Minden amit a RÁBA gyártott!!!Illetve RÁBÁnak hívják!!!Kistraktortól az autóbuszig!!!Sajnos mostanság feledésbe merült ez a patináns gyár!Ezért gondoltam,foglalkozzunk vele!!!
Szerintem,van nekik.A felépítményt ki gyártotta? Mert ez az üzemanyanyagszállító tartány körkeresztmetszettel ritka.Ebben 13-18000 literes kivitelben.Nagy baj,ha ritka képet onnan ment le az emberfia ahol találja?
A móri volt Ikarus gyáregység csak az ezredforduló környékén került a Rábához. A mosonmagyaróvári Kühne is Rábához tartozott Rába MMG néven, valamint a Pápán is volt üzeme a Pápai Vasipar (utóbbit 2000 után ledózerolták és egy SPAR van a helyén). Kapuváron a gyár épületei még megvannak, de az itt üzemelő gépek jó pár éve bekerültek Győrbe. A Szentgotthárdi Kaszagyár tudomásom szerint a Kühnéé volt, és amikor a Kühnét bekebelezte a Rába ekkor került a szentgotthárdi üzem is a Rábához. A szenttgotthárdi új üzem területén - amit már a Rába épített fel - az Opel üzemel jelenleg.
Beszállító: pl. a Veszprémi Mezőgép - ismertebb nevén a Robix - is beszállítója volt a Rábának. Zircen fék alkatrészeket gyártottak a futóművekhez.
Nagyon hasznos információk, köszönöm! A szakdolgozatomhoz kellenek ezek az adatok. A Rábának telephelyei merre voltak a története során? Én ezeket ismerem, esetleg pluszba tudsz még hozzá mondani? :Rába Kispesti öntöde(Ezt most, tőled tudtam meg.), Rába Sárvár, Rába Szombathely, Rába Szentgotthárd(Kaszagyár), Mór(IMAG), Győr
és még sokan mások. Nem tudom, ellentételeztük-e, és ha igen, mivel a román fülkeszállításokat. Az akkori román vezetésnek az eladás volt a célja, nem a vétel. De ettől még lehet, hogy szállítottunk nekik például motoralkatrészeket.
Rába komponenseket használt pl a Csepel Autógyár a 750-es sorozat gyártásához, úgymint motor D2156HM6, és hátsó futóművek, pótkocsi futóműveket a BVG (Budapesti Vegyipari Gépgyár), a Budamobil, a cseh BSS, első-hátsó futóműveket a LIAZ, a lengyel JELCZ, motorokat a vasút, a hajózás.
És azon belül is a közúti járműgyártásra, tehát 90 előtt milyen cégek termékeit építették be, illetve kiknek szállítottak közúti járműgyártáshoz kapcsolódó alkatrészeket. Pl a gyakran említett fülkék beszállítóihoz hasonló beszállítók... Egyébként a Roman Dieselek gyártásába nem volt a 2 ország között szorosabb gyüttműködés ? csak fülkéket vettünk a románoktól? Semmivel nem ellentételeztük az üzletet?
A kérdéseidre leginkább a Rába tudna válaszolni:-)
Régebbről volt egy kis felsorolásom, ha itt visszaolvasol, megtalálod.
Meg kellene határoznod az időintervallumot, mit jelent az, hogy milyen járművekbe vittek alkatrészeket? Tegnapig? Egy éve? 10 éve?
A Rába vevője pl a Meritor csoport, innentől-megengedem-szinte a világ minden járműve tartalmazhat Rábánál készült alkatrészeket, mert a Meritor első beszállító pl a Volvo csoportnál (Volvo, Renault), az Iveco-nál, Scaniánál, stb.
De szállít egyenesen a Scaniának, a Volvo-nak, és -ugyan nincs adatom, de sejtem- a német orientáció folytán a MB-nek és az MAN-nak is.
Traktorokban is vannak futóműveik, a john Deere egyik nagy futómű beszállítója a Rába, de az iráni Khodro(nem tudom, jól írtam-e) autóbuszgyár is használja a Rába komponenseket. Na meg az orosz piac, abba bele sem kezdek, annyiféle gyártó van ott, akik szereltek, szerelen még ma is Rába alkatrészeket a járműveikbe.
A Rábával kapcsolatba a Rába teherautógyártásának külföldi és hazai beszállítóiról, illetve a Rába közúti járműalkatrészeinek külföldi értékesítéséről tud valaki infókat (Milyen járművekbe vittek Rába alkatrészeket, illetve kik dolgoztak be a Rábának)
Forgózsámolyos pótok többnyire szárazárusok voltak, a tartányosok, aszfaltosok, bor-tej-sör- izocukor- nitrogén és még ki tudja, mit szállítók jellemzően nyerges kivitelűek voltak. Pontos típuokat írok holnap.
Forgózsámolyos pótkocsikra épült felépítmények.. platós, aszfaltos, gabonás, konténeres, tartányos bármi.. amit jellemzően Rábák vontattak. Tudom bármit bármi után lehetett akasztani azért írom, hogy jellemzően.
Gyárilag biztos nem, mert a Rába csa alvázat gyártott, és azt felépítményezte a Budamobil, meg a BVG, meg még ki tudja ki.
Egyébként ma sincs másképp - a nagy gyárak elkészítenek egy járóképes vázat, ami aztán megkapja a felépítményt. A járóképes váz ez esetben nyilván optimalizálva van a felépítmény fogadására, pl van mellékhajtás, kapcsolható szivattyúhajtás, hidraulika csatlakozás, hidraulika tartály előkészítés, erősebb generátor, stb.
Gyárilag létezett aszfaltfőzős kivitelű RÁBA? És jelenleg tudtok még ilyenről?
A másik kérdésem: milyen forgózsámolyós pótkocsit vontattak anno a Rábák? Különböző felépítmények érdekelnének. Nyergesek nem, csak a forgó zsámolyosak!
Lehet, hogy éppen innen mentettem le egyszer, sajnos már nem emlékszem, ezért elnézést kérek a kép készítőjétől, és tőled is, ha már ismernéd ezt a fotót, de gondoltam, hátha segítek vele: