Keresés

Részletes keresés

Müllner Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17255
ült az index oldalára a hozzászólásom! :)))

"Az Index Repülőszerencsétlenség című topikjában az egyik fórumozó úgy tudja, hogy a Malév 737-800-as gépe este fél tizenegykor indul az utasokért, és ciprusi idő szerint 3:10-kor indul haza a magyar csoporttal. Ezt délután Krebs Adrienn is megerősítette: a Malév 2226-os charterjárata 22.25-kor indul Budapestről, helyi idő szerint 2.15-kor landol, és a tervek szerint kora reggel, negyed hatkor érkezik vissza Budapestre a kintrekedt utasokkal."
ralli Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17254

 

A blikk /kisbetűvel/ új rep.gép típust kreált: Boeing 737 MD82

Ez igen!

Jago_ Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17253

b737: boocs, ott a pont... Felreertelmeztem - a kulso lehajthato ulesekre gondoltam a jumpseat helyett :) Koszi :)

Előzmény: b737 (17250)
A330 Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17252
AUTO AC motor, STBY DC motor, MAN lehet AC és DC motorral is üzemeltetni. Más, mi a véleményed a hátsó nyomástartó fal (rear bulkhead) esetleges repedéséről? Ez kivülről nem látszik, viszont már nem egy esetben okozott "rapid decompression" helyzetet. Ennek a repedése alattomosan indul, a tulnyomást biztositó rendszer kisebb hibáival és csak ritkán, nagy karbantartásoknál ellenőrzik.
Előzmény: b737 (17250)
b737 Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17250

Az outflow valve actuator nem megy el csak úgy :-) Én sajnos nem vagyok olyan lelkiismeretes és precíz mint az általam egyébként nagyrabecsült zolibá, úgyhogy nem írom le teljes részletességgel a működését, legyen elég annyi, hogy az outflow valve-t két külön nyomásszabályzó rendszer (main, standby) működteti váltóáramú motorral, se ha minden (váltóáramú) kötél szakad kézi (man) üzemmódban egyenáramú motor működteti.

 

Egyébként szerintem az outflow valve teljes kinyitása sem okoz hirtelen dehermetizációt, mert nem tud olyan hirtelen kinyílni és mert nem olyan hatalmas a keresztmetszete.

 

A pilóták oxigénjéből csak a kapitány, az elsőtiszt, a kapitány mögötti observer ülés és a bejárati ajtóban (a pilótafülkén belül) lévő lehajtható ülés boldog tulajdonosa szipákolhat.

Nézd meg itt:

 

http://www.b737.org.uk/emergency_equipment.htm

Előzmény: Jago_ (17245)
ViktorMike Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17249

Falka alakzat, ami az irányítás / tájéloztató rendszerében kötelékként jelenik meg.

 

:-)

 

Sem egy gép, sem zárt kötelék. Lehet, hogy csak nincs kategóriájuk az ilyen esetekre.

Előzmény: Törölt nick (17247)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17246
Koroznie kellett ugyanis ha nem korozott volna akkor sokkal messzebb kellett volna repulnie Athentol ugyanis egy oraval kesobb zuhant le! Tehat akkor valahol Albaniaban kellett volna becsapodnia!
Előzmény: ZöPö (17242)
Jago_ Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17245

b737: ha viszont az outflow valve actuator megy el akkor gaz... De igazad van, tenyleg nem lattak (legalabbis nem mondtak ilyet) a vadaszok...

Igen, ezt en is furcsalltam, hogy elvileg ha mindket pack leall, akkor is csak 2-4000 fpmel "emelkedik" a kabin. En ezert is hinnem el jobban a robbanasszeru dekompressziot...

 

Ez a lebego dolog erdekes... Mondjuk...  A vadasznak az eloirasok szerint a bal oldalra kell zarkozni, mig a masiknak tavolabb kell maradnia "clear of the intercepted aircraft", szoval ha a jobb oldalon volt valami akkor lehet nem latta a joember... A korberepules szinten nincs bent az elfogas leirasaban.

