Veszprémben minden kocsiállás fölött van egy lámpa, ami figyelmeztetni/utasítani hivatott a kocsiállásokon álló buszok mögött elhaladó sofőröket, hogy ha világít, álljanak meg, mert a kocsiállásról busz fog kitolatni. Ebből a gyakorlatban az maradt, hogy menetrend alapján kapcsol a lámpa és ha picit késik a busz, már nem világít, de a sofőrök segíteni szokták egymást kitolatásnál (megáll és villant a másiknak, hogy tolathat). Nem éppen szabályos, de amíg nincs belőle nagy probléma, addig a forgalmista nem foglalkozik vele. (Rendőr sem, mert nincs ott keresnivalója (ugyanis magánterület a pályaudvar).)
Nem nagy képűsködtem csak az jött gondolatomba,hogy ezt irom(összegyüjtöttem)valóban nem az én érdemem,viszont érdekelt mikor az oldalra rá akadtam.Ezért közzé akartam tenni és senki munkáját nem ellopni.
Ha kedves kolléga még az igen ritka KAROSSA SM11 -eket is kigyűjtené megköszönném
A topiktársnak pedig javaslok egy kis szerénységet, ugyanis a kutatás szó azért erős arra, hogy fogta a fotobusra BPO-105 topiktárs által feltöltött, kitudja hány ember kutatómunkáját tartalmazó adatsort és áteresztette a google fordítón.
Somogyban egyszerűbb azt összeszámolni, ahol nem Y-ban kell megfordulni a busszal. És az a röhely, hogy buszforduló általában az olyan helyeken van, ahová alig megy busz. Pl. Bótapuszta (Zala, Tabi kistérség), Balatonvilágos, Volán üdülő (Siófoki kistérség, a főszezonban munkanapokon napi két járat használja), Nemeskisfalud (Marcali kistérség, ide csak alig 2-3-4-5 éve jár újra busz, évtizedekig a falu bekötőútjánál tolatgattak a 68-as úton a buszok - most ezek közül talán kettő bemegy a faluba megfordulni), Csisztapuszta (Buzsák, Lengyeltóti kistérség, 1996-2011. között nem volt buszközlekedés, de most is csak nyári szezonban van), Tátompuszta (Magyaratád, Kapolsvári kistérség, 2010. szept. 1-jei az utolsó menetrend az ottani táblán, a következő menetrendi kötetben már nem szerepelt).
Azért kistérségeket írok, mert az megy fejből, a járások létrehozásával lettek változások.
VOLÁNBUSZ:régió:MagyarországPark:Volánbusz Zrt.rendszám:GA 79-65modell:Ikarus 180épült:1963Jelenlegi állapot: leszerelt 1967 - át egy másik szervezet vagy az üzem régió:MagyarországPark:Pannon Volán Zrt.rendszám:GA 79-65lépett:08,1965 ALBA VOLÁNInformáció járműrégió:MagyarországPark:Alba Volán Zrt.rendszám:GA 16-11modell:Ikarus 180,32épült:1974lépett:1974Jelenlegi állapot: leszerelt
ÉS végül amirül az IKARUS 180 at koppintottuk.égió:MagyarországPark:Volánbusz Zrt.rendszám:GA 63-52modell:Henschel HS 160 USL-Gépült:1960lépett:1962Jelenlegi állapot: leszerelt
Vannak házi szabyályok amelyek ált.szigorúbbak. Nálunk elvileg csak segítővel lehet tolatni. Gyakorlatilag meg a buszállomásról minden kocsiállásról tolatni kell, tárolóról tolatni kell.... stb. Régen a mondjuk 9x előtt, a pályaudvaron volt erre a mindenes/udvaros stb. Ma már nincs.
Nagyjából mindenki sz@rik bele és tolat ahogy akar.
Veszélyesnek veszélyes, ezt nem tagadja senki, de szabályos.
a szabály így szól :....."......Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.............."
Ha a személy és vagyon biztonság megkívánja......................stb.
Ennek eldöntését viszont (sajnos) a járművezetőre, esetünkben a buszvezetőre bízza.
Tehát a buszvezetőnek kell eldöntenie, hogy egy Zeg, Kaposvár,Szolnok, Szekszárd, stb. autóbusz állomáson, indulásnál, az indító kocsi álláskor való kitolatáskor a személy és vagyon biztonság megköveteli e vagy sem a tolatás biztosító (jelzőőr) alkalmazását?
Szerintem igen.
Mások szerint nem.
Az is igaz, hogy évente nincs 1 fő halott se átlagban ilyen balesetekből.
Inkább úgy 2-3 évente van belőle egy halálos gázolás.
Buszállomásból is van rengeteg, ahol csak tolatással lehet kiállni a kocsiállásról (pl: Veszprém). Sose láttam tolatószemélyzetet, nem is értem ez így hogy szabályos (gondolom sehogy).
Oké, ez eddig tiszta sor, ezt a B-s tanfolyamból már ismerem.
De mondjuk busznál egy tolatóradar vagy tolatókamera mentesít ez alól? Egyáltalán bármilyen kereszteződésben lehet tolatni busszal? Esetleg egy belső szabályozás kitér erre az esetre?
(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.
A busszal tolatva fordulásra milyen szabályok vonatkoznak? Mind KRESZ, mind a cégek hozzáállása érdekelne.
Ugye elég sok helyen van még ilyen az országban, ahol ez napi dolog. Nemrég viszont sikerült belefutnom egy olyan helyen ebből fakadó vitás esetbe, ahol szinte időtlen idők óta ez a rutin része és elgondolkodtam, hogy ez a dolog vajon mennyire szabályos.
