Ezt hol olvastad? Néhány hónapja ment erről egy vita itt, úgy emlékszem, az lett a vége, hogy a barlangban végigjárni a Jósvafő-Aggtelek távot nem szabályos az OKT teljesítés szempontjából.
Egyet azért ne felejtsünk el, hogy ezek a módosítások sok esetben épp a túrázók kérésére, reklamációjára történik.
A másik gyakori ok pedig a kényszerhelyzet, a ma oly nagyfokú magántulajdon védelem okán. Mert ha lekerítenek egy utat, mit tegyen az út fenntartója? Higgyétek el, csak úgy hobbiból nagyon kevés útjelző fogja a jól kijárt kéktúrát megváltoztatni.
Persze voltak és vannak elhibázott változtatások is. Talán épp ide tartozhat a már általam említett minden látnivalóhoz való mindenáron való útvezetés.
A kék út kialakításakor Dr Strömpl Gábor azt az elvet követte, hogy az egyes hegységi fővonalak összekapcsolásával jöjjön létre egy olyan hosszú út, amely felfűzi hazánk turisztikai gyöngyszemeit. De ez természetesen nem lehetett és ma sem lehet teljeskörű.
Ide másolom az 1938-as Szent István Vándorlás eredeti beszámolójának egy részletét. Ebből is látszik, nem minden látnivalót érintett már akkor sem a kék út.
Én is HEV bejegyzését tudom megismételni, ez egy útvonalkövető túramozgalom. Lehet bigott módon minden méterén csak a kijelölt utat követni, de nincs tiltva, ha a közelben lévő látnivalók is felkeresésre kerülnek. Többségében ezt segítik a leágazó, kerülő jelzések. Rokiék sem csak a szigorú úton jártak. Igaz, a filmben a mérőkeréknek ez volt a fő feladata.
A mi törekvésünk nem a mindenféle nehézségek árán való teljesítményre késztetés. Ahol lehet, a nehézségeket igyekszünk elkerülni. Ilyen volt a veszélyes Bódva-híd elkerülése, vagy a Felsővadász-Nyésta közötti értelmetlen sárdagasztás kiváltása is.
... sőt akkor sem, mert egymás mellett mennek, tehát nem ugyan azt az utat járják :))
Soha nem értem ezeket a végletekig tupírozott útvonal követési felvetéseket, (vitákat). A kéktúra nem arról szól, hogy letérhetünk-e, tudjuk-e követni, stb, stb. Sokkal inkább arról, hogy le akarjuk-e járni becsülettel, vagy szemrebbenés nélkül bliccelni akarunk. Ez pedig bennünk dől el.
Én úgy gondolom: a túra van értem és nem én a túráért.
Na ja, a kiírás szerint. Az útvonalkövető mozgalmak tulajdonsága, hogy mindenki ugyanazt az útvonalat járja le, legfeljebb más szakaszolással, és irányban. Az okt-re az elmúlt években ez egy cseppet sem igaz, hiszen már a módosítások módosítása zajlik, itt ugyanazt az útvonalat két túrázó már csak akkor tudja lejárni, ha együtt mennek.
Van a kék körön nem egy olyan helyszín, ahol az azonos színű, alternatív útvonalat adó jelzés (háromszög, kereszt) érdekesebb és többnyire hosszabb is. Szerintem vagy ki kellene mondani, hogy:
a. mássza meg a turista azt a hegycsúcsot, ha a fél méteres hóban egy óra plusz, és az a fő jelzés
b. legyen legális az eltérés a kék sávtól, amit ezen a szakaszon a túrázók nagyobb hányada amúgy is megtesz
Én nem vagyok annak híve, hogy a kékkel minden látnivalót, érdekességet össze kellene kötni. Ha arra lehetőség van, akkor ezekhez leágazó jelzéseket célszerű vezetni. A magyar jelzésrendszer épp erre épül a számos és még mostanában is szaporodó alakjelzések alkalmazásával. És ez nem csak a kék sávra vonatkozik. Egyébként épp ettől oly bonyolult a mi rendszerünk szemben sok más ország úthálózatával.
Egyébként épp a GPS terjedésével talán nem is kellene mindent mindennel összekötnünk. Egy jó, részletgazdag tájértéktérkép is elég lehetne. De ezzel már túl messzire kalandoztam.
