Keresés

Részletes keresés

Mekett_Elek Creative Commons License 2002.07.05 0 0 247
Nem.
A németek rombolóit, mint mondtam, megfeleltethetjük a többi ország nehézvadászainak.
A speckó az bennük, hogy a háború végére a németek a rombolókat (a nehézvadászok német megfelelője jobbára) a bombázók leküzdésére használták. (pl Me-110, és a Fw-190 egyes változatai)

Az elfogóvadász pedig bármilyen ellenséges gép elfogására, megsemmisítésére alkalmas vadász. (pl Me-109 és a Fw-190 egyes változatai)

A hasonlóság az, hogy (itt) mindkettő területvédelemre szolgál, de a rombolónak a feladata a bombázók lelövése (ide kell a nehéz fegyverzet), míg az elfogóvadászok elsősorban a "kisebb" gépekre specializálódtak (gyorsak, fordulékonyak).

Barbarossa:
Az igaz, hogy a nehézvadászokra jellemző pl a nagy hatótáv, stb, de a rombolók a német terminológia szülöttei, nem teljesen egyeznek (pl a Fw-190 rombolóváltozatai).

Előzmény: kuller (246)
kuller Creative Commons License 2002.07.05 0 0 246
A rombolóról is volt olyan vélemény, hogy az ellenséges bombázókötelékek szétzúzására alkalmazták. Akkor most, hogy is van ez? A romboló és az elfogóvadász az ugyanaz? Ha típusokat tekintjük akkor semmiképpen. (Me110, Me109)
Elég nagy a káosz a kérdésben.
Előzmény: -Barbarossa Isegrim- (245)
-Barbarossa Isegrim- Creative Commons License 2002.07.05 0 0 245

Hát szerintem nem igazán. Egy elfogóvadász elsődleges feladata ellenséges bombázók lelövése. Mivel a saját légtérben fog csak működni, ezért nincs szüksége nagy hatótávolságra, inkább fölényes repülési tulajdonságokra, sebességre és fegyverzetre. Tipkus példái volt a Spit meg a Me-109 ennek a géptípusnak. Ma már eléggé máshogy néz ki a dolog, a mai elfogóvadászokat leginkább kiváló elektrokinka és nagy hatótávolságú, nehezebb légiharc rakéták jelemzik. Jó példa erre az F-15 vagy az F-14.

De ugye attól még lehet másra is használni, csak épp nem lesz olyan jó, mint egy arra a célra tervezett gép.

Előzmény: kuller (241)
Yosser Creative Commons License 2002.07.05 0 0 244
A legnagyobb ágyút repgépre Heinkel bombázókra szereltek a 2.Világháborúban. Hajók ellen találták ki a németek. Jóval 200 mm felett volt az űrmérete és osztott lőszert tüzelt. Lövéskor a gép szinte megállt a levegőben. Azt hiszem a rekordok könyvében olvstam majd megnézem.
kuller Creative Commons License 2002.07.05 0 0 243
Erről nem tudtam, hol lehet megnézni a Nimródot?
Előzmény: Hamburger (242)
Hamburger Creative Commons License 2002.07.04 0 0 242
Szia Kuller!

Valamilyen csoda folytán azért egy Nimródunk maradt!

A lengyeleknél még több csemege van, mint a cseheknél! Naná! A főcsapás iránya!

Üdv: Hamburger

Előzmény: kuller (239)
kuller Creative Commons License 2002.07.04 0 0 241
És az elfogóvadászok?
Ha jól vettem ki az előttem szólók szavaiból akkor nem is egy géptípus hanem egy bevetési fajta? (Honi légtér védelme.)
Előzmény: -Barbarossa Isegrim- (240)
-Barbarossa Isegrim- Creative Commons License 2002.07.04 0 0 240

Hát ezzel en mangyon tudok egyetérteni.

ad1, Romboló gépe nagyon sok államnak volt, maximum másként hívták, de a alapkoncepció, feladatakör ugyanaz volt: Nagyobb hatótávolságú, erős fegyverzetű, viszonla gyors ggép többfös személzettel, többfunkció ellátására. IDe lehet sorolni a Me-110/210/410 mellet a Ju-88, Do217 nehézvadász változatiat, de jöhet ide az angol Beugfighter, a ruszki Pe-2 széria és változatai, és emlékeim szeritn a japcsiknak is votl ilyen gépük.

