Szezont a fazonnal tipikus esete. A németországi buszos közlekedés nagyon nehezen húzható rá a hazai példára, egyszerűen egy másik modell. Ezzel együtt épp magadat cáfolod is közben, hisz a lokális-regionális érdekű cégek, utazási irodák is adnak arra, hogy jól beazonosítható legyen a buszuk (más kérdés, hogy én nem nevezném el Tóth Utazásnak a cégemet akkor sem, ha Tóth lennék).
Ami itt van, az egy teljesen más helyzet. Létezett egy fura, többé-kevésbé egységes modell, amelyben minden busz valamelyik volánhoz tartozott, ezeknek a volánoknak volt egy területi illetékessége, s azon területi volánokon belül pedig többnyire még ilyen-olyan módon elkülöníthetőek voltak az üzemegységek-járások stb. szerinti állományok, szolgáltatás. Nem mondom, hogy ez teljesen optimális vagy minden esetben logikus lett volna (elég csak Heves vagy Veszprém megyére gondolni), ezzel együtt időnként kifejezetten hasznos dolog volt ez.
De: most ugyanez a modell érvényesül, csak épp sokkal felismerhetetlenebb, még az érdeklődő külső szemlélő számára is egyre átláthatatlanabb módon. És szerintem itt van a kulcs - egész társadalmi-politikai berendezkedésünk kulcsa, hogy jóval több az átláthatatlan, kifürkészhetetlen dolog. Ebbe a sémába illeszkedik ez is bele.
Ez időnként egyszerűen csak zavaró. Természetesen nem Mari nénit zavarja elsődlegesen, mint ahogy ő még csak nem is azt mondja, hogy "pesti" busz, hanem azt, hogy Józsi vagy Andor busza - attól függ, hogy épp melyikőjük ül a tengelyen. De aki csak egy kicsivel is jobban érdeklődik a dolgok iránt, azt igen. És előfordulhat, amikor kifejezetten a takony elkenését szolgálja majd ez a kiismerhetetlenebb szisztéma.
Ez majd szépen begyűrűzik akkor, amikor a késések, a különböző cégek által rendszeresen eltérő kategóriájú buszokkal kiszolgált vonalak, az eltérően tisztított, karbantartott kocsik miatt az utas válogatna, s azt tapasztalja, hogy a létező alternatívák közötti válogatás is sokkal nehezebb, mint eddig. A nagyobb bajok esetén bekövetkező jogérvényesítésről nem is beszélve.
OFF Amúgy tényleg ez a jellemző, ha már a népnyelvnél tartunk. A tapolcainál és a pestinél szép nagyot bólogattam, hogy úgy-úgy. :)
De felénk egy járatra használták azt a kifejezést, hogy a "Vasival jöttem". (Rövidebb, mint a szombathelyi, és az az egy Vasi Volános járat járt a faluban anno. :) ON
Németország akkor egy igen abnormális hely lehet. 10-20 ezer lakosú kisvárosok által megbízott mindenféle helyi utazási irodák bonyolítják a helyközi forgalmat, Müller Reisen, Maier Reisen, és hasonlóan könnyen megjegyezhető nevekkel, sokszor egy vonalon is vegyesen. Szintén könnyen felismerhetőek a DB buszai: mind piros. Csak éppen negyvenvalahány buszos leányvállalata van, ha nem tudod elolvasni az üzemeltető nevét, akkor esélyed sincs kitalálni, melyikhez tartozik. Ezt a "rendszert" néha megzavarják a bérelt buszok, ahol a szélvédő alá behajított fecni jelzi, hogy ez tulajdonképpen nem is az XY Reisen, hanem az YX Verkehr GmbH járata.
Mert azért az ember szereti tudni, hogy kinek a szolgáltatását veszi igénybe, esetleg, kinél kell panaszt tenni vagy honnan kell számlát kérni. Ez egy "márkanév". Mondjuk a Malév miért nem volt csak sima fehérre festve, meg minek a reklámozott, mikor abból csak úgy is egy volt. Vagy a Traubi-szóda üdítő aztán kész nem mindegy?