 

Az oxigenrendszerben 100%ig bizti vagy? Lehet mas, de en innen vettem: US Airways Boeing 737-300/400:

"

Oxygen (PH 15.x)  

Flight crew oxygen is separate from passenger oxygen. A single bottle supplies all oxygen for the flight deck (including jump seats). This bottle is turned on or off using a valve behind the F/O seat. Turn the valve full counterclockwise to open. Indication of bottle pressure on overhead panel is NOT an indication of the valve being open as pressure is taken from bottle ahead of valve. An indication of 1400 psi or more is sufficient in all cases for flight crew. A chart is pasted on overhead panel to determine status if pressure is lower. A green thermal blow out disk is located on outside of aircraft skin on lower right fuselage in front of the cargo door.

 

Passenger oxygen is automatically deployed at cabin altitudes of 14,000’. The system can also be manually deployed by pilot by pressing the PASS OXYGEN switch to ON. If activated the PASS OXY ON light will illuminate and the OVERHEAD system annunciator and Master Caution light will also come on.

 

The Passenger Oxygen is created using chemical oxygen generators. They will run for about 12 minutes. Each PSU (passenger service unit) holds 4 masks on either side of the aisle for each row. There are also two masks at each F/A jumpseat and two in each lav. Once activated by one of the masks a generator unit cannot be stopped."

 

 

Squawk: LTAA ACC allitotta, hogy lattak - a gorogokrol nem szol a fama

 

Kivancsi leszek a tobbire. koszi!

Előzmény: b737 (17234)
magdika Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17243
helisoair, lécci próbáld meg itt:
nattila75@yahoo.co.uk

vagy itt:
nak@vipmail.hu

előre is köszi
Előzmény: heliosair (17237)
ZöPö Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17242
Tehát nem "köröz". Akkor viszont a Helios 737 miért körözött (ha valóban ezt tette) az utolsó percekben?
Előzmény: b737 (17236)
reimre Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17241
Ez ma jelent meg a Heves Megyei Hírlapban.

Első ránézésre legalább annyi köze van ahhoz, amit itt olvastam, hogy zömében a magyar ABC betűiből áll a cikk....

Végzetes lehetett azonban, hogy a rendellenesség közben nem tudták kinyitni azt a páncélajtót, amely az utasteret és a pilóták kabinját elválasztja.
ZöPö Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17239

Köszönöm a választ. (Látszik, mennyire dilettáns vagyok: persze, hogy nem GPS.)

 

Nem hinném, hogy "beavatkozás hiánya" szituációban az autopilot kikapcsolhatna. Az egészen biztosan gyors katasztrófához vezetne (hiszen nem tudjuk, meddig marad fent ez az állapot), azt meg ki akarja előre beprogramozni?

Előzmény: Jago_ (17225)
Müllner Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17238
Így igaz! Ez nem a menetrendszerinti gép! A bud.hu-n már fennt is van! A mentrendszerinti járat :MA 224 , Ez pedig: MA 2226
Előzmény: vmartina (17232)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17237
Szia

ez emailed nem mukodik!
Előzmény: magdika (17235)
b737 Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17236

"ha a gep tulrepul az utolso waypointon - szerintem lekapcsol az LNAV es atall heading hold modra, esetleg lekapcsol az egesz robot, bar ezt az utobbit nem hiszem."

 

Úgy van ahogy mondod, nem kapcsol le a robot hanem átáll heading üzemmódba és megkezdi útját a Föld körül, már meddig az üzemanyg kitart.

Előzmény: Jago_ (17225)
magdika Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17235
Heliosair!

Szükségem lenne a segítségedre, dobsz egy priv mailt az elérhetőségeddel?

Előre is kösz, üdv,
attila

(ide is mehet a mail: nak@mail.index.hu)
Előzmény: heliosair (17233)
b737 Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17234

Hello Jago!

 

Én semmiképpen sem szeretnék elméleteket felállítani vagy cáfolni mert az egész esetről nagyon kevés a szakmailag megbízhatónak vehető információ.

 

Egyelőre senki nem igazolta számomra elfogadhatóan, hogy valóban hirtelen kihermetizálódás történt. A hirtelen kihermetizálódáshoz szerintem minimum egy ablaknak, ajtónak vagy csomagtér ajtónak kell kirobbanni, de a törzsnek mindenképp láthatóan sérülnie kell. Ilyesmit a vadászgépek nem láttak mert ha láttak volna az valószínű belekerül a híradásokba is. Az hogy leállnak a túlnyomást biztosító pack-ek szerintem önmagában nem okoz hirtelen kihermetizálódást, mert ilyenkor a nyomást szabályozó szelep (outflow valve) fokozatosan bezáródva megpróbálja egy darabig tartani a nyomást.

