Üdvözletem! Én problémám összetett,adott egy kertes ház,két 120 literes villanybojlerrel el látva. évek óta működnek hibátlanul párhuzamosan, vezérelt áramról.. Csak hát most pár napja az egyik bojlernek ki lett cserélve a teljes belseje! És ezután jöttek a gondok,még 1-2 napig semmi baj nem volt,aztán fürdésnél konstatáltam hogy nincs meleg víz!(se az újnál se réginél.) Természetesen néztem hogy hátha a biztosíték ment le..Nem erről volt szó,amúgy egy 10 amperes biztosíték van külön a vezérelt órának.ami csak a bojlereket látja el.. Arra lettem figyelmes a villanyóra szekrény kinyitásakor hogy valami bűzlik,égett szag... És nem a szomszéd vegyes-tüzelésű kazánjából jön.. azt tudom hogy napközben mikor add az Elmű vezérelt áramot.és mivel újfajta villany óránk van digitális, láttam hogy nem kap áramot.(erre gondoltam biztos hangfrekvenciás kütyü lehet csak az oka.) a biztosíték többszöri fel és le kapcsolása után láss csodát elkezdett villogni a piros led az éjszakai órán..és számláló is megindult... ÉS A kérdés az hogy mi okozhatta ezt a jelenséget, a bojler csere???. és ha még nagyobb teljesítményű fűtőszálat is raktam volna bele,, akkor is a biztosítékot le kellet volna vernie,ha jól sejtem?most csak a szag aggaszt!mit tegyek mit nézzek?? Előre is köszönöm a válaszokat!
tehát egy kazán-megrakás által legyártható hőmennyiség is véges.
A víz viszont hatalmas hőmennyiséget képes felvenni, tehát megfelelő méretű (és nem túl forró) puffertartály mellett egyszerűen nem lehetséges úgy begyújtani a kazánba, hogy a puffertartály elérje a forrási hőmérsékletet.
Egy példa:
- a kazán hatásfoka legyen olyan, hogy 1 kg tűzifából kb 2,5 kWh hőt képes produkálni (legtöbb esetben nagyjából ez a hihető arány, egyes gyártók/kereskedők parasztvakításaival ellentétben - tisztelet a csekély kivételnek)
- a kazánba mondjuk 20 kg fa fér bele, tehát egy megrakásból maximum 50 kWh hőenergiát kaphatunk
- ha a puffertartályunk 1000 literes, akkor a fenti 50 kWh hő a tartály hőmérsékletét kb 43 fokkal tudja megemelni
- tehát ha mindig 57 fokos tartályhőmérséklet alatt gyújtunk be, akkor ezzel a kazánnal ennyi vizet soha nem tudunk felforralni
Persze ha a puffer éppen 90 fokos, de az okos gazdi ennek ellenére mégis begyújt a kazánba, akkor így is felforrhat a víz - de hát hülyeség ellen nincs orvosság :-)
Egy rákötő cső a felszálló ágban és egy túlfolyó. Az alant említett kazánom kicseréltem (tettem). Az meg nagyon érzékeny volt. A megoldást már nem mondom, mert semmi köze a fórumhoz.
Olyan nincs ezeknél a rendszereknél , hogy zárt(minden egyes fűtésfajtánál van biztonsági rendszer) ha normálisan meg van szerkesztve akkor teljesen mindegy ha túl fűt akkor a nyitott rendszernél egyszerűen kiömlik a víz míg tágul a zárt rendszerűnél pedig egy puffer van biztonsági szeleppel aminek ugyan az a szerepe mint a nyitottnál , túlfűt lefúj ennyi, valójában a kombinált rendszereknél van baj magyarán gáz és szilárd tüzelés mivel nagy többségében van egy vagy több golyós csap aminél vagy ki van nyitva vagy sem , ha mondjuk valaki gázzal fűt akkor ugye keringető van és az viszi a vizet ha gravitációs a rendszer akkor is , elzárod a gázt kinyitod a golyós csapot és fűtesz kazánnal gravitációsan vagy keringetős módszerrel általában a bibi akkor van ha mondjuk lezárt állapotban fűtünk rá a rendszerre mert ugyebár a biztonsági tartályok is a csap után vannak, na akkor megy a kazán a szomszédba. A többi csak felesleges agyalás, régen is használtak az emberek központi fűtést (keringetővel is), régen is volt áramszünet, mégis a legtöbb baleset a túlkomplikált rendszerekkel vagy az emberi hülyeség következtében történik. Akinek van pénze az tehet akár milyen frankó védelmet bele de elektromos hiba vagy áramszünet bármikor előfordulhat. A fűtést mechanikusan kell biztonságossá tenni nem elektromosan. Bár ez csak az én véleményem .
