Keresés

Részletes keresés

King_of_Giants Creative Commons License 2015.07.21 0 0 63813

mármint , ha lenne is neki fém burkolata

Előzmény: King_of_Giants (63812)
King_of_Giants Creative Commons License 2015.07.21 0 0 63812

Mivel földelési csatlakozása nincs, fizikailag nem lehet, ha lenne is neki, kettős szigetelést tilos földelni

Előzmény: cucu (63801)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.21 0 0 63811

Szóval az áramvédő relének csak ott van értelme, ahol (nagyjából) mindig egyenlők a fázisok áramai, ezért a rendszerek túlnyomó többségében (aszimmetrikus fázis-terhelések) nem tudnák helyettesíteni a FI relét,

akármilyen kicsire is állítjuk az érzékenységüket.

Villanymotorok egyedi védelmén kívül csak kevés helyen alkalmazhatók.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (63810)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.21 -1 0 63810

Az áramvédő relének többfázisú rendszerben van értelme, az egyes fázisok áramát külön-külön méri (ez a kulcsszó, mert a FI relé viszont egyben méri az összes vezetőt)

és ha az eltérés közöttük meghaladja a beállított értéket, akkor lekapcsolja a rendszert.

Tehát pl egy áramvédőre kötött villanymotor aszimmetrikus áramfelvétele tekercszárlatot/szakadást jelenthet, lekapcsol mindent, mielőtt még nagyobb baj lesz.

 

Egyes áramvédő kapcsolókat akár 50 amperes aszimmetriára/érzékenységre is lehet állítani,

egy ilyen áramvédő relé érintésvédelmi célra (tehát FI relé helyett) csak akkor lenne hasznos, ha egy időben 1300 vízben álló mezítlábas ember érintené meg véletlenül ugyanabban a pillanatban ugyanazt a fázist, aminek elég csekély a statisztikai valószínűsége :)

 

Persze van olyan áramvédő relé, aminek az aszimmetria-érzékenységét le lehet tekerni pl 0,03 amperre, ebben az üzemmódban három fázison egyenletes eloszlású terhelés esetén (nem hivatalosan) akár helyettesíthet egy 30 milliamperes FI relét is.

Előzmény: GeriSoft07 (63809)
GeriSoft07 Creative Commons License 2015.07.21 0 0 63809

"

Nem tudom, akkor már itt voltál-e a fórumon, vagy, csak más néven, de egyszer már kifejtettem az álláspontomat az ávk vs. fí reléről. Szerintem ne keverjük, mert nagyon nem ugyanazt tudja. Nem szeretnék belegyalogolni a kollégák, sem a te lelki világodba, de vagy fogalmazzunk pontosan, vagy sehogy, de ne keverjünk szakmai fogalmakat, eszközöket. 

 "

 

engem is érdekel, mit tudsz, amit mi, földi halandók nem tudunk.

Mert hogy az ÁVK = RCD = FI-relé de szerinted nem...

Előzmény: ha4nz (63806)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.21 0 0 63808

"Kettős szigetelt ablakventilátort érdemes vagy kell-e FI relén keresztül üzemeltetni?"

 

A kettős szigetelés nem akadályozza meg a fázist abban, hogy benne legyen a ventilátorodban.

Márpedig ha ott a fázis a ventilátorban (ráadásul a kád felett), akkor meg is lehet halni tőle,

pont ez ellen való a FI relé.

Nagyon-nagyon kevés/ritka esettől eltekintve a FI relé alkalmazásának MINDIG van értelme.

Előzmény: cucu (63801)
cosalf Creative Commons License 2015.07.21 0 1 63807

És mi a különbség a kettő között? Gyalogolj bele a lelkivilágomba!

