A légirendész, ha jóba vagy vele, semmivel sem törődik, csak, hogy ő is repülhessen eleget. Nem azért lett légirendész, hogy a szabályok betartatásával foglalkozzon. :-)))
Az idén azt terveztem, hogy több reptérre is elmegyek, és bemutatom a gépemet. A neten lévő képek és videók is érdekesek, de a valóságban sokkal látványosabb a gép. Azok akik meg kipróbálták a repcsimet, nagyon megkedvelték, több darabra lenne rendelés, de nem merek addig többet gyártani amíg az engedélyeztetés nem tisztázódik.
Hívtak a rétsági találkozóra is, de nem tudom hogy el merjek-e menni rendezetlen papirokkal. A műszaki vezetőnk nagyon rendes pilóta, de nem akarom hogy Ő vigye el a balhét.
A szárnynak ugyan rendben vannak a papírjai, de nem biztos hogy egy légirendész ennyivel megelégszik.
Ha jöttök, feltétlen szólj!!! Meg vagy hívva a Siófoki Reptérre, illetve egy másikra is. Már többen is kíváncsiak a gépedre. A körberepülésre is szívesen elkísérünk, fotózunk, videózunk, már ha nem baj. :-)
Anyáméknak van egy nyaralója Zamárdiban, igaz már 2 éve nem voltunk ott, de ha netán az idén megyünk, akkor elviszem a gépem és körberepülöm a Balatont.
Régebben nagyon sokan faricskáltak sárkányokat, főleg trájkokat, de néhányan még szárnyat is építettek. A műszaki vezetők simán kiadták a légialkalmassági kártyát "egyedi építésű" bejegyzéssel, de úgy látom most már nem ilyen egyszerű a helyzet, mert a felelősséget nem akarja senki bevállalni.
Nálunk a motoros pilóták többsége csak napnyugta előtt jön ki a reptérre, évekig szinte csak a klubgyűlésen találkoztam velük, mert én rendszerint dél körül startoltam, és már rég hazamentem, vagy éppen egy távrepülésről szállítottak vissza mire előkerültek. A motor leállításáról meg szerintem még hallani sem szeretnek, pedig az a legszebb a repülésben amikor csak a szél süvítését hallod. A motor berregése mindig megtöri a varázslatot.
Az új gépemben is olyan motor van, amit láncfűrész alkatrészekből gyártanak (henger, dugó)!
Közben rájöttem, hogy akire én gondoltam, Gergelicsnek hívják. :-)
Én motoros sárkánnyal repülök, de sokszor repülök úgy, hogy felmegyek 2000 fölé, hogy azután álló motorral jöjjek le. Az a 15-20 perc nagy élmény, ahogy csak a sodronyok körül süvít a levegő. Az utasaim is imádják ezt, ráadásul jóval olcsóbb mint 400-on vizszintesen repülni. Nálunk nyaranta szinte minden reggel van egy kb 30 m vastag felhőréteg, ami a Balaton felől jön lassan és egy-másfél óráig "él", aztán elszárad. 2-300 m magasságban szokott lenni, elszórt pamacsokkal, ezek között kimondottan nagy élmény szlalomozni. Egy-egy kisebb pamacsba azért sikerül beleugrani. Jó rázósak tudnak lenni. :-)
A saját építésű/átalakítású géppel való repüléshez, ha csak Te repülöd, nem hiszem, hogy szükség lenne túl komoly papírokra, de ennek utána kellene járni, mondjuk a PLH oldalán. Az én gépemen is vannak átalakítások, de kién nincsenek? Egyszer már olvastam valahol gyalogszárny gerincére szerelt láncfűrészmotorral hajtott gépről, talán a Pilóta Magazinban (béke poraira). Azóta agyalok valami hasonlón.
Aaah, Debrecen... Tisza... a legjobb hely Magyarországon. Ha nyerek a lottón, költözünk. Köszi az ajánlatot, talán ősszel megkeresünk, ha sikerül, talán átrepülünk Hozzád. :-)
Egyszer repültem csak a Balaton környékén, amikor egy távrepülés során arra keveredtem.
Nekem nem nagyon tetszik a motoros repülés, az az igazi, amikor csendben zuhanok felfelé egy termikben! Egy eset jelent kivételt, nagyon szeretek a felhők fölött-között repkedni, az meg motor nélkül ritkán szokott összejönni. Amikor felérek egy sötét felhőalapra, többnyire nincs kedvem belemenni a felhőbe.
Egyszer vettem egy ukrán motoros sárkányt, jókat repültünk vele, főleg útvonalakat, de végül eladtam. Egy nagy előnye volt, hogy az ismerősöket meg tudtam reptetni!
