"csak attól féltem hogy károsíthat valamilyen érzékenyebb eszközt ez a jelenség"
Valóban léteznek olyan elektromos herkentyűk, amelyek hülyeséget csinálnak, de tartós károsodásra most hirtelen nincs ötletem.
Viszont pl számítógép leállhat/újraindulhat egy erősebb feszültségeséstől, ami adatvesztést, sőt akár szoftveres meghibásodást is hozhat magával, ami akár sokba is kerülhet (pl évek óta írt regényed / könyvelésed file-ja helyreállíthatatlanul eltűnik, újra kell telepíteni az egész gépedet, stb).
Három áramkör van, mindegyikhez 10 amperes megszakító. Az egyik áramkörön olyan elektromos eszköz van, aminek kevés a 10 amper, így annál szeretnénk a teljesítményt megnövelni 16 amperre. A kérdés az, hogy lehet a teljesítményt egyenként módosíttatni, vagy csak mind a hármat kell akkor növelni? Nem akarok 60-70 ezer forintotkidobni ezért.
Nekem az a meglátásom, hogy az arany közép út a legjobb kompromisszum ezen a téren is.
Tehát kapcsolgatható a kimenete, de lehetőleg ne terhelés alatt. Maximum végső esetben.
A gyakorlatban ez a motor mellett elhelyezett szerviz kapcsolóval, vagy egy frekvenciaváltóval hajtott különböző motorok mágneskapcsolóval történő felváltva kapcsolgatásával realizálódik.
Az előbbi esetben a terhelés közbeni lekapcsolás lehetséges még a szerviz kapcsoló segédérintkezős reteszelésével együtt is, de a rákapcsolás emiatt nem.
A második esetben a vezérlés (PLC) a fv. kimenetén lévő több motort mágneskapcsolóval felváltva kapcsolgatja mindig amikor a motor áll. Ilyenkor is elképzelhető menet közbeni lekapcsolás (ha pl. forgó motor mellett belépnek a munkavédelmi fotocellába, vagy vészgombot nyomnak).
De olyan is előfordult már, hogy hagyományos irányváltós mágneskapcsolós motor indítás elé frekvenciaváltó lett beépítve, hogy a motor sebessége módosítható legyen. A frekvenciaváltó be lett állítva állandó üzemre akárhány Hz-es kimenő frekvenciával, a kimenetén lévő eredeti irányváltó kapcsolók pedig intézték a motor indítását és irányváltását. Itt tehát a terhelés aktív kimenetre kapcsolódott rá és róla le. Ez mondjuk szükség megoldás volt, de hónapokig üzemelt így.
Köszi az észrevételt, és pontosan jól látod, amit lehet én bonyolítottam kissé, de végülis elejétől mondtam,hogy nekem csak a Y-D átkapcsolási lehetőség volt gondom a kapocslécen, hogy ne áthidalókat kelljen mindig megfelelő átkötésbe szerelgetni.Hiszen az frv. is vált irányt külön, meg a gyári vezérlője is az emelőnek azzal a bizonyos 2db. DIL. mágneskapoccsal. De a két üzemmódot kellett elválasztva külön más-más átkötésbe kapcsolni a motor kapocslécén, amire azt a 2 kapcsolót iktattam be.A kérdés végül már csak az maradt,hogy akkor a vezérlő dobozt kikerülve hidaljam át még1 kapcsolóval,amit csak az frv nél kell bekapcsolni? Vagy az nem kell. 63335 hsz.
Jelenlegi ABB állásfoglalás, hogy inkább ne. A Danfoss azt mondta, le lehet róla kapcsolni, ennek ellenére már nem az elsőben szállt el a kimenet. Mindamellett hibára is megy, ami nálunk kézi nyugtázást jelent.
Én is használok olyan alkalmazást, ahol mágneskapcsoló van az FU kimenetén, de nem kapcsolgatom ki alóla.
"mert frekiváltó tudja a forgásirányváltást cserébe tilos a kimenetén kapcsolgatni."
Ez általános tévhit. Vannak biztosan típusok (főleg talán régebbi, tizen éves konstrukciók) amik erre érzékenyek.
Általánosságban szerintem a frekvenciaváltó kimenete elviseli a kapcsolást (akár teljes terhelés közben is). Számtalan olyan alkalmazást ismerek, ahol a frekvenciaváltó kimenetén kapcsoló eszköz van és problémamentesen üzemel.
Szerintem ezen a téren az adott készülék installációs utasítása a mérvadó.
Nekem úgy rémlik, hogy nem ez volt az alap felállás, de mind1 is, mert frekiváltó tudja a forgásirányváltást cserébe tilos a kimenetén kapcsolgatni. Tehát csak direkt üzemben kell a kapcsoló (vagy 2 mágneskapcsoló, irányváltás). FU-s üzemnél csak arra kell kapcsoló, hogy csillagba legyen.
köszönöm a választ, igazából nem zavar hogy mit csinál mert jóban vagyunk csak attól féltem hogy károsíthat valamilyen érzékenyebb eszközt ez a jelenség
A villanymotorok a bekapcsolás után néhány (tized)másodpercig igen nagy áramot vesznek fel (a felpörgés idejére), utána áll be az áramfelvételük a normál értékre.
Minél nagyobb az utcai hálózati vezeték ellenállása (pl messze van a háztól transzformátor), egy nagy fogyasztó annál jobban le tudja rántani a feszültséget.
De az is lehet, hogy a normál feszültség is túlságosan alacsony nálatok (azért olyan érzékenyek rá a lámpák), tehát lehet, hogy a hivatalos 230 volt helyett a valóságban többnyire csak 215 körül van (meg kellene mérned néhányszor különböző időszakokban)
tehát talán az zavaró most, ha a 218 v-ot rántja le a szomszéd ketyeréje mondjuk 199 voltra, miközben ha 230 V lenne az átlag, akkor talán észre sem vennéd az időnként 211 voltot.
Ezen már többnyire tud javítani az áramszolgáltató (meg tudja emelni a feszültséget egy kicsit a transzformátoron), ha szólsz nekik, hogy a 230 V nálad csak 218 V,
a szomszédod flexelését/hegesztését nem tudják megtiltani,
és azt sem fogják bevallani soha neked, hogy nem túl optimális a hálózat a környéketeken és már rég kellene rá költeni pár milliót :)
Sziasztok remélem belefér a fórumba a kérdésem. A szomszédom elkezdett egy két hete építkezni. Ahányszor bekapcsolja a flexet vagy vagy bármilyen szerszámot nálunk ingadozik az áram. Nem arról van szó hogy elmegy és visszajön, nem egy túl nagy ingadozás csak vibrálnak az égők, neon stb. Ez csak a bekapcsolásnál tapasztalható, miközben megy az eszköz nem vibrálnak a dolgok. Van ötlete valakinek hogy ez mitől lehet vagy normális dolog ez egyáltalán? Az eon-nál jeleztem a dolgot de elég lassan reagálnak és nem akartak semmi konkrétat mondani.
Most csak a lényeget vágtam ki, és rajzoltam kicsit sután, de követhetően, az én variációmat, mivel a 2 dil nincs fesz alatt tehát mintha nem is lenne, így az áramkört megtartva kellene szerintem 1 ki-be kapcsoló még, az frv. áramkörének a deltához.
"Tehát az nem egy Y/D kapcsoló hanem két 3f ki-bekapcsoló?"
Nem, az 2 db.3f. ki-be. És ezért gondoltam még 1 et, a dilek áthidalására.
Van egy fedett fa kerti kiülőnk és szeretnék bele 4 db lámpát 2 kapcsolóval. + még 2db konnektort. Az áramot már bevittem az épületbe, egy 3x1,5 mm-es kábel jön ki az egyik sarokból. Milyen anyagokra van szükségem, ahhoz hogy biztosan és jól működjön. Tudom, lehet egyszerűbb lenne villanyszerelőt hívni , de én szeretném megcsinálni, kihívásként tekintek rá.
Én a Szakmókus rajzát amire Te is hivatkozol,azt alapul véve tettem bele a Y-D helyett 2 db ki-be kapcsolót, mert így találtam egyszerűbbnek,és a kapcs szekrénybe is csak ezek férnek bele,mivel csak 10cm a mélysége..
A Y/D elöször csillagba kapcsol és ekkor nincs irányváltás arra indul amerre akar, tőled
függetlenül, illetve ahogy kapja a f.váltóbol a fázis sorrendet
Ez még kiküszöbölhető emberi figyelemmel, de nem illik az embere bizni ilyet
Ebben az esetben azért kell emberi figyelem, mert elöször a Y/D kapcsolót kapcsolod át deltába
és csak az után jön a frekiváltó rákapcsolása és inditás a DIL-kapcsolókkal
Itt bizony nagyot lehet tévedni ami balesetveszélyes
Gondolj bele, emelni akarsz és közben sűlyesztesz
2/ Rákapcsolod a frekiváltót, DIL adja a helyes sorrendet az X-Y-Z kapcsoknak is valamely irányba
Aztán irányt váltasz
Ekkor két fázis felcsrélődik a DIL kapcsolónál, Y/D kapcsoló marad deltában, és egy tekercs
ugyanazt a fázist kapja
Rajzold át egyik esetben/másik esetben váltakozó szinekkel és meglátod/ha nem tévedtem/
Az eredeti, legutolsó általam és szakmókus által adott rajz a jó, csak te átvariáltad , máshova kötözgetted a DIL kapcsolókat, a Y/D kapcsolót, és "két kapcsolóval megoldottam" eredményre jutva megnyugodtál :)
Egy villamos vezérlést nem lehet ugy lerajzolni megérteni és bekötni, hogy a vezérlést és a kapcsoló bekötéseket pontosan ne rajzolnák be
Lehet persze, azt tömbvázlatnak nevezik, de ez a rajz arra is hibás lenne
Az előbb véletlen magamnak írtam, de most akkor ezt tőled kérdezem.Lehet hogy már értem, mire gondolsz? Az hogy olyankor a 2 DIL nyitottba van, és ezért nem záródik a Z-U, X-V, Y-W ahogy deltába lenne áthidaló lemezekkel? Ha ez a baj, akkor bizony igazad van, amit talán :-(( még 1 kapcsolóval kell pótolni?
ha a hűtő bekapcsolásakor vagy villany felkapcsolásakor elmegy két csatorna a tv-n, rtl és tv2 ,a többi csatorna rendben van. Azt már nem kérdeztem vissza hogy mikor áll vissza ez a két cstorna
Lehet hogy már értem, mire gondolsz? Az hogy olyankor a 2 DIL nyitottba van, és ezért nem záródik a Z-U, X-V, Y-W ahogy deltába lenne áthidaló lemezekkel? Ha ez a baj, akkor bizony igazad van, amit talán :-(( még 1 kapcsolóval kell pótolni?