Előzmény: ha4nz (63806)
ha4nz Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63806

Majd bekopik :)

 

Nem tudom, akkor már itt voltál-e a fórumon, vagy, csak más néven, de egyszer már kifejtettem az álláspontomat az ávk vs. fí reléről. Szerintem ne keverjük, mert nagyon nem ugyanazt tudja. Nem szeretnék belegyalogolni a kollégák, sem a te lelki világodba, de vagy fogalmazzunk pontosan, vagy sehogy, de ne keverjünk szakmai fogalmakat, eszközöket. 

 

(Bocsánat ez az én vessző paripám marad)

 

Szakmai üdvözlettel: Németh Zoli 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (63800)
ha4nz Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63805

Szia!

 

Lusta vagyok rajzolni, de maradjunk annyiban, hogy a TN-C-S rendszer sémáját ismerd meg.

 

Gyorsan: Betáp az oszlopról: TN-C utána bejön a fogymérő alá, (plombált szolgáltatói terület), itt csinálják az un. nullbontást. Eddig ami jött az L1- (L2-L3)- PEN. Itt csinálunk belőle (a szolgáltató) 3 vagy 5 vezetékes rendszert. Itt semmi más nem történik, csak a PEN (nullázó) vezetőt ketté ágaztatják, úgy, hogy mindenekelőtt a helyi földelést, ami min. 16-os rézzel csatlakozik (potenciálrögzítés), azt erre a PE (védővezető) sínre kötjük. Utána erről az oszlopról érkező PEN vezető egyik ágát lekötik a PE (védővezető) sínre. Itt a másik ágat átvezetjük a fogymérőn. A nullát (N) tovább vezetjük az ávk-ra. (min 6 réz v. 10alu) Majd az ávk elmenő N kapcsát (min 6 réz v. 10 alu) lekötjük a N sínre.  Utána a betáp fázist ráküldjük az ávk bemenetére (N -szabadon választott- mellett alsó vagy felső sor) A túloldalon meg fésűs sínnel tápláljuk a kismegszakítókat. Ezen kismegszakítók elmenő kapcsai lesznek a fogyasztóid fázis betápjai.

 

Nincs egyértelmű szabály, de én a kismegszakítókat felülről szoktam táplálni, tehát az ávk bemenete lent van. 

Előzmény: morghulis (63802)
lójusz Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63804

Sziasztok !

 

Tanácsot szeretnék kérni, egy merülő szivattyúval kapcsolatban. Al ko TDS 1001/3 tipusú szivattyúról lenne szó. A probléma a következő: A fent említett berendezésnek elromlott az úszókapcsolója,és "szárazra" szívta magát, azaz kiüritette az ásott kutat.Úgy 20-25 percet mehetett szárazon, mire észrevettem, és lekapcsoltam. Az úszókapcsoló zárt állapotban égett össze,mert áram alá helyezéskor,azonnal indul a szivattyú,szóval nem égett le,csak azt az érdekes jelenséget produkálja, hogy kb.1 percig üzemel, majd magától leáll,1 perc pihi után automatikusan ujra indul,majd ismét leáll,ismét indul stb stb stb.Ezt csinálja vizben,és szárazon is.Elképzelhető, hogy az indító,vagy állandó kondija (nem tudom melyik van benne) szórakozik?

morghulis Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63803

Erre próbáltam figyelni, nem is érintkeznek közvetlenül, bár a képen nem úgy látszik. Látsz még hibát?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (63800)
morghulis Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63802

Üdv, nem ez a szakmám és nem is tanultam itt ki azt, csupán néhány hasznos dologról olvastam, de tekintve a 60 ezer hozzászólást természetesen nem volt időm mindent végigkövetni. Most csinálom először, ezért is szóltam hozzá a fórumhoz és kértem a segítségeteket. El tudnád mondani hogy hogyan kellene az elosztót megcsinálni? Esetleg egy skiccen ábrázolva? Köszi

Előzmény: Tízenhármaska (63798)
cucu Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63801

Ha már FI relé, akkor egy érdekes kérdésem lenne a szakikhoz:

Kettős szigetelt ablakventilátort érdemes vagy kell-e FI relén keresztül üzemeltetni? (Történetesen a kád fölött van az ablak, benne a ventilátorral.)

