"gyakorlatilag még a széria állapotú új autók egy része sem felel meg az előírásoknak,"
Nem is kell. Valahol az elején benne van, hogy ha gyári, akkor eltérhet (az is ott van asszem, hogy mely részeket kell csak utólagos szerelésnél betartani).
Lásd nappali menetjelző: utólag úgy kellett felszerelni, hogy helyzetjelzővel világítson, de a gyáriak anélkül mentek. Aztán vagy 10 év után hozzáigazítottáka köhém6ot a valósághoz. :-)
Ja, mert mennyivel vagányabb és olcsóbb széthajtani, megtörni az autót az akadálynál, majd perkálni a szerelőnél (és fikázni a technikát, mer'ugye sosem te voltál a hüjje), mint felesleges kockázatvállalás helyett kettő percet biztonságosan csörlőzni.
A hozzászólásodból úgy tűnik, hogy neked nincs csörlőd, de azért őszintén örülök, hogy megosztottad velünk mások (triálosok versenycsörlős) tapasztalatait. :-))
"Spapda,a KÖHÉM 6-ot talán érdemes volna körüljárnod,abban több akna van mint az erdőtörvényben."
KöHÉM 6? Ne is mondd, világítás kapcsán pár éve nekiestem, és arra jöttem rá, hogy gyakorlatilag még a széria állapotú új autók egy része sem felel meg az előírásoknak, ráadásul rohadt lassan követi a szabályozás a technikai újdonságokat. Nem ártana, ha egyszer gatyába ráznák az egészet, és nem csak toldozgatnák, bár lehet, hogy rosszabbul járnánk, mert belekerülne egy-két huncutság, ahogy az mostanában szokás.
De ahogy mondod, ha gyárinak tűnik az átalakítás, és nem figyelemfelkeltő, akkor senki sem problémázik vele. És ez igaz a lökhárítóra, fénysorra, vadrácsra, csörlőre, haspáncélra, szélesítésre stb. Csak hát ugye akkor nem mutat olyan "ofródosan", és ez van akinél szempont, max. csodálkozik, amikor a büféskocsis srácok elküldik vizsgára.
Jó, értem én, hogy vagány, amikor zünnög az autó elején -hátulján- valami, de milyen áron?
Mennyi karbantartás kell neki? Mekkora cumi az, hogy úgy indul neki, hogy van csőrlő, aztán, mikor benne van a trutyiban, akkor kiderül, hogy sztrájk.
Mert versenyen, játszás közben, ha éppen nem megy, hát nem megy. de pont akinek munkára, az hogyan? Versenyen láttam, némelyik nagyon ügyes, gyors. De azért csak elszisszent a foguk között, hogy ennek sok szerelés az ára. Az meg ugye pont munkánál macerás. Nyilván munkaautóra vigyázunk.
Szevasztok.Van egy törvényünk ami KÖHÉM 6 os néven híresült el,ez rendelkezik az autó műszaki dolgairól.Persze ezt is mindenki másképp magyarázza.E-törvény szerint az autó tulaja a mai napig az autóján sokmindent megváltoztathat törvényesen,PL-a lökhárító anyaga lehet fém,csak kiálló sarkok nélkül, legyen rendesen kidolgozva,értsd másold le a gyárit vastagabb anyagból,látszódjon eredeti szerűnek,és senki nem foglalkozik vele.A lökhárító alatt átalakításokat lehet végezni annak érdekében,hogy a csörlő ne növelje a terepszöget.Persze ehhez jó szakember kell.
A csörlő a legolcsóbb,legkönnyebben felszerelhető tuning egy terepjárón.Ha a gazdi meg is tanulja kezelni.Lásd az extrém versenyeket,hiába építik szarrá az egyébként jó autókat,csörlő nélkül sehova se jutnak vele.A mobil csörlőt,mint ahogy az agyzárat ,és más szükséges cuccot,még a terepezés megkezdése előtt illik készenlétbe állítani.
Láncfűrész csörlőt,minden nagy fűrészgyártó kínál,ha megnéztek róla egypár videót,látható,hogy jól dolgozik,Sokszor elég melós a rögzítése,és az sem szentírás,hogy a kocsin legyen rögzítve,ha van más lehetőség is.Egy kötélháromszöggel, autón fán,sziklán,bokron is rögzíthető,bár fáradtan szétfagyva,jobban esik ha fel van szerelne,és egy perc alatt munkakész,és a villanycsörlő a legolcsóbb.
Spapda,a KÖHÉM 6-ot talán érdemes volna körüljárnod,abban több akna van mint az erdőtörvényben.
elvileg megoldható (legalábbis képen/filmen láttam ilyesmit, hogy a gyakorlatban mint működik, nem tudom), hogy az ember a csörlőt egy tálcára szereli és az egész tálcát lehet előre-hátra feltenni. Az elektromos kivezetéseket kell előre és hátra is megcsinálni. Csak ez arról szól, hogy vészhelyzetben, sárban-jégen kell egy 40-50 kilós tálca+ csörlő + kötél kombót feltenni az autóra... hááááát, ez nem annyira könnyű, mint amilyennek hangzik esetleg.
"Ez kicsit olyan, vagy még sokkal olyanabb, mint az erdőben közlekedés (ne, ne nézz utána :))) )."
Most picit fáradt vagyok, de ha lesz egy unalmas fél órám, ráállok a témára! ;)
Vicceltem, de érdekes kérdés, engem az ilyen, látszólag anomáliának tűnő dolgok mindig izgatnak, mert elvileg a törvények koherens rendszert alkotnak, csak a jogértelmezés kelt látszólag ellentmondásokat, de az már könnyen orvosolható. Mondjuk hazánkban ennek ellenkezőjét is el tudom képzelni.
"Ja, ez a másik baj a csörlővel, hogy legalább annyiszor kellene hátra, mint előre..."
Valami olyasmi kellene, mint a Lewis Winch, csak sokkal olcsóbban. Az ötlet zseniális: fogod a láncfűrészedet, felpattintod rá a csörlőadaptert, aztán van egy benyás csörlőd, amit a kocsi elejére és hátuljára is fel lehet kötni, mikor hol van rá szükség. Az ára viszont botrányos, főleg annak fényében, hogy a motort te adod hozzá.
Ha játszós kocsiról van szó. Ha meg mondjuk a melód rendszeresen a sisnyába szólít, akkor neked sem lesz mindegy, hogy mennyi idő alatt jutsz el mondjuk egy monitoring pontra (pl. minden héten kétszer). Meg ha senkinek sincs csörlője (mert ugye minek a csörlő), akkor hogyan fognak kihúzni a trutyiból? A rántókötél néha nem elég, akadályba ütközik az alkalmazása. Tudom, ilyenkor jöhet a traktoros.
Persze az is igaz, hogy rengeteg autón (főleg pickupon) ott figyel a csörlő, miközben slickre kopott (valószínűleg még gyári) utcai gumikon gurul a vas. Jó gumi, diffizár - ezekkel azért szintén sokat javítható a "problémamegoldó képesség".
Az ilyen "műmájer terepjárósok" csörlőivel nekem negatív tapasztalatom van: intettem már le az erdő szélén pickupos társaságokat, hogy 100 méterre a műúttól ki kellene húzni, de érdekes módon mindenkinek pont nemrég romlott el a csörlője, meg nincs bekötve, meg blablabla, az elmondása szerint késésben lévő traktoros meg vette a fáradtságot és bejött értem az erdőbe, kihúzott és persze nem fogadott el semmit a mentésért.
"Én mindig csóváltam a fejemet, hogy minek a csőrlő."
Más a biztonsági övön és a légzsákon csóválja, hogy ugyan minek, hiszen vele úgysem történik semmi, meg ütközésnél majd jól befeszít. :-))
Ahol más esetleg percekig öli a technikát, ott én negyedannyi idő alatt, átcsörlőzöm az autót, oszt megyek tovább. Biztonságosabb, szárazabb érzés. Difizárak, gumik után a legjobb vétel volt az autóra.
Én mindig csóváltam a fejemet, hogy minek a csőrlő.
"olyan" helyre több autóval megyünk, ha nincs, nincs orrnehezék, nem túr bele a földbe, stb.
Ráadásul, vagy engemet útálnak a csőrlők, vagy nemtom, de eddig, aminek a környékeme üzemelni kellett volna, az ott konkrétan összefosta magát a feladványtól, pedig volt ott gardányos, hidrajuliskás, minden.
igen. konstrukciótól függ, hogy mennyire bonyolult hátra/előrevezetni a kötelet. de én úgy gondolom, ha valahol már nem tudok továbbmenni önerőből, akkor nem akarom abba a mocsárba (akármibe) még jobban belehúzni magam, inkább vissza, és kerülő. persze teljesen más, ha valaki verseny vagy ilyesmi célra használja, ahol kijelölt útvonal stb.
szóval szerintem inkább hátra, és ha nagy a baj, vissza. ctrl-z :)
A Discovery hátulja elég hosszú. Vonóhoroggal kínosan felakad mindenütt. És "komolyabb" terepen a hátsó lökös sarka is rendesen el-elakad. Egy oldalon az enyém már föl is van pöndörödve, mint a szalonnabőrke...
Ja, ez a másik baj a csörlővel, hogy legalább annyiszor kellene hátra, mint előre...
nekem soha nem volt még gondom a terepszöggel, ahol én járkálok (rövid mk. II Pajero) hátul a vonóhorog szokott néha leérni, de az általában csinál magának helyet a talajban.
csörlőt én szivem szerint hátulra tennék, de eddig nem volt rá szükségem igazán. ahol nem tudok elmenni azt kikerülöm:)
Elöl nekem nem hiányzik a nem gyári vas lökös. (LR Disco 1) Csörlő néha igen. Amit persze elvileg valóban be lehet tenni a gyári lökös alá - de az meg elég rendesen csökkenti a terepszöget.
Hátul viszont nagyon is jól jönne egy komolyabb vasdarab. Mondjuk az elég "szerencsés" alakú, sztem elég jól lehet másolni komolyabb anyagból. Tavaszra tervezem is....
igen, tényleg attól függ, hová visszük csak kellemetlen lehet, ha ne adja isten történik valami balhé közúton, és a szervek elkezdenek gondolkodni a vas lökhárítón... attól függetlenül, hogy vizsgáztatva van az autó, és teszem azt, a műszaki vizsgán ténylegesen rajta volt, még mondhatják azt, hogy utólag került rá. hogy bizonyítom? műbizti, sorszám a lökin? ezek ugye nincsenek. kikéretni a hatóságtól a műsz. vizsga során készült fotókat? ugye 'okosba' vizsgázik, lehet, hogy pont nem látszik rajta... de még ha le is van fotózva becsülettel, ugye az már régen rossz, ha műszaki vizsga dokumentációt kell kikérni egy forgalmi esemény kapcsán... értitek mire gondolok.
sajnos az ördög nem alszik, benne vana pakliban.
másik része a kérdésnek, van értelme a vas lökinek? csak eljátszottam a gondolattal, de még soha nem volt olyan helyzet, hogy azért ne tudtam volna valahol továbbmenni, mert nem akartam a lökivel eltolni bármit. és utána az a valami valószínűleg az autó alá kerül, ahol nem mindent borít 3-as vaslemez...
Szevasztok.Szinte minden autó, gyári lökhárítója alá berakható a csörlő,legalábbis aki eddig ezt kérte annak betettem.Ha a vas lökhárító, másolata a gyári lökhárítónak,simán átengedik a vizsgán,a gögős ablak lehet leszerelhető,ami akcíózáskor két perc alatt a helyén van.A nagy gyalogos ölő bozótvasakat kell elkerülni,ezek helyett is van más megoldás,hogy se a gyalogos,se az autó ne sérüljön jelentősen.Persze ezen megoldások kivitelezése nem is egyszerű, és nem is olcsó.Azt se felejtsétek el,ha túl erős az autó eleje ,akkor nincs energiaelnyelő,gyűrődési zóna,és a kocsiban ülők is erősen károsodhatnak egy ütközéskor.Egy májrepedés,léprepedés elég könnyen összejön a nagyon gyors lassulástól,még bekötött övvel is.Ezért a kocsi erősítésével csínján kell bánni,csak ésszel.
Ez kicsit olyan, vagy még sokkal olyanabb, mint az erdőben közlekedés (ne, ne nézz utána :))) ).
Vannak elvek még érvek a jogszabály alkotás mögött, amelyek azonban a levegőben lógnak, főként mert nem koherensek.
A legjobb példa erre éppen a gyalogosok védelme, merthogy (elsősorban) miattuk nem lehet egyedi lökhárítód.
Az, hogy közben bazi kamionok meg buszok mennek az úton legalább olyan kemény vassal az orrukon, mint a terepjáród lenne, az nem téma. Ezért mondom, hogy nem koherens.
A vizsgáztató helyek kérdése azért is eltérhet egyébként, mert terepjárókat ritkábban látnak, mint opel astrát és sok esetben (főleg a régebbieknél, amiknél itt ugye előkerülnek az egyedi lökhárító kérdések) gőzük nincs a típusról és hogy minek kell azon lenni. Ezért ha nagyon látványosan nem illik oda a lökhárító vagy nagyon látványosan offroados, azért a legtöbb helyen tiltakoznak. Meg a csörlő miatt is.
Azt azonban pláne nem értem, hogy a jelenlegi vizsgáztatási rendszerben hogyan lehetséges a mindezeket figyelmen kívül hagyó vizsgáztatás (ui. elvileg "valós időben" ellenőrizhető bármelyik vizsgáztató hely bármikor), azt végképp nem tudom.
Én pl. egyrészt ezért nem szerelek csörlőt az autómra, pedig már kaptam "megbízható" forrásból ajánlatot, hogy egy kis + pénzért (nem is olyan sokért, ami nem érné meg a minden vizsgához kötött 2 nap szerelgetés árát) átmegy a vizsgán, ha vasúti sín van is az elején.
De a legegyszerűbb, ha visszateszed a gyári lökhárítót a vizsga idejére (meg leszeded a szúrófényt, csörlőt stb). Macerás, de 2 évente egyszer kell csak megcsinálni, és akkor biztosan nem problémáznak miatta.
Mindent le lehet, attól függ, hová viszed. Sajnos a csörlő és az egyedi lökhárító eléggé ingoványos talajt jelent, egyik vizsgaállomás így értelmezi, másik úgy a szabályokat, kellene itt is némi rendcsinálás, illetve meg kellene keresni az ide vonatkozó jogszabályokat, valamint az összes érintett hatóságot, minisztériumot stb, hogy legyen egy átfogó kép a témáról, mert vicc, hogy az egyik helyen kivágnak a cuccal, a másikon átmegy, a harmadik meg ugye a levelező tagozat, ahol ha 4 kereke van a taligának, már nyert ügyed van.