Kedves Dreamer! Nem akartam válaszolni az utolsó beírásodra, de hosszas "elmélkedés" után úgy döntöttem nem kell udvariaskodni, hiszen egy szakmai topic-ról van szó. Nem olvasom folyamatosan a topic-ot, csak néha beleolvasok. Most elolvastam a topic-nyító beírásod, gondolom a szakmaiságot fontosnak tartod a válaszadásban. Nem tudom, mi a szakmád. Nem értem, miért kell olyan területen megnyilatkoznod, amiról halvány fogalmad sincs? Senki nem cáfol meg, mert Te vagy a topic nyítója. Van egy régebbi emlékem is Rólad, ahol szintén a rossz döntésedet írtad meg egy FI-relés (tudom, ez a megnevezés Neked nem tetszik) bekötéssel kapcsolatban. Ez az utolsó "forgásirány szerinti tekercselés" és a "nem esik jól a másik irányba forogni"meg egyszerűen megdöbbentő tájékozatlanságra vall. Miért érzed úgy, hogy Neked tanácsot kell adni? A legnagyobb baj az, hogy az emberek a hülyeségeket jegyzik meg és ez fog tovább terjedni.És Te mindent megteszel, hogy téveszmék terjedjenek szakmai körökben. Adj tanácsot arról, amihez egy picit is értesz! Senki sem tájékozott az adott szakma minden területén, ezért nem szégyen, ha néha hallgatunk .
"a lámpák nem tudom mennyi hőt adnak le, de megnézem."
Ezexerint a gondolkodásod már a helyes sínen van. Már csak azon kell izgulni, nehogy a villanyszerelő azt mondja, hogy egy kicsit későn tetszett szólni...
"Azt írják, hogy kell neki transzformátor. Több lámpához elég egy? Ezt hova szokták elhelyezni?"
12 voltos halogének esetén nem muszáj mindegyik lámpához külön transzformátor, egy trafó kiszolgálhat több lámpát is: pl egy 200 wattos trafóról mehet 4 db 50W-os vagy mondjuk 10 db 20 wattos lámpa is.
"ez az utólagos kábelezés nagyon misztikusan hangzik. :)"
A strukturált kábelezésben éppen az a lényeg, hogy a rendszer annyira sokoldalú, hogy utólag nem kábelezünk semmit.
Léteznek olyan kábelek (UTP CAT7), amelyek nagyon sok mindenre alkalmasak: mehet rajtuk számítógép hálózat, telefonvonal, kábelTV vagy műholdas antenna jele, de lehet rajtuk vezetni akár a házimozi hangszóróinak hangját is, stb stb. (sőt, elárulom, hogy nem hivatalosan még 230V is mehet rajtuk ;)
A trükk lényege a következő:
- az építkezéskor minden helyiségbe (sőt, akár a helyiségek több pontjára/sarkába is) ilyen univerzális kábelt vezetünk (de pl napaliba akár minden sarokba akár több kábelt is),
- a ház összes ilyen kábele egy pontba (kapcsolószekrénybe) fut össze
- ugyanebbe a pontba érkezik be a telefon, az internet, a kábelTV, a műhold antenna, stb.
- amelyeket egy rakás rövid összekötő kábellel egyszerűen a ház különböző pontjaira irányítjuk
Tehát mondjuk internetet küldünk a két hálószobába, a konyha keleti végére és a nappaliba, a házimozi bal hátsó hangszóró kivezetését elküldjük a nappali északkeleti sarkába, az utcáról bejövő kebeltvt elküldjük a házimozihoz, az utcai kaput figyelő kamera képét elküldjük a hálószobai TVhez, stb. stb. stb - mindezt a szekrény előtt állva, fél méteres kis áthidaló kábelek villámgyors dugdosásával. Gondolhatod, hogy egy ilyen rendszerben kb öt perc alatt megoldható problémát jelent (egy nap falvésés helyett ;) pl az, ha a gazdi mondjuk úgy dönt, hogy inkább a nappaliban szeretné látni a kapu-kamerát ;)
Ok, oszinten megmondom, hogy 20 eve tanultam ezt, es nincs napi hasznalatban, aztan gyakorlatbol meg remlett a tekercseles iranya. Tevedek emberbol vagyok, beismerem!