A Woodoo-t azért csináltam, mert a vontatópilótánk sokszor nem ért rá, amikor bomba idő volt, és arra gondoltam így majd sokkal többet tudok repülni. Sajnos a valóság az, hogy még annyit sem repülök mint régebben, viszont rengeteget dolgozok a gép tökéletesítésén. Az idén már azt terveztem, hogy körbeutazom az országot a gépemmel, és bemutatókat fogok tartani, de most még mindig a repcsim legalizálásánál tartok. Nálunk nem zavar senkit, hogy repülök vele, de nem tudom mit szólnának máshol a légirendészek ha meglátnának. A szárnynak ugyan rendben vannak a papírjai, de nem hiszem hogy ennyi elég lenne a hatóságnak.
Ha Debrecen környékén jársz keress meg, szivesen megmutatom a gépem, akár még repülhetsz is vele.
Nagyon tetszik a géped! Gyalogozni már ezer éve akarok, csak a kevés időm nem engedi. :-(
Az engedélyezési procedúra sokkal több időbe, huzavonába kerül mint pénzbe, sokan a felénél feladják. Egy barátom két éve vár az engedélyezésre, azóta áll a gépe a reptéren, és rohad. (Merevszárnyú UL.)
Egyszer én is kipróbálnám, bár még nincs gyalogra semmim, csak a tervek. :-))
(Nem Te repülted valaha a HA-YWAC motoros sárkányt a Balaton északi partján?)
Több hónapos késéssel, de végre elkészült az új Raket motoros Woodoo!
Az ülésen és az ármavonalas textil burkolaton még egy kicsit dolgoznom kell, de úgy érzem már eléggé kiforrott a szerkezet. Az új motor nagyszerű, rendkívül könnyű (6 kg), egyszerű a beépítése, és nagyon megbízható szerkezet.
Most el kell döntenem, hogy végigcsináljam-e az engedélyezési procedúrát. Elég komoly összegbe kerül egy tipus engedélyezése, nem tudom érdemes-e vele foglalkozni.
Ha bármilyen kérdésed van itt is megbeszélhetjük, legalább lesz valami élet a topicon. Az itteni címem is él, de a woodo.matrix.hu oldalon található címemet szoktam inkább használni.
A http://www.slippy.hu/gallery/woodoo oldalon lévő videókat láttad a gépemről?
"Részletes műszaki leírást" még nem csináltam:-)
Először is szeretném leszögezni, hogy a Woodoo NEM MOTOROS SÁRKÁNY! Inkább egy starthajtóművel felszerelt gyalogsárkány a helyes meghatározás.
A tervezés során a legfontosabb szempont a lehető legkisebb merülősebesség elérése volt, amit az áramvonalas kialakítással és a könnyű súllyal sikerült elérni. A legújabb Woodoo csak 25 kg, a mentőernyő és az üzemanyag nélkül! A hagyományos hason fekvő testhelyzethez képest, kb. 20%-al nő meg a merülő sebesség, de remélem az áramvonalas burkolat még kicsit csökkent ezen az értéken. Az ülő poziciónak viszont van egy nagy előnye, rendkívül kényelmes így repülni, több óra után sem fáradtam el.
A gépem üzemeltetése nagyon gazdaságos, 2 liter benzint fogyaszt óránként, de jó időben csak néhány percig kell járatni a motort, utána órákig el lehet termikelgetni vele. A Woodoo szállíthatósága is nagyon jó, a régebbi szuzukim csomagtartójába belefért a "trike", de egy tetőcsomagtartóra is könnyű feltenni.
Már többen kipróbálták a gépemet, a motoros sárkányos pilótáknak és a gyalogsárkányosoknak is gyerekjáték volt az irányítása és nagy élmény volt vele a repülés.
:-) Nincs, de szabálytalan, és mint ilyet jegyzőkönyvbe veszik, ki tudja miért...
A régi előírások szerint is bárhonnan felszállhattál, illetve leszálhattál, mindössze bejelentési kötezelettséged volt. Néhány éve már az sem fontos, legalábbis a 20-as szerint. Ezt néha hiányosságnak tartom, de előfordult, hogy kifejezetten örültem neki. (naplementei repülés)
Az időjárás már jó ideje alkalmatlan oktatásra, márpedig ebben az esetben nem tapasztalt pilótáról van/volt szó. Lehet, hogy időjárási oka (is) volt a balesetnek.
Az én oktatóm még teljesen egyedül tanult repülni, illetve az ő oktatója magyarázta, de már az első felszállása is egyedül történt, rádió nélkül. Az volt ám a szép világ!
"Ha elcseszi az első leszállását, valószínű, hogy soha nem lesz belőle pilóta, de ha sikerül, még akármi is lehet belőle." :-))
Más: Láttam a gépedről a képeket, és érdekelne egy részletes műszaki leírás, mert már régóta nem hagy nyugodni a motoros gyalogszárny megoldása. Ha gondolod, a mélcímem él. :-)
Egy azonosító jel hiányának semmi köze a balesethez!
