Érdekes az a felvetés, hogy a zoxigénmaszk nem azért nem volt rajta, mert nem volt ideje felvenni, hanem azért, mert levette... Egészen úgy hangzik, mintha azt feltételeznénk, hogy az oxigén talán nem is annyira oxigén volt. Erről jutott eszembe az a régóta bennem motoszkáló kérdés, hogy a biztonsági szolgálat hogyan ellenőrzi, vajon milyen anyag van a kézipoggyászban lévő dezodoros flakonban. Mert ugye az nem egy nagy etvasz fogni egy kiürített flakont, beletölteni valami durvaságot, aztán fönt meg jól elereszteni... Ha elég szofisztikált az anyag, akkor minimális mennyiség elég belőle, hogy mindenki elkábuljon tőle, beleértve akár a pilótákat is, akik azért néha ajtót nyitnak a kávét beadó sztyuvinak. (A felvetés messze nem teoretikus: van fizikus barátom, aki a KFKI-ban olyan gázokkal dolgozik, amiből ha csak egy kicsi is eltávozik a légkörbe, akkor a Budapest köré húzott 100 km-es körön belül mindenki meghal.)
a kérdésem arra a gondolatkisérletre vonatkozott, hogy semmi elektronika se muködik sehol. Ha ugy is le tud gond nélkül rutinszerűen szállni a 747, akkor hujeség volt a kérdés, és kösz a választ. (ja, azt egyébként is kösz:) A Tököl egy példa volt egy basz*tt hosszu (3 km vagy mi) pályára, ILS stb nélkül. (nem is reptér tulképp, hanem ideiglenes fel és leszállohely, de ez itt mindegy:)
De ha ez igy van, akkor mégse hujeségek azok az amcsi filmek, ahol autopályára száll le.
Ez sem igaz! Oh a media media... a mernokok azert mentek el mert tobb penzt kertek es nem kaptak meg a fizetes emelest! Az angolok utanuk meg jottek meg mentek mert nem birtak sokaig tavol a csaladtol! Kirugasrol szo sincs itt!
En csak tenyeket kozlok nem lojalis vagyok! a gepnek 737-300asnak talan a Malevosok is meg tudnak erositeni ... a pilcsik nem tudjak konnyen beallitani a homersekletet es vagy nagyon hideg van a kabinban vagy nagyon meleg... erre csak azt tudom felhozni hogy ket hete jottem haza Pestrol meg mentem oda 737-800 assal Malevval es fel kellett vennem hosszuujju pulovert mert faztam a gepen! Tehat ez normalis! Wilard?Galway?
A pilótafülke ajtaját csak a személyzet tagjai tudják kinyitni, nem? Ha jól tudom mostanra már miden gépet fel kellett szerelni biztonsági ajtóval szept. 11 miatt. A nyitási kódot meg elvileg csak a személyzet tudhatja. Meg a szerelők. Meg a takarítók. Meg ha esetleg egy légitársaság minden gépén ugyanazt a buta kódot használják, akkor bárki... de ez már nem feltétlenül ehhez az esethez tartozik, csak erről jutott eszembe, mint rep. biztonsági kérdés.
heliosair, én értem a céghez fűződő lojalitásodat, de mondhatsz esetleg valamit azokról a lebegtetett "hírekről", melyek szerint az utóbbi hónapokban sok hiba volt a magassági rendszerrel? Konkrétan mi igaz azokból a feltehetően némiképp eltúlzott beszámolókból, melyek szerint a légkondi több járaton is rendetlenkedett, hol túlműködött, hol fűtött?
"azé megézném mikor száll le egy 747 VFR mondjuk Tökölre"
Ha a leszállótömegének a pályahossz elég, akkor szemrebbenés nélkül leszállna. Ugyanúgy mint a 737, Fokker, CRJ Tiranában a 36-os pályára de láttam már ilyet 767-essel New Yorkban is.
Nem is beszélve a köröztéses (circling) eljárásokról, amikor a megközelítés vége ugyanúgy teljes mértékben látással és kézzel repülve történik. Ha ezt egy pilóta nem tudja szépen megcsinálni valószínű, hogy a főnöke ágyelőt csinál belőle :-)
A styuvik es a szemelyzet azert nem repult mert nem voltak tul jo allapotban ennel a legitarsasagnal mindenki ismer mindenkit mint egy nagy csalad cabin crew 80 fo! Es eleg sokan kozeli baratjai voltak az aldozatoknak! Igy nehez repulni... A GEPEINK BIZTONSAGOSAK ES REPULUNK RAJTA... OLY ANNYIRA HOGY MA IS A LONDONI JARATUNK 150/170 FOVEL REPULTEK(189 HELYBOL) SZOVAL SZEMELYZET HA NEM REPUL AZ LELKI PROBLEMAK MIATT VAN NEM BIZTONSAGI OKOKBOL!
"a tény az, hogy nem volt rajta, ha igazak a hirek."
Ezen a mondaton könnyesre röhögtem magam... jól tükrözi a jelenleg hozzáférhető hírforrások megbízhatóságát !
Azért remélhetőleg a vadászgépek tényleg videóztak, és egyszer egy szakértői csapat tényleg nyilatkozik erről a felvételről.
Az, hogy a pilótafülkében mások is voltak, elég furcsa. Miért ájult el a pilóta hamarabb, mint az utasok? És ismét, ismét, ismét: miért nem volt vészsüllyedés????
A baleseti kivizsgálások jegyzőkönyvei általában nyilvánosak, illetve szakemberek számára mindenképpen hozzáférhetőek. Nem a NatGeo az első lehetőség a megismerésükre. Nem rosszak a filmek, de érezhetően fel vannak tupírozva, hogy a száraz mondanivalót érdekessé tegyék a szélesebb tömegek számára.
"Ha minden igaz, akkor a repülési adatrögzítő és a hangrögzítő megválaszolja." A hangrögzítő a szerencsétlenség előtti 30 perc hanganyagát tartalmazza (repülés közben folyamatosan felülíródik a tartalma), így ha a fülkében nem hangzott el semmi az utolsó 30 percben (ami a történtekre való tekintettel elég valószínű), akkor semmi értékelhető hangot nem fognak találni rajta. (Már ha egyáltalán kiértékelhető az eszköz, mert volt olyan hír, hogy teljesen tönkrement, használhatatlan.)
trikó jol mondta, ezt már megtárgyaltuk. ha a Marsra, Holdra el tud menni automatika meg vissza, akkor két földi reptér között is, szvsz.
A probléma inkább az, hogy ha van földi irányitóközpont, akkor akármennyire is van védve, egyszerűbb lehet azt elfoglalni, és onnan terroristáskodni a gépekkel,mint a levegőből.
Meg ha minden automatika, akkor ha baj van, a bunbak a gyár, és nem a kapitány.....
Egyébként komolyan, egy mai utasszállito, tudna repülni - ok azt tudna - de tudna leszállni teljes kézi vezérléssel mindenféle automatika nélkul? Vannak it piloták, szerintetek? azé megézném mikor száll le egy 747 VFR mondjuk Tökölre, mikor semmi elektronika se muködik nála, de a hidraulika, kormányszervek stb igen.
A hangrögzítő aligha válaszol meg sokmindent. Egyrészt állítólag olvashatatlanul megsérült, másrészt csak 30 percet rögzít, ezért a kritikus pillanatok könnyen felülíródhattak.
"Hirtelen nyomásváltozásnál a középfület az orrüreggel összekötő fülkürtön keresztül kiegyenlítődik a nyomás a dobhártya két oldalán" Ezt mind tudom, de a hirtelen nyomásváltozás kiegyenlítéséhez képest szerintem elég kapilláris ez a kürtő... Legalábbis sok embernek a normális varióval történő süllyedéssel/emelkedéssel járó légnyomásváltozás is kellemetlen, sokat kell nyelniük közben, ehhez képest egy gyors kihermetizálódás sokkal gyorsabb kiegyenlítődést igényel(ne). A legtöbb ember meg - szerintem - ma már mindig náthás/allergiás kicsit, ami jó sokat levesz az amúgy sem túl bő keresztmetszetből. (De kettőnk közül persze nem én vagyok a doktor, úgyhogy lehet, hogy nem így van.) A dobhártya kiszakadása viszont tudomásom szerint nem csak fájdalommal jár, hanem maradandó halláskárosodást is okoz (nem maga a kiszakadás, hanem utána a hegesedés). Egyszer egy velünk ugyanazon barokamrában "utazó" srácot legalábbis a sárga földig leb@szarintott a repülőalkalmasságin az orvos, mert a srác nem vette figyelembe az előre elmondott figyelmeztetést, és két hetes influenzaszerűség maradványaival szállt be velünk a kamrába. "Felfele" hagyján, mert akkor ugye belül van a nagyobb kívül van a kisebb nyomás, így kifele türemkedett a dobhártyája, na de amikor negyed óra múlva "jöttünk vissza" 5000 mérerről, akkor megfordult a helyzet, kívül lett egyre nagyobb a nyomás, a dobhártya befele feszült (a sok szmötyitől kiegyenlítődni csak lassan bírt ugye), úgyhogy egy idő után csak azt láttuk, hogy a srác magában káromkodik, vörös volt az egész feje, majd egy idő után már a könnyei is csorogtak a fájdalomtól. Ekkor az orvos megállította a kiegyenlítést, fogta a kábé literes térfogatú beöntőpumpát, és irtózatos orrluki levegőbeöntést alkalmazott, hallgatni is szörnyű volt, de működött, mert vissza tudtunk menni légköri nyomásra. Mondta a doki, hogy ha nem tudta volna kipucolni a járatot, akkor nem lett volna más megoldás, a fickó dobhártyája érdekében várni kellett volna mindannyiunknak 4-5 órát a kamrában, míg az magától le nem ereszt (illetve fel nem pumpálódik) szép lassan, hiszen ajtót nyitni ugyebár ott nem lehet csak úgy... Azt hiszem, ennek mindannyian nagyon örültünk volna!
Na akkor újabb problémák: Honnan tudja az utomatika, hogy a pilóta akaratlagosan bírálja felül, vagy elájulva a szarvra bukik, vagy tapossa el az oldalkormányt? Aztán honnan tudja, hogy az alatta lévő repülési magasság "eltűnk", mert előtte mondjuk az Andok van?
kihermetizálódásra azért lehetne egy olyan automatika, ami gyorsan biztonságos magasságra viszi a gépet ha emberi beavatkozás ezt fölül nem bírálja és persze a domborzat is engedi
Nade! Ebben az esetben semmit nem ér a leszállító automatika, hiszen útvonalon repült a járat. Tessék már nekem megmondani, hogy mikor, milyen eseményeknél, (esetleg manővereknél) vegye át a gép irányítását a számítógép, hova fogja leszállítani, hogyan fog irányítást, elsőbbséget stb. stb. kérni, hogyan fog pl. átstartolni?
Aztán mi lesz, ha rossz időben, helyen és módon veszi át az irányítást? Kell még szkeptikus kérdés?
Persze, kisgépesek, azért ott is találsz egy pár szerencsétlent, akinek teljesen el lett b...va az egész napja.
Azért a repülőszerencsétlenség attól még az, ami.
Igen, sokkal megrázóbb egy tömegkatasztrófa, arról nem is beszélve, hogy címoldalra lehet rakni.
Egyébként kalambo hozzászólásához fűztem a gondolatot (minden napra egy baleset). És egy dologban biztos lehetsz, a balesetek nagy részét a hírekből sem tudjuk meg. Csak, ha sokan haltak meg vagy, ha magyar vonatkozása van.
de szvsz ez nem elsősorban műszaki kérdés, inkább jogi. pl kamionoknál is már évtizede megvan a vészfékezés, iránytartás kitalálva, de a vészfékezés ráfutás esetén csak akkor működik, amikor már ha a sofőr fékezne, akkor is késő lenne, tehát tutti lesz törés. Azaz minél több dolgot bizunk _automatikusan_ az automatára, annál nehezebb megtalálni a bűnöst-bűnbakot baj esetén. Szerintem az elébb még számomra is érthetően leirt B737-es leszállásba sem lenne semmi gond sokkal többet automatizálni - de igy, hogy mindig van kimutatható emberi döntés, egyszerűbb megtalálni, ki hibázott. Neki ha meg baj van már ugyis mindegy.