Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Amúgy szerintem ne a vitát kerüljük el, hanem a butaságokat és az indoklás nélküli erős kinyilatkoztatásokat. Azért vagyunk itt, hogy tanuljunk és segítsünk egymásnak.
Miért is? Ha a hőcserélő teljesítménye megfelelő, akkor nincs gond belőle. Át tudod adni. Pl. egy 25kW-os kazán egy 30 kW-os hőcserélővel át tudja adni a teljes teljesítményt.
Teljesen igazad van, a kazán és puffer közé nem kell, bár lehet tenni. Úgy értem van, akinek a pufija belső hőcsis (pl. holicse), ezért azon keresztül fűti fel. Jobb direktben, hiszen a pufi maga is egy hőcserélő. Ha hőcserélővel fűtesz van egy pici hőlépcső (2-3 fok).
A másik esetben (kazán/fűtés) számtalan oka lehet ennek.
1. Ha nincs pufi a rendszerben akkor a kazánt mondjuk nyitotton üzemelteted biztonsági okból, de a radiátorokat nem akarod pusztítani valamint a cirkó is megkövetelheti a zártat. Szóval ezt hogyan oldod meg hőcserélő nélkül?
2. Ha mindkét oldalad zárt (vagy éppen nyitott), akkor persze minek tennél közé bármit is. Bár tehetsz. Pl. nem akarod keverni a vizet, kazán szutyka ne menjen a radiátorba, cirkó hőcserélőjébe...
3. Vagy csak hidraulikusan is el akarod választani a rendszereket...
A rendszerem kezdettől fogva zárt rendszer. Márom éve már rézcső is van (persze csak akazán puffer között de itt csatlakozik rá a régi vascsőves rendszer melynek a felmenő ága nem lett megbolygatva).
Az idő engem igazol, 30 évig közönséges viz (nem ioncserélt) volt benne, most 3éve tetem bele F1-es adalékot. Ez az előnye a zárt rendszernek nincs utántőltés nincs párolgás és nincs korrozió.
Most tényleg nem akarok itt nagy vitákat, csak annyit mondanék hogy hőcserélővel egyáltalán nem vesztesz teljesítmény, nem vagy tisztában a müködésével, mások a hőlépcsők rajta ez nyílvánvaló hiszen kell egy hőfokkülönbség a hőátadáshoz, de a leadott teljesítmény az ugyanaz rajta mint a felvett.
Ha a pufferbe van egy hőcserélő amire a szilárdtüzelést rákötöd, akkor az úgy telejesen korrekt, le vannak választva a hőleadók és a szilárdtüzelésű kazán nyitott rendszerben üzemel. Ha további szakami tanácsokat szeretnél kérni, szívesen állok rendelkezésedre de emailben, mert nem szeretnék fölösleges vitába keveredni a kedves fórumtársakkal.
Ne haragudj, de ez csak féligazság. Elolvastad a forrásanyagokat, amiket belinkeltem? Nem fog ártani. Kiemelek egy lényeges mondatot:
"A nyitott fűtési rendszerekben a réz anyagból rézionok válnak le a szabad oxigén hatására, s ezek az ionok a fűtővízzel együtt áramlanak, s ahol a legkisebb az áramlási sebesség, ott lerakódnak. A lerakódás helyén létrejön az elektrokémiai korrózió."
Én azt olvastam, hogy szilárd tüzelésnél is zártá tehető a rendszer egy puffer közbeiktatásával és biztonsági okokból kifolyólag a méretezési minimum 10KW-onként 500liter..., tehát egy 20KW-os kazánhoz min. 1000 literes puffer dukát vagy több...
"Elvileg" zárt rendszer lesz (még nincs eldöntve, azért is próbálok informálódni pro/kontra), Én "erőltetem" a fa tüzelést, mert a konvektoroktól így is úgy is megszabadulok...
Mivel a HMV megoldott, ezért "már csak" a fűtés megoldatlan, padló, fal, stb. fűtés most kizárt, maradunk a "hagyományos" radiátoros felszerelésnél és alul lesznek elvezetve a réz csövek, hogy tudjanak még így is hőt leadni a szobában, ne a padlást fűtsék...
(ja és lesz szigetelés, már írtam az előzőekben de nem teljeskörű de ez is több, mint sok helyen...)
Mivel faelgázosító kazánra most nincs keret, ezért tökéletesen meg fog felelni egy vegyes kazán is csak szeretném "komfortosabbá" teni a tüzelést, ezért gondolkodok a pufferben, és term. a kazánház a le lesz szigetelve böcsületesen... :))
Ezt a kilyukadást elő idézheted ha fifúrod, v. dordival ütsz rá egy lyukat.
Már itt kielemeztük többszőr, a radiátort (ha csak nem kokler csinálja) szabályzó v. elzáró szerelvényekkel kell őssze kötni a réz csővel, mivel többségük sárgarézből van és galvanizálva így nem lép fel az electró korrozió. Nálam több mint 30 éve így van!
Sajnos sok a kokler (ez egy enyehe kifejezés) több olyan rendszerrel találkoztam őssze volt heggesztve a radiátor a csővel (még szerencs, hogy vas csővel) de hogy lehet így szabályozni? És a tulaj ezér még fizetett.
Ne hülyitsük egymást emberek! Hőcsrélőst sosem szabad lakás fűtésre használni, hőcserélő HMV re v. medence fűtésre v. esetleg padló fűtésre (feltételezett modban) ajánlatos használni.
Én meg annyit, hogy a rezet marhára nem érdekli, hogy nyitott vagy zárt. A gond a radiátorokkal lesz, amik valsz. alumíniumból vannak, azok fognak kilyukadni. Esetleg gond lehet a vas részekkel is, azt is megeszik a rézionok. Megoldás: olajfilm, ne cirkuláljon a tágulási, inhibítor, magnézium anód...
Abban igazad van, hogy zárt esetén egyikkel sem lesz gond, de +1x ez nem a réz baja, hanem a többié. Ha csak réz van, nincs gond. Ha nem érted miért, olvass vissza, hetente beírom források megjelölésével.
Én annyit fűznék hozzá, hogy a rézcsövezés miatt legyen zárt a fűtés, a szilárdtüzelésűt meg vagy válaszd le hőcserélővel vagy amilyenre majd rábeszélnek, olyanra csinálod.
Az attól függ melyik sorozat. Most néztem meg figyelmesebben.
Ez itt a VTC300:
Ez tényleg zárja az A ágat nyitási hőmérséklet alatt.
Ez itt a VTC500:
Ez nem zárja.
Az adatlap Options részén az is látszik, hogy a termosztát rendelési számában van egy szám eltérés (300/500). Én sejtettem ezt, a Két Kör mégsem tudta. Furcsa.
Kezd "letisztúlni" a kép, megoldódott, hogy a HMV-t mivel oldom meg (marad a "felújított" kémény nélküli tárolós gázbojlerem).
A házban réz csövezéssel és radiátorokkal lesz megoldva a 70 nm fűtése, közvetlen épület mellet pedig kazánház.
Kérdéseim:
- milyen/melyik típust ajánlanátok vegyes tüzelésű kazánból (99%-ban fa tüzelés lenne) és mekkora puffert lenne (tudom, hogy minél nagyobbat de...) érdemes beállítani a kazán mellé, hogy két "rárakás" közötti időt áthidaljam vele? (a ház mondjuk rossz-közepes szigetelésű, csak födém szig. és nyílászáró szig lesz/van)
Eddig "saját kútfőből" 14-18KW közöttit nézegettem kazánból /de rengeteg típus van/, mellé egy 500-750 literes pufival...
Szia!Tettem fel képeket.Az ára nem volt vészes.Innen a fórumról vásároltam moonshadow kollégától.Meg vettem a visszatérőre hőmérőt, meg egy két csavart, cakk pakk megvolt beépítéssel 15 ből, én raktam be ugyhogy munkadíj nem volt.
Viszont tavasszal kidobo ezeket az 5 rétegű csöveket és újracsöveze ma rendszert rézzel, és akkor már zárt rendszert csinálok én is.Nekem a műanyag nagyon nem jött be, valamelyik idomnál mindig csöpörészik.