"rá kell kötni egy akkora puffertartályt, amely akár 20-30 kiló tűzifa hőjét is kacagva képes befogadni és attól kezdve többé nem kell félni az áramszünettől."
Gondolom egy cső megy a fűtésrendszeredből a tágulásiba, és az se direkt a kazántól.
Mint már írtam kétcsöves megoldást kell alkalmazni, közvetlen a kazán csonkjaihoz bekötve. Ahogy gőzt kezd termelni a kazán, ez automatikusan visszahűti azt, mindenféle kütyü nélkül.
Ez a része már nem a topik cím és én sem vagyok itt kedvenc, ehhez a részhez hozzászólok.
De! Nyitott rendszernél is robbanhat. Pár éve nekem volt ilyen ijesztő esetem.
A nejem német brikettel nyakig rakta a kazánt. Addig még nem találkozott azzal a szénnel. A Totya nem tudom hányas csak úgy durrogott. Dobálta le magáról a gömbölyödés okán a szigetelést.
A probléma úgy oldódott meg, hogy keringtetők be, tisztító ajtó kinyit, parazsat alul kihúz.
A keringtető többesszáma nem véletlen. A gázkazánét is beindítottam.
Necces volt.
Több volt a hőközlés és dinamikusabb, minthogy a gőz tovább birt volna menni a tágulási tartály felé. Biztos meg is akadt valahol. Ja! És hideg nap volt, az összes ablakot kinyitottuk. A radiátorok az ablak alatt vannak. A gömbölyű a méh telepen végezte a következő tavasszal, mert már nem bíztam a hegesztések épségében.
Zárt rendszernél (pl. gázcirkós rendszerhez kialakítva) csak nőni fog a nyomás ameddig a leggyengébb pont engedi.
Az én kazánomra "max 2 bar" van ráírva, legutóbb kb 5bar volt a nyomás és miután nem jutott túl a víz vagy inkább vízgőz a szivattyún így ott főtt szegény előttem.. :-(
Veszélyes ez, ha tehetném inkább valahol messze a háztól építenék egy kazánházat neki, aztán vigye el azt ha vész van.
Laikus kérdés: ugye nyitott tágulási tartállyal nem történhet robbanás?
Amúgy ismerősömmel esett meg hogy a nyitott tágulásiba beesett egy egér, majd attól szorult meg a keringetőszivattyú. De észrevette hogy nem zúg mert ő non-stop üzemeltette a szivattyút függetlenül attól hogy ég-e kazán így kiderült a dolog. Azt hitte megadta magát a szivattyú de nem.
Jópár órát úgy lehetett, búgott de nem égett le a LAING szivattyú.
De ezeknek teljesen más a működésük, elektronika meg kondik is van benne, aztán nem a tengely forog hanem rajta egy félgömbszerű rotor. Tehát ha megszorul konkrétan nem biztos hogy növekszik az áramfelvétel vagy hogy ki fog égni.
Amúgy olvasom itt a kazánrobbanástól való félelmet. Én semmi esetre sem raknék védőelektronikát a keringetőre. Egy plussz hibalehetőség.
Nomeg ha nem teljesen hanem csak részlegesen szorul meg (pl felteker egy madzagot) attól még valamennyi keringést fenntartana a rendszerben de a védőelektronika megállítaná.
Tehát én egyedül csak riasztót raknék a keringetőre, ami ha hibát észlel, semmi esetre sem állítja meg a szivattyút hanem csak riaszt engem.
Mert egy jól bedurrantott kazánnál inkább menjen gallyra a szivattyú mint szétégjen a kazán. Annyit meg csak kibír amíg ki nem alszik a tűz.
A vezetékes hozzákeverés meg szerintem szintén lutridolog. Ha elmegy az áram és megáll a keringető akkor általában a vízműben is megállnak a szivattyúk. Tehát mire felforrna a vized addigra pont leürül a vezetékes vízhálózat és nem tudsz vele hűteni. Nálunk ha nincs áram a vezetékes víz is elmegy.
