Ezzel a témával kapcsolatban azért szeretnék a cserépkályha, kandalló topikon kívül társalogni, mert szeretném, ha minél többen csatlakoznának a tömegkályát ismerő, építő vagy építeni szándékozók egyenlőre nem túl népes magyarországi táborához. Idén (2007) tavasszal szeretnék egy tömegkályhát építeni, és ezúton várom azok jelentkezését, akik szeretnének az akcióban tapasztalatszerzés céljából részt venni. Mi 3 éve építettünk egyet, és 3 év tapasztalata alapozta meg lelkesedést és elszántságot, hogy a témát alaposabban megismerjem. Röviden összegzésképp itt van néhány dolog, ami a fórumon erről elhangzott:
A tömegkályha általában minimum 3,5-4 tonna, de a tömeg és a tüzifafaigény nincs összfüggésben. Egy hatalmas szivacshoz lehetne hasonlítani, amit feltöltünk vízzel, majd a víz SZÉP LASSAN kicsöpög. Ha túl sok vizet akarunk beletölteni, a felesleges víz egyszerűen átfolyik. (Érts itt: kimegy a kéményen a meleg; ennél a kályhánál alkalmanként 15 kg fa feletti mennyiségnél ez biztosan bekövetkezik.) Az ezen felül egyszerre elégetett fa POCSÉKOLÁS. És nagyon fontos: maximum napi két begyújtás, farkasordító tél esetén is.
A hőtárolás, és az, hogy a hő milyen hatékony égésből származik, két külön dolog, a finn tömegkályha pedig egyszerűen igyekszik mindkettőben a maximumot nyújtani.
Leginkább ezért a legjobb fatüzelésű fűtőeszköz mindenhol, égövtől függetlenül, ahol lehet néhány fagyos hónappal számolni.Ennek a kályhának az egyik legfontosabb tulajdonsága a takarékosság.
Bár finnországban sok fa van, igyekeznek felelősségteljesen gazdálkodni vele,
és annyit használni, amennyit ültetnek. Kb 2-300 fokkal magasabb hőmérsékleten történik az égés, mint pl. egy cserépkályhában, ráadásul az égéstér felső harmadába merőlegesen bevezetett másodlagos levegő még tisztábbá teszi a folyamatot, így teljesíti a vonatkozó elég szigorú uniós emissziós határétékeket is. Száraz fa használata esetén az eltömődés kizárt
Itt egy autentikus vázlat:
www.mainewoodheat.com/downloads/AlbieCore.pd
további linkek:
www.diymasonryheater.blogspot.com/
http://www.ecoarc.no/fireplaceproject.htm
http://www.bugsoft.com/craigh/house/HeilmanHouse.pdf
http://www.tempcast.com/gallery/gallery16.html
üdv: V11
Álmomban nem gondoltam, hogy a szegény samothabarcs ekkora vitát vált ki. Komolyan beszkenelem a használati útmutatóját. Én nem tudok mást mondani, mint, ha a gyártó azt monja hogy keverjük be vízüveggel akkor bizony én bekeverm vízüveggel, mert nem vagyok okosabb mint a gyártó.
Nem lehet, hogy ti egy másfajta habarcsról beszéltek, és tök feleslegesen koptatjuk a szavakat.
Megmondom őszintén, hogy ezzel teljes mértékben nem vagyok tisztában. A férjem ma szolgálatban van és nem tudom, hogy tudja e nézni a fórumot,illetve lehet, hogy vannak nálam avatottabbak megválaszolni a kérdést.
Az biztos, hogy mi is a fellelhető képíés,és írott anyag alapján tudjuk, hogy kell ilyen, mert mindenhol láttuk, hogy rakják, de nem teljesen tiszta, hogy miért.
Én a magam részéről azt gondolom, abból amit hallottam, hogy azért kell oda ahol a mag, a belső rész, közvtlenül érintkezik a külső burkolattal, mert ott olyan nagy lenne a hőmérséklet különbség, hogy nem tudna együtt mozogni a kettő és elrepednének egymástól. Ezt fogja fel a kerámia paplan szigetelés. A kémény és akályha közzé szintén e miatt kellhet. Persze az is lehet hogy a szigetelés úgymond irányítja is a hőt, hogy merre sugározzon. Ne a kéményt fűtsük.