 

Az hogy a vadászpilóták állítólag látták a másodpilóta feje mellett lebegni az oxigénmaszkját azért különös, mert a maszk tárolórekesze a térd magasságában van, tehát ha az ember előveszi, majd ledobja, akkor az _leesik_

 

A rendszert illetően tévedsz, a pilóták oxigénrendszere csak a cockpiton belüli jump seat-eket látja el. Kint az utaskabin jump seat-jainak az utasokéval megegyező rendszere van.

 

A pilóták oxigénjét illetően nyilván kiderül, hogy működött-e a rendszer, nyitva volt-e a csap stb. Az hogy a pilóták kizárólag az ő oxigénrendszerük üzemképtelensége miatt váltak volna cselekvőképtelenné az nem túl valószínű, hiszen a légiutaskísérők megpróbálták volna hordozható oxigénpalackkal magukhoz téríteni őket. Fontosabb lenne tudni, hogy a kabinban levő másodpilóta tényleg az oxigénhiánytól ájult el, vagy (feltéve, de nem megengedve) a hirtelen dekompresszió okozta sokk (pl. egyedül volt a kabinban, nem működött az oxigénmaszkja) következtében pl szívroham miatt. (ezt nyilván a boncolás megerősíti vagy cáfolja)

 

Azt sem tudni még, hogy a kapitány az utastérben volt, vagy a légiutaskísérők húzták ki, hogy elsősegélyben részesítsék és hozzáférjenek a kormányokhoz?

 

Az, hogy a gép vészhelyzetet squawkolt azt honnan tudni?

 

A holdingba a gép magától tényleg nem megy be, és az is valószínűtlen, hogy a vezetni próbáló légiutaskísérő be tudta volna ehhez állítani (sietve megjegyzem csak azt tudni, hogy bent volt a pilótafülkében, azt nem, hogy vezetni próbált volna, vagy a másik pilótát próbálta magához téríteni, sőt azt sem tudni, hogy az a stuvi volt-e benn akinek volt PPL-je, erről a hangrögzítő tudna többet mondani). Valószínűleg nem holdingolt, hanem talán a vezetésével való küzdelemben forgolódott (már ha tényleg forgolódott)

 

A stuvi rádiózásáról annyit, hogy nem tudni a lezuhanás előtt mennyi idővel ment be a kabinba, ha kevéssel előtte, akkor minden hiába hiszen a rádión valószínűleg (ez biztosan kiderül) a Larnacai ctr frekvenciája lehetett ami Athén környékén szerintem már nem fogható. A frekvenciaváltás illetően trikó olvtárs más bemutatta, hogy mekkora különbség van egy kisgép és a 737-es rádiója között. Valószínűtlen, hogy (akkora stresszben, mínusz ötven fokban és oxigénhiányos környezetben) valaki magától rájöjjön, hogy most melyik frekin is ad voltaképpen.

 

Azt, hogy próbált-e a stuvi vezetni az valószínűleg az adatrögzítőről kiderül (a kormányok elmozdulását is rögzíti), de most azt sem tudjuk, hogy mikor kezdte próbálni (lásd még -50fok és oxigénhiányos állapot), és azt sem ,hogy fizikailag képes volt-e rá (pl. a jobb ülésben ülő eszméletlen pilóta teste előredőlve vagy előrecsúszva mennyire akadályozta a kormány mozgatását).

 

Szóval összességében elméleteket elő lehet vezetni, kérdéseket fel lehet tenni, de ezekre a kérdésekre válaszokat csak a begyűjtött információk alapján (a roncs vizsgálata, az áldozatok boncolása, a hangrögzítő és az adatrögzítő adatai, az irányítás rögzített forgalmazása, a repülőgép rögzített radar adatai, a repülő előélete, karbantartásai stb.) lehet.