Az se biztos, mert elromolhat. 200l-es tágulási nyitott rendszerben a padlásra, kétcsöves bekötéssel. Amíg van benne elegendő víz, mindig visszahűti a kazánt probléma esetén.
Sőt, mi megfőztük a szivattyút, vagy kettőt. A kazán órája 120-130fok-ig mutat, de a mutató azon is túlhaladt.(de nem a szivattyú leállása miatt) A szivattyúra is rá van írva a maximális hőfok amiben üzemelhet.
Ja és nálunk nyitott tágulási tartály van fent.Zubogott is rendesen.
Valóban a kazánvédő szelep a biztonságos megoldás,de én akkor sem hagynám felügyelet nélkül.
Nekem már több esetem volt a kazánommal, 100fok körül bekapcsoló szivattyú már nem tudta keringetni a vizet a gázosodás miatt. 160fokig felforrt a vizem és a biztonsági szelep mentett meg a robbanástól!
Bele sem merek gondolni hogy ha pl 80-90 foknál elmegy a villany akkor egy jól megrakott kazán (főleg szénnel) milyen gyorsan éri el ezt a pontot.
Szerintem az egyetlen biztos megoldás termosztatikus kazéndédő szelep, ami a vezetékes vizet használva hűti vissza a kazánt 90-95fok fölött.
Én is szereztem 2kVA-es szünetmentest és venni akartam +1 szivattyút amit elkerülő vízvezetékkel köttettem volna be.
Nem feltétlenül kell, hogy hajókürtöt működtessünk! Ilyen esetben kapcsolja le a szivattyút, a nagyobb kár elkerülése végett. Ezzel párhuzamosan adhat még hang és fényjelzést is.
Áramlás érzékelő,nyomás, hőfok különbség,áramfigyelés,stb,stb,azért a vakriasztást is kerülni kellene reteszeléssel. A szivattyú leállását okozhatja az alacsony vízhőfok is,főleg éjszaka amikor a szén leégett.
Ezt tudatni az alvókkal,nem egészséges. : )
Részemről a vízhőfok emelkedése általános problémát jelent,független attól hogy a szivattyú megy-e.
Ilyenkor el kell ballagni a kazánhoz,megnézni az okát.(lehet víz hiány is)
A kérdező viszont nem a kazánt akarja védeni,hanem a keringetőt figyelni.Erre legjobb az áramát nézni,ugyan akkor a szakadás is hiba,a tengely nélküli (porcelán golyós)szivattyúnál sokszor elő fordul.
A profi áramfigyelők elég sokba kerülnek, ráadásul a beállítható áramtartományuk 0,5 amper felett kezdődik, márpedig egy átlagos keringető szivattyú normál üzemben 0,05-0,2 amper körül fogyaszt.
Szerintem áramfigyelésre érdemes lenne kipróbálni egy master-slave elosztót. Ezeknél az elosztóknál alapesetben csak a "master" aljzatban van villany, a többi aljzatban csak akkor jelenik meg, ha a master fogyasztó árama meghaladja a potméterrel beállított értéket. Ráadásul a master-slave elosztók érzékenységi áram-tartománya megfelel a keringető teljesítményének (legalábbis amelyekkel én eddig találkoztam, azokat 8-10 watt környékére is le lehetett hozni).
Tehát a master dugaljba bedugod a keringetőt, a slave-be pedig az áramemelkedésre figyelmeztető hajókürtöt :)
Magánvéleményem, hogy a víz áramlását áramlásérzékelővel kellene figyelni (a megszorult keringető csak addig fog magasabb áramot felvenni, amíg le nem ég, ami lehet, hogy csupán néhány másodperc, ami alatt talán fel sem ébredsz a hajókürt hangjára),
felforrás ellen meg (mondjuk 90 fokra állított) termosztáttal kellene védekezni.
Egy kazán előremenője 60-80foknál nagyobb nem szokott lenni. Ha 5-10fokkal nagyobbra állítod a riasztási hőmérsékletet, akkor még messze van forrástól.
Ja , a leiras: beepited a plusz keringetot a meglevovel parhuzamosan. Az elektrnika termisztorjat a kazan kilepocsonkjara felhelyezed es beallitod az altalad mar kritikusnak tartott hofokra. Ha a homero reagal, akkor elindul a pot keringeto. Aramkieses esetere az allandotap a segitseg.:)