Nekem úgy rémlik, hogy meg kellett határozni egy kommutátoros motor esetén, hogy mennyi a menetszám, milyen a huzalátmérő, milyen módon van tekercselve és merre forog.
Elő kéne keresnem a régi adat füzetem, abba fel volt vésve néhány motor adata.
Az nem mondom, hogy nem fog forogni, de melegedhet és a teljesítménye is kevesebb lehet.
Nem éri meg, és valószínű nem is lehet (régebben ezeket a motorokat forgásirány szerint tekercselték és nem esik neki jól a másik irányba forogni).
Sajnos egy kapcsoló beiktatásával még nem éred el a kívánt hatást. Egy módosított varrógéptalp használatával megoldható lenne a fordulatszabályozás, de érdekes úgy használni.
Szóval úgy is jön a karácsony, valamelyik nagy áruházban nézz egy akciós fúrógépet! Az öreget meg tedd el, még jól jöhet!
Van egy ruszki fúrógépem amin csak ki be kapcsoló van, viszont szeretném, ha lehetne forgási sebességet állítani, legalább néhány fokozatot. Meg lehet ezt oldani valahogy a bejövő áram szabályozásával? Hogyan, mi kell hozzá? Előre is köszi a válaszokat!
"Ha megvan a válaszfal, utána kezdhetne a villanyszerelő a véséssel. Ha a gipszkartonba kellenek spotok, akkor ahhoz a kábeleket mikor érdemes elvinni és hol? párazáró alatt, a majdani légrésben?"
- A gipszkartonba sülyesztendő lámpatestek számára EGÉSZ BIZTOSAN elég lesz az az 5 centi légrés? (ha a vezeték bekötés a lámpatest tetején van, akkor arra is számolj rá min. 1 centit)
- A lámpatestek hője nem fogja megolvasztani (=kilyukasztani) a párazáró fóliát?
- A párazáró rétegnek elvileg légmentesen kell zárnia (képzeld azt, hogy a helyiség "nyomáspróbázva" lesz) ezért nem túl jó ötlet bármit is átvezetgetni a párazáró rétegen, ha nem muszáj. Ezért a vezetékek a párazáráson belül (alatt) fussanak.
Ha csak az utolsó pillanatban hívsz villanyszerelőt, az utólag esetleg nagyon sokba fog kerülni.
Az okos emberek már a ház tervezésének első fázisaiban is konzultálnak szakemberrel, mert esetleg olyan dolgokat hallhatsz tőlük, ami magadtól soha az életben nem jutott volna eszedbe.
Mondok egy példát: az emberek hajlamosak azt hinni, hogy nincs szükség számítógép hálózatra mert már van wifi ugyebár. Aztán megy a nagy csodálkozás, hogy a wifi milyen marha lassú, meg valaki idegen folyton rákapcsolódik, de utólag persze már nem fogjuk végigvésni a házat a számítógép hálózat számára, tehát megy a szívás életünk végéig.
Egy érdekesség, amit laikusok szintén nem tudnak (mondjuk a legtöbb villanyszerelő sem :): régóta léteznek már olyan kábelezési módszerek, amellyel a lakás bármely pontjára (szó szerint) percek alatt küldhetünk számítógép hálózatot, kábelTVt, műhold anetennát, vezetékes telefont, házimozi hangszórót, stb. stb. tehát pl egy óra alatt a nappaliban 90 fokkal elforgatjuk a teljes házimozi rendszert vagy a számítógépes munkahelyet internetestül és telefon vonalastul egy óra alatt átköltöztetjük egy másik helyiségbe - mindezt egy centi falvésés/kábelezés nélkül.
A fólia nem a hőszigetelés felett van, hanem a gerendák alatt, rosszul fogalmaztam.