Az új előírások szerint a motoros sárkányokkal le és felszállni nem csak repülőtéren lehet, nem szükséges ideiglenes le és felszállóhelyet létesíteni. Kivéve az állami és nemzetközi repülőtér közvetlen közelében (a reptér kerítésétől mért 8 km-en belül). Természetesen a terület tulajdonosának és a környezetvédelmi hivatal hozzájárulása szükséges, és a területnek alkalmasnak kell lenni a biztonságos le és felszállásra.
Ha érdekelnek a részeletek, nézd meg a 82/2004 kormányrendelet(IV.19) végrehajtási utasításának 22.§-át.
Az már sokkal nagyobb gond volt, hogy növendék léttére egyedül repült, de még ez sem lett volna végzetes, ha nem követ el valami durva pilótahibát. Esetleg a gép összeszerelésénél is lehetett valami gond, de sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen a közönséget akarta elkápráztatni a repülős tudásával. Jól néz ki amikor elemelkedés után alacsonyan és élesen fordul a gép, de megfelelő sebességtartalék nélkül, életveszélyes lehet egy ilyen manőver. Az időjárási körülményekről sincs infónk, de gondolom nyugodt időben próbálkozott, mint álltalában a motoros sárkányos pilóták.
Ismerek olyan pilótát, aki egyedül tanult meg motoros sárkánnyal repülni (könyvből), nem volt oktatója, mégsem történt vele semmilyen baleset.
Újabb halálos kimenetelű sárkánybaleset, a felelőtlenség miatt.
A PLH honlapjáról:
Csütörtökön este röviddel 19 óra után halálos balesetet szenvedett egy motoros sárkányrepülő Apolló CX standard összeállítású légijárművel a Nyáregyháza és Csévharaszt közötti mezőn. A szemtanúk elmondása szerint a pilóta a mezőről felemelkedett, majd rövid emelkedést követően bal fordulóba kezdett és a fordulóból a felszállás irányával szemben lezuhant.
A vizsgálat eddigi megállapításai szerint a légijármű nem rendelkezett az előírások szerinti azonosító jellel. A pilóta kiképzés alatt állt, egyedülrepülésre még nem volt jogosított. A terület az adott tevékenységre nem volt engedélyeztetve. (A légiközlekedésről szóló törvény előírásai szerint motoros sárkányrepülést is csak engedélyezett területről - repülőtér, ideiglenes fel- és leszálló hely - lehet végrehajtani.)
Mivel a képet levették a PLH honlapjáról, itt a szövege:
"Repülési tilalom a BB-01 Bence típusú szárnnyal felszerelt motoros sárkányrepülő légijárművekre.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság 2004. május 2-án Dunakeszi repülőtéren történt halálos kimenetelű motoros sárkányrepülő baleset kapcsán, hivatalból indult államigazgatási eljárásban hozott határozatával további intézkedésig, azonnal hatállyal repülési tilalmat rendel el a BB-01 Bence típusú szárnnyal felszerelt motoros sárkányrepülő légijárművekkel szemben."
A PLH határozata a Dunakeszi repülőtéren történt balesettel kapcsolatosan:
Repülési tilalom a BB-01 Bence típusú szárnnyal felszerelt motoros sárkányrepülő légijárművekre.
Ha miskolci vagy, gondolom Szepesvárinál fogsz tanulni, elég jó áron oktat. Egy negatív dolgot hallottam csak róla, hogy szereti a növendékeire rásózni a gépeit.
Ha 140 km/h-nál még 15-ös lenne asiklószáma, a világ legjobb sárkányrepülője lenne...
Sajnos a merülősebessége 15 m másodpercenként.
Az biztos, hogy kicsit magasabb az utazósebessége az AirCreation szárnyaknak mint az apollóknak (pláne egy Cx-hez képest), de ha gyorsabban akarsz menni, jóval többet fogyaszt a motor. Egy dologban viszont sokkal jobbak a francia szárnyak, kisebbek náluk a kormányerők, kevésbé fáradsz el egy hosszabb túrán.
Az átesési sebesség? Nem hiszem hogy kevesebb lenne mint az apollóknál, elég nagy sebességgel szoktak vele leszállni.
A Foxon kicsit gondolkodtam, de aztán gyorsan elvetettem az ötletet (drága -na jó, de nem is sárkány+nem tudok belőle minden irányba "kihajolni" a fotózáshoz+a sárkányozás egy külön kategória, teljesen más a repülés érzése)
Huhh, akkor az iXess nagyon lecsúszott a ranglistán (megpróbáltam róla mindent megtudni, de nem tudtam, egy magyar tesztben olvastam már ezt a 140 -est, de a 15 -ös siklószámot már le se írta), az nagyon pozitív, hogy stabil (ebben legalább minden forrás megegyezik), és visz. kicsi az átesési v.
