Igazad van, de ne felejtsük, hogy ez itt egy fórum, ahol szakértők és nem szakértők beszélgetnek dolgokról, egy-egy esettel kapcsolatban, és a legritkább esetben történik hivatalos bejelentés...
Mire a PoLéBiSz eredményt produkál, addigra a közvélemény régen elfelejtette az egészet....
Valaki írt korábban a laza falkában történő előrezúdulás előnyeiről....
Megkérdeztem egy Pulikutyát......
Szóval ha valaki kötelékben repül, akkor a kötelék vezér gondoskodik róla, vagy legalább is sok dologról. Ha elvesztik egymást, módszerek vannak arra, hogyan ne ütközzenek össze, és hogy találják meg egymást.....
A laza falkának nincs vezére, csak valaki - szerencsés esetben az okosabb - elöl megy, de ilyenkor pl. mindenki saját navigációval repül..... elvileg.....
Nem lepődnék meg ha kiderülne, ha Horvátországban amikor elérték a rossz időt, és a csapat egyik fele elvesztette a másikat azt sem tudták hol vannak, hol vannak a kitérő repülőterek, milyenek a földrajzi viszonyok, és egyáltalán mi van....
Talán ha egyedül vannak el sem mennek odáig, de a "falka" nem létező biztonságérzetet adott.
Elég sok találgatás van itt. Én azt gondolom, hogy mivel van errefele legalább egy bennfentes (heliosair), talán inkább hallgassuk meg, hogy mit mond, mert neki valszeg jobb infói lehetnek.
Az tényleg furcsa, hogy a pilcsi nem volt magánál, de a fülkében tartózkodó állítólagos két másik meg igen.
"Az első pilótát nem látták, de közben két másik személy azzal próbálkozott a fülkében, hogy visszaszerezze a gép irányítását."
Azért az érdekelne, hogy ezt mégis miből gondolták a vadászok. A két másik személy egyike sem ülhetett a bal egyesben, mert akkor őt vélték volna "első pilótá"-nak. A jobb egyesben sem ülhetett, mert ott az összegörnyedt F/O ült. Akkor azok ketten legfeljebb a középkonzolon matathattak, de az nekem nem tűnne a gép irányitásának visszaszerzésére irányuló cselekedetnek. Vagy mégis a bal egyesben ültek, csak színes shortban, hawaii mintás ingben és szalmakalapban, így derült ki róluk, hogy biztosan nem közülük az egyik a kapitány?
A horvátországi balesetekhez, valamint a fegyelmezetlenségi és egyéb nem techinkai jellegű lehetséges okokhoz anniyt tennék azért hozzá, hogy talán várjuk meg, amíg a megismerhető tények birtokába jutunk.
Itt már többen tudni vélik, hogy a felkészületlen, kihaénnem pilóták miatt történt a tragédia, akik nem balra, hanem jobbra csűrve fordultak.
Kicsit sarkítva: ezzel az erővel szélnek is lehetne ereszteni a Polbiszt meg a PLH-t, mert a pár mondatos hírügynökségi jelentésekből itt néhány ember a monitor előtt ülve is megmondja a tutifrankót.
A félreértések elkerülése végett: nem állítom, hogy a fenti jelenségek nem léteznek, de nem hiszem, hogy automatikusan ki kellene jelenti, hogy ha úgy tűnik, hogy "kisgépes úrvezetők" zuhantak le, akkor biztos felelőtlenek voltak.
(Függetlenül attól, hogy szerintem is ez látszik a legvalószínűbb verziónak.)
És nem is azt mondom, hogy a lehetséges okokat ne vitassuk meg, mindössze annyit vetnék fel, hogy a kategórikus minősítésekkel/ítéletekkel óvatosabban bánjunk.
Hát nem szeretnék rosszmájú vészmadár lenni, de az ilyen kacifántos esetekben szokott az előfordulni, hogy az adatrögzítők véletlenül pl. pont nem voltak jól bekötve....
Tudja valaki, hogy a cég hogyan oldotta meg a gépek karbantartását?
Erről annyit, hogy ha én vagyok hátul utas.... Ha a pilcsiket látom megmurdálni, biza én is előre tulakodtam volna! Valszeg ebben az esetben sem éltük volna túl, de legalább nem fulladunk meg. A landolást még csak szimen gyakoroltam!:-)
De ha 767-ről van szó, még le is tettem vlna az tuti! Igaz nagy rémületet okoztam volna, és lehet nem lett volna elsőre sikerülő megközelítés!
Hú de nagyképű vagyok! Valóságban ott lenni azért..... Nemtom mit reagálnék!
Vagy az adrenalin miatt hú de tudnék, vagy tökre kiborulnék, oszt remegne a kezem. Nemtom!!! De megprószálnám!!
De annyi tuti, hogy vész esetén én nem törődnék azzal, hogy hánynak e az utasok! Elvileg négyezres varióval is lehet lefelé száguldani kiengedett fékekkel.
Mondjuk FL350-ről 9000 lábra max 10 perc lehet!!!
10 perc nem a világ, ráadásul rá lehet tekerni az elérni kívánt magasságot a robotra, sőt még a variót is! Azaz beállítom, megynomom mondjuk ha van a háromszázason FLC, oszt hátradőlök piegni, és koncentrálni a mély levegővételre.
De lehet most nagy baromságokat mondtam!
Szakavatottabbak javítsatok ki, sosem késő tanulni!
Az azért furcsa, hogy a gép tudott vészjelzést leadni, de nem tudott vészsüllyedni....
Tudunk valamit a személyzetről? Úgy értem nem a nevüket, meg ilyesmi, hanem hogy milyen tapasztalattal rendelkeztek, milyen szakmai előéletük volt.....
Feszegetik a gép műszaki állapotát is.... Nekem erről az Alaska MD-82-ese (ha jól tévedek) jut eszembe.... Ott is kirúgtak pár embert korábban, mert nem írták alá a műszaki papírokat, aztán meg szétesett a magassági kormány...
Nem tudom, idetartozik-e,de leírom,mert jellemzi a magyar híradásokat:
Több helyen olvastam már,hogy a Helios Larnaca és milyen városok között repült. Budapest még véletlenül sem szerepelt sehol....pedig minden szerdán ők viszik-hozzák a cipruson nyaralókat...
Még egy kérdés: melyik gép zuhant le? Jól tudom,hogy az 5B-DBY ("Olympia")?
Amennyire én tudom, az oxigénhiánynak, de méginkább az embóliát eredményező nyomásesésnek van egy olyan stációja, amikor az illető határozottan egy ittas egyénre emlékeztet. Mámoros hangulatban, rendkívül elnyúlt reakcióidővel ténykedik. Ezután jön az összeomlás.
Más. Van olyan megoldás, hogy még a maszkok automatikus előjövetele előtt a gép személyzetének a légterébe, konkrétabban a pilótafülkébe, mégkonkrétabban a két repülőgépvezető arca felé nagynyomású (emberileg termézetesen még elviselhető) oxigénbetáplálást hajtson végre egy erre szakosodott vészrendszer? Nincs? Ti mit gondoltok erről? Milyen problémákat vethet fel egy ilyen renszer? Megnöveli a kabinbéli zárlatveszély esetén a tűz kialakulásának esélyét? Vagy valami más? Üdv
De ez meg csak akkor igaz, ha robbanásszerű a dehermetizáció, ha lassan megy el a nyomás, akkor azért virnyákol a werda rendesen. Tehát FO nyugodtan tekerhet, rádiózhat, stb. De lehet, hogy a keptén mondjuk wc-n volt, durr, az FO meg egyszerűen mondjuk beteg volt, és akár az első pár másodpercben is elvesztette az eszméletét? Valami oka csak volt, hogy nem tekert a hozzá igencsak közelálló magasság gombon, és nem nyomta meg az flch-t. Majd talán a vizsgálat.
Szerinten nem életszerű az, hogy a Cpt. ekkora gubanc esetén kimenne. Valószínűbbnek tűnik nekem, hogy már a dehermetizáció előtt kiment. Ezzel meg az nem stimmel, hogy akkor miért nem vette fel vmelyik utas vagy stuvi maszkot. Ezen a magasságon kb. 15-30 sec-od van, ezalatt berohan, ALT lecsavar, LVL CHG megnyom, Speedbreak kihúz, visszarohan, levegőt vesz.
HA-SLN: Az az etióp B-767 baleset teljesen eltűnt, az Airdisaster.com-on sincs fent, bár ez nem jelent semmit, ott a videoanyag elég szegényes. Talán az ottani fórumokon próbáld meg...
A Helios balesetével kapcsolatban: meglepően sok idő tellt el a géppel való kapcsolat elvesztése (9:37 local) és az elfogóvadászok emelése között (10:55 local). Még egy fura dolog, a lentebb említett, szintén kihermetizálódott amerikai Learjet kabinjába nem lehetett anno belátni, mert a vízpára kifagyott az ablakokra. Persze, ha a szén-dioxid visszakeveredik a levegőbe (tehát nem hermetizálódik ki a gép), akor ez nem következik be, gondolom.
Kisgépen én is szoktam telefonálni, vannak helyek, ahol jó, de pl bicsk körül mindig megszakad. Szerintem a problémát az utasszállító gép fémborítása, és nagyobb sebessége (a cellaváltáshoz szükséges idő) jelentősen korlátozza. Főleg amikor nincs térerő, és a mobil próbál egy külföldi hálózatba bejelntkezni, engedélyzetetni magát, szóval elég problémás az ügy.
A British Airways plane slid 200m past the end of a slippery runway at Hanover airport on Sunday, but none of its 45 passengers or four crew was injured.
The runway was wet and slippery with rain that was falling as the plane came in to land. An investigation had been opened into the exact cause of the accident.
The plane came to a halt in a field adjoining the runway.
Hmmm, szvsz biztos, hogy nem volt matéria a tartályban. Elkezd esni a nyomás, duda virnyákol, műszer mutat. Kapitány kimegy. F/O maszk fel, levegő 1 szál se. Megpróbálja tán kinyitni a csapot? Levegő továbbra sincs. De közben nem érti és nem is érzi már az egészet. Ha még tudatánál lett volna, kivágja a speedbrake-et, flch, és max speed. Ha a pilcsi működik, akkor ezt hamar megcsinálta volna. De szerintem nem lehetett a tudatánál. De amit nem értek, hogy dehermetizáció esetnén nem az első dolog a mayday, request emergency descend? Aztán robot beállít, mégha közben el is ájul a személyzet, akkor is lesüllyed olyan magasságra, hogy van levegő?
Trikó bátyám, iskolakörzöző nagytuskón 3000 láb körül már nem volt térerő, semmilyen módon nem lehetett telefonálni. Úgy az Ikea felett, volt egy kevés (fel is hívtam a közeli munkaheylemen a kollegámat, hogy ha kinéz, akkor azon a tupcsin én ülök :-) ). Szóval FL350-en már nem sok térerő lehet...
Talán láttátok már ezt a képet. A sztori hogy egy amcsi pilótának adták a feladatot: barokamrában, valami pár ezer méternek megfelelő nyomáson írogassa papírra a nevét. Aztán elvették tőle az oxigént. A képen látható az eredmény. Hat perc alatt a hipoxia miatt szinte teljesen "elfelejt írni". Amikor azonban az eszméletvesztés határán újra oxigént kapott, azonnal helyreállt a képessége.
Oxigénhiány hatásásra a reakcióidő rohamsan megnő, a cselekvő- és helyzetfelismerő- készség pedig rohamosan romlik.