Bocs egy kis kiegészítés PPL-lel nem vezethetsz 737-est minimum kell hozzá a CRM (Crew Resource Managment) és CPL, ugyan is méreténél fogva multicrew rendszerű illetve típusjogosított, ezáltal közforgalmú repülésnek minősül. Illetve az említett Debrecen járatnál csak a kapitánynak kell ATPL. De ha nem mentrendszerű, de fizetős akkor mindkét tagnak elég a CPL ha nem típusjogosított, akkor meg még nem is multicrew, tehát egy pilótás.
Jogilag hézagos, amit írtam, de tömören tudtommal ennyi a lényege a jogszabálynak.
Kétfajta pilóta létezik. Aki már egyszer-kétszer eltévedt, és aki elfog tévedni. Nálunk az eltévedés esetére is oktassák a pilótákat, hogy mit kellene olyankor tenni. De sajnos ez zárt felhőzet felett nem működik. Néha jó látási viszonyok között se. Logikusnak hangzik a – „…..a kiindulási és a célrepülőtéren az időjárás megfelel a VFR-ben való le és felszállásnak az útvonalon minden további nélkül lehet zárt felhőzet fölött repülni” – indoklásod. De mi van akkor, ha pont zárt felhőzet felett leszel rosszul, vagy füstöt szimatolsz a kabinban és biztonsági leszállást akarsz csinálni? Hogyan keresel magadnak erre megfelelő helyet? Mi van akkor ha leáll a motor vagy csak simán leesik az olajnyomás és kényszerleszállást csinálsz? Zárt felhőn keresztül?! Vagy ha a zárt felhők felett további felhők gyülekeznek. Netalántán zivatar!
Srácok, akik IFR-t repülnek, azoknak ez könnyebben megoldható.. Habár ?!?! Láttam én már 154-es pilótát Trénerrel kinyírni magát. A sima PPL-sek évi 20 óra repüléssel? Belegondolni is rossz. Pedig, ha szabályzat engedi, akkor nálatok a frissen végzett pilóta a maga 46 órájával elmehet a 142-el felhőt nézni. Csak nehogy háton vagy dugóval jöjjön ki belőle!!! A szabályok alkotói ilyenre is gondoltak? Nálunk nem oktassák a GPS használatát. Azt mindenki nagyon gyorsan megtanulja maga. A VOR, NDB-t tanítják, de csak ott van értelme ahol a gép tartozéka. Természetesen használhatod, de a térképet és az alaposan kidolgozott – térképre rajzolt útvonal tervet pontos repülési időbeosztással nem helyettesíti. Ha pedig eltévedsz, kényszerleszállsz vagy balesetet szenvedsz és hiányos vagy nincsen kidolgozott útvonalterved - az nagy BIBI. Most már én is kezdek kíváncsi lenni, hogy mi minden hiányozhatott a horvátországi „kaland” résztvevőinek.
Nem tartozik szorosan a lényeghez, de mert sok hozzászólásban a PPL-t a kisgépes, az ATPL-t a nagygépes repüléssel azonosítják, azt hiszem, nem árt róla pár szót szólni.
A PPL - CPL - ATPL sor nem a vezethető repülőgép méretéről, hanem a repülés céljáról szól. Rendre: magán, üzleti és közforgalmi célú repüléseket lehet velük végezni. A CPL - ATPL között nincs akkora "elkülönítés", mint a PPL - CPL között. Sok első tiszt kezdi a közforgalmi karrierjét CPL-lel, később aztán várhatóan megszerzi az ATPL-t.
Természetesen PPL-lel általában kisgépeket vezetnek, de ez nem szükségszerű. PPL-lel elvileg lehetne 737-est vezetni, persze csak ha nem viszel fizető utast.
A fordítottja: ATPL-lel általában nagy gépeket hajtanak, de ha mondjuk lenne egy menetrendszerű Budapest - Debrecen járat valami apró géppel, akkor ahhoz indokolt lenne az ATPL.
Bocsánat, hogy tudatlanul ilyen szakmai fórumba csöppentem. Én "csak" földi halandóként írtam le gondolataimat a repülőszerencsétlenséről. De a sok olvasás nekem is hozott egy gondolatot, hogy mi is okozhatta a szerencsétlenséget. Nem merem leírni. Gregor: nem véletlenül a te hozzászólásodra álltam be. (Nem ismerős az Erdősor?)
Hat nem tudtam meg elaludni ennyit kuldtem el nekik erre a cikkre! Origo + MTI...mert a forras onnan van!
