Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
A rendszeredbe nem valószinü hogy elég az 55 fok. Ennek a szelepnek más a funkciója. Ha alacsony a kazánba a vízhőfok, akkor a tüztér annyira lehül, hogy megindul a füstgáz kondenzáció, lecsapódik a tüzteren belül a füstben lévő vizgőz, ez ugyan jelentős plussz energiát ad le a rendszerednek (pl. kondenzációs gázkazánok) de itt ebben az esetben nagyobb kárt okoz mint hasznot, mivel ez a vízgőz savas. Tönkre teszi a kazánod. Ha van viszont egy olyan szeleped ami nem engedi 55 fok alá hűlni a visszatérőt, akkor ez a jelenség nem következik be, ezt úgy éri el a szelep, hogy a melegebb előremenőből visszakever a visszatérőbe.
Ismerősömnek elkészült a vegyestűzelésű rendszere,elmentem meg skubizni. Megengedte, hogy a fényképet feltegyem ide nektek.
Pirossal karikáztam be,ami engem érdekelne. Ismim mondja hogy ez egy kazánvédő keverőszelep,ami 55°C-os. Az hogy milyen gyártmányú azt nem tudta megmondani mert nem találta a dobozát- de lehet el is tüzelte örömében hogy kész a fűtése-a fűtésszerelőjét meg nem hívnánk fel a mai napon, hogy magyarázza el a működési elvét.
De engem viszont nagyon érdekelne, mi is ez valójában és mi célt is szolgál. Ezért fordulok hozzátok okosításért.
Illetve ha hasznos,akkor vajon mi a francnak nincs az én rendszeremben is :(
Ezt majd holnap én személyesen megkérdem a szerelőmtől :)
Kérdésem a következő lenne: ha ez egy kazánvédő keverőszelep, akkor az én rendszeremben is elég lenne az 55°C-os?
_zárt rendszer; _22-s rézcső a kazánnál; _30kW-os lemezkazán.
Acélcsővel ugyanolyan szépen lehet szerelni mint rézzel, persze kell egy olyan szaki aki ügyesen hajlít és hegeszt. A fél colos acélcső keresztmetszete megfelel a 18 rézcsőének. Lehet lánggal is tisztán, szépen dolgozni. Az acélcsöves rendszer kb. 1/3-ába kerül a réznek, vagy még ennél is olcsóbb és nem is tud olyan korróziót okozni a rendszerben mint a rézcső.
Egy dolgot leszámítva szerintem is hasonló a két (nyitott és a zárt) rendszer, biztonsági szempontból is.
Mindkettő nyomás alatt van és a nyomás mértéke is hasonló lehet. Egy 6 méteren levő nyitott tágtartály 0,6 bar nyomást generál, míg a zárt rendszer elketyeg 0,75-1 baron.
A gázkazán sem szempont, hiszen a nyomáskapcsolóját kiiktatva elketyeg nyitott rendszerben is.
A galván- és egyéb korrozókat már kibeszélték/tük.
Egy megforrás esetén is ugyanúgy viselkedik a két rendszer (nyitottnál biztonsági vezeték hiányában) hiszen a nyilt rendszerek tágtartálya általában vékony (16-20) csővel kapcsolódik a rendszerhez, így az a víz/gőz mennyiség amit forrás esetén szállítani tud az édeskevés, tehát ugyanugy mint a zártnál vagy elmegy egy biztonságio kütyün vagy nyílik az anyag.
Szerintem az igazi különség a nyitott rendszer biztonsági aduásza a bizt. vezeték, amely a kazán utántól indul és a tágtartály vízszintje főlé megy. Mindenféle elektronikus vagy mechanikus szerkezet nélkül, tisztán fizikai alapon képes elvezetni a keletkező gőzt. Ráadásul a bizt. vezeték általában vastag (22-32) cső.
Persze minden biztonsági kütyüre (biz. szelep, normális huzatszabályzó, szünetmentes, stb) szükség van mind zárt mind nyitott rendszerben.
Telejesen egyet értek veled, DE a gyári kazánban is ugyanúgy ott a kockázat szerintem, a gőz azt is ugyanugy szétnyomja, én nem azzal veszekszem hogy a zárt rendszer nem kockázatos mert nagyon is az, még biztonsági szerelvényekkel is megtörténhet a baj, csak azzal hogy egy házilag készített kazán is képes annyit kibirni mint egy gyári, ha hozzértő megfelelő körültekintéssel gyártja le.
Na leírom a teljes történetet.2 éve vettük a házat, teljes felújítás kivűl belül, gépészetileg.Ekkor ugy döntöttünk hogy vegyeskazán lesz, pufferre nem volt pénz, tehát lett egy vegyes a incébe a lakásba radiátorok(60nm)5 radiátor, és az egész rendszert 5 rétegű műanyag csővel szereltük,nyitott rendszer tágulási a padláson, biztonsági elemként van még egy lefúvó szelepem a pincében elfagyás vagy vészhelyzet esetére.
Na a próbláma hamar elő is jött valahogy nálam ezek az 5rétegű csövek nem jöttek be.Az illeszétses idomoknál meg hollandereknél, mindig ereszt.Azt figyeltem meg 80 fok felett ezek a press roppantott idomokban az őgyűrű elenged és utána átereszt.Ezért akarom ezeket a műanyag csöveket kidobni a picsába.Ehelyett még nincs meg hogy mi lesz az még tervezés alatt van. Egy biztos hogy a műanyagtól megszabadulok, meg.
Na mivel belül is teljes felujítás volt, nem nagyon akarok nagy bontást meg ilyeneket, ezért gondoltam hogy a műanyag helyére megy a réz, forrasztani meg tudok bennt úgy hogy azért ne kelljen mindent ujratapétázni.Én nyitott vagyok a vascsöves rendszer iránt is ha azt is meg lehet vékonycsövesen lennt vinni(ugyis szivattyu van), abban vagyok bizonytalan mekkor kosszal és bontással járna ha bennt lenne minden lánggal hegesztve?????
Nyilvná a rezet meg tudom szerelő nélkül is oldani, a lánghoz kell szakit hivnom, mert csak CO szett van itthon. EZ röviden a helyzet.Arra most nincs pénzem hogy puffer is legyen, annit tervezek tavasszal hogy a csöveket, kicserélem.
Pufferes nyitott rendszernél a tágulási legjobb helye a puffer teteje. Már a bekötésé. :) Az lesz a nullpont, így a radiátor és a kazánkör is nyomott lesz. Nem tudom van e biztonsági vezetéked, mindenesetre ha nincs szerintem tegyél mert fontos.
A nyitott rendszer szerintem jó választás, könnyebb mellette nyugodtan aludni.
Én nem írtam ilyet. Tibcsi írta. Pont az előbb írtam egy választ, az egyik kapcsolás, amit az Edilcamin ajánl, az pont ilyen. Nincs vele gond. Megcsinálhatod.
Igen, lesz hőlépcső. Nem tudom mennyi.
A puffer topikban és/vagy itt nézz vissza holicse olvtárs megoldására. Ő méregette ezt. Nem tudom már, de talán ő a beépített hőcserélő(kö)n keresztül fűtötte a pufit, ami direktben volt a radiátorokkal. Keresd meg lszi.
Ha nyitott a tartály akkor már más a helyzet, a tágulási bekötését nem szabad közel tenni a szivattyú egyik oldalához sem. Hol van a szivattyú, előremenőbe vagy vissza?
Figyu, én nem akarlak lebeszélni. Lehet jó hegesztést csinálni és biztosan tudsz is, de attól még benne van a kockázat. Nem látsz bele. Én nem tenném zártba. De te tudod. Ha mégis így döntesz, a biztonsági elemeken ne spórolj, de asszem itt képben vagy már, ahogy írtad is.
Most nyitottban van kazán, cirkó, radiátorok minden? Mi van a rendszeredben? Alu radiátor? Gondolom a kazán vas, a cirkó réz? Puffered van?
Gyártói ajánlás sok esetben: a szilárd tüzelést nyitotton üzemeltetni, hőcserélővel vagy pufferel összekötni a zárt cirkós radiátoros körrel. Esetleg zárt is lehet, de akkor hűtőkör stb. Források:
És ha hivatalosan szeretnéd megcsinálni, akkor elvileg az előremenőből is kéne felvezetni egy csövet a tágulásiba, amivel az esetlegesen keletkező gőzt odavezeted és az ott jól lekondenzál.
A tágulási bekötési pontja a null pont a nyomásviszonyok szempontjából, a szivattyú védelme érdekében törekedni kell a nyomott rendszer kialakításra, ezt úgy a legkönnyebb elérni ha a szivattyú szívócsonkjához minnél közelebb helyezkedik el a tágulási bekötése, vagyis ez a kis szakasz lessz szívott és a nagyobbik rész a nyomott.
Mint olvashatad nekem is ez volt! De lehet, hogy nálad birja mivel azt irtad max 260C° a fűst hőfoka.
De vigyáz nem mindegy, hogy mivel fűtűnk. Nálam akkor szaladt meg mikor apritékot égettem, ez hirtelen nagy lángal égett és jóval 300 felett volt a fűst. Nem volt idő a visszafolytásra.
Azért akarsz rézcsöveket mert már megvannak, vagy azért mert magad akarod forrasztani és így nem kell hegeszteni tudó fűtésszerelőnek szólnod? Csak azért kérdezem mert az acélcső jóval olcsóbb és fittingeket sem kell venni.
Hát ahogy itt olvasgatom, a kazán visszamelegedése sajnos "természetes" jelenség, ezt nem is hoztam összefüggésbe a termosztáttal. Ezt esetleg majd a nyelves visszacsapóval szeretném kiküszöbölni, de lehet hogy az sem lesz tökéletes megoldás, ahogy azt már az egyik Olvtárs írta.
A füst termosztátom egy 50-400 C fokos sütőtermosztát, amitnek a jelét egy relén keresztül megfordítottam, így már megfelelően működik. Korábban a gyárilag meglévő, de levágott kivezetésére forrasztottam rá egy vezetéket, ami a csőtermosztát irányába ment, de aztán felhívták rá a figyelmemet, hogy nem jó,mert be fog égni.(Nincs rajta ezen a kivezetésen a wolfram érintkező) Ezt követően alakítottam át relésre.