Eszembe jutott még valami: részben az A/D átalakításkor, részben pedig a protokoll által (munka+sávszélesség spórolás céljából) olykor teljesen el szokott tűnni a háttérzaj a beszélgetésekből,
az embereket viszont baromira idegesíti a süket csend a szavak közötti hosszabb szünetekben (úgy érzik, hogy megszakadt a vonal), ezért egyes rendszerek a D/A visszaalakításnál mesterséges zajt szoktak hozzákeverni a hanghoz.
Ha ilyen jellegű háttérzajra céloztál (tiszta fehér- vagy rózsazaj), és VALÓBAN teljesen digitális az a telefonközpont, akkor az valószínűleg nem "igazi" zaj, tehát nem hiba okozza (nem bug, hanem feature :)
Annyiszor csalódtam már a parasztvakító marketing szövegekben, hogy már jó ideje csak arról a telefonközpontról tételezem fel automatikusan, hogy valóban digitális, amire közvetlenül nem is lehet hagyományos analóg telefonokat rákötni :)
És amit linkelsz, azok digitálisak, max. van benne némi analóg kártya. Muszájból. Nem véletlenül bontották el valahonnan :-)
Kár így levegőbe beszélni, hogy ezek, meg amazok, meg "nagy része", mert már jó ideje nem így van. Igaz működnek ezer éves analóg dolgok is, de szépen kihalnak, amit meg digitként árulnak az digit is.
Vagy mi az a "profi"? Néha egy kis VOIP vagy digitális alapú megoldás olcsóbb, mint meglévő központba pár analóg modul és kártya, vagy egy "profi" központba a tápegység, ami meghajtja.
Tud-e valaki olyan műszerről, amely a mért értéket hang kiadásával is kijelzi? Egész pontosan hang magassággal, tehát pl magasabb feszültség/ellenállás = magasabb hang.
Egyéb megoldás nem érdekel, csak hangmagasság.
Biztosan tudnék ilyet barkácsolni egy műszerből, de ezek az egyedi barkácsolások általában többe kerülnek, mint megvenni készen (ha létezik ilyen).
"iszonyatosan nagy baromságokat irsz olvass picit utánna a TPv központoknak egy Ads vagy Ewsd központban nincs analóg kapcsoló mátrix"
Soha nem írtam, hogy minden digitális telefonközpont parasztvakítás. Azt írtam, hogy azon telefonközpontok, amelyeket nagyképűen "digitális telefonközpont"-ként árusítottak, azok nagy része valójában nem volt teljesen az. A profi telefonközpontoknak nem volt szüksége a "digitális" marketing-jelzőre, azokat szakemberek vásárolják, akik pontosan tudják, hogy mi van bennük. Leginkább azokat a 8-32 analóg mellékes (és olykor 1 db rendszerkészülék) kisközpontokat nevezték "digitális" telefonközpontoknak, amelyeket kis cégek számára készítettek, olcsón.
Ezért ha azt hallom, hogy "digitális telefonközpont", akkor először egy olyan kisvállalati központ jelenik meg előttem, amelyet a gyártója a nagyképű "digitális" jelző segítségével próbált elsózni minél nagyobb mennyiségben.
ON Én egy darabig dolgoztam GSM adapteres cégnél ott fejlesztettek is. Gondoltunk egy nagyot a fejlesztőkkel együtt és egy ISDN alapokra épülő telefonközpontot kezdtünk kialakítani aminek modulos megoldása volt és modulokban lett volna ISDN2, 30, T1 csatlakozás, analóg hagyományos (megjegyzem ennek az elektronikai része és programrésze volt a legkomplikáltabb), LAN csatlakozás - VOIP, SIP protokoll támogatással. Az egész rendszerben minden digitális volt, a központi elem egy lebutított CPU volt. Tehát egy ISDN központ aminek van analóg kimenete teljesen digitális csak az analóg kimeneteknél van analóg csatolás. Egy mai analóg központ is a ma kapható telekomos ic-k világában már belül is digitális és a csatoló abban van analóg elem ami leválasztásért, szint csatolásért felel.
A kapható VoIP központok 99% egy PC alapra épülő célszámítógép amihez hozzáraknak analóg vonalkapcsolás esetén egy illesztő interfészt. Ha véletlenül van ISDN2, vagy 30 csatlakozás annak is saját illesztője van. De nem jellemző VoIP rendszerekben az analóg mