Hát, mi fiunk kölyke avagy sem, azért nagyon bízom benne, hogy repülési szakértő a vizsgálat jelen szakaszában olyat nem állít, hogy "Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia". Ez ugyanis a rendelkezésre álló infók alapján elég sommás ítélet. (Pont az ilyenek miatt szoktuk szídni a médiát (többek között).) Persze ha nem teljesen direkt értelemben használjuk, akkor megállja a helyét, na de akkor nincs repesemény, amire ez ne lenne igaz. De gondolom, felbukkan majd Újlaki prof, és elmondja maga, hogyan értette pontosan, vagy hogyan ferdítette el a média.
Teljesen más téma. Ma kaptam egy emilyen minek-is-nevezzelek jellegű, hírnek látszó tárgyat:
TÖRVÉNYTELENÜL MŰKÖDIK A POLGÁRI LÉGIKÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
A Jobbik Magyarországért Mozgalom felszólítja Kóka János közlekedési minisztert, hogy a törvény betartása érdekében lépjen fel és tegyen rendet az általa felügyelt Polgári Légiközlekedési Hatóság intézményében. A Jobbik hivatalos papírokkal tudja bizonyítani, hogy az állami felügyelet törvénytelenül működik, és feltételezhetően korruptan is.
A magyar jogszabályok szerint a Polgári Légiközlekedési Hatóság feladata a légi alkalmassági és a szakszolgálati engedély kiadása. A Jobbiknak bizonyítékai vannak arról, hogy több vizsgán visszaélések történtek, vagy egyáltalán nem is kellett azokat letenni. Felmerül a kérdés, hogy akkor mi alapján lehet ma Magyarországon engedélyhez jutni. Mennyibe kerül ma egy engedély vizsga nélkül?
Az elmúlt fél évben öt helikopter zuhant le Magyarországon, ebből három ugyanolyan típusú tíz nap alatt. A Jobbik a további halálesetek elkerülése érdekében is követeli: a miniszter tegyen rendet, és keresse meg a felelősöket!
Metes György, a Jobbik közlekedésügyi politikusa és Nagy Ervin, a párt országos választmányi elnöke sajtótájékoztatón ismertette a bizonyító erejű iratokat, továbbá egy seprűt vittek ajándékba Kóka Jánosnak. A repülősöprűre sem kell engedély, és talán biztonságosabb ez a több száz éve bevált szerkezet, mint a manapság törvénytelenül engedélyt kapó, polgári gépek nagy része.
Jóllehet ebben a formában olcsó populizmusnak, riogatásnak, pánikkeltésnek tartom a jobbik nevezetű szervezet hangoskodását, azért amit jómagam a PLH-nál tapasztaltam nemrégiben, az legalábbis nem mond 100%-ban ellent annak, hogy némi "rendberakás" ráférne a hatóságra. (Persze nem az és nem úgy, ahogy azt Metesék elképzelik.) Amúgy mit gondoltok a fentiekről? Lehet ma Magyarországon szakszóhoz jutni vizsga nélkül?
"...A vasárnapi tragédia máris zavarokat okozott a Helios forgalmában. Hétfőn a légitársaság Szófiába tartó járatának személyzete és utasai is megtagadták, hogy a fedélzetre lépjenek...."
Ha ez igaz, akkor valami nagy gubanc lehet a társaságnál, mert az utasok reakciója még érthető és el is fogadható, de ha már a személyzet sem mer a gépre menni akkor...
Nem akarok senkit megsérteni, főleg téged nem. Sokat jártam már görög reptereken és nem vagyok túl jó véleménnyel róluk. A szaloniki eset kapcsán is felmerült a nem teljesen részlehajlásoktól mentes vizsgálat. Bár az valamennyire természetes, hogy mindenki próbálja védeni a mundér becsületét, csak hát a lényeg a tanulságok leszűrése.
Szerintem az a probléma, hogy először is nem fogod időben felismerni, hogy nagy gáz van, aztán nem fogod időben elhinni hogy nagy gáz van, aztán nem mersz időben cselekedni, ha nagy gáz van....
Normális esetben az utast a pilótafülke közelébe nem engedik, így nehéz elhatározás lesz félretolni a félig, vagy egészen kábul tpilótát, miközben az utasok másik fele téged akar agyon ütni, mert szerintük el akarod téríteni a gépet.....
És mire ők is rájönnek, hogy te vagy az ameriken híró, addigra már vége a filmnek....
Valaki korábba írta, hogy nagyon gáz lesz, ha a műszak hibázott....
Szerintem ha elromlik egy repülő, ott mindíg van egy műszaki hiba.....