Tegnap volt a National Geographic-on egy szép film, siklóernyővel repültek a Himalája hegységben.
Erre az évre én is azt terveztem, hogy túrázgatni fogok az új movit sárkányommal. A család jön utánnam kocsival, és mindig az aktuális időjárás határozná meg hogy merre megyünk tovább. Szeretnék az ország minél több részére eljutni.
A siklóernyőt nem érzem olyan biztonságosnak mint egy sárkányt, de az ernyővel bárhova el lehet jutni, igazi kalandtúrákat lehetne vele csinálni.
Ha a pénz nem számít, választhatsz valami külföldi csodát. Ha kicsit spórolni akarsz, de rá tudsz szánni 2-3M Ft-ot, vegyél egy Jetstar trájkot C15 szárnnyal, és egy Rotax 582 motort négytollú sróffal. Az Apollók leginkább esztétikailag gyengébbek a külföldi tipusoknál, ez a "kisipari" gyártásból adódik.
A motoros sárkánnyal szembeni elvárásaid némelyike ellentmond egymásnak. Egy sárkány sebességtartománya elég szűk, csodák nincsenek, hiába olvasod az AirCreation honlapján hogy 180 km/h a szárny végsebessége, nem megy csak max. 140-et, de akkor 15 m/s a merülése (inkább zuhanásnak tűnik).
Jó gépeket csinál még Bogdola János is, de az Ő trájkjaiba nem sok cuccot lehet bepakolni.
Ha az átlag csóró magyar sárkányosnál jobb lehetőségeid vannak, vehetsz 7M Ft-ért akár egy Apollo Fox-ot, azzal már elrepültek Ausztráliába is. Sokkal gyorsabb mint egy sárkány, kevesebbet fogyaszt, de a jogsi még 1,5M Ft.
a 'trájkideálomról' (mivel hatalmas túrákat szeretnék tenni, az összes tulajdonságot ennek megfelelően képzelem el):
1, könnyű önsúly (na jó, tömeg)
2, kis fogyasztás
3, minnél nagyobb egyszerűség -> nagy megbízhatóság
4, akárhol le tudjak vele szállni a Ferihegyi reptértől Jóska bácsi 10 centis (=barázda mélység) szántásáig
wing (ugyanezen alaphelyzetnek kitéve):
1, nagy stabilitás
2, nagy max. sebesség, kis átesési sebesség
3, nagyfokú megbízhatóság
4, kis siklószám
trájkról: piszoknagy túrákat szeretnék tenni => előny a könnyű súly (na jó; tömeg), nagyonagyonnagy megbízhatóság, könnyű szervízelés (-> egyszerűség), kis(sebb) fogyasztás,
szárnyról: nagy stabilitás, minnél kissebb átesési sebesség, minnél nagyobb max sebesség, minnél nagyobb terhelhetőség, és még ilyen elérhetetlenségek (számomra eddig legjobbnak tűnő wing az A.C. iXess, és a 'nagy Kiss').
A klubtársamnak is AirCreation szárnya van, és egy egyedi trike van alatta. Egy apolló trájkot is biztosan hozzá lehet építeni.
Molnár Zoliék (Apollo) is lekoppintották az AirCreation felfüggesztését (french connect), és már ilyet is lehet náluk rendelni.
Egyébként az Apollo C-15 szárny elég jól sikerült, és csak fele annyiba kerül mint a francia szárny. Ha nincsenek extrém igényeid (versenyzés), tökéletesen megfelelnek az Apollo motoros sárkányok, szerintem annyival nem jobbak a drága külföldi gépek, és még a szervizeléssel is lehetnek később gondok.
1 kérdés: AirCreation szárnyra rá lehet -e applikálni az Apolló féle trájkokat, vagy csak a sajátot? Igazából jó lenne a 912 -es Clipper is, de kicsit átalakítva (főleg túrázgatni valamint /főleg/ fotózni egy társsal, és kihagy a moci, nincs más több km -es körzetben, mint 15 -20cm -es barázdákkal ellátott szántó -ilyenkor szvsz jó lenne egy kcsit más kivitelű kerékszerkezet; vagy leszállásra kényszerülünk egy futóhomokos területen (nem csak Mo. -n szeretnék repkedni) -ebben az esetben más keréknyomás kellene, mint a leszállópályákhoz)
Sajna nem vagyok sárkányos, de van egy eladó HIRTH 3202V, 55LE motor, összes felszereléssel, 10 üzemoraval, garancialevélel, számlával, 2003 márciusi. 530e+Áfa irányáron.