Nem ördögtől való ötlet a dunátúli távolsági járatok kelenföldi végállomásoztatása, de rengeteg az ezzel kapcsolatos tévhit.
1. Dél-Pestről nagyon megnőne az utazási idő
Könnyen ellenőrizhető, hogy nem így van: ha a dél felől érkező utas Népligetben fent marad a metrón, és átszáll a Kálvin téren, 19 perccel később tud leszállni Kelenföldön.
A buszok hivatalos menetideje a Sasadi útig 16 perc, de ennek tartására legfeljebb hétvégén van esély, munkanapokon 20-25 perc a tipikus, de a délutáni csúcsban (különösen pénteken) ennél jóval több is lehet.
Tehát a Népligetnél délebből jövő utasok időben ugyanott lennének a kelenföldi felszállással, csúcsban pedig még nyernének is - már ha kizárólag az időt nézzük, az eggyel kevesebb átszállás önmagában értéket jelent, főleg nagy csomagokkal.
Kik vesztenének időt? Azok, akik olyan viszonylatra szállnak át a budai megállókban, ami Kelenföldön nincs, mint pl. nagykörúti villamosok (és persze azon szerencsések, akiknek valamelyik távolsági megálló közvetlen környéke a céljuk).
2. A budai megállók értelme
Sasadi út:
Hagyományosan a leggyengébb megálló, a metró átadása óta sem érzek növekedést. A leszállók aránya elég kiszámíthatatlan, naptól és napszaktól nem igazán függ... általában 0-15%.
Metróra átszálló utas gyakorlatilag nincs itt, és népligeti végállomással betéríteni sem lenne érdemes a buszokat: a metró 4 percet megy innen Újbudáig, amit kis forgalomban a busz is tud hozni a Sasadi úttól. Akik itt leszállnak, az Alkotás út, Gazdagrét vagy az agglomeráció felé utaznak tovább - kevesen vannak, ők viszont sok időt nyernek Újbudához képest.
Újbuda-központ:
A metró átadása óta kiemelkedően nagy fogalmú, az elsősorban törzsutasok által használt járatokon (különösen vasárnap este) a leszállók aránya az 50%-ot is elérheti. M4-re egyértelműen itt érdemes átszállni, de a fonódó villamos is népszerű.
Petőfi híd:
A nagykörúti kapcsolat miatt a metró átadása előtt a legforgalmasabb megálló volt Népliget után, azóta csökkent a jelentősége, de még mindig sokan használják (a körúti villamosok itt még nem ágaznak szét, így dupla sűrűséggel járnak, mint Újbudán).
Az egyetemeket szerintem túlértékeli mindenki. Székesfehérváron kívül az országos távolsági járatokkal naponta ingázók száma közel nulla, az érintett egyetemisták csütörtök délután és péntek este között utaznak haza, illetve vasárnap este fel.
Hazautazásnál azok szokták csak bevinni az utazótáskát az egyetemre, akiknek messze van a szállásuk, aki közel lakik, jelllemzően onnan, és nem az egyetemről indul közvetlenül haza. Vasárnap este pedig nyilván nem az egyetemre mennek a diákok buszmegállóból, hiszen zárva van.
A lágymányosi egyetemek közül az ELTE-nek nincs a közelben kollégiuma, a BME kollégiumai közül pedig 8-ból 5-höz Újbudán érdemesebb leszállni. Albérletesek szintén nem nagyon tudnak gyalogolni a Petőfi hídtól, hiszen a megálló környékén egyetemi épületek és irodaházak vannak, nagyon kevés a lakóház, ami ne Újbudához lenne közelebb.
Nem beszélve arról, hogy a BME és a ELTE érintett karai egy elég kis részét teszik ki a teljes budapesti felsőoktatásnak.
Ennek ellenére valóban sok diák száll le vasárnap a Petőfi hídnál. De érdemes megnézni, merre indulnak el: többségében a villamosmegálló felé! Őket érdemi hátrány nem érné, ha a buszok kihagynák ezt a megállót - viszont mégis érdemes megtartani, mert a megszüntetésével szinte a teljes forgalma a ma is túlterhelt Újbuda-Központba helyeződne át (kicsi a hely, gyakran egymást tartják fel a buszok).
3. Azért mennek ki az utasok Népligetbe, hogy legyen helyük
Részben igaz, de 2010 óta a dunántúli járatok jelentős részén (ezen belül a zalai gyorsjáratok mindegyikén) lehetőség van külső megállóból is kérni az elővételes jegyet, amit a sofőrök fenntartanak.
Ezeken a járatokon is sokan Népligetben szállnak fel (jóval többen, mint ahányan befelé ott szállnak le), de ennek inkább az az oka, hogy ha végzett az ember a dolgával, sokkal kellemesebb a népligeti váróban eltölteni az időt, mint a külső megállóban ázva-fázva figyelni a buszokat, melyik lesz jó neki.
Nem vágtunk át semmit. Felírták a projektlistára, elküldték előzetes elbírálásra, majd lehúzták a projektlistáról később. Így jár a projektek legalább fele-kétharmada.
Az EU nem fizetett ki egy cent se, neki mindegy hogy mi nem épül meg.
Bizonyos esetekben akár támogatnám is. Egyszer jöttem Székesfehérvárról, Népligetig a hivatalos menetidő 75 perc. Az M1-M7 közös szakaszáig még tartottuk is, utána azért már lassabban haladtunk, na de Budapesten.... Kelenföld magasságától az út a Népligetig további 1:30 perc volt. Nem volt baleset, nem volt semmi extra, csak péntek délutáni dugó...