Talán mert sikerült olyan neveket kitalálni, hogy még két évvel a megalakulás után is számtalanszor azt hallom, hogy tudod a Kisalföld Volán? Ja, és hogy még a jegyautomatát üzemeltető cég is azt mondja a hibabejelentőnek, hogy panaszával keresse meg a Kisalföld Volánt? Ami már két éve megszűnt? Na, az a gáz.
Igen, de ezt két év múlva honnan fogja tudni a jónép, ha egy sor jelöletlen, sokszor ragasztott fecnikkel irányjelzőzött hulladék közlekedik, amin van egy olyan miniatűr logó, ami az egész térségben ugyanaz, s különben sem nagyo ntér el az összes többi régiójétól, s amit nem lehet egy normális névhez kötni?
Hát ekkora baromságot régen olvastam. Minden normális helyen van a közlekedési társaságoknak valami megjegyezhető neve, színe, logója, szlogenje, egyszóval arculata, de mondjuk általában még a szemetet se ilyet szedett-vedett, jelöletlen csotrogányokkal viszik...
vagy egyszerűen csak a hétköznapi kommunikációban szüksége lenne arra, hogy körbeírja, hogy a kismillió koszos fehér használtan vett busz közül épp azzal jön, amelyiket úgy hívják, hogy...
Mifelénk a társ-Volánok járatait egyszerűen úgy hívják, hogy...
"pesti" (VB nagyatádi és kaposvári járata)
"tatabányai" (ex-Vértes Tatabánya-Hévíz járata)
"tapolcai" (ex-Somló Tapolca-Kaposvár járata)
stb.
Függetlenül, hogy orral merrefelé van az a busz, onnan jön vagy oda megy. A társ-Volánok neveit egyetlen esetben sem hallottam senkitől.
Piac nélküli kínálat esetén is van fogyasztó vagy igénybe vevő, akinek néha be kéne diktálni egy kurva számlához a nevet, vagy egyszerűen csak a hétköznapi kommunikációban szüksége lenne arra, hogy körbeírja, hogy a kismillió koszos fehér használtan vett busz közül épp azzal jön, amelyiket úgy hívják, hogy...
Miért fontos, hogy a társaságok neve megjegyezhető legyen az átlagutas számára. Egy kiélezett versenypiacon fontos a "corporate identity". Ezért használnak színeket, logókat, frappáns neveket, reklámszövegeket. De ilyen piacról itt szó sincs. Az átlagutasnak tök mindegy, hogy milyen társaság viszi, - már ahol egyáltalán választhat!
a Nemzeti fejlesztési Minisztérium kiásta, kiásatta a csatabárdot :
Negyvenezer utazási kedvezményt nullázott le a Volán
Eddig ingyen utazhatott a BKV 12 ezer dolgozója – és családtagjaik – a főváros határát átlépő buszjáratokon.
A Volánbusz novembertől az összes agglomerációs járatot átvette a BKV-tól, és kifizetteti az utat a városhatártól. Két éven át nem volt bajuk a kedvezménnyel.
“A BKV szakszervezeteit az intézkedésről előzetesen senki nem tájékoztatta, erről semmilyen egyeztetés nem volt– mondta a VS.hu-nak Gulyás Attila.
A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke a BKV elnök-vezérigazgatójának, Bolla Tibornak a november 4-én kiadott dolgozói tájékoztatójából arra következtet, hogy a vállalat vezetését is váratlanul érte a Volán lépése.
“Elvárjuk, hogy azonnal állítsák vissza az utazási igazolványok korábbi érvényességi körét, és kövessék meg a dolgozókat!
Vége a szép időknek
„Példátlan, hogy pont azokkal teszik ezt, akik mozgásban tartják a várost!” – nyomatékosította követelését a BKV reprezentatív érdekvédelmi szervezetének vezetője.
A BKV nem kapott előzetes értesítést arról, hogy a Volánbusz járatain novembertől a BKV-dolgozóinak fizetni kell az utazásért.
Meglepte őket, amikor a Volán-sofőrök közölték a vezetőfülkében, nem vehetik figyelembe BKV-s utazási igazolványukat.
Eddig az érvényes volt Budapesten kívül is, egészen a viszonylat végállomásig.