- Most azt gondolom, hogy a rácsostartók aljára ráfogatok egy OSB-t 50-es stafnikra, arra kerül a fólia (terv szerint: párazáró fólia terítés a lécekre tűzőgéppel sd ≥ 100 m, 180 gr/m2 felületsúly, 10 cm átlapolással). A hőszigetelés az OSB fölé kerülne.
- Az OSB aljára 10 centis távtartóval kerülne a gipszkarton álmennyezet. Így lesz kb 10 centi légrésem, amiben el tudom helyezni a spot lámpákat.
- A mennyezet kartonozás előtt építené a kőműves a válaszfalakat és majd kiékeljük.
Ha megvan a válaszfal, utána kezdhetne a villanyszerelő a véséssel. Ha a gipszkartonba kellenek spotok, akkor ahhoz a kábeleket mikor érdemes elvinni és hol? párazáró alatt, a majdani légrésben? Nagyjából 30-40 spot lámpa lesz az egész házban és 10-12 függő "csillár" és még 6-8 fali kar.
Érdemes megterveztetni villanyszerelőnek is a hálózatot? Gépészeti tervem is most készül, de a kivitelezőmmel együtt csinálja a tervező. Néha a tervezők el tudnak szállni és sokszor nem az optimális megoldást választják, amiben egy jó kivitelező sokat tud segíteni.
A családi házamat szeretném túlfeszültség elleni védelemmel ellátni.Szeretnék tanácsot kérni hogy milyen megoldások léteznek erre a dologra.Megbízható szerkezetre gondoltam ami védené az egész ház elektromos berendezéseit.
Ha tudunk játszani a feszültséggel, akkor nem kell foglalkozni ezzel a mikrokapcsolós dologgal.
(egyébként az a mikrokapcsoló talán nem is extra meneteket kapcsol, hanem pl egy soros ellenállást iktat közbe, mert a tartáshoz a behúzásnál kisebb tekercs-áram is elegendő, ami kisebb hőterhelést okoz)
Ez biztos? Eleinte komoly baj volt, hogy úgy maradtak a tekercsek és melegedtek. Mikrokapcsoló is érdekes, mert ezek szerint tekercsen belül van és pld. a felső menet pár százalékát használja. Ez megmagyarázza, hogy mért tud erősen csapni, viszont ha tartani szeretném a golyót, akkor leesik a fenébe.
A legkisebb tűzzáró ajtó tartó elektromágnesek is 50 kiló tartóerejűek,
a flipperek öntartó tekercse valószínűleg sokkal gyengébb ennél.
és az sem biztos, hogy melegedésileg jól tűrik a hosszú (folyamatos) behúzva tartást.
De lehet, hogy mégis bírja a folyamatos tartást (akár alacsonyabb feszültséggel hajtva) és a kisebb tartóerő is elegendő és a flipper tekercse az eredeti mágnes helyére kapásból berakható és a rúd átmérője is stimmel,
"Úgy véled, hogy a levegőben szóródó mágneses tér veszteséget és melegedést okoz ebben az esetben?"
Attól, hogy megnyitjuk egy elektromágnes vasmagját, attól még nem fog jobban melegedni :)
De:
mivel a szolenoid-os megoldásnál a mágneses erővonalak egy része a levegőben szóródik
és már egy kis légrés is jelentős szórást/gyengülést eredményez,
ezért a "légréses" szolenoiddal a zárt vasmagos rendszerhez képest sokkal erősebb mágneses tért kell létrehozni, ha a légréses elektromágnessel is ugyanakkora erejű húzóerőt szeretnénk elérni.
A sokkal erősebb mágneses tér fenntartása természetesen sokkal több energiát igényel és durván több hőt is fejleszt a tekercsben.
"Ez eléggé energiaigényes megoldásnak tűnik (a mágnes erővonalainak nagy része nem jókis vasban, hanem vacak levegőben van), márpedig a sok elpazarolt energia jósok melegedést jelent"
Úgy véled, hogy a levegőben szóródó mágneses tér veszteséget és melegedést okoz ebben az esetben?