Teljesen sajnos mi sem vagyunk tisztában vele. A beszerezhető , enyhén szólva is nagyon szegényes információ,és dokumentáció miatt. Ez volt az egyik ok amiért azt gondoltuk, hogy közkincsé tesszük az építést. Ami tuladonképpen kísérletezés is, mert nem lehetünk biztosak benne, hogy teljesen tökéletesen fog működni. Csak reménykedünk benne. Mások pedig tanulhatnak belőle. Ha jó akkor azt, ha nem akkor meg azt, hogyan ne csinálják.
Nnna, ennek a magabiztos hozzászólásnak a hatására már nekem is billenytű került remegő ujjaim alá :O)
Valóban nagyon pozitív a gesztus, hogy megosztjátok a képeket.
Csak a konkrétan felmerült habarcs kérdésben szorítkoznék kritikai észrevételre.
A kérdés kapcsolódik az itt már korábban idézett, hazai cserépkályhás újságban megjelent, a tömegkályhákat némileg "dehonesztáló" írásban felvetett kételyhez, a cserépkályháknál jóval magasabb belső hőmérséklet kérdésében, miszerint ez a különbség nem számottevő. A cikk olvasásakor remegő kezem billentyű helyett fúrógépet ragadott, és egy 1000 celsiusig kalibrált régivágású analóg hőmérőt helyeztem a jelen topik indítását indokoló első kályhámba. Az első mérés 890 celsiust hozott, erről fotóim vannak. Mivel felmerült a kétely a mérés hitelességét illetően, a mérést megismételtem, csak kicsit rosszalkodtam, mert indokolatlanul odapörköltem 20 kg tögyfával. Erre megolvadt a mérőfej, mielőtt fotózhattam volna. hitelesség ide, hitelesség oda, ebből arra bátorkodom következtetni, hogy alkalmanként és helyenként 1000 fok fölé is szaladhat a hőmérséklet. A Wiki szerint a vízüveg olvadáspontja 1088 °C.
Tehát szerény álláspontom szerint a vízüveg nélküli habarcs előnyösebb.
És az ilyen habarcsok zsákján is van ám felirat, például, hogy hány fokig használhatóak.
Kicsit olyan érzésem van amikor a burkolóknak magyarázom, hogy a ragyszón illetve a fugázón feltüntetett keverési arányokat legyenek kedvesek betartani , mert az anyag a töle elvárt tulajdonságokat csak úgy produkálja. Aztán persze van olyan túlképzett burkoló aki jobban tudja mint a szakemberk, mérnökök, kémikusok akik gyártják az anyagot, és laboratóriumban állapítják meg hogy milyen arányban kell keverni,hogy az jó legyen. Ezzel nem nagyon tudok mit kezdeni.
Ha a csomagolásra az van írva hogy legyek kedves vízüveget és vizet adni a habarcshoz , hogy samottéglából tűzteret építsek, akkor valamiért eszembe se jut, hogy ők biztos rosszul tudják. Nem tudom miért?!
Lehet hogy létezik olyan habarcs amihez nem kell vízüveg.
Ehhez biztos hogy kell, mert rá volt írva. Gondolom nem azért írták rá, hogy jól rontsuk el a kályhát amit építünk.
Az iso és még mit tudom én, hogy milyen minőségbiztosítási izék sem gondolom, hogy dísznek vannak a csomagon.
A zsákos/zacskós készrekevert tűztálló samott habarcsok kötőanyaga kaolin, vagy valami jobb minőségű tiszta agyag, + kemikáliák (egyeseknek erős szagáról is érezhető). Ez kb 800 C fokon kiég=>keramikus kötést hoz létre. Ott KELL vízüveget hozzákeverve alkalmazni, ahol nincs meg ez a hőmérséklet; de a dán kályha magjánál bőven megvan, vízüveg tehát nem kell.
Azért mondtam, hogy a vízüveg csinálja, mert, ha csak simán kiborul, mint ahogy ki is borult, akkor, ha megszárad, pont ugyan így néz ki.
Illetve egyszer még régen csináltam a gyerekekkel karácsonyfa díszeket, és nem lehetett ecsettel kenhető arany festéket kapni. A feltékboltos azt ajánlotta, hogy vegyek aranyport, és azt vízüveggel keverve kész az aranyfesték. Meg is csináltuk, festettünk diót, gipsz bigyót, száraztésztát. Nagyon szép lett. Karácsony vége, minden be a dobozba, fel a polcra. Következő évben elővettük és az összes előző évben festett díszen, ugyan ilyen fehér dolog volt. Szépen letakarítottam róla, és azóta is használatosak.
Szóval biztos, hogy a vízüveg csinálja.