Ez igaz. Ez csak egy elvi példa volt. Ezért lehetne a kerülő utak problémáját is úgy lezárni, ha már sajnáljuk megszüntetni ezeket, hogy a kék sávra bélyegzőket telepítenénk. Pl. a kolostorhoz, vagy netán a Károly-kilátóhóz.
De ezt nem mondják. Nem is mondhatják, mert az ellenkezne azzal a tétellel, hogy ugyanazon út (azonos színű és alakú) egyszerre két irányba nem ágazhat szét. Ez a közeljövőben frissítendő Magyar Szabványban is megerősítést nyer. Nem szabad bizonytalanságban hagyni a túrázót. Az egyetlen ilyen "hivatalos" alternatíva valóban a Baradla-barlangnál van, de a barlangi szakasz itt sincs K sáv jelzéssel kijelölve. Csak a túrakiírás szövege teszi lehetővé ezt a kuriózumnak számító lehetőséget.
A hivatalos alternatív út megfogalmazás alapból ellentmond önmagának. Mert minden felfestett és az útregiszterbe felvett túraút hivatalos, függetlenül attól, hogy kerülő, azaz párhuzamos útvonala e egy másiknak. Sajnos az a bizonyos Kéktúra Bizottság gyártott pár hasonló fogalmat és utat is. A kék sáv módosításainál rendre meghagyták a korábbi kék útvonalát is, többnyire K+ jelzéssel. Ezt nevezték alternatív útnak. Csak megyénkben három ilyet is említhetek. Upponynál a Három-kőt elkerülő régi OKT, most K+ szakasza, a Martonyi kolostort elkerülő K+ Bódvarákó felé és a Nagy-Milic kihagyására serkentő Füzér- Bodó-rét K+ jelzése. Sajnos ezek mindegyike felhívás keringőre, a gyenge akaratú kéktúrázók számára. Ezért célszerű lenne megszüntetni őket.
Egyébként a Hajósi-pincéknél nem ez a hivatalos helyzet, mert ott egy távolabbról érkező K4 jelzésű út kétszer is találkozik az AKT útvonalával. Azaz elvben csak párhuzamosságról beszélhetünk.
ha az MTSZ azt mondja (mint ahogy Aggteleknél mondta) hogy mostantól az AB út helyett lehet A'B' út (sőt, A"B" is, vagy akár egy negyedik is, miért ne?) szóval azt mondja hogy ezek egymás alternatívái, akkor ennyi, az onnantól egyenértékű
(északi zöldön pl a szügyi lőtér zárása esetén volt egy alternatív útvonal, mert akkor a lőtér mellett nem lehetett elhaladni, ki kellett kerülni)
"OKT hivatalos alternatív útvonala" ? nehezen értelmezhető egy útvonal követő mozgalomnál. OK, leszakad egy híd az ember keres kerülőt, de hivatalos alternatíva? Ezt talán egyedül aggteleken értelmezhető, vagy máshol is van ilyen alternatíva?
A sárga táblák javítását, pontosabban cseréjét az MTSZ végzi, saját költségen. Én csak az oszlopok helyére, táblák tartalmára készítek teljeskörű módosítási javaslatot. Ennek alapján a Bükkben már a nyáron lecserélésre került minden tábla az OKT és a tematikus utak mentén. Az Aggteleki-karszt és a Cserehát területén az átdolgozás befejezést nyert . Ennek alapján ide az új táblák legyártása megkezdődött és, a jobb idő beálltával ezeknek az utaknak az áttáblázása is megtörténik. Most csak az itt érintet oszlopok kerültek felállításra, de mint a képeken is látható, még a sárga táblák nélkül. Ez már az MTSZ feladata, de kérésre a tábla pozicionálásoknál besegítünk.
Köszönöm. Ezek szerint a sárga tábláknál is van remény a pontosításra (javításra) A leszedett műanyag helyett újat készíttetnek - gondolom - és Ti rakjátok fel?
Alternatív útvonal...na az az Országos kéken nem mostanában lesz.
Nem tudok részleteket, de azóta látom meg is lett válaszolva a kérdés.
Én amikor csináltam arrafelé a kéket, akkor Hernádcécénél direkt tettem egy kitérőt a hídhoz, hát akkor saras volt az ártér, de járható. Nagyobb vízállásnál felejtős a száraz láb.