Előzmény: Jago_ (17212)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17233
Meglepo mert nem igy szokott menni nalunk
Előzmény: vmartina (17232)
vmartina Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17232
Ma 2226/2227
Előzmény: vmartina (17230)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17231
Hat igen is meg nem is Malev gep lesz de Helios jarat! Tehat ha minden igaz ugy fog szerepelni hogy ZU552/553 de malev gep fogja repulni! Mivel mi bereljuk ki a gepet es nem az allam vagy a biztosito hozza vissza oket! Mint anno a csodbe ment irodaknal hanem az Helios kontojara megy az egesz balhe! Tehat nem a Malev jotekonykodott:)
Előzmény: eszki (17229)
vmartina Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17230
Ez plusz egy gép a másikkal hasonló időben. A Helios v Lotus nem jön.
Előzmény: eszki (17226)
eszki Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17229
ez igaz balfék vagyok elnéztem. Tehát Ti nem jöttök?
Előzmény: heliosair (17227)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17228
Mivel azt hiszem hogy a Helios berli igy nem vagyok biztos benne de lehet Helios jaratszammal megy majd de Malev gep lesz...ugyan ugy mint ahogy a Lotus Air repul Helios jaratszammal!
Előzmény: heliosair (17227)
heliosair Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17227
Nem hiszem mert a menetrendszerinti Malev az 23:25kor indul es 4:10kor szall fel Larnacabol!
Előzmény: eszki (17226)
eszki Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17226
Ez a menetrend szerinti Malév gép! Ezek szerint a Helios egyáltalán nem jön?
Előzmény: Müllner (17224)
Jago_ Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17225

A GPSt "felejtsd el". Hasznalni hasznalt ugyan, de napjainkban meg nem engedelyezett egyeduli navigacios eszkozkent a nagygepes repulesben - foleg a muholdak "lekapcsolhatosaga" miatt. Ilyen tehat nincs, hogy GPSel kombinalt autopilot. Amire helyenkent alkalmazzak a GPSt a nagygepes repulesben, az az IRS/INS hibainak korrigalasa, de ez sem elterjedt meg, mivel meg kozel sem tokeletes.

A robot az IRStol kapja az adatokat. IRS: Inertial Reference System, ami egyszerubben megfogalmazva, gyakorlatilag egy lezergiroszkopos-gyorsulasmeros tehetetlensegi navigacios rendszer, amely a kezdoponton betaplalt pozicio informacio es a mindenkor, minden tengelyiranyban(3) mert gyorsulasok alapjan szamolja az aktualis poziciot (meg meg azon kivul egy jopar mas dolgot)

Az utvonal az FMSbe(Flight Management System) kerul be a pilota altal az ut kezdeten - ez a  repulesi utvonal pontjait tartalmazza, melyeknek koordinatait a szamitogep termeszetesen tudja.

Ha "elfogynak" a pontok, akkor a kovetkezo (hiba)uzenet jelenik meg: End of route

Oszinten szolva nem tudom mi tortenik, ha a gep tulrepul az utolso waypointon - szerintem lekapcsol az LNAV es atall heading hold modra, esetleg lekapcsol az egesz robot, bar ezt az utobbit nem hiszem.

A korozest egyaltalan nem gondolnam - amint a gep athaladt a beprogramozott pont 'folott' (2,5-5 nm sugaru kor) a pontot a rendszer torli az utvonaltervbol, es a kovetkezo beprogramozottat veszi elo.

b737, te mit mondasz?

Előzmény: ZöPö (17218)
Müllner Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17224
Malév 737-800-as gép megy ki Ciprusra az utasokért! Este 22:25-kor indul, vissza ottani idő szerint 3:10-kor száll fel!
IL-96 Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17223
Hogyne, király cég a Lotus: Lotus Air flight 6042 from Cairo to Paris-CDG suffered an APU fire after arrival. The plane, Airbus A.320 SU-LBE, was grounded as personnel also discovered a 40cm hole in the fuselage and after electrical wiring was found on the runway. Reporedly the captain refused to file an incident report and wanted to return to Cairo because he did not have any instrument indications of APU problems.
Meg Ferihegyen is volt 1 gépük sokáig azzal mi is volt?:-)
Előzmény: heliosair (17200)
ZöPö Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17222
Azt se kell. A legjobb kaját eddig mindig a Maléven kaptam. :-)))
Előzmény: fscent (17221)
fscent Creative Commons License 2005.08.17 0 0 17221
A Malévet bántottam... :-))))))))))
Előzmény: ZöPö (17220)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!