Azért szerintem a kézügyességben erős eltérések vannak az emberek közt. Meglátszik nagyon, ki végzett olyan dolgokat, amihez kézügyesség kell, és ki nem. Azt nem tudom, tanulható-e, vagy inkább gyerekkorban kifejlődött dolog a kézügyesség. Szerelgetni nem szoktam.
Érdekes módon az elektromosság érdekel, csak nem értek hozzá.
A szorgalom és a fizetés szerintem szorosan összefügg esetemben.
Csak attól félek, sok év, mire az ember rendesen megtanulja..
Ismerek olyan villanyszerelőt, aki a szakmában eltöltött húsz év után is összekeveri a feszültséget az árammal, egy váltó kapcsolást is csak próbálkozással képes helyesen bekötni (keresztváltót már mással csináltatja). Ő is elvégezte valahogy az iskolát.
Rossz (gyenge szaktudású) villanyszerelő bárkiből lehet, aki nem túl hülye. Jó villanyszerelő viszont abból lesz, aki vagy szorgalmas, vagy okos (elméletileg olyan is létezik, aki szorgalmas is meg okos is, de ilyennel én még nem találkoztam).
Persze óriási előnnyel indul az, akit érdekel is az elektromosság.
Kézügyessége meg mindenkinek van, aki egészséges (biológiailag és mentálisan).
Csak a türelmetlen (és a buta :) emberek gondolják azt, hogy elsőre mindig mindennek sikerülnie kell. Vannak olyan emberek, akiknek a legtöbb dolog megy elsőre is és vannak olyanok, akiknek először százszor el kell gyakorolni valamit, hogy utána nekik is mindig elsőre sikerüljön :) itt is az érdeklődés hiánya az, ami baromira le tudja lassítani a dolgokat (akit érdekel, az ösztönösen megfigyeli a dolgok működését).
...és vannak olyanok is, akik azért hivatkoznak a hiányzó kézügyességükre, mert nem szeretnének valamit megcsinálni ;)
Tehát aki azt mondja, hogy "nincs kézügyessége", az vagy türelmetlen, vagy buta, vagy beteg, vagy lusta/hazudik valami miatt :)
Ha még mindig ezt vesézitek, akkor erről már csak annyit tudok hozzátenni, hogy 2db. sima 3 pólusú ki-be kapcsolóval megoldottam az első rajzom alapján,mert ettől egyszerűbb megoldást nem kaptam,csak mindenki bonyolította.Ettől még nagyon köszi mindenkinek a jobbító szándékát. Baleset és csattanás kizárva,mert 2 különböző (4-5 pólusú)dugó a motorról és így muszáj helyes állásba kapcsolni minkét kapcsolót, mert különben nem indul a móka.A legelső rajzom alapján.
"Egy hatpólusú váltókapcsolóval biztonságosan kapcsolható a háromfázisú motorod úgy, hogy 1-es állásban csillag, 2-es állásban delta kapcsolású, mindeközben két háromfázisú betáppal akár fixen kötve."
Úgy látom, hogy gyárilag a 4db váltó a maximum.
Egyébként egyszer két kapcsoló alkatrészeiből csináltam egy egyedi kombinációjú 7 (=hét) szintes kapcsolót, de nagyon nehéz volt kapcsolni (komoly erő kellett az átkapcsolásához).
Szóval talán még a kapcsológyár egyedi kapcsolókat gyártó részlege sem vállalná a 6 szintes elkészítését.
De adtál egy ötletet:
ugyan nem rajzoltam le (csak fejben), de szerintem mindössze 2 db DIL 00-44-es mágneskapcsolóból össze lehetne hozni a következő szolgáltatást:
- ha áll az aggregátor, akkor a villanymotor deltában megy az inverterről
- ha beindul az aggregátor, akkor (behúz a két DIL és) a villanymotor csillagban megy az agrregátorról
tehát az átváltás automatikusan történik az aggregátor beindulásával (elvileg egy pillanat alatt, tehát akár menet (emelés) közben is át lehet váltani az erősebb energiaforrásra).
Persze ettől még a motor start-stop kapcsolására is szükség lesz.
Régebben alakítottam át mágneskapcsolókat is egyedi kombinációkra, de már nem vagyok biztos abban, hogy a meglévő 2 db 00-52-est is át lehet alakítani 00-43-asra vagy 00-33-asra, akkor a fenti trükkhöz nem kellene megvenni a két 00-44-est mágneskapcsolót sem.
"Megvettem, de mivel nekem nincs 3 fázisom,így muszáj voltam venni egy 220/380 3 Kw os frekiváltót. Ezt megcsináltattam egy nem kaposvári cégnél, ahol belőtték ehhez a 2-2.5. kw os motorhoz"
Szóval: Egy hatpólusú váltókapcsolóval biztonságosan kapcsolható a háromfázisú motorod úgy, hogy 1-es állásban csillag, 2-es állásban delta kapcsolású, mindeközben két háromfázisú betáppal akár fixen kötve.
de már olvasod is ami rá van írva, akkor láthatód,hogy amiket írtál, mind azon a dobozon van, és az frv. ből jön ki. Hát ezzel vezérlem jelenleg hol az esztergát, hola az emelőt. Néha olvassatok kicsit korább leírtakat,mert ezt is már közöltem.
Ha jól látom a rajzon, ez az inverter valószínűleg tudja az irányváltást is, ráadásul nemcsak az elején lévő gombokkal, de ki lehetne vezetni az irányváltó (stb) távvezérlő gombjait, pl a poti mellé is vagy akárhova a műhelyedben.
Távvezérlési csatlakozási pontok az inverteren (a külső poti lehetőségen felül):
"for" = előre forgásirány
"rev" = vissza forgásirány
"sph" = maximális sebesség: magas
"spm" = maximális sebesség: közepes
"spl" = maximális sebesség: alacsony
"rst" = stop (reset)
"dcm" = driving common (ez a közös vezetéke a fenti nyomógomboknak)
A motor bekötése A legtöbb frekvenciaváltó teljesítménycsökkentés nélkül üzemeltethető 50 oC- os környezeti hőmérsékletig, de szekrénybe építéskor a készülékek által termelt hőmennyiséget is figyelembe kell venni! Kis teljesítményeken (általában 3 kW -ig) a motorok 230 V delta / 400 V csillag feszültségszintűek. Normál 3 x 400 V- os hálózati üzem esetén ezek a motorok csillag kapcsolásban üzemelnek. Ha frekvenciaváltóval 1 fázisú hálózatról üzemeltetjük a frekvencaváltót, akkor a kimeneti feszültségszint 3 x 230 V, tehát a motort deltába kell kötni! Ezzel szemben ha 3 fázisról táplálunk, akkor a kimeneten is 3 x 400V jelenik meg, tehát csillagba kell a motort kötni. Nagyobb teljesítményű motoroknál a feszültségszint többnyire 400 V delta / 690 V csillag. (A motor bekötése ekkor delta, akár fix hálózatról, akár frekvenciaváltóról üzemel.)
Viszont megérteni is szeretném az egész szisztémát
"generátorról csillag állásban ugyan úgy lesz mint gyárilag, mert a 3f vissza lesz kötve a dilekre,és a motorra.. A Y-D kapcsoló csak az áthidalást fogja változtatni"
A DIL-ek az irányváltást csinálják
Miért van szükség a Y kapcsolásra, aggregátor milyen feszültséget ad le?
A képen látod a dobozt, amin van egy ki és be nyomógomb. Amikor az frv. üzembe állt,megkapja a 220v-t akkor a zöld gomb indítja a rendszert, de még nem csinál semmit. Majd az irányváltót kapcsolom fel, vagy le állásba, és kezdem a potival adni a motorra a fordulatot,és elindul. Még a sebessége is állítható, tehát finoman is tudom mozgatni.
"Ugyanez hogy zajlik aggregátor üzemmódban?
660/380-as v. 380/220-as a motor?
Magyarúl, minek a Y/Δ kapcsoló?"
generátorról csillag állásban ugyan úgy lesz mint gyárilag, mert a 3f vissza lesz kötve a dilekre,és a motorra.. A Y-D kapcsoló csak az áthidalást fogja változtatni. Dehiszen te magad rajzoltad ide, hogyan kell kötni, miután kiveséztük mit akarok.Az frv. meg csak a motorra, és csak akkor lesz az bedugva és deltában a kapcsoló, mikor a generátor a közelben sincs!Mint most pl.