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63800

...és a csokikban is úgy kellene dolgozni, hogy réz közvetlenül sehol ne érintsen alumíniumot.

Előzmény: Tízenhármaska (63798)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63799

Még egy FI relés hasonlat:

Egy patak felül befolyik a vízimalmok völgyébe, alul meg kifolyik (vízimalmok = elektromos fogyasztók).

A FI relé csak egyetlen dologra ügyel: mindig pont ugyanannyi víz jöjjön ki alul, amennyi felül befolyt (ne lopják a vizet a völgyben), tehát

- a FI relét nem érdekli, hogy eggyel több vagy kevesebb vízimalom dolgozik a völgyben

- arra viszont baromi ideges lesz, ha valaki pl locsolásra használja a vizet

- és ha a befolyó/kifolyó közötti különbség meghaladja a 30 milliampert liter vizet (csakis ezt méregeti-hasonlítgatja állandóan), akkor azonnal lezárja a vizet az egész völgyben

Tehát ha a völgyben egy új vízimalmot kezdesz üzemeltetni (éppen fázis-nulla között ráz az áram), azt nem veszi észre,

de ha kertészkedni kezdesz lopott vízzel locsolva (éppen fázis-föld között ráz az áram), azt egyből észreveszi

:)

Előzmény: morghulis (63796)
Tízenhármaska Creative Commons License 2015.07.20 0 2 63798

Vedovezetot nem a nullacsomopontbol Kell elvinni. Az az eloszto eleg kopedelem,sajnalom hogy ezt vegezted el azutan hogy itt kitanultad a szakmat.

Előzmény: morghulis (63791)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63797

"Tehát ha valaki olyan szerencsétlenül járna, hogy mindkét vezetékhez hozzáér, akkor nem menti meg az életét a relé?"

 

A FI relé ebből csak annyit láthat, hogy

- a házban eggyel több dolog fogyasztja áramot (ez vagy te)

- a fázis és a nulla árama egyenlő mértékben változott meg,

- tehát továbbra sincs eltérés/különbség a rajta oda-vissza áthaladó áramok között

- tehát részéről semmi rendellenes nem történik,

ezért nem is fog lekapcsolni.

Előzmény: morghulis (63793)
morghulis Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63796

Köszönöm mindenkinek a válaszokat, most már mindent értek. :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (63795)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.20 0 1 63795

Egyfázisú rendszernél normál esetben az energia áramlása kizárólag a fázis és a nulla között jöhet létre, tehát normál esetben a nullán és a fázison egyforma az áram erőssége. A FI relé azt figyeli, hogy  a fázis és a nulla árama egyenlő erősségű-e, tehát a FI relét csak a rajta átmenő két vezetéken folyó áramok különbsége izgatja. Ha ezek nem egyenlők, az már nem normál eset, mert valamennyi áram illegális úton közlekedik (pl rajtad keresztül a föld irányába).

Tehát:

- próbalámpa (vasaló/mosógép/stb) a fázis és a nulla között:  a nulla és a fázis áramerőssége között nincs különbség (ez a normál eset), a FI relét nem zavarja

- próbalámpa a fázis és a föld között: van különbség a FI rén árfolyó áramok között: a FI relé lecsap

- próbalámpa a nulla és a föld között: lehet_különbség a FI relén árfolyó áramok között: a FI relé ilyenkor lecsap

- gazdi száraz vastag zokniban a kövön állva a fázishoz ér: van áram-különbség, de túl kicsi (kevesebb a FI relén megadott pl 30 milliampernél), ezért a FI relé nem csap le, az áram meg jól megrázza a gazdit

- gazdi mezítláb a vizes a kövön állva a fázishoz ér: van elegendő áram-különbség, ezért a FI relé gyorsan lecsap, hogy a gazdi ne dobja fel a (vizes) talpát.

