Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Mondd meg légyszi ugye tehetem az alább emlegetett lemezkazit zárt rendszerre biztonsági szeleppel, termikus elfolyóval, automatikus kazántöltővel? S majd később esetleg szünetmentes táppal?
Ha a kazán gyártója erre kifejezetten nem tér ki a leírásban akkor csak a saját felelősségedre.
Mint ahogy ezt sokan meg is tették. De hivatalosan vegyest nem lehet zártra kötni az gyártó (ajánlása) és a szabványok által előírt biztonsági kütyük nélkü.
Hát igen... mondasz valamit! Ettől tartottam én is! De olyan meggyőzően ajánlották itt a fórumon ezt a megoldást! Ja! A kételyem eloszlott meggyőztetek egy pillanat alatt!
Nem tudom emlékszel-e még, de annak idején mikor használatba vehettük a fűtési rendszert, kiderült az 55fokos esbe nem 55 csak 48 fokot tud visszakeverni. Akkor kitárgyaltuk,hogy lehet hozzá kapni (emlékeim szerint kb 5000-ért) másik termosztátot. Annakidején én webáruházban találtam is, el is tettem könyvjelzőbe, csak idő közben a gépen muszály volt újra telepíteni ergó elveszett... Egész véletlenül nincs valami tiped hol keressem?
Meg ha jól emlékszem neked amolyan öntanulós szobatermosztátod van. Milyen márkájú? (ugyanis csak úgy mostanában jutok odáig hogy a vezérlést ténylegesen megtervezzem, kivitelezzem, kevesebb relével, digitális ic-kel, amiről talán készülni fog egy leírás is a bss elektronikára.)
Na látjátok! Milyen jó, hogy forszíroztam a dolgot! Tessék! Valahogy éreztem, hogy ez nem baba. Mondd meg légyszi ugye tehetem az alább emlegetett lemezkazit zárt rendszerre biztonsági szeleppel, termikus elfolyóval, automatikus kazántöltővel? S majd később esetleg szünetmentes táppal?
Én csak egy mezei kis tanonc (sem) vagyok ebben a témában, de basszus, egy vegyes kazánnak adni kb 50-60 liter vizet, meg egy hőcserélős spirált, amiben keringeted a vizet, nekem nagyon veszélyesnek tűnik.
Amikor egy egész ház fűtésrendszerét bebiztosítja az ember többszörösen is, hogy ne forralja-robbantsa magára, pedig azon van jobb esetben 5-10 komoly radiátor, ami azért bőven von el hőt, a minimum 150-200 liter vízről (pufferrel együtt akár 1000-1500, vagy felette) akkor arányaiban nekem ebből a megoldásból az látszik, hogy Te majd alig mered rakni a kazánt és így is azonnal felrottyantod. A hőmérséklet és a nyomás meg az egekben lesz és egy olyan veszélyes dolgot tartasz a házadban, ami felér egy éles bombával.
Aztán lehet, hogy tévedek és a mérnök urak ki bírják számolni, hogy kell legyen egy iszonyaos felületű hőcserélő, ami ezt megoldja, de nekem akkor sem tűnik ez megnyugtatónak.
Kaptam ötletet gmkiev-től, hogy hőcserélővel kössem össze a vegyes kazánkört a zárt fűtéskörrel. De nem gázkazán ez mint a tied ami le tud ugye szabályozni. Azért bennem van a félsz, hogy mi van ha a hőcserélő nem tudja kielégítően "elvinni" a meleget a vegyesről? Túlszalad nem szalad majd túl? Nem lesz e nagy ez a bizonyos hőlépcső?
Ezzel kapcsolatban mondjatok valami bíztatót nekem légyszi! Nekem végülis tetszene a dolog...
nálam egy régi fég kazán van ráhekkelve a nyitott, gravitációs vegyesre. simán elvan. ez a túlnyomás meg "összeretkelés" a régi "vacak" gázkazikat miért nem hozza zavarba?
Nálam is hasonló megoldás van. Annyi különbséggel hogy a vegye kazán van direktbe kötve a teljes radiátoros körrel nyitott rendszerbe és ehhez képest a gázkazán van leválasztva egy hőcserélővel.
A vegyes kazánom valami 4 bar üzemi nyomásig használható és a lefúvó 3 bárnál nyit, de hogy úgy legyen mint a leírásásban, így nyitottra van kötve. Valamint így az az előny is megmaradt, hogy gravitációsan mehet a vegyes fűtés. És nem utolsó sorban a meglévő rendszer adottságaihoz képest ez volt az olcsóbb megoldás.
A gázkazán egy 30 lemezes 30kW-os Swep hőcserélővel van leválasztva. Így is azért egy kb 5 fokos hőlépcső van a két kör között. (Ennek a bruttó kisker ára olyan 18eFt körül van.)
Így természetesen kellett plusz egy szivattyú. Egy Alpha 2 lett beépítve a villanyszámla kímélése érdekében. Külön vezérlés nincs. Még nem fordult elő hogy a gázkazán túlhevült volna, de ha ez be is következne, a kazán saját elektronikája lekapcsol addig, amíg vissza nem hül.