ad2, Sem a Tempesten, Typhoonon, P-38-ason ne mvotl érdemleges páncélzat. Ezek a gépek vadfászbobmzáók votlak (vagy váltak azzá), mégpedig leginkább azért, meert vadászgépként elégtelen volt a teljesítményük más vadászgépek ellen. Igazság szerint ide csak a két Strumovik és a Hs129 tartozik, valamint a Stuka későbbi válatozatai. A Me410-es egy rombóló-csatarepülőgép hibrid, erős páncélozással védőfegyverzettel, a 190-es F változata meg vhol a csatarepülő és vadászbobmázó között foglal helyet, mert mert marha erősen páncélozva volt vagyon, vadászgépekhez képest.

ad3, A vadászbobmzáó meg gyakrolatilag akármelyik vadászgép, amelyikre felaggatnak egy bombát/rakétát. A nagy különbség azonabn az, hogy főleg vadászpilóták repülték őket, mintegy mellékesként, kiképzésük, vagy túl sok tapasztaluk földi célpontok ellen, pl. bombavetésre nemigen volt, így a támadásaik is csak mésékelten voltak sikeresek.

Előzmény: Mekett_Elek (233)
kuller Creative Commons License 2002.07.04 0 0 239
Igen, majd minden résztvevő országban teljesebb a gyűjtemény. Nem tudom mi az oka, hogy nálunk még egy csaba felderítőautó sincs, nemhogy egy tank.

1 éve találtam egy szálytot ahol a fószer avval foglalkozott, hogy oroszországban túrákat szervezett a nagy csaták színhelyén. De azt nem tudom, hogy ha találsz valamit pl. Prohorovka környékén akkor az kinek a tulajdona és hogyan lehet áthozni a határon. Valszeg legálisan sehogy, de ha valakinek van erröl infója akkor ossza meg vélem:)
Rengeteg helyszín van ami 100000Ft-alatti költségen elérhető és tuti lelőhely.
Üdv:Kuller

Előzmény: NZ 350 (238)
NZ 350 Creative Commons License 2002.07.03 0 0 238
Üdv!
Egy ilyen területen kiélhetném a vágyaimat.:-)))
Sajna nálunk ilyen komplett roncsokat már nem lehet találni.Csak aprólék kerül elő.A háború után mindent összeszedtek és beolvasztottak.Érdekes hogy a Cseheknél sokkal több komplett járművet lehet találni.
Előzmény: kuller (223)
Hamburger Creative Commons License 2002.07.03 0 0 237
Szervusztok!

A hozzászólásomban elírás történt: nem Hs-219-re, hanem Hs-129-esre gondoltam. (Bocsi, de törött a jobb kezem és gyakran félreütök!)

Szia Mekett!

Csak kiegészítenélek: A hadászati kb. egyenlő a (katona-) stratégiai jelzővel.

És egy kérdés: mely típusokat sorolják egyöntetűen hadműveleti (operatív) bombázók körébe? Tényleg ilyen gyakran fordul ez elő?

Üdv: Hambi

Előzmény: Hamburger (232)
yerico4 Creative Commons License 2002.07.03 0 0 236
Igen, pont gyalogsági rohamok ellen. :) Azaz nagy tömegben harcoló ellenség ellen, pl kis területen rohamozó nagy létszámú csapat feltartóztatására. Ilyenkor percenként több ezer - mindenféle kaliberű - lövedéket lő ki, miközben a terület felett köröz.
Előzmény: kuller (235)
kuller Creative Commons License 2002.07.03 0 0 235
Nem gyenge, de miért tarack? Gyalogsági rohamok ellen? :)))))))))))9
Előzmény: yerico4 (230)
Mekett_Elek Creative Commons License 2002.07.03 0 0 234
Abban igaza van Hambinak, hogy a taktiaki bombázó fogalma a vh után jelent meg, de meg lehet találni az egyértelmű megfelelő repgépkategóriákat a vh-ban is.
Üdv
Mekett
Mekett_Elek Creative Commons License 2002.07.03 0 0 233
Hunterkillernek megfelelően a vadász az általános, repülőgépek leküzdésére, az elfogóvadász pedig a honi légtér védelmére alkalmas repülőgépet takarja.
(Ez teljesen korrekt, csak azért idéztem, hogy kerek legyen :)

A másik kérdésnél nem (egészen) azonos szintű fogalmak szerepelnek:

1.) romboló: a német Zerstörer tükörfordítása. Ezek a "rombolók" (Me-110, vagy bizonyos Fw-190 alváltozatok) olyan, nehézfegyverzetű (sok és/vagy nagy űrméretű gépfegyverrel, később rakétákkal) felszerelt gépekről van szó, melyek feladata az ellenséges bombázók (és kezdetben "puha" földi célok) elpusztítása.
Gyakorlatilag csak a 2. vh-s német légierőben van értelme rombolókról beszélni, mivel ezek valójában nehézvadászok voltak, más országokban ennek a megkülönböztetésnek nemigen volt értelme (vagy csak ilyen vadászaik voltak, vagy hiányzott ez a kategória).

2.) csatarepülő: Kifejezetten a páncélozott járművek leküzdésére alkalmas típusok. Fegyverzete főképp bomba, nagy űrméretű gépfegyverek, rakéta (ilyen sorrendben).
néhány képviselője: Hawker Typhoon és Tempest, Il-2, Il-10, Hs-129, Ju-87, P-38
Szokták még páncélvadászoknak is hívni őket.
jellemzői: erős páncélzat, elegendő bombateher, esetleges védőfegyverzet, vagy nagy sebesség)

Az oroszoknál főleg ezen volt a bombázóerők hangsúlya. Az amerikaiak nem is hoztak nagyon létre ilyen gépeket, náluk a nehézvadászok (csak ilyen vadászaik voltak) ellátták ezt a szerepkört is (a nagy sebességük volt a védelmük). A németek a háború közepén jöttek rá, hogy a rombolók nem képesek megfelelően ellátni ezt a feladatot (mert ők lassú, vagy gyors, de kicsi, kis bombaterhű nehézvadászokat készítettek...)

3.) vadászbombázó: Ez az utolsó pedig leginkább olyan, mintha összegyúrnánk az előző kettőt, tehát az amerikai vadászok (vadászbombázók).
pl: P-51, P-47, vagy az angol Tempest is
A németek a Me-109 és a Fw-190 egyes változatait próbálták meg erre alkalmazni, de az előbbinél túl kicsi volt a bombateher, az utóbbinál már volt elég bomba, de kissé erőltetetten.
Az oroszoknál ilyen pl nem volt, mivel ők nehézvadász (romboló) típusokkal sem foglalkoztak.
Nagyjából elmondható róluk mindaz, ami a csatarepülőgépeknél elhangzott, de itt a sebességen, a manőverezőképességen és a nehéz (sok) beépített fegyverzeten volt a hangsúly.

Más:

A bombázóknél beszélünk front-, harcászati (taktikai), hadműveleti (operatív), és hadászati, vagy nehézbombázókról.
A harcászati általábban kis- és közepes bombázókat jelent, amik Hambinak megfelelően a front körzetében kerülnek bevetésre. (pl csatarepülők).
A hadászati nehézbombázókat fed, amik az ellenség hátországára, ipari termelésére, moráljára kíván hatást gyakorolni. Itt próbáltak még (főleg a németek) közepes bombázókat használni, de gazdaságtalannak és nem eléggé hatékonynak bizonyultak. (ellenséges hátország, nagy hatótávolság -> nagy gép -> védőfegyverzet -> még nagyobb gép -> célszerűbb több bombát szállítani -> ...)
ezek közé tartoznak az angol és amerikai négymotoros bombázók, a kissé fura sorsú német He-177 és az orosz Pe-8.

Ezek a bombázófajták a háború utánra tisztultak le igazán, és a két szembenálló fél kétféle terminológiájában más-más helyet foglaltak el.
De ez már egy másik történet...
:)))

Előzmény: kuller (221)
Hamburger Creative Commons License 2002.07.02 0 0 232
Sziasztok!

Azt hiszem, a kérdéses repülőgépek egyszerűen, de egészen jól ki lett vesézve. Talán csak a takitikai bombázókhoz tennék egy szerény megjegyzést: maga a „taktikai” szó annyit tesz, mint harcászati. Ez egy hadtudományi kategória, egy vezetési szintet takar. Ezzel kapcsolatban a II. vh-ban több nézet is uralkodott, ami most csak bonyolítaná a dolgot. Ez a jelen helyzetben (repülőgépek) kb. annyit tesz, hogy olyan támadó repülőgépeket lehet alatta érteni, amelyek célpontjai általában a harcászati mélységig kerültek kiválasztásra. Ez hétköznapian megfogalmazva kb. annyit tesz, hogy az a mélység, amelyen belül a célok megsemmisítése közvetlen kihatással van az arcvonalban folyó eseményekre. Ez is elég képlékeny. Úgy gondolom, hogy a nevezett csatarepülőgépek tipikus példái ennek a kategóriának, de ide lehet sorolni minden olyan típust (Pld: vadászbombázók zuhanóbombázók, könnyű bombázók, az esetek nagy részében a közepes bombázókat is.), amelyek fő feladatköre eleget tesz a fenti kitételnek. Esetenként a nehézbombázók is hajthattak végre harcászati feladatot, de nem ez volt a fő profiluk. Érdekes, hogy a két kategória (stratégiai és taktikai bombázók) mellett nem lehet hallani operatív bombázókról, amely egyébként rendszertanilag a két kategória közé esne.

Van egy olyan sejtésem is, hogy a taktikai bombázók fogalma a II. vh. után jelent meg a katonai terminológiában. (Ez nem biztos!)

75 mm-es ágyú akadt más gépen is mint a Henschel 129-esen. Könyveim ugyan nincsenek itt, de emlékezetem szerint egyes Me-210/410 és Ju-88-as változatokon is volt ilyen ágyú, noha közel sem volt olyan általános, mint a Hs-219-nél.

Üdv: Hamburger

Előzmény: kuller (228)
yerico4 Creative Commons License 2002.07.02 0 0 231
Ja, az amcsik B-25-je (vagy B-26) is kapott 75 mm-es ágyút az orrába az egyik változatban, amivel a hajókat riogatták.
Előzmény: kuller (228)
yerico4 Creative Commons License 2002.07.02 0 0 230
Az amcsi AC-130-ba egy 105 mm-es oldalra tüzelő tarackot építettek. Plusz a szokásos 20 mm-es és egyéb nyalánkságok.
Előzmény: kuller (228)
yerico4 Creative Commons License 2002.07.02 0 0 229
Igen, annak nevezhető, hiszen eredetileg is annak tervezték. :)
A 75 mm-es pedig igen ritka jószág volt, alapban talán 20 mm-esekkel szerelték, meg voltak 37 mm-esek is.
pl a HS-126 is ilyen feladatkörben repült.
Előzmény: kuller (226)
kuller Creative Commons License 2002.07.02 0 0 228
Nem tudom, de a maga nemében egyedülálló. Én nem tudok még egy olyan gépről amiben ekkora ágyú lett volna.
Előzmény: HUNTERKILLER (227)
HUNTERKILLER Creative Commons License 2002.07.02 0 0 227
Nem azt hívták: német Sturmoviknak???
Előzmény: kuller (226)
kuller Creative Commons License 2002.07.02 0 0 226
Akkor a HS129-es is csatarepülőnek nevezhető a maga 75mm-s páncéltörő ágyújával.
Előzmény: yerico4 (225)
yerico4 Creative Commons License 2002.07.02 0 0 225
Itt csak annyiban cáfolnálak, hogy mind az IL-2, mint a Ju87/g erőteljesen csatarepülők voltak. Szóval a ezek bombával és gépágyúval+géppuskával nyomultak főleg. De a lényeg az alacsony magasságban történő bevetés, erős páncélozottság, önvédelemre hátratüzelő géppuskával. A Tactikai bombázók - gondolom, a levelbomberek - közepes és nehézbombázók - híján az összes bombázó.
Rakétákat inkább vadászbombázókra szereltek (FW-190F/G, Typhon / Tempest).
Barbarossa, hol vagy?
Előzmény: kuller (224)
kuller Creative Commons License 2002.07.01 0 0 224
Jóval velősebb mint az enyém.

Akkor a csatarepülő meg a taktikai bombázó annyiban külömbözik, hogy a csatarepülő gépfegyverrel meg rakétákkal a taktikai meg bombával támadja a földieket? (A stukának is volt gépfegyvere, persze elsődlegesen nem azzal dolgozott. Itt már kezdenek elmosódni a határok.)

Előzmény: HUNTERKILLER (222)
kuller Creative Commons License 2002.07.01 0 0 223
Roncsvadászoknak:


meg


+ egyéb nyalánkságok

és csak guadalcanalig kell elmenni :)))))

HUNTERKILLER Creative Commons License 2002.07.01 0 0 222
Szerintem a vadász általánosan ellenséges repülőgépek leküzdésére alkalmas repgép.
Az elfogóvadász honi légtér védelmét látja el.Az elfogásra a reptérről indul és nem CAP ill más egyéb feladat közben kap utasítást.

A romboló az ellenség nehézbombázóit támadja.A csatarepülőgép az ellenséges földi alakulatokat,egységeket elsődlegesen gépfegyvertüzzel illetve rakétákkal.

A vadászbombázó olyan univerzális típus mely alkalmas a bombatehertől megszabadulva vadászfeladatra is.

Persze ez csak az én silány véleményem. :)

Előzmény: kuller (221)
kuller Creative Commons License 2002.07.01 0 0 221
Sziasztok!

Lenne két fogós ravasz kérdésem:

A vadász és az elfogó vadász között mi a külömbség?

És a csatarepülő, romboló és vadászbombázó között?

Nekem gőzöm sincs de valamiért külön kategóriák.

Kösz:Kuller

repepe Creative Commons License 2002.06.27 0 0 220
Hali NZ 350!

Segtségedet elöre is köszönöm.

Jó lenne, ha teljes lenne a kis aranyos.

(K98)

Üdv: repepe!

Előzmény: NZ 350 (219)
NZ 350 Creative Commons License 2002.06.24 0 0 219
Üdv!
A Kiskumhalasi találkozón/veterán/ ott volt az egyik haverom, talán ő segíthet neked.Majd rákérdezek.Most is ott volt nála egy Mauser Kar98-as és egy MG42-es.Kaptunk egy kis ízelítőt hogy milyen lehetett afrikában.Árnyékban volt 38 fok, mi meg kint a betonon teljes menetfelszerelésben.
Szakadt a víz rólunk.
Üdv!
Előzmény: repepe (207)
kuller Creative Commons License 2002.06.20 0 0 218
Kösz, ha érdekelnek én összeirogattam a Pz1 altípusainak legyártott darabszámát. (Csak a "Második világháború német páncélosai" könyvem nem teljesen hiteles, mert néhány adattal már saját magával is ellentmondásba kerül.)
Érdekes dolgokat csináltak szegény pz1-ből is. Az egyik az egy légiszállítású deszantharckocsi a másik meg valami borzalmas páncélzattal és két géppuskával felszerelt superPz1. De belerakták a 20 mms gépágyút is.
A német páncélosok legyártott darabszámát szvsz soha senki nem fogja már megmondani, mert egy jórészüket konvertálták mindenfél páncélos járművé.
De típuson belül is voltak konverziók. Nagy részüket folyamatosan a legfrissebb szabvány szerint korszerűsítették. PL: A rövid csövű Pz4-esek nagy részét átalakították hosszúcsövűvé. Soha sem tudtam megmondani, hogy a Pz4F2 gyártási adatok tartalmazzák e ezeket a konverziókat vagy csak az újonnan gyártottakra vonatkozik. Stb, stb...
Kösz, hogy utánanéztél, de nem fogom megvenni a könyveket, mert drágák.
Üdv:Kuller
Előzmény: Ren (217)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!