Nem csak a BKV, a Volánbusz járatain is: ugyanis a Volán már 2014 őszétől üzemelteti az összes, korábban a BKV által ellátott 52 elővárosi vonalat.
Eddig a Volánnak nem volt baja a BKV-kedvezményekkel.
Novembertől viszont változott a helyzet, a főváros helyett az állam pótolja ki e járatok költségét.
Észrevétlen államosítás
Elég sok embert érint a korlátozás.
A BKV-nál alapból jár mindenkinek az ingyenes bérlet, ez 11-12 ezer ember.
Két családtagjuknak is biztosítja a vállalat, ami további 24 ezer fő, és kapják még a BKV nyugállományú dolgozói.
Egy közepes város lakosságáról lehet szó, 40 ezer emberről.
Persze nem mindegyikük veszi igénybe, és nem mindennap – BKV-s forrásaink szerint nem túlzás úgy számítani, hogy 10 ezer ember pénztárcájára biztosan kihat az intézkedés.
A Volánbusz felügyeletét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium látja el.
Megkerestük a tárcát, még nem kaptunk választ kérdéseinkre.
Bolla Tibor pénteken azonnali intézkedést ígért kollégáinak.
Addig is azt ajánlja, amikor munkába járás miatt vennék igénybe a kedvezményt, kérjenek számlát a sofőrtől, a viteldíj 86 százalékát meg fogja téríteni a BKV.
Tarlós István főpolgármester januárban arról beszélt, észrevétlenül veszi majd át az állam az elővárosi közlekedés működtetését.
Ugyanerre utalt a BKV vezére is a dolgozóknak küldött levelében: a járatok kiszervezésével kapcsolatos egyik elvárás az volt, hogy se az utasok, se a munkavállalók érdekei ne sérüljenek.
Ha ez lett volna a terv, már rég meglépték volna. És igen, meg kellett volna lépniük. Mert amilyen nevet adtak a társaságoknak az eléggé megjegyezhetetlen az átlagutas számára. Csak nem azután kell változtatni ezeken a neveken, hogy megjelent a járműpark nagy részén.
1/
Persze nem fogják megváltoztatni, mert akkor mégegyszer hülyét csinálnának magukból. Létrehozták a legkreatívtalanabb, legjellegtelenebb elnevezéseket, illetve 2 év alatt (A KK-k megalakulása /2012 vége/ és a Volánok megszűnése /2015 jan. 01/ közötti időszak) gyakorlatilag nem tudtak összehozni egy normális arculatot, weboldalt a KK-knak. Elvégre jó munkához idő kell - rosszhoz még több.
Utastájékoztatási részleg meg leragadt a Paint használatánál.
,,Simon Zoltán, a társaságokért felelős igazgató a BusExpo szakmai rendezvényen azt mondta, hogy valószínűleg még májusban visszakapják a nevüket a Volán-társaságok. Példaként említette, hogy a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. neve az átnevezés után Volán Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. lesz."
Egyébként néhány hónappal ezelőtt rebesgettek olyat, hogy ezeket a meglehetősen gagyi és megjegyezhetetlen cégneveket eldobják, és visszatérnek a Volán márkanévhez - ebből akkor mégse lesz semmi?
Ma találtam egy Face-posztot a hotelbuszról. Fényképpel. (Volánbusz Face-e)
1967-ben indult. Meddig közlekedett? Milyen volt a kihasználtsága? Miért szűnt meg? Ki volt a célcsoport?
Olajipari mérnökök? Katonatisztek? Ugyanis a megállók között olajos és katonás helyek vannak többségben. Mondjuk Veszprémig aludni még akkor sem volt érdemes, de Egerszegig már igen!
Nekem most semmi kedvem ebben a témában elmerülni, ezért kérek valakit, érti, átlátja, tegye tisztába röviden: most akkor mégiscsak léteznek Volán társaságok? A volánok nem beolvadtak a jogutód KK-kba?
És a Volán Egyesülés tkp. kiket tömörít? A régi volánokat vagy az új kk-ket?