 

"akkor pedig rázott a fázis, a relé nem kapcsolt le. Nem ez lenne a feladata?"

 

A FI relé nem a megrázástól véd, hanem a meghalástól.

A relén megadott 30 milliamperes áramnál kevesebb áram is nagyon kellemetlen tud lenni rázásilag, de a relének a gyárban azt mondták, hogy ami ennél kevesebb, azzal ne törődjön. Ezért pl egy (igen kellemetlen) 20 milliamperes megrázástól a 30 milliamperes FI relé nem fog lecsapni.

Persze ha kisebb áramú FI relét veszel, az kisebb áramnál kapcsol le, de túlságosan érzékeny fi relé viszont minden apró rendellenességre lekapcsolhat, te meg megőrülsz a hibakereséstől :)

Előzmény: morghulis (63791)
ficere50 Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63794

De nem ám, mert akkor TE vagy a fogyasztó!!!...ami akármekkora áramot is fel vehet. Az FI relé, (hibaáram) a fázisvezető (illetve a feszültség alatt lévő) és a föld (védővezető) közötti elfolyó (hiba) áramot érzékeli!

A nulla-védővezető zárlatnál is csak akkor működik, ha valamilyen terhelőáram folyik a nevezett körben, ami a nulla-vezetőn is okoz feszültségesést.

Előzmény: morghulis (63793)
morghulis Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63793

Tehát ha valaki olyan szerencsétlenül járna, hogy mindkét vezetékhez hozzáér, akkor nem menti meg az életét a relé? Köszi a gyors választ.

Előzmény: pajaci (63792)
pajaci Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63792

A fázis-nulla között nem kapcsol le soha. Fázis-földelés, vagy fázis-tested-talaj 30mA-nál nagyobb árama esetén old le.

Előzmény: morghulis (63791)
morghulis Creative Commons License 2015.07.20 0 0 63791

Üdv, egy kis segítségre lenne szükségem.

Korábban olvasgattam sokat villanyszerelésről itt a fórumon, sok hasznos infót találtam amivel el is jutottam teljesen kezdőként odáig, hogy be van húzva és kötve minden újan a házban, ma viszont a FI relével akadt egy kis gond. Beraktam 2 új kismegszakítót a régi mellé + a FI relét. Le lett próbálva az áramkörön minden, dugaljak működnek, kapcsolók is jók, még a keresztkapcsolást is sikerült összehozni. Próbalámpát kipróbáltuk FÁZIS+NULL között és működött, valamint FÁZIS+FÖLD között is, ahol elvileg szintén működnie kéne, erre lekapcsolt a FI relé. Viszont ez nem volt elég, ki lett próbálva élesben akkor pedig rázott a fázis, a relé nem kapcsolt le. Nem ez lenne a feladata? Vagy pedig rosszul értelmezem? Hozzá kell tenni, hogy a fázis úgy lett érintve, hogy közben a null is fogva volt. Annyit tudok, hogy a relé a fázis és a null között méri az eltérést és ha szökik, akkor kapcsol le. Csak akkor kellene lekapcsolni a relének ha CSAK a fázist érinteném, mert akkor rajtam át távozik, vagy pedig akkor is ha vezetéket csinálok magamból a fázis meg a null között? Ha mindkét esetben le kéne kapcsolnia, akkor valószínű hogy valamit rosszul kötöttem be a relén, ami a másik kérdésem lenne, hogy akkor hogyan? Mellékelek képet és egy ábrát is a kötésről, aki ért hozzá kérem nézze meg és írjon egy rövid választ, hogy mit hogyan kellene változtatni. Köszönöm, Gergő

 

(Tudom, hogy nem kéne fogdosni :D )

Peter atyuska Creative Commons License 2015.07.19 0 0 63790

Van, de mindent neked kell fizetni és később ha véglegest alakítasz ki az ideiglenes elviekben nem használható fel, az igényt újnak tekintik. Így nem éri meg.

