Nem tudom ki bújik meg a nicked mögött, de szerintem ismerjük egymást. Nem kevés LHDK-s felszállással a hátam mögött van némi ismeretem a környékről.
És tök fölösleges azon morfondírozni, hogy kellenek-e a gömbök a vezetékekre, vagy sem. Cseszheti az ember a felelősségbiztosítást, meg a másik felelősségét, ha baj van.
Kötelező vagy nem kötelező azokat a piros gömböket a vezetékre feltenni? Mert ha kötelező, akkor a távvezeték tulajdonos felelősségbiztosítása fizethet.
Pedig ott van. De tényleg nagyon nem látszik. Sokszor repülök arra, és nagyon gondosan kerülöm. Sötét a háttér (duna, hegyoldal), és nem tünik ki belőle. Nincs pirosra festve, a tartóoszlopok sem jól láthatóak. És nem számítasz rá, hogy qnh szerint 1000-1200 lábon találkozol egy vezetékkel. De nekem "könnyű", mert a környéken kezdtem a repülést, így ismerem eléggé.
Jómagam is gyakran reülök Dunakeszirő Visegrád fölé, mert szép a látvány és az utasoknak ez tetszik. Azt viszont nem értem, hogy mi ez a látható - nemlátható felsővezeték körüli probléma.
Létezik egy olyan fogalom a repülésben, hogy MSA (minimum sector altitud). Igyekszem minden alkalommal mielőbb elérni, és az alá nem menni.
A VFR repülésben létezik egy olyan mondás, hogy azért van ablak a gépen, hogy a pilóta kinézzen rajta. Nyilván nem a felsővezetéket fogom keresgetni, de ha látok villanyoszlopot, akkor feltételezem, hogy "madzag" is van közöttük. Ha az én magasságomban látom az oszlopot, gyanakodni kezdek. Ha alattam van a teteje, nyugodtabb vagyok, mert a vezeték "belógni" szokott, nem "kipuposodni"!
Ettől az esettől elvonakoztatva!!!
Hallottam én már pilótát dicsekedni az esti sorakozó után, hogy sikerült a vezeték ALATT átrepülnie. Erre csak annyit mondtam Neki, hogy lehet, hogy ügyesnek tartod magad, én viszont úgy gondolom, hogy felelőtlen voltál.
Nekem nem rémlik, hogy Dömös környezetében Duna feletti távvezeték lenne... persze csak évente 1-2 alkalommal járok arra és akkor sem távvezeték-nézőbe, tehát ki tudja. Csak a terep miatt valószínűtlen (távvezeték a pilisből a börzsönybe?). Szentendre alatt, a Luppa sziget környékénvan ilyen duna fölötti távvezeték, óriási, piros-fehérre festett oszlopokkal a két parton. Szóval feltűnő jelenség.
Dömös mellett van egy nagyon nagy rét, onnan indul a Rám szakadékhoz vezető út. (10 évvel ezelőtti állapot). Persze ha előbb jön a drót...
Az első híradások szerint neki ment a drótnak ezért kényszerleszállt, az újabbak szerint kényszerleszállás közben akadt bele. Ez a hihetőbb, mert a vezetékbe akadt gép ritkán szokott tervszerüen kényszerleszállni :-(
"A sportrepülő Nagymaros és Dömös között zuhant a vízbe, egyetlen utasa, a pilóta partra úszott. A gépet éjjel kezdték a partra vontatni, de vagy a sodrás miatt, vagy ezért, mert nekiütközött valaminek, leszakadt a tűzoltóhajóról, elsodródott és elmerült.
Bár a tűzoltók próbálták megtalálni, nem sikerült, keresését pedig, mivel nincsenek ehhez megfelelő eszközök, befejezték - tájékoztatta a Független Hírügynökséget Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.
Az elmerült gép nem jelent veszélyt sem a hajózásra, sem a vizisportokat űzőkre."
Jól gondolom, ugye, hogy csak azt tudjuk, hogy valami felsővezeték volt, azt nem hogy melyik?
Az index szerint egy motoros is megsérült, amikor a leszakadó felsővezeték elézuhant az útra, ez inkább valami "helyi" vezetékre utal szerintem, bár nem zárja ki a Duna felettit.
Továbbá az, hogy a gép -- szintén az index szerint -- 10 méterre van partról, szóval ez sem azt averziót erősítit, hogy a Duna feletti felsővezetékben akadt el.
Rambo, azok kedvéért, akik szeretnek visszaolvasni a topicban (és elnézést azoktól, akik nem):
Zamek Vladimir már nincs az élők sorában. Vilmos Endre sem. Lénárt neve helyesen Lénárd (D-vel). Ő sem él már. A fia azért az aviatikában keresi a kenyerét a mai napig. Fazekas József és Jávor József (Jávor azóta szintén elhunyt) éppen hogy az 1975-ös bejruti katasztrófa után kerültek a Malévhez - párthatározatra, hogy rendet tegyenek. Dr. Fülöp András, mint főpilóta volt ehhez a szükséges harmadik lába a széknek.
A 30-i kegyeleti nap időközben kiegészült azzal, hogy, 15.30 órakor Hónig Péter, a Malév Rt. elnöke és dr. Gönczi János vezérigazgató a Farkasréti temető 35/1-1-es parcellájánál, megkoszorúzza a bejruti katasztrófa áldozatainak tiszteletére emelt síremléket és lerója kegyeletét.
Dömös és a túlpart között bizony ki van feszítve egy vezeték. Ami azért gáz, mert nem látszik. Nincsenek rajta piros gömbök, hogy látni lehessen, és ha közel repül a hegyhez, bizony könnyű beleakadni. Ott én kizárólag magasan, és csakis dömös felett repülök, mert tudom hol van a vezeték, de nem látom, csak ritkán.
Ha lefelé csorgunk a kék folyó medrében, Zebegény után, ahogy a nagy bal kanyar kezdődik van (volt) egy hosszú-hosszú vezeték, a bal és jobb part között, melynek pillérjei jól megbújnak a fák között, így teljesen láthatatlanok.
Ha valaki esetleg alacsonyan akar a folyó fölött tájat nézni és nem tud a drótról, tuti hogy nem veszi észre! Ha a bal parthoz repül közelebb, ez a magasság lehet 60-80 méter is vízfelszín felett. Jó nehány éve ha jól tudom, már ancsát is fogott!!!
A leszakadt drót egyrészt rövidrezárja a vonat felsővezetékét a sinekkel, földdel, egyéb fémtárgyakkal a környéken, másrészt simán útban lehet a vonatnak.
Nem ég szét törvényszerűen a gép attól, hogy vezetékbe akad. Sőt többször nem, mint igen. általában elszakítja a vezetéket, így nem tudja átvezetni egyikről a másikra az áramot, egy vezetéket pedig akár meg is foghatsz a kezeddel, ha akarod... Én inkább azt nem értem, hogy hogyan került a vasút fölé? Biztosan hamarosan napvilágot látnak majd további részletek, és akkor okosabbak leszünk...
A gép(roncs) fekszik a mederben, a parttól kb tíz méterre, és ha még ki nem vették, akkor vasárnapra várható. "kényszerleszállást" mondtak a híradóban.