"Lehet, hogy a Helios megússza, de egy baleset ennél nagyobb cégeket is tönkretett már...."
Igy igaz, gondoljatok csak pl a Pan Am-re, a TWA-ra vagy a Swissair-re - még akkor is, ha ezen cégek eltűnésében a katasztrófák csak az egyik tényezőt jelentették. Szerintem egyébként az itt megszólalók többsége drukkol Heliosair topictárs személyes jövőjének kedvező alakulásáért, és nem a vészmadárság, hanem az aggodalom beszél belőlük. legalábbis remélem. Én kifejezetten szorítok neki, és együttérzek vele, voltam már hasonló helyzetben, nagyon megértem őt.
Ugyanakkor ez is mélységesen igaz:
"Továbbra is fenntartom, hogy ha ma, egy ilyen kategóriájú repülőgép katasztrófát szenved, annak nagyon mély gyökerei vannak a cégen belül......."
Éppen ezért fontos szakmának és közvéleménynek egyaránt, hogy mielőbb kiderüljön: mi is történt valójában. Ez vethet véget a bizonytalanságnak, a sokszor szenzáció-hajhász, esetenként kegyelet-sértő találgatásoknak, és a megfelelő tanúlságok levonásával ez segítheti elő legjobban az eset megismétlődésének elkerülését. Na és persze - ha vannak - a felelősök megbüntetését.
Robicsek angolul tudsz? www.flyhelios.com latogasd meg az oldalt es olvass az osszes jaratunk ha kis kesessel is de repulnek... en is repulok holnap Budapestre!
A "milyen gáz jött a légkondiból?" tárgyú korábbi felvetésekre szeretném elmondani, hogy a repülőgép légkondijába se széndioxid, se szénmonoxid nem kerülhet.
A repülőgép légkondicionáló és túlnyomás rendszere a levegőt a hajtómű által beszívott és annak kompresszora által összesűrített levegőt használja, amit jóval az égőtér előtt vezetnek ki, és a kondirendszerben nyomásszabályzó szelepeken csöveken és egy hűtőturbinán megy keresztül. Más szóval fizikailag lehetetlenség, hogy a hajtómű égéstermékei repülés közben bejussanak a kabinba.
Ha a légkondiból normális mennyiségű és nyomású, de oxigénben egyre szegényedő levegő jönne, akkor az azt jelentené, hogy a repülőgépet körülvevő levegőben nincs oxigén, ami ugye kevéssé valószínű.
Az oxigénrendszerről tudni kell, hogy a pilóták rendszere egy jó nagy - a kabin alatt elhelyezett - tartályból áll, ahonnan a csővezeték az elsőtiszt háta mögött elhelyezett elzárócsapon keresztül megy a pilóták maszkjaihoz (természetesen nyomáscsökkentőn keresztül). A repülőgép előkészítése során az elsőtiszt feladata ezt a csapot kinyitni, majd a leszállás után elzárni. (gondolom a kivizsgálók ezt a csapot most nagyon keresik)
Az utasok oxigénrendszere a mennyezetbe üléssoronként beépített ún oxigéngenerátorokból áll, amelyek a maszk megrántása után beindulva kémiai reakcióval állítanak elő oxigént kb. 15-20percig (!) a vészsüllyedés idejére. Ugyanilyen oxigéngenerátorok vannak a mosdókban és az utaskísérők ülései fölött.
Ezenkívül a repülőgépen vannak maszkkal felszerelt hordozható oxigénpalackok is.
Előre bocsátom, hogy önállóan már 30 éve nem repülök.
Lehet, hogy ezert gondolsz meg mindig igy a repulo emberekre. Mostanaban nem szokatlan ha a pilota "keresgeli a papucsat";) Ettol meg eletben maradhatnak. Egyszeruen kezd lehullani a katonas formavilag a repulo emberekrol. Ha esszel csinalod akkor ez nem is nagy baj. Ha ebben az esetben a kotelek/csorda tagjai egyenkent nem keszultek fel az utvonalra es ezert nem mertek onalloan menekulni akkor tenyleg fegyelmezetlensegre vezetheto vissza. Az is nagy problema, hogy legtobben foleg alfoldi viszonyok kozott repulgetunk es szinte semmit nem tudunk a hegyek kozotti repulesrol. Ez nekem akkor jott ki mikor eloszor kerultem meg a Kekest.
Azt kifelejtetted, hogy a végén, amikor a boldog utasok szállnak ki a gépből, mindnek tökéletes a sminkje és a frizurája (inkluzíve a stuvik), mind boldogan mosolyog és ölelkez, a békamber-stuvi páros pedig kéz-a-kézben baßni indul a közeli szállodába. Vége főcím, stáblista scroll.
Uraim, ha a ILS cat III tipusú gépek a kilebegtetés utáni pályakorrekcióra alkalmasak, miért nem lehet(ne) megoldani ilyen esetekre a gép távvezérléssel történő leszállítását (technikaiklag nem lehetelen ugye?) ? Vagy megoldás az hogy ATPL-lel rendelkezzen valaki a stuvik közül, hozza le Ő a gépet, ha a pilcsik nem tudják (rosszullét, dekompressziós sokk miatt).
"2./ Egy sárkányrepülő Kalocsátol repült a Mohács alatti Udvar nevű faluba, és mivel nemtetszet neki a helyi leszállóhely tovább repült még két kilómétert és csórikámnak sikerült Horvátországban, egy szerbek által telepített akna mezőre leszállni."
Nem siklóernyő volt?! - nem lényeges, de ma már ez sem mindegy...
2./ Egy sárkányrepülő Kalocsátol repült a Mohács alatti Udvar nevű faluba, és mivel nemtetszet neki a helyi leszállóhely tovább repült még két kilómétert és csórikámnak sikerült Horvátországban, egy szerbek által telepített akna mezőre leszállni.
Sikloernyo. A hatart 50 meterrel repulte at, gondolom nem igazan tudta, hogy merre van. Azert nem szeretnek egy aknamezon landolni.
Szerintem Zsuzsa arra gondolt, hogy ha a repülési terven úgy szerepletek, mint kötelék (egy terven a 8 gép) akkor jog szerint ez kötelék, és a vezérnek felelőssége van akár tud erről, akár nem......
1. no, a sajtoérdeklődés meg fog nőni még jobban, minthogy az irja az ujság, Fa Nándor vezette az egyik gépet Horvátországban. (ugy tűnik azt aminek rendben voltak a papirjai)
2. ugyancsak azt irja a másik ujság az mti/AP-re hivatkozva, hogy a helios airways gépei a földön maradnak egyelőre, ugy döntött a cég.
A hangrögzítő aligha, mert csak az utolsó félórát tárolja (folyamatosan felülírja a legrégebbi részeket)...
Ha (kezdetben) nyomásesés nem történt, "csak" az oxigénellátás szűnt meg, akkor viszont érthető az eszméletvesztés: az a fura helyzet, hogy ha befogod az orrodat, rövid időn belül erős légszomjat érzel, de ha szabadon lélegezhetsz a csökkenő oxigéntartalmú -- és növekvő CO2 tartalmú -- levegőből, nincs légszomj, csak fokozódó fárdatság, álmosságérzés.
Egyebkent mond nektek valamit az a nev hogy Excel Airways??? szoval a mostani tulajok alapitottak azt a ceget! Szoval azert van penz mogottunk es raadasul a legnagyobb ciprusi beutaztato! es a mai meetingunkon megmondtak hogy a gepek meg par utassal is repulni fognak!
Ha jol tudom szombatonkent akkoriban a 300as jart szombat delelott de lehet hogy extra jarat volt! mert suli zaraskor es kezdeskor van heti 1-2 extra jarat!
Nem lehet, hogy mondjuk kidurrant az egyik szélvédő? Ha az FO-t elkapja egy 800km/h-val száguldó -50 fokos levegő, mindez úgy, hogy egy robbanásszerű dehermetizáció váltja ki, az bizony nem kezd ugrálni az oxigénmaszkért. De ez csak 1 5let.
Az ehhez hasonló balesetek, valamint terrorakciók, stb. megelôzésére a kereskedelmi repülés szakembereinek el kellene gondolkozniuk azon, hogy a gépekbe egyfajta távirányító rendszert építsenek be, ami a biztonságos földetérést tenné lehetôvé akkor, ha a hajózó személyzet valamilyen okból válságos helyzetben van... Ez a szisztéma a fedélzeten elhelyezett telemetrikus adó-vevôbôl és beavatkozó rendszerbôl állna; a földön, esetleg egy másik speciálisan átalakított gépen telepített szimulátort az illetô géptipusban jól felkészített pilóta team kezelné. A rendszer enkriptált jeleket sugározna és venne, hogy ne lehessen visszaélni azzal...
pl a 737-300asnak volt heti egy alkalom amikor 12orat allt Larnacaban! es naponkent volt hetfo/kedd ejszaka 7ora, kedd/szerda ejszaka 6ora , szerda/csutortok 4ora, csutortok/pentek 12ora, pentek/szombat 4 es fel ora, szombat/vasarnap 4 ora, vasarnap/hetfo 6 es fel ora!!! es ez a nyari kemeny menetrend!