Ilyen gyűrűt, amúgy lehet kapni már, mint szorító. Nem tudom hol árulják, de láttam már ilyet. Gumiból van, semmi extra, azt mondják jó. A nád felrakásról nekem az a véleményem, hogy a nád addig érjen amíg a fúvóka. Akkor szoktam kicsit túl lógatni, ha már elgyengült a nádam, így lehet egy kicsit "erősíteni "rajta. Betolva pedig a túl erős nádakat lehet egy kicsit "gyengíteni" Én a szorító elhelyezését az én fúvókámon mindegynek tartom, igazából, nincs is nagyon tér amin tudnám mozgatni, de nekem mindig ugyanugy szól. De lehet különböző szorítók esetében van változás.
Valami törvényszerűség biztosan van benne. Egy időben beszéltük ezt itt ezen a fórumon. Tesztelgettem sokmindent amivel lehet nádat szórítani és változik a hangszín. (ez szerintem mindenkinél máshogyan szól...) Arra az eredményre jutottam hogy ha "zsemlésnájlonzacskóból" lazán csavarsz egy kötélszerűséget és megkötöd úgy hogy gyűrű legyen belőle. Az átmérőjének a fúvóka lgkisebb kópjára fel kell tudni menni, de ne legyen nagy, mert akkor ha tolod feljebb nem fog szorítani. Minél jobban tolod el magadtól a gyűrűt úgy szorít erősebben, de a fogáspont is elkerül hátrébba nádról. Ezeket ha valaki jól belövi, bármilyen játékos tud magának egy szükségmegoldásos/tesztelős szorítót gyártani 2 perc alatt. (lehet 2 gyűrűt is használni, egy kicsit előre és egy nagyobbat hátra) Pl. nekem annyira bejött, hogy engedi a nádat elrezegni, a Selmer szorító helyett azt használtam, sőt most is azt használnám, csak most nincsen hangszerem. :-S :-)
Ez szerintem szokás kérdése. Én nem szeretem, ha túllóg, meg azt sem, ha beljebb van, de láttam már ilyet is, olyat is. A szorítónál is: Dexter Gordon pl., ha jól emlékszem, egészen hátul fogatta meg a nádat.
Egy bizonyos módon kell rezegnie a nádnak, hogy jól szóljon. nem vagyunk egyformák, ez mindenkinél máshogy történik, meg máshogy kényelmes.
Felvetek egy olyan témát ami lehet, hogy csak engem foglalkoztat?
A fej és a nád elhelyezkedése, a szorító helye a hangképzésnél és megszólalásnál.? Vannak akik a nád élének a síkját hátrább teszik mint a fúvóka eleje, és olyanok is akik előrébb. (én megpróbálom egy síkba tenni) A szorító is egészen elöl, vagy a fej hátsó részén lehet. Végül ismerek egy olyan szaxist aki egészen hanyagul épp oda teszi ahová sikerül, és mégis jól szól. Mondja meg aki ért hozzá mi ennek az elméleti lényege, és van e törvényszerűség vagy tapasztalat a különféle elhelyezésben?
A másfeles nád o.k. Szépen lehet lentről kezdeni. elmondom, h. a kínaival is szépen szól, talán a selmerrel picit teltebb. A 1,5-ös után beraktam a 2,5-öst, nagy rekesz támaszt kívánt. Úgyhogy
marad a régi, 1,5-ös náddal. Skacok! Kopaszon 25 rugót spóroltatok nekem. Köszi! Jutalék, vagy ilyesmi...... :)
Tök egy véleményen voltunk. :) Max abban tért el, hogy milyen fejet vegyél, de a mennyiért is stimmelt. :)
Drága fúvókát akkor vegyél, hamár nincsenek fújási gondok. Az említett termékek tökéletesek, nem kell jobb egy jó darabig (vagy akár soha, mert az is elképzelhető, hogy megtetszenek). Aztán, amikor már van stabil hangod, lehet gondolkodni más hangszínen.
(Múltkor nem vettem nyaklót, mert valami 25-ért árult csodát akartak nekem eladni, azzal, hogy a Police Big Band minden tagja olyat használ. Jópofa cucc volt, nem mondom, de nem kéne, pláne ennyiért. Aztán másnap az említett zenekar előtt játszottunk, és egyikőjükön se volt ilyen holmi. Lehet, hogy van nekik, de nem hordják, az tuti. :))
Yamaha fej 4-5000 Ft. használtan és nem véletlenül népszerű a kezdők körében. Bízom benne, hogy igazad van a kínai tekintetében, lévén nekem is van egy. Azért az biztos, hogy nem új hangszereket szerelnek a technikusok álltalában.
Tapasztalataim egyébiránt úgy kezdődtek, hogy bevittem első weltklang márkájú rémes hangszernek látszó tárgyamat az általam akkoriban ismert egyetlen fúvóshangszer-javítóhoz, rettenetes pénzért generálozták (nem sikerült jól, de legalább fénylett), majd pár hónap múlva bevittem, hogy eladnám, és azzal kezdték, hogy ráférne egy generál...Mondtam, hogy most hoztam ki nemrég innen, úgyhogy kösz, és 10 évig nem tettem be a helyre a lábam.