A flottakezelő járműbeszerzési modell ismérvei a következők:
- a Volán társaságok tulajdonában álló meglévő autóbuszok tulajdonjogi státusza nem változik; - a létrehozott központi flottakezelő tulajdonosai a Volán társaságok; -a flottakezelő hatásköre kizárólag az újonnan beszerzett buszokra terjed ki (új és használtan beszerzett autóbuszok esetében egyaránt), valamint járműportfolió allokációval kapcsolatos irányítási és szervezési funkciókat lát el; - a flottakezelő társaság biztosítja a járműbeszerzések finanszírozását (hitel felvétel, lízing, egyéb pénzügyi kötelezettségvállalások); - a flottakezelő a tulajdonában lévő újonnan beszerzett autóbuszokat az általa legalkalmasabbnak ítélt jogcímen (pl. bérlet formájában) az egyes közlekedési központoknál felmerülő igényekhez igazítva a Volán társaságok rendelkezésére bocsátja a kidolgozásra kerülő elszámolási rendszer és díjstruktúra feltételeivel; - a járművek üzemeltetése és fenntartása továbbra is Volán társaságok feladata, figyelembe véve a pályázatokon elért eredményeket.
A flottakezelő modell felállításával az alábbi előnyök várhatók:
a. Számszerűsíthető előnyök:
- az összehangolt buszbeszerzéseknek köszönhetően a beszerzési árak csökkentésére és a gyártókkal való tárgyalási pozíció erősítésére gyakorolt hatás; - az átlagéletkor miatti beszerzések kiegyenlítésével alacsonyabb beszerzési kötelezettség jelentkezik; - a Volán társaságok közötti járműallokáció megvalósításával szintén csökken a beszerzési igény; - a központi flottakezelés által egységesített járműpark karbantartási költsége hosszabb távon alacsonyabb.
b. A nem számszerűsíthető előnyök tekintetében kiemelendő:
- a járműbeszerzéseknek nem akadálya Volán társaságok eladósodottsági helyzete;
- központi forrásból való járműfejlesztés kormányzati szándék esetén megoldható; - a Volán társaságok esetében a likviditás, üzemi eredményesség és eszközarányos megtérülés tekintetében előnyösebb lehet; - a buszbeszerzésekkel kapcsolatos szervezési, adminisztrációs, szállítói kapcsolattartási és támogató feladatok hatékonyabb központi ellátása, tehermentesítve ezekkel a Volán társaságokat; - egységes eljárásrendek (pl. műszaki specifikációk) alkalmazása Volán portfolió szinten a buszbeszerzéseket tekintve; - Volán egységes arculat, a társaságok közötti együttműködés, illetve egységes érdekképviselet erősítése; - egységes szolgáltatási színvonal az állami feladatellátásban közszolgáltatásnál; - különleges helyzetben mozgósítható jármű állomány (nemzetgazdasági szempontok érvényesülése); - abban az esetben, ha valamelyik Volán társaság kiesik a piacnyitás következtében a közszolgáltatói körből, a járműállománya átcsoportosítható; - a Volán társaságok közti különbségek járműpark minőségét és mennyiségét tekintve csökkenthetők.
Beszerzendő járműmennyiség:
2016. 622 db
2018. 561 db
2020. 1310 db
2022. 659 db
2024. 497 db
...A társaság Volán Buszpark Kft. elnevezése már magában foglalja a feladatát, tevékenységét. A tulajdonosai jelenleg 1/8- 1/8-ad arányban az MNV Zrt. illetve a hét közlekedési szolgáltató.
...Ez alapján – a meglevő 25 autóbusz bérbeadása mellett – 160 darab használt autóbusz és 100 darab új autóbusz novembertől történő lízingjével és bérbeadásával számol a terv.
Heves városa is akart Heves megyében. Csak se telephely, se üzemegység nem volt már ott akkor. Polgármester váltás után már nem ugráltak tovább és maradtak Mátra Volánosok...
Ennek okára csak egy sofőrpletykát tudok magyarázatul, miszerint veszprémi/ hevesi mintára Dorog önállósodni akart. Persze az új buszokat központilag vették, így azok piros-fehérek voltak. Majd mindent piros-fehérre festettek, úgy belejöttek hogy a helyis kocsikat is: