A radiátoraim (Buderus Logatrend) thermo szeleppel vannak szerelve (szintén Buderus). Amikor megy a kazán szivattyúja, a szelepeknek surrogó, zúgó hangja van (gondolom a víz áramlik a nyitott szelepen keresztül, mert ha kézzel elzárom, akkor elhallgat). Ez mondjuk a konyhában még csak-csak elmegy, de a hálóban a fejemtől két méterre elég zavaró tud lenni. A kazánon van automata légtelenítő, így elméletileg nem levegős a rendszer. A szerelő szerint a "thermofejes radiátor az ilyen". Tényleg? Nekem ez elég furcsa.
Nálam is kb. ennyi a fogyasztás hideg napokon, de van, hogy kicsivel több. Pedig nekem Vaillant cirkóm van, ami a HMV-t is adja. A lakás pedig csak kicsivel nagyobb (85m2), de éves szinten ~1350 m3 gáz a fogyasztás (tavaly ennyi volt). Erre mondták itt korábban, hogy ez ennyi. Pedig a ház körbe van szigetelve (5cm-es hungarocell-el). Mondjuk nálam nem megy folyamatasosan a kazán.
én most nem vennék a helyedben két hőcserélőset, csak egy pont akkorát, ami a hmvtekhez kell. később meg egy második tárolóval oldanám meg előmelegítő tárolós rendszerben a napkolit, mert akkor ráérsz akkor eldönteni, mekkora tárolót akarsz/engedhetsz meg magadnak a szolárhoz.
igaz ehhez a variációhoz később kell egy szivattyú is pluszban meg néhány idom és egy kevés cső a tárolók összekötéséhez, no meg hely a második tartálynak, de a pénz addig nálad marad, és nem áll egy olyan dologban, amit ki tudja mikor fogsz használni.
cserélgettem a termofejeket, de nem használt, ezután kaptam egy olyan kupakot, és teszteltem azzal.
Ha a tűszelep lezár ha kupakkal zárom (kezd hűlni a radiátor), de a fejet nullára tekerve nem zár le, akkor a fej a rossz?
Mekkora az esélye, hogy vagy a fej, vagy a szelep rossz az _összes_ radiátoromon?? Ugyanis egy sincsen, amelyik az általad elmodottak szerint működne most. Vagy nem zár le kupakkal sem és/vagy nem zár le ha nulla (0) állásba tekerem.
Ugyanilyen elbaltázott fűtésrendszerem van nekem is.
Épületgépész fickótól vettük a lakást (80 m2), ő tervezte ilyenre iszonyatosan kicsi radiátorokkal.
Mielőtt beköltöztük, kerítettünk egy fűtésszerelőt, aki a falon kívüli PVC csöveket besüllyesztette rézre cserélve a falba.
Amikor kész volt, közölte, hogy ez egy elég hülye megoldás, nem is szereti az ilyet, de mi kértük, hogy tegye a csöveket a fala... Nóóórmális?
A problémám az, hogy igazán meleget nem tudok vele csinálni.
A kazán FÉG C-12, gyakorlatilag folyamatosan megy (átfolyós melegvízzel hideg napokon kb 10m3 gázfogyasztás), hogy a szobatermosztátot 21 C-ra állítom. (Nem tudom érdemes lenne-e kicserélni a kazán -gondolom jó régi - saját termosztátját.)
65 C-os vízhőmérséklet mellett a 21 C-is épp, hogy eléri, de modjuk 23-mat már nem tudnék csinálni vele (pedig azóta már kicseréltük a radiátorokat nagyobbra).
Ami érdekes, hogy a kazánból kijövő és a visszajövő cső hőmérséklete között nincs egetverő különbség.
Ez normális?
Azt sem tudom, hogy a vízszivattyút gyors vagy lassú vízszállítási sebességre érdemes beállítani, ill. milyen intenzívre érdemes venni a kazánban lángot.
Köszönöm a tanácsokat, ma este nekiállok ellenőrizni.
Egy másik dolog derült még ki. Nevezetesen, eddig kettő olyan tűszelepes fejet találtam, ami nem zár le. Gyanús volt, hogy az első kettő radiátor folyamatosan ontja magából a meleget, ezért levettem a termofejet, és azt a műanyag kupakot csavartam fel a helyére, teljesen ráhúzva. Na ezek után sem változott semmi, ugyanúgy fűtöttek tovább. Jól gondolom, hogy ez is negatívan befolyásolja a teljes házra nézve a hatásfokot?
ki lehet cserélni csak azt a tűszelepes részt, anélkül, hogy az öntött idomot kicserélném?
Ja és még valami: a termofejet, ha nullára tekerem koppanásig, akkor le kell zárnia teljesen, vagy átenged azért még magán meleg vizet?
Kozben beszeltem a kivitelezovel, es van beepitve keveroszelep. Jovo heten a futesszerelovel is beszelek, megnezi, hogy jol van-e beallitva a rendszer...
Igen, a tervem az hogy most kazán+HMV, aztán amikor megint telik rá, akkor egy vákuumcsöves (vagy ki tudja mi lesz akkor) napkollektor ami rásegít a kazánnak. Talán Viessmann-nak vannak bivalens tárolói, csak sajnos az nem fér el ott ahová a tartályt terveztem, nameg kérdés hogy kollektor nélkül működőképes-e. :(
Így van, ahogy mondod. Na most ha egy szerelő véletlenül rossz helyre rakta vagy nem is rakott 100-as szelepet, netán mindenhová azt rakott akkor nem is fog működni.. Ha meg mondjuk felcserélt egy előremenőt egy visszatérővel akkor az kész káosz.. Amióta van lágycső meg roppantós idom azóta a fél ország fűtésszerelő.. :)
Anno amikor még más maszekok dolgozója voltam csináltam pár egycsövest, (én se szeretem) szval emlékeim szerint az 50%-os szelepek azok a szám alapján a fűtővíz felét a radiátorba a többit továbbengedték a visszatérőn a következő előremenőjébe
A 100-as értelemszerűen e teljes mennyiséget beleengedi a radiátorba. ezért nem is szoktak a 100-as szelepesre termofejet tenni.Lezárja a víz útját.
Az egycsövessel az a gond, hogy nagyon rizikós a radiátor méretezés, ezért nagyon könnyen elrontható az egész fűtés.
A képek alapján egycsöves rendszered van. Hogy ez miért jó ne kérdezd, én nagyon nem szeretem, de attól még működni szokott.. Az átcsövezést nem javasolnám csak a legvégső esetben, mert igen nagy rombolással jár.. Előtte nézz meg pár dolgot:
1. Az alsó szeleptesteken lennie kell egy 50-es vagy egy 100-as számnak. Ha megtalálod a százast, akkor az lesz az utolsó radiátor a körben. Hideg rendszernél kezdj el fűteni, nézd meg a radiátorok sorrendjét, illetve hogy nincs-e véletlenül fordítva bekötve valamelyik (a függőlegesen felmenő cső alatti bekötés az előremenő, annak kell először melegednie). Ha minden jól van kötve akkor a 100-as szelepnél kell utoljára melegedni. Törölközőszárítód nincs? Találkoztam már olyannal, hogy utolsónak még bekötött egyet az ember, aztán amikor annak lezárt a termofej, akkor megállt az egész kör.. Nem volt könnyű rájönni.. :)
remélem érthető amit írtam, ha mégsem keress meg privátban..
Az én rendszerem úgy néz ki, mint amire az adott linken átalakították. Vagyis, felul van egy termofej olyan tűszelepes házra csatlakozik. az alját és a szelepet egy függőleges cső köti össze. Alul egy torlószelepnek kinéző idom van, amibe alulről két cső csatlakozik be. Amikor indultam a fűtéssel, nem volt a 6 radiátorból 4-ben meleg víz, sőt egyaltalán áramlás sem. Ekkor tanácsolták, hogy názzem meg az alsó torlókat. MEg is találtam a második radiátoron teljesen be volt tekerve egy imbusznyílású csavar, ezt kitekertem és azonnal megindult az áramlás. Szóval ezek szerint egycsöves a rendszerem, de ha ki van nyitva a torlószelep akkor azért hátrajut a víz, csak menet közben leadja a szállított hő jó részét.
Erre mondta a szerelő, hogy az átcsövezés jelentős hatásfok növekedést fog jelenteni.
Annyi féle kulcsos idom van, minőségileg ki tudja, erre ahol én szerelek nem használjuk, a többi kolléga (nagyon sok kolléga) se, csak ha nagyon nincs más, egy egy kötésre.
Egy olyan háromjáratú szelep, mellyel két kört működtetve le lehet szabályozni úgy, hogy az egyik körön sokkak kisebb legyen az áramlat és ezáltal nem lesz olyan meleg a fűtőkör.