Az is biztos hogy a habarcsba kell a vízüveg, mert a zacskóra rá volt írva. Nem vagyunk annyira képzett kémikusok, hogy ezt megkérdőjelezzük.
A szóban forgó habarcs, egyszerű, mifelénk a tüzépeken beszerezhető, samothabarcs névre hallgat. Ez 5 kg-os csomagban, por formájában kapható. A mienk Szlovák gyártmány. A csomagoláson fel volt tüntetve a keverési arány, ahogyan vízzel, és vízüveggel készre kellett keverni. Ja, persze szlovákul. A Google-nak hála magyarítottunk. A kész habarcs színe szürke, nem olyan mint az agyag barnás színe, persze a képeken ez nem látszik túl jól.
A kivirágzást mi is érdeklődve szemléljük. Az biztos, hogy a vízüveg csinálja, de nem tudjuk, hogy miért, és, hogy ennek van e valami jelentősége. Mint azt írtam leálltunk egy hétre, és ez a jelenség néhány nap után kezdett látszani. Lehet máshol is látszana csak ott hamarabb elkezdenek fűteni bele és azért nincs ideje kijönni?!
Bocs lehet, hogy figyelmetlen voltam (az olvasásnál).
Ismerd: olvasni nem tudok csak a képeket nézegetem:-))
Szóval milyen anyag lehet ez? Én találkoztam már pár gyártmánnyal, de a színe eltér mindnek. Nekem egyrészt pont olyan mint a külső (így a fotóról), másrészt semmi közöm hozzá, csak próbálnék segíteni.
Köszöntök mindenkit a fórumon. Végre a sok személyeskedő megnyilvánulás után van egy ember aki nem csak igérget,hanem bátran mindenkinek megvillant a részletekből.Betekintést nyújtva a saját tk. építési projektébe,megmutatja azt az összegzést amit az elérhető írott és képi világból számára le ülepedett.Szép igényes munka.Kiváncsian várjuk az építés befejezésének dokumentálását,a beüzemelés tapasztalatait
Láttam a készülő kályhát, nagyon jól néz ki... takba74 engedélyével pont ma akartam kirakni ide pár képet, de egy ilyen profi blog mellett már fölösleges.
Hát köszönöm, nem állítom hogy minden tiszta de talán nem csináltam rosszul az eddigieket.Én a másodlagos levegő bevezetését a tűztérajtó tetejénél oldottam meg. A tűztér és az utánégető mérete " kötött" a torok szükség esetén bővíthető, a füstjárat keresztmetszete szintén adott. Majd meglátjuk működés közben...
Egyáltalán nem kérdezel baromságot, igyekszem valami értelmeset vélaszolni rá, már amennyire tőlem telik.
Az idézett értékek Heikkitől származnak, és az általa számított mindenkori keresztmetszetre vonatkoznak, az égés adott stádiumában. Ez az áramlási sebességet csak a szükséges helyen és mértékben (pl a toroknál) változtatja meg. Szerintem ez nála azért is fontos, mert a tűztérben a relatív nagyobb áramlási sebesség "szívja be" a másodlagos levegő egy részét az általa kifejlesztett tűztérbe. Több forrás is kétségbe vonja ennek a "cserépkályhás" gondolkodásnakaz érvényességét az ellenáramlású kályháknál, a hőleadás szempontjából a leszálló ág nagyobb keresztmetszete előnyösebb. Addig érdemes ezt a keresztmetszetet növelni, amíg az égésterméket nem hűtjük túl. A mérték függ az adott kémény keresztmetszetétől, hőveszteségétől is. A "lassulás" miatt azonban a másodlagos levegőt más módon kell biztosítani. A Dán változat részben a tűztér ajtó előtt felszálló, valamennyire előmelegedő levegővel biztosítja ezt. Ezzel ugyan a másodlagos égéstér hőmérséklete csökken, de a "centrifugal karburator" miatt elegendő, ha csak a toroknál elérjük a szükséges magas hőmérsékletet.
Sziasztok! Vackor 11 -től kérdezném hogy a keresztmetszetek %-os jellemzésénél a terek űrtartalmát vagy a felületét számolta. Én úgy értelmeztem hogy a tűztér és az utánégető viszonyánál (a fele) az űrtartalom a jellemző míg a többinél nincs is értelme másnak csak a felületnek (torok,füstjárat,kéménykilépő). Remélem érthető a kérdés és nem kérdezek nagy baromságot. Előre is köszi.