A villanymotornál nincs ez a hidegen beindul vagy sem játék, de az sem veszélytelen.
Épp ma volt róla szó, hogy egyszer tört csak csontom, amikor pár éve elgázolt a saját autóm. Lekötöttem ugyan a vezérlőről a negatív betáp kábelt, de ahogy matattam a motortérben, valahogyan letestelődött, a járgány meg elindult. Az volt a mázlim, hogy közel volt a fal, ezért nem volt ideje felgyorsulni, de így is félig a kocsi alá kerültem, a mellkasomat meg odanyomta a falhoz, és eltört 2 bordám. Közben meg elkezdett füstölni a kábelköteg is. Szerencsére apám a közelben volt, és kiszabadított a szorult helyzetemből, de ha egyedül vagyok otthon, akkor bajban lettem volna. A mopedautók úgy égnek mint a zsír, belegondolni is rossz, mi lett volna, ha lángra kap.
A Transitunkban is lángindító van, de az csak -10 fok alatt kapcsol be.
Akkor már ha, hatékonyabb ha egy kis gázlámpával, vagy hőlégfúvó/hajszárító készülékkel meleg levegőt fújnának a szívócsőbe indítás előtt, közben. Mint a klasszikus teherautós lángizzító. Gázlámpával még az áramtól távol nem induló dízel motor is életre lehelhető. Itt értelem szerűen a műanyag légszűrő ház fedelet, légszűrőt, szóval az éghető alkatrészeket ki kell venni, és a fém szívócsőbe fújni a meleget.
A hidegindító spray ha már, akkor inkább legyen féktisztító. Sokkal humánusabb, és hasonló mód célra vezető.
Azt nem árt tudni, bár a hidegindítónak a dobozán írják is, kikapcsolt izzítással használható. A klasszikus városi legendáriumba illő hengerfej lerobbanások, inkább ennek köszönhető. A másik nagy gond, ha fújják, fújják de nem indul. Aztán mégis, és a jó kis olajban/koromban tocsogó szívó rendszer megszívta magát, majd fékezhetetlenül táplálja a végre elinduló motort, na az az igazán nagy baj. Hideg sűrű motorolaj, elméletileg lehetséges maximum fordulatszámon pörgő főtengely, amit nem lehet megfékezni az indítókulcs elfordításával, és itt még gyors lefullasztás sem működik. Ez akár fokozódhat a motorolaj felszippantásával a karter gáz csövön keresztül (szerkezetileg nem tudom, hogy mopedautónál létre tud e jönni) ami megint csak szépen táplálja a járást kikapcsolt adagoló mellett is. Mondjuk az is csak addig, míg olajhiány miatt csikorogva be nem áll a motor. Aztán ha véletlen nem is üresben van a járgány, vagy a szélsőséges fordulattól beugrik sebességbe (ezt nem tudom, hogy előfordulhat e) aztán megy árkon bokron keresztül, és szerencse ha nem gázol el valakit, ha pont nem a motortérben matató gazdáját.
Fú de veszélyes üzem a hidegen nem induló dízel...
hidegindítóval, csak óvatosan, nehogy letolja a hengerfejet! csak keveset! , vagy melegítsd, ahogy Datynak is ajánlottam, vagy olajozd, ahogy ajánlották. ha végképp, nem megy, próbálnék egy 24 voltos bikázást, amit csak az önindító kapjon, 2-3 indítás erejéig, 5-8 mp-es indítás erejéig, és az izzítás maradjon 12 voltos, de ahhoz le kell kötni az elektromos rendszert, mert kimennek az égők mind és más is tönkremehet! ha nem tudod hogyan, kell akkor inkább hagyjad! fűtött garázsba nem tudsz beállni? ott, ha nem indul akkor várhatod a tavaszt! .) ezek lennének az ötleteim... a 24 voltost, csak nagyon ésszel!!! csak az önindító kaphatja meg azt a feszt és nem a végtelenségig, mert leégnek, a bronzkefék drótjai, ha nagyon nyüstölöd!
jaja! ez tökéletesen igaz! de én nem venném le a hengerfejet, semmiképpen, csak, ha lediagnosztikáztam és a kompreszzió alacsony, de akkor valószínűleg, nem lesz elég csak a hengerfejet leszedni sajnos, szét kell dűteni a motort is, hacsak nem a szelepek közül valamelyik a ludas a kompreszio vesztésben, vagy maga a hengerfejtömítés.... a kartergáz mennyisége is mutat valamerre, hogy kell e motorbontás, ha kevés a kompreszzio. ha "kereket lehet vele fújni", ahogy szerelő körökben szoktuk mondani, akkor tutti a blokkbontás, mivel nagy a gyűrűhézag, így a megnőtt résvesztesség miatt, nagy a kartergáz is, tehát, hengerfej, ha szelep roszul is zár benne, nem csak egyedül ludas ilyen esetekben, a kicsi kompresszióért... a kartergázt lehet mérni rotaméterrel is, direkt iylen célra tervezve, van iylen műszer féleség. de, kellő gyakorlattal, meleg motornál, szelepdekni olajbetöltőn meg lehet sasolni, mennyi a kartergáz és lehet viszonyítani. soxor van, hogy, mint a kolléga írta is, hogy elpösszent egy cső neki és, azt pótolva, fog menni a vas, de a gyűrű, ha kapott akkora hősokkot, hogy a radiális feszessége csökkent kissé, az odaver a kompressziónak és megnő a kartergáz, az ilyen motor egyre melegebbekbe szeret csak beindulni. ezt csak azért mondom, mert van ilyen is...
elég sok minden történhet, a hűtőfolyadék nélküli hőbevitel azaz hősokk a motornak, időmennyiség függvénye leginkább, hogy mik történnek vele...pl, összeshet a gyűrű a dugattyún, hengerfejes lehet. leginkább ez a leghamarabbi tünet, csapágyas lehet a túlhigult olaj miatt és még sokminden más, de ne fessük az ördögöt a falra! ahogy írod, minusz 5 fok volt és csak, 5 km a megtett út. nagy valószínűséggel nem lett semmi baja ezek alapján. de, pótold az elpösszent csövet és, töltsd fel hűtőfolyadékkal, légtelenítsd és járassad, ha állóhelyben jónak tűnik és fűtés is van, karistoljá vele, pár kört a közelben,ha haza kell mégis tolni, ne messziről keljen, ha minden jónak néz ki, akkor, kifliszáj és lehet tovább mopedautózni. :)
Érdeklődöm okozhat-e motorikus problémát Lom ldw502 ha 5 km -5 fokban úgy teszek meg,hogy kifolyt a hűtöfolyadék lecsúszott egy cső,nem vettem észre.Azóta még nem jártam vele a hideg miatt,szétmehet a hengerfej tömités milyen gondok adódhatnak? köszi
Köszönöm Péter a jó tanácsot. Meg azt is, hogy telefonon is felhívtál, hogy meg mond, hogy mit csináljak. Nekem nincs távirányítóm az ajtók nyitásához. De gondolom, hogy gyárilag benne van (volt), csak valaki, valamilyen oknál fogva megszüntette a működését. És lehet, hogy szándékosan vették ki a biztosítékot, hogy ne tudja magát kizárni az ember, egy ilyen, nincs áram-van áram manővernél. Kíváncsi leszek, ha beteszek egy jó biztosítékot, akkor reagál-e rá az elektromos zár. És ha reagál, akkor nagyon oda kell majd figyelni, egy akkusaru levétel és vissza rakása esetén, vagy "próbálgatom kivenni, meg vissza tenni a biztosítékokat, mert kíváncsi vagyok, hogy melyik mihez tartozik."
a módszer jó régi és tényleg működik, csak nehézkes a kivitelezése, föleg mopedautón. nem hinném, hogy a hidegben szivesen kiveszik az userek a rosz helyen lévő izzitó gyertyákat és, a szintén nem könnyen elérhető porlasztócsúcsokat, főleg a focsnál? de aki nem rest szerelni, az sikerekkel járhat, az első beindulás iylenkor, szép kis füsttel jár. :))
Sok évvel ezelőtt egy karácsonykor édesanyáméknál azzal szembesültünk , hogy mindannyian ott vagyunk , akik anyai ágon testvérek -- csináltunk is egy fotót , önkioldóval mind a hatan rajta vagyunk és persze anyu is , aki a legkisebb öcsémet a karján tartotta . Aztán kissé szétszórt minket az idő sok év elteltével megint úgy összejöttünk , hogy ott volt a hat testvér -- naná megint fotózkodtunk . Volt kéznél egy példány a régi képből , igyekeztünk ahhoz hasonlóan helyezkedni , persze nem volt egyszerű mert egykori karonülő öcsém ( most ő dolgozik Franciaországban , egyszer küldettem is vele alkatrészeket ) , már egy fejjel magasabb volt az egykor őt tartónál ...
Most azon ritka pillanatok egyike volt délután , hogy egyszerre volt látható az összes itthon tárolt járgány . Ki kellett mozgatnom a garázs mélyére ásott bordó Aixamet , ezért az EVO-val a többi kocsi mellé álltam . Így a játszótéri homokozó felől egyszerre látható volt az itthoni gyűjtemény , és le is tudtam fotózni -- sajnos mire a bordó Aixam félig kijött a garázsból addigra annyira sötét lett , hogy vakuzni kellett .
A szereplők balról jobbra :
Casalini , motorhibás , javítás alatt , barátomé
Aixam 500.4 , Hektoré , kerékcsapágyat kell cserélni rajta -- elvileg készül már hozzá a leszedő
Ligier Ambra , eladó , de vannak még bajai , alig tudtuk elindítani ( nem most , még nyáron )
Valóban , a sűrű hajtómű-olaj kitölti a dugattyú és hengerfal közötti rést hermetikusan - Sok évvel ezelőtt hoztunk Olaszból némi bontott alkatrészt a 220-as Piaggio ApeCar-hoz . Úgy akartam lekonzerválni , hogy olajat öntöttem be a gyertyanyíláson , majd megpróbáltam átforgatni , hogy szétkenődjön a hengerfalon , ne kezdjen el rozsdásodni -- mert azt tudtam , sokáig nem foglalkozunk ezekkel . Nem tudom milyen olaj volt , de abban a dermesztő hidegben lehetetlen volt a 218 ccm-es kétütemű motort átforgatni .
Akkor megvan a megoldás , mert tippem szerint azok vannak egy biztosítékra kötve akik működnek gyújtás nélkül is -- és ide tartozik a fülkevilágítás is . Vészvillogó , szivargyújtó , talán a duda és a távirányító is . Ez utóbbival vigyázni kell , mert ha az ember bedugja a biztosítékot -- vagy visszateszi az aksisarut -- akkor a központi zár automatikusan bezár . Ez akkor kellemetlen ha egyetlen kulcs van a géphez , az éppen benn van a kocsi belsejében és az összes ajtó-ablak zárva van .
De van olyan társunk akinek a párja rajtafelejtette a világítást és az leszívta az aksit . Rábikáztak -- erre bezárt a központizár -- lehetett hazagyalogolni töb bkm-re a másik kulcsér ...
Szóval maikor az ember a biztosítéktáblában kotorászik vagy az aksisarut rakosgatja kkaor előtte ki kell nyitni valamelyik ajtót vagy leengedni ablakot .
Nem, banki utalással rendeztem, előre. Sajnos a rendszer úgy jelezte, hogy raktáron van belőle, de nem volt, mint kiderült. Úgy pár nap lett volna, így kb 2 hónap.
Köszönöm Gyula a segítséget, de közben jött hozzánk egy vendég és nem tudtam foglalkozni az autóval. de majd megpróbálok valahogy áramot adni neki és akkor majd remélem, hogy működésbe lép és kiadja a betétet. Majd valahogy megkeresem a biztosítékokat és meg nézem, hogy milyen fajta van benne és olyat veszek. Azt írod, hogy az elakadás jelzővel van közös biztosítékon. Ez a tény, meg erősíti azt, hogy ki ment a biztosíték. Mivel az elakadás jelző se működik. De nem működik a belső világítás sem. Végig nézem az összes biztosítékot, hogy nincs-e még valamelyik másik is elégve. Veszek minden erősségű biztosítékból 2-3 darabot, hogy bár mikor tudjam pótolni, ha valamelyik felmondja, a szolgálatot.
Sokan panaszkodnak, hogy nem akar beindulni a hideg miatt a járgány.Ha kompresszió probléma miatt nem indul
van rá egy mód, hogy be tudjuk indítani.Az izzító gyertya vagy a porlasztó kiszerelése után egy kevés hajtómű olajat kell (max. 1 cm3)juttatni a hengerekbe.Vissza szerelés után lehet a szokásos módon indítani.Sok sikert az
indításhoz.Ha beindul kevés a kompresszió.
Ez a módszer ha sokat áll a motor nyáron is hasznos lehet.
A fűtő betét ami felmelegíti a bimetálból hajlított rugót, a kivehető betét végén van feltekerve (az izzik pirosan, azon gyújtják a cigarettát). Van, hogy az is elporlad, akkor ha kap áramot, ha nem nyilván nem működik, azaz nem fog bemelegedni, és kiugrani. A csavarhúzós feszegetés jó ötlet, ha csak nem nem belevaló, és azért szorult meg nagyon. Az adjál rá feszültséget, vagy annak meglétét ellenőrizd kezdésnek, jó ötlet. Aztán jöhet a feszegetés. Ha a kivehető rész romlott el, mint elektromos aljzat (ülésfűtés, telefon töltés, stb.) használható.
Nem is olyan egyszerű kivenni a szivargyújtó foglalatot még, ha hozzáférsz akkor sem.Az aljában van egy hőre kitáguló kettős fül, ha kap áramot felizzik a betét átmelegíti az előbb említett fület ami elengedi a betétet amit egy rugó kilök. A bentragadt szivargyújtó betétet erősen húzd meg fogóval vagy két csavarhúzóval átlósan feszítsd ki. Valószínű nem kap áramot mert, ha kapna vagy kilökné vagy átmelegedve szagos lenne. Az elakadás jelzővel egy biztosítékon van, szemből nézve balról az első 15A.