Még egy érdekesség: Azért kellett ez a hőcserélős leválasztás, mert ugye a vegyes kazánnak nyitott rendszer kell, a gáznak meg zárt, túlnyomással. A gyári leírás szerint minimálisan 1,5 bar túlnyomás kell a gázkazánnak, hogy ne tiltson le az elektronika. Kíváncsiságból kipróbáltam, hogy mi történik, ha leengedem a nyomást. Azért nem hagytam hogy szárazra fusson, de 0,5 barig leengedtem. Az ég világon semmi nem történt. Semmi hibaüzenet, semmi! Ugyan úgy működött tovább gond nélkül. Pedig új kazán, most decemberben lett beüzemelve. Ha ezt tudom, lehet hogy direktbe is be lehetett volna kötni a nyitott rendszerbe.
Ahogy a Kartács írta alant. :-) Sőt mivel pufferre dolgozik nálam keverőszelep sincs, mert majd 40 fokos visszatérővel indít a kazán. Bár egy 12V-os kerigető tartózkodik a rendszerben áramszünet esetére, na de az alig 6 rugó autóbontóban.
Nyitott rendzserhez nem kell termikus elfolyó, csak egy megfelelő méretű, hőszigetelt, nyitott tágulási tartály megfelelő helyre kötve. Tartléknak még egy biztonsági szelep (1,8 bar nyitási nyomásra, ha esetleg nem 18m magas a házad :).
2in1 megoldás, de csak félmegoldás. A töltő oldal is addig van nyitva amíg vissza nem hül biztonságos hőfokkra. Mi garantálja, hogy elzáráskor meglesz a rendszer szükséges nyomása? Másrészt, ha teljesen kinyit a szelep rámegy az 5-6bar-os hálózati nyomás a fútési rendszerre és kinyitnak a bizt.szelepek. A leírásban nem szerepel, hogy nyomáscsükkentő lenne benne, mint egy Honeywell VF06-ban, amin ráadásul állítható a töltőnyomás.
Ja, tuningolom az ESKA-t. :-) Az oldalán levő korompucoló nyíláson beledugunk egy 2"-os csőből levő a szemközti falig érő U- betűt. Bőven marad hely mellette, közötte a füstgáznak, csak így a lángot, forró füstöt ráterelem a falakra, és a csőbetétre. Cirka 20 perces mókuskodással, meg 5L-es vízveszteséggel kiszerelhető, tehát a havi 1 kazánpucer nem lesz nagyobb szívás, mint eddig.
(az após nem xarozott, levarrták savállóból az egész cuccost.)
Mjad teszek fel képet, ha rakom össze, aztán a szezonban írok tapasztalatot, mert elméletileg jelentősen dobnia kell a hatásfokon.
Néha nem értem azt az állandóan visszatérő, zártra a vegyest is dolgot. Mit spórolnak vele? 50 rugót? A rendszer biztonsága ettől többet romlik. Nem beszélve arról, hogy a vegyes úgy összeretkeli egy idő után a löttyöt, hogy aztán lehet a hisztis cirkóra vagyonokat költeni. Az esetleges műszaki hibáról, vagy odanemfigyelés által okozott kárról nem is beszélve.
Egyébként a gyártó a hülye. Mindre rá kell írni piros méteres betűkkel, hogy zártra tilos, és kész.
Üdv! Ahogy a kolléga írta. Én leraktam a padlás padozatára, majd körbevettem 5 centi nikecellel, oszt' annyi. A födémen át távozik annyi hő, hogy nem fagy el a tartály. Ha több napra elmegyünk, akkor a gáz temperálja a lakást, úgyhogy olyankor sincs gond.
Alapvető kérdés, hogy a kazánt egyáltalán lehet-e zárt rendszerre kötni (gyárilag min. 4bar-ral nyomáspróbázva). Az előírások szerint, ha nincs benne biztonsági hőcserélő és a gyártó sem engedi akkor nem köthető zártra. A külső bizt. hőcserélő ne sokat ér, mert ha nincs áram a gravitációsan kialakuló tömegáram (már ha megvannak a feltételei) soha le nem hűti a rendszert. Így marad a meglévő rendszer nyitottan egy hőcserélővel leválasztva a zárt rendszerről. Az egész rendszert nem érdemes nyitottá tenni az oxigén felvétel miatt és a mai korszerű kazánok egyébként sem díjazzák. Én idén szeretnék kiépíteni egy vegyes tüzelésű rendszert, pufferral. A visszahűtést egy termikus elfolyó szeleppel és automata rendszertöltővel fogom megoldani.
Tekintve, hogy egy kb 90-100 l.-es vízmennyiségről an szó, nyitott rendszerben és fel van találva már a napkollektorokba használt változat, így aggodalomra semmi ok.
Amúgy te mit mondanál a lemezkazán bekötését illetőleg zárt fűtési rendszerbe a meglévő kombi kazán mellé? Te is elleneznéd? Ill. más is? Tényleg csak a hőcserélős dolog jöhet szóba? Tudom nem kéne a hőcserélő, ha lenne puffer a rendszerben, de nincs.
A fagyállózással kapcsolatban néhány dolgot vegyetek figyelembe. -15C fagyálló vízhez 30 tf% etilén vagy propilén glikok kell (előbbi erősen mérgező). Az így fagyállózott víz térfogati hőtágulási együthatója duplája a tiszta víznek (uyganannyi víz 2x nagyobbat tágul). A fajhő leromik 4,18-ről 3,6 kJ/kg*K-re, így ugyanzon hőmennyiség átviteléhez nagyobb tömegáramkell, úgy, hogy a megnövekedett viszkozitás miatt megnő a szivattyú munkája. Összességében egy -15C-ra fagyállózott víz szállításához kb. 60%-kal nagyobb szivattyú teljesítmény szükséges, a tiszta vízéhez képest.