Előzmény: Csuklósbusz (63788)
ha4nz Creative Commons License 2015.07.19 0 0 63789

Én egy építkezésre is már fixen telepíteném a véglegest. Utána is kell áram, max később felbővítteted.

Előzmény: Csuklósbusz (63788)
Csuklósbusz Creative Commons License 2015.07.19 0 0 63788

Ideiglenes vételezésre van még lehetőség démász területen?

 

 

Tehát adott egy üres porta. Ha én ott építkezni szeretnék és kellene áram akkor létezik az hogy ideiglenes mérőhelyet adnak max 1 évig?

Peter atyuska Creative Commons License 2015.07.18 0 0 63787

Közép mezőny. Inkább KNX rendszer elemekre koncentrálnak így hagyományos elemekből aránylag kicsi a kínálat.

Előzmény: csodabogarka (63786)
csodabogarka Creative Commons License 2015.07.17 0 0 63786

Sziasztok. Szeretném megtudni, van-e valakinek tapasztalata, véleménye a LOGUS szerelvényekrõl? Konnetorok, kapcsolók vásárlása elõtt állunk, az ára sokkal barátibb mint a piacon levõ nagy neveknek...köszi mindenkinek, aki tud segiteni.

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2015.07.17 0 0 63785

Ha azt akarod, hogy a belépés pillanatában égjen a villany, akkor azt vagy ajtó nyitás érzékelővel kapcsold, vagy az ajtó vonalát figyelő infrasorompóval.

A térfigyelő infra mozgásérzékelők működési elvéből következik az, hogy valamennyi távolságot meg kell tenned a sötét szobában ahhoz, hogy biztos legyen a jelenlétedben és felkapcsolja a villanyt (ugyanez vonatkozik a jelenlét érzékelőkre is amelyek ugyanezen az elven működnek, csak sokkal több figyelt irányba néznek, viszont sokkal rosszabb helyre szokták szerelni őket: mozgás detektálására a mennyezet közepe a legrosszabb hely)

Tehát ha térfigyeléssel akarsz villanyt kapcsolni, akkor minden szobába belépve egy-két lépést még sötétben fogsz megtenni, ami csak addig vicces, amíg nem sietsz, mert a harmadik sötétben megtett lépés már balesetveszélyes lehet.

 

Ha mindenáron térfigyeléssel szeretnéd a villanyt felojtani, akkor a leggyorsabb reakcióidőt pont olyan mozgásérzékelővel lehet elérni, amit le szeretnél szerelni:  csak arra kell odafigyelni, hogy

1: a mozgásérzékelő az ajtóval azonos falon legyen (de legalábbis nagyon közel hozzá)

2: a mozgásérzékelő maximum 1,5 méterre legyen az ajtótól (ha van olyan ajtó, amelyik 1,5 méternél messzebb van, akkor oda egy másik érzékelőt kell telepíteni)

3: a mozgásérzékelő ne legyen magasabban kb 160-180 centinél

4: és persze az ajtóhoz képest olyan irányban, hogy a kinyíló ajtószárny ne takarja a belépő embert :)

 

Persze még ez a módszer sem lesz olyan gyors reagálású, mint azt a laikusok képzelik/szeretnék de  tér-érzékeléssel ez a legkevésbé lassú megoldás.

Előzmény: Dorkuci (63783)
Peter atyuska Creative Commons License 2015.07.17 0 0 63784

Oda jelenlét érzékelő kell, egy kicsit más mint egy sima mozgás érzékelő, megfelelő érzékelővel és elhelyezéssel. Ha nem szetted szét a régi rendszert (kirángatva a vezetékek) vissza lehet csinálni.

Előzmény: Dorkuci (63783)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!