Szerintem ez a régi csövekre igaz, én kaptam már szét új kínai hangszert (kíváncsiság, ez van), semmi gond nem volt vele. Tengelyek is egyenesek voltak. Pedig még hangszerész se vagyok (lehet, hogy ez a baj. :)) Úgyhogy vagy a régi csövekre emlékeznek, vagy mellébeszélnek. Tudom, nem vagyok túl jó véleménnyel a hangszerészekről, de ez van, sajnos nem előítélet, hanem tapasztalat.
A Yamaha fej műanyag, triplaárért, mint a Rico. És mindez azért, mert menőbb rajta a felirat.
Éppen a selmer c* az pont kezdő/tanuló fokozat. A Rico is yo, de én inkább a yamaha kezdő fejeit tudom ajánlani, árban u.a.
Sok helyen utána kérdeztem a kínai sax szervíz problematikájának. Aztat mondják a technikusok (külföldiek is), hogyha kitkersz 1 csavart, az már soha úgy ahogy volt, nem megy vissza, a tengelyek sem egyenesek. Sóval megcsinálni éppen meg tudja, de 2x annyi időt tojózik el vele, mint egy "normális" csővel.
És akkor azért elképzelem a kuncsaft arcát, amikor okosan spórolt a vásárlásnál, egészen az első szervizig... És a tehnikusok nem szeretik nézegetni ezt az ábrázatot, ezért tapintatosan vissza utasítják a kínais ügyfelet.
2-es már volt, úgyhogy a 1,5-es a következő próba.
Amúgy szerintem nem Selmer S80 akárhány csillagos fejet kellene venni majd' 40000 forintért, hanem valami olcsót, pl. Rico Royalt, 4000 forintért. Könnyen fújható, jól intonálható, 2-es nád szerintem mehet rá, ráadásul kb. a C**-os Selmernek felel meg. És ha nem jön be, van egy tartalék fejed, kb. egy doboz nád áráért. De még az is lehet, hogy bejön, én pl. szeretem.
Én inkább reális árú szaxofonoknak nevezném, nem eldobhatónak. A hangszerész, aki nem nyúl hozzá, az meg azért, mert: 1. sznob, 2. ő nem azt a márkát árulja. (Nekem simán az egekbe dícsérték az Arnold & Sons, vagy minevű kínai noname-et, míg lepocskondiázták a milliméterre ugyanolyan Thomann-t.)
Én abban bízom inkább, hogy a drága hangszerek ára fog egy kicsit a reális világba kerülni (meg lehet nézni, mekkorát zuhan egy bolti szaxofon ára, amint kimegy a "szalonból", és a szabad piacon kell eladni...) Jupiter bariton 670000 újonnan...ne vicceljünk már.
Azért az világos, hogy a szaxofon nem zongora. Ha nem oda fújod a hangot ahová köll, akkor hamis lesz bizony! Ez nem a setup (cső+fújó+nád), hanem az ember kérdése.
Az álltalad le írt tünetek inkább rossz nádválasztásra utalnak. Ha nem szól lent, akkor felejtsd el a 3 mas nádakat! Kezdőnek, még a kis lehúzásún is túl kemény. Vegyél 1, 1,5, 2 est és azzal gyakorolj, amelyikkel végig tudod fújni a csövet.
Hát igen, az eldobható szaxofonok világa nem túl vonzó... Azon sem kell meglepődni, ha a hangszerész nem vállalja be a szervizelését. De azért kb 1 éve, amikor szopránt kerestem, 100 e max.ig, akkor nem volt vitás, hogy egy régi Amati és a használt fontrades kínai közül, melyiket válasszam.
Kipróbáltam mind a 2 csövet és a kínai nyer... Igaz a szoprán nekem nem fő hangszerem.
Addig amíg a hangok nem szólnak lent, nincs sok értelme mással próbálkozni szerintem.
Mennyi ideje fújsz? Az alsó hangok megfújása kezdőknél nem evidencia. Minél keményebb egy nád, annál nehezebb a mély hangokat rendesen indítani. Ez igaz a nagy nyílású fejekre is. Persze nyilván sok gyakorlással nem jelent gondot.
Az Emerson, mint afféle kínai hangszer, vagy shopassistant, vagy nem. Ha nem fúvóshangszer boltban vetted (ahol netán szerviz is van, és beállítják a hangszereket), hanem valami egyéb helyen, lehet, hogy nincs rendesen beállítva.
Szóval a cső EMERSON alt, újonnan vettem, tehát sérülése nincs. Egy-egy nádat huzamosabb ideig próbáltam. Eddig volt Rico royal és jazz select, meg Vandoren. 2; 2,5 és 3-as nádjaim voltak. Eddig a Vandoren 3-as a nyerő. Csak az az alsó 3 hang jönne ki szépen indításnál!!
Az sem mindegy, milyen nád. Borzasztó nagy különbségek tudnak lenni már 0,5-ös ugrásnál is. Ki kéne próbálni egy kicsit keményebb, meg egy kicsit puhább náddal.
(Meg az sem mindegy, hogy milyen a cső. A középső C az kritikus rész szokott lenni.)