atombiztos megoldásnak, félek rálötöm a kazánt és elengedi a ragasztás egy szép napon, aztán legkevesebb, hogy telefüstölöm a háztartási helyiséget, legtöbb, hogy felgyújtom a kérót. Ezért arra gondoltam, hogy mellette a kivágott kéményzsalukő síkjáig telibe kirabicolom valamilyen kajak anyaggal.Van erre valamilyen erős, hőálló kis hőtágulású kellőképpen flexibilis ragasztó? Vagy próbálkozzam a samottpor+vízüveg "beton"-al?
A bekötési magasság az adott, (90 cm, a koromzsák ha jól mértem 70 cm) de nekem a füstcső hosszáról lenne szó.
A kazán használati utasítása azt írja, hogy a füstcső minimális hosszának 60 centisnek kell lennie, (max. 3méter) 10%-os emeléssel. Azaz, kb. úgy lehet számolni, hogy a kazánnak a kéménytől min. 60centire kell lennie.
Jelenleg vízszintesen van bekötve, és 20cm a füstcső.
Szerintetek érdemes átkötni úgy, ahogy a gyártó leírja?
Jobb lenne a huzat?
A szerelőm szerint ez hülyeség, de a gyártó valamiért ezeket a paramétereket írta le.
Nekem az lenne a kérdésem, hogy nagyobb lenne a huzat, ha a használati útmutatóban leírtak alapján lenne bekötve? Ahogy írtam, most emelés nélkül 20 centis csővel van bekötve, a használati azt írja, hogy min. 60cm, 10%-os emeléssel.
Nem tud elrontani rajta semmit, van egy ellenörzőpont rajta, két lezárt sapkával azt kell szabaddá tenni és azon kéeresztül tud mérni, ellenőrizni és utána lezárni a csonkot.
Na alakul nálam a dolog, a héten jönnek szerelni az új kéményt. Kíváncsi leszek milyen cirkusz lesz belöle. Főútvonalon, utca felöli oldalon, külső szereléssel 7 méteres ahogy kell. Képek természetesen lesznek.
Természetesen, a tartalék kémény a kazán elhelyezés szempontjából nem a legjobb helyen van, a szereltnek több előnye is van, nem kell neki alap, akár 2m magasssággban is kezdődhet.
Ha tartalék kéményként megfelelt és fizetted az adót utána, akkor most vedd használatba bátran. Nem igazán tud mit tenni a seprő, mert ha kiiktatja akkor az adó is megszűnik. Azt meg nem akarja az "ártatlan"!
De tudatom, nem az a hibás aki bemegy a lakásba! Az egy egyszerű "Setét Lajos" alias ítéletvégrehajtó!:))
Be kell küldeni a VGF -be , ott van ilyen gyűjtemény !!
De nem füstcsövekről volt szó , hanem bizonyos ajánlások merev értelmezéséről.
Konkrétan a készülék előtti távről, vagy mondjuk a gáz csap/elzáró magasságáról. Volt olyan esetem, hogy az az elzáró a 1.6 m helyett 1,7 m en volt és kötözködtek.
Van egyszer ugye a megrendelő és szerelő viszonyt és van az 'átvevő' -megrendelő viszony. Mindig lehetnek érdeksérelmek - ha valaki visszaél a monopol helyzetével az bizony megérdemli az ilyen jelzőt !
Viszont ha így haladunk - pár év, mondjuk 15 év és ezek a csövek megjelennek az épületek falain.
A lakosságot belecsalták egy zsákutcába - nem is olyan régen harsogták az olcsó gázt.
Ha valaki nem tudja fizetni - előfordulhat már is , hogyan fűt ??
A kéményt lezárják, vagy eleve aluval van kibéleleve.
Csak nem koksz kosárrál ??
Vagy faszenes tállal ?
Hát nem : vesznek egy jancsikályhát és kivezetik az oldalfalon a nem ilyen csicsás csövet, hanem zománcozottat.
A tüzelőt meg a fürdőszobában tartják, zsákban - mivel a pincét a letöbb helyen eladták - ahol nem, onnan meg úgyis ellopják a tüzelőt.
A napokban jártam a társaházakat : Kérdem: pince, tároló ?
Az nincs, mondják ! Miért, betömték ?? Nem - valaki lenyúlta !!
"Viszont a görény átvevők ilyenkor is felveszik a merev elutasítást - na miért ? Hát a jatt reményében !!!"
Ilyen mondatot megfogalmazni is nevezzük nem szépnek. De leírni szinte rágalmazás. Igaz, nem kémény téren, de egyéb területen évtizedek óta veszek át gépészeti munkákat, soha nem akartak korrumpálni. Igaz a fellépésem ezt egyértelműen kizárja, és ezt érzik. De a józan ész engedte könnyítéseket baksis nélkül is megadja az ember. Csak sajnos ha valami hibát csak említ az ember, a fogyi+ a szaki is inkáb támad, mintsem értsen!
Ugye milyen "gyönyörű" megoldások? Esztétika és szakszerűség egyben!:))
Persze ezek igazak és általában a szerelőnek szólnak. De nem ok pl. arra hogyha véletlenül vagy tudatosan a készülék előtt nincs meg a 80 cm táv , mert pl. egy 95 cm széles előszobába kerül, hogy ne vegye át a gázszolgátató. Ilyen esetben a megrendelő és a szerelő megegyezésén és józan belátásán múlik, hogy pl. egy 70 cm - es szerelő teret elégségesnek itélnek vagy sem.
Viszont a görény átvevők ilyenkor is felveszik a merev elutasítást - na miért ? Hát a jatt reményében !!!
És ha már ennyire benne vagy a gmbsz -ben - akkor nézd meg a következőt: volt/van egy előírás ami megadja egy helyiség un.hőterhelését. KW terhelését.
Pl. van egy konyha, fürdőszoba stb. Ennek térfogata mondjuk 20 légköbméter 6.5 m2 x 3 m. Ilyenkor ha bent van egy 10 kW-ós kazán és egy ugyanolyan teljesítményű gáztűzhely, ennek hő terhelése / vagy csak terhelése 20 / 20 = 1 kW /lm3.
De gondolom egy 50 -60 kW-os kazánt már ide nem igen lehet/szabad berakni. Van egy határ.
– a kemenytestbe fa vagy mas eghető anyagu szerkezet
nem nyulhat bele; ok.
– a padlasterben a falazott egyedi kemenypiller
kurtője es az eghető anyagu fa rudszerkezeti
elemek kozott min. 20 cm (felteglavastag + 8 cm)
tavolsagot kell tartani;
– elemekből epitett, tobbheju kemeny kopenyenek
kulső felulete es az eghető anyag kozotti tavolsagot a
tűzallosagi előirasok es a jelolesek alapjan (koromeges)
mm-ben kell megadni, es uzemi korulmenyek
kozott a kemeny mellett az eghető epitőanyag
hőmerseklete nem haladhatja meg a 85 oC-t; "
Nosez tényleg le van írva - csak hogy pongyola.
Egy kémény egyszer átmegy egy ( vagy több ) födémen, majd megy a padláson és áthalad a héjaláson, majd kiér a szabadba.
Kritikus általában a födém. Itt elvileg lehet bármilyen távolságot tartani - a kémény külső fal és a födémszerkezet közé egy beton gallért teszünk.
Nade mi van a héjalásnál ? Ott eleve kicsi a valószinűsége a melegedésnek - még koromégés esetén se melegszik fel a külső kéményfelület - normál üzemben meg jó ha 20 -25 fokos. A kijövetelnél (lent) szokott néha olyan 35 -40 fokos lenni - de csak tartós üzemnél.
Már az is egy hülyeség, hogy rúdszerkezeti anyagot ír. Ott vagy szarúfa vagy tető léc van. Persze meg lehet odani, hogy egyik anyag se érjen a kémény külső falhoz - a bádogozással szokták azt a pár centis rést áthidalni - max. 2 -3cm - a bádognak viszont hozzá kell érni a kémény falhoz, különben befolyik a víz.
Nem akarok rosszmájú lenni, de aki ezt a hülyeséget becsempészte a szövegbe , az tudatosan csinálta - Ez egy jó kis jatt lehetőség az átvevő kéményeseknek !!
Ha nem így van lehet - fotókkal cáfolni !! Én az ellenkezőjét tehát ,hogy a héjalásnál való áthaladásnál minimális a táv tudom igazolni. Több tiz padulást járok naponta. Hogy ott mennyi por és galambszar van !!!
Más hogy mennyire logikátlan ez az írás : újabban dívik a palatetők utólagos lefedése olyan kátrányos -bitumenes vastaglemezzel.
Itt egyszerűen ráhajták majd rávasalják /olvasztják a kémény külső felületére.
Az a 20- 25 fok ? Hát nyáron ha süti a Nap, van ott akár 60 -65 fok is, mégse gyullad meg !!
Sőt maga az egész kéményseprőipari szolgáltatás ennek elkerülésére alakult ki.
De akkor jobbára fatüzelés volt (még a szén tüzelés is ritka volt )
Nem tisztították a kéményt, felgyülemlett a korom és adandó alkalommal begyulladt.
Na most ha a padlástérben volt valami folytonossági hiány - magyarul luk - rés, meggyulladhatott a közelben lévő gyullékony anyag.
Vagy az intenzíven kiáramló szikra gyújthatta meg a saját vagy szomszédos épületeket. Néha fél falú/város leégett !!
Aztán volt úgy, hogy a slendrián mesterek már a kémény falba építettek egy gerendát - jobban mondva körül építették.
Na ez is meggyulladhatott. Ezért elrendelték , hogy a kémény falba semmilyen fa anyag nem lóghat be, később, hogy nem is érhet hozzá , még később, hogy legalább 5 cm -nek kell lenni. Te most 6 cm -ről beszélsz. Én találkoztam fontoskodó kéményseprővel aki már a 10 cm -nél járt.
Amúgy gázfűtésnél abszolute nincs tűzveszély. Nincs ami meggyulladjon bent a kéményben - hacsak nem a kondenz.
Kéménytűz megelőzése : rendszeres tisztítás, folytonossági hiányok megszüntetése a padlástérben - azaz stabil , jó erős vakolat.