Viszont ha ma Európában lezuhan egy ilyen kategóriájú repülőgép, akkor ott marha sok szál van, és ebből legalább egy szinte biztos hogy oda vezet, amit Top Management-nek hívnak.....
a teveben most olvastak be az utaslistat. tenyleg sok gyerek volt a gepen:(
sem szakerto, sem nagyon utazo nem vagyok, ennek ellenere furcsallom, ahogy a pilotak reagaltak a problemara. nem egyszer utaztam a pilotafulkeben, lattam eleg sok leragasztott hibajelentest, amit a foldi kiszolgaloknak jeleztek a pilotak es meg sokaig itt ragadtak a billentyukon, de soha nem ereztem, hogy pillanatokon mulnak a dolgok. tul sok ketyere van abban a fulkeben. ha elromlott a legkondi, mar ha az romlott el, miert szakadt meg az osszekottetes is, miert nem vette at az iranyitast a robotpilotatol a pilota?
par napja a Malev menetredszerinti jarata tobb mint 2 oras kesessel erkezett Larnacara. a gep nem toltott tobb idot a foldon mint 30 perc.
Erkölcstelennek tartom, hogy így közzé teszik.:((( Szerintem abszolút magánügy, hogy ki volt ott és ki nem. Akiknek tudni kell, úgy is idejében értesülnek.
Es most leszek kivancsi a melyen tisztelt hatosagunkra,mi fog valtozni vagy minden megy a maga utjan tovabb!valahol a net-en olvastam,hogy az egyik resztvevo tavaly is "terepezett" egyet Horvatorszagban,ugyhogy talan meg kene neki adni egy-ket eselyt,legkozelebb hatha osszejon.
Szinte hihetetlen, hogy az index szerkesztősége felfogta, hogy a fórumain olyan "know-how sűrűség" áll rendelkezésére (nem csak repülési ügyekben), amit vétek nem kihasználni.
Ráadásul az itt megforduló valódi szakértők -- szerintem -- a saját szakmájuk iránti tiszteletből (és nem pénzért) szakértenek; csak hogy ne jelenken meg annyi baromság a sajtóban. (Mert nem csak a repüléssel kapcsolatosan van tele baromsággal a média, hanem minden "szakmai" téren. Csak mindenki azt érzékeli, amihez maga is konyít valamit.)
Meg kar ezekrol gondolkodni a media ugy is azt fogja irni amivel olvassak vagy nezik oket nem biztos hogy a teljes igazsagot! Szoval tok egyszeru mindenkinek a mediaban szerepelnie es okoskodni hogy biztos a pilcsik voltak a szarok es nem csinaltak ezt meg azt... biztos meg volt az okuk ra hogy miert nem tudtak tenni semmit! a masodpilota mar jo par eve repult a nemet kapitanyrol mar nem is beszelve!
Csak nem a mi Újlakink a szakértő? A fejtegetés mindenesetre logikus. Ami megint marhaság a cikkben, az szintén a sajtó nyelve (AP- értesülésre hivatkozva): "légkondícionálók" vannak szerintük a gépeken. Szerintem pedig egy légkondicionáló rendszer van, pontosabban magassági rendszenek hívják. Légkondicionálók a panellakások oldalán vannak....
Ha ez az egy rendszer nagyon meghal a gépen, netán kihermetizálódást okoz, akkor komoly baj lehet. A rendszer nemcsak a kellemes hőmérsékletért felelős, hanem a megfelelő levegőcseréért, és a magasságnak megfelelő túlnyomás megtartásáért is. Ha egy-egy eleresztőszelep meghibásodik, még nem jelent feltétlenül bajt. Ha igaz, hogy többször volt gond vele akkor visztont előfordulhat vezérlési gond is, ami már számottevő és gyorsan eszkalálódó problémákat okoz, ha pl. több szelepet is rosszul vezérel..
Lehet persze másfajta kihermetizálódás is, nem tudom, hogy mennyire tudták a vadászok körbenézni a gépet. kimozdulhatnak ajtók, ablakok, sérülhet a keszonfal a hermetikus és a nem hermetikus törzsszakaszok közt ...stb.
A Heliosnak is van NG-je is meg Classic-a is, gondolom mindenki repült mindennel. Legmarkánsabb különbség a FLT/GRD kapcsoló és az oxigéncsap.
Ha egy görög valamit elkezd vizsgálni, abban nem vagyok maximálisan biztos, hogy ott az igazság kiderítése és az abból nyerhető tapasztalatok leszűrése az elsődleges cél.
Nagyon rejtélyes az ügy, remélem valaha kiderül az igazság.
"A hat épségben leszállt gép pilótájáról kiderült, hogy azok közül csak egy rendelkezett a repüléshez szükséges valamennyi dokumentummal, ezért csak ez a pilóta hagyhatja el repülőgépével Horvátországot."