Egy ket infot szeretnek kozolni
-Egy pilóta képesítéssel rendelkező, ám utaskísérőként dolgozó férfi és a barátnője próbálta megmenteni a lezuhanástól a ciprusi utasszállító gépet, amely vasárnap csapódott egy dombnak a görög főváros közelében. -
Andreas Prodromou-t ertesuleseink szerint meg meg sem talatak vagy nem is azonositottak. Andreas Prodromou igen legiutaskiserokent szolgalt, de csak kis gepes kepesitese volt(PPL) es nem nagygepre(ATPL)
-Tragikus fordulatként éppen vasárnap ülhetett be a pilótafülkébe, miután a Boeingra kijelölt pilóta, kellő kiképzés híján, nem szállhatott fel. -
O egy masik legiutaskisero helyere ugrott be, reggel hivtak a jaratra. A veget nem is ertem hogy egy legiutaskisero hogy ulhetne be pilotaken a jaratra ha a pilotanak nem volt megfelelo kikepzese... Andreasnak meg annyira nem vol... a masik hogy mind a ket pilota Hans-Jurgen Merten es Pampos Charalambos arra a jaratra volt kijelolve ok nem beugrottak! Csak a vezeto legiutaskisero Louiza Vouteri es Andreas Prodromou-t hivtak be hogy repuljenek aznap mert kollegaik beteget jelentettek.
Az mit jelent vajon, hogy kiképzett pilóta? Típusjogosítása volt-e vajon? Kötve hiszem. Ha lett volna neki, talált volna munkát magának. Ha ez igaz, nem lenne nagy csoda , ha igaz lenne amit a 16605-ben írtam.
Na ezt az ujságírót is aki ezt a cikket írta vissza kellene küldeni az iskolapadba fogalmazást tanulni.
Most akkor a kijelölt pilóta nem szállhatott fel a géppel és emiatt az utaskisérőnek kellett beülnie a pilótafülkébe? Vagy utaskisérőként kellett beugrani és így került a pilótafülkébe? Totál zavaros az egész megfogalmazása.
Egy utaskísérő és barátnője vezette a ciprusi gépet 2005. augusztus 16., kedd, 20:36
Egy pilóta képesítéssel rendelkező, ám utaskísérőként dolgozó férfi és a barátnője próbálta megmenteni a lezuhanástól a ciprusi utasszállító gépet, amely vasárnap csapódott egy dombnak a görög főváros közelében.
A Boeing-737 típusú gépet kísérő görög vadászrepülők által készített videofelvételen sikerült azonosítani a lezuhanás előtti percekben a pilótafülkében látott két személyt. Eszerint Andreasz Prodromu és barátnője, Harisz Haralambusz kísérelte meg kormányozni az utasszállítót, miután megszakadt a rádiókapcsolat a gép és az athéni irányítótorony között.
Prodromu utaskísérőként vállalt munkát a Helios légitársaságnál, miután pilótaként nem tudott elhelyezkedni - hangzott el a ciprusi Antenna magán tv-társaság keddi adásában. Tragikus fordulatként éppen vasárnap ülhetett be a pilótafülkébe, miután a Boeingra kijelölt pilóta, kellő kiképzés híján, nem szállhatott fel.
Prodromut alig három órával a Lárnakából Prágába tartó Helios-járat indulása előtt értesítették. Csak azért vállalta a beugrást, mert a barátnője is éppen azon a járaton volt beosztásban mint légikísérő.
A szerencsétlenül járt repülőgép utasainak azonosítását végző szakértők főnöke szerint a másodpilóta még életben volt, amikor a Boeing a földbe csapódott. "Az eddig elvégzett boncolások azt mutatják, hogy az utasok egy része és a másodpilóta a becsapódáskor elszenvedett sérülésektől halt meg, vagyis még éltek, amikor a repülőgép lezuhant" - közötle Filipposz Kucafisz vezető halottkém.
A görög légierő F-16-os vadászgépeinek két pilótája a Boeingot megközelítve vasárnap arról számolt be rádión, hogy a másodpilóta, Pambosz Haralambusz összecsuklottan, feltehetően eszméletlenül hever az ülésén, míg a kapitány, a német Hans-Jürgen Merten nincs a helyén. A vadászpilóták két személyt láttak a fülkében, amint a Boeing kezelőszerveivel bajlódnak. Néhány perc múlva a repülőgép egy domboldalba csapódott és felrobbant.
(MTI)
A cikket az alábbi címen találja az [origo]-ban: http://origo.hu/nagyvilag/20050816egyutaskisero.html
Tudom csak azért irtam hogy ha ezt a média meglátta volna akkor egyből hozta volna a formáját.Ezt csak azért artamhogy a média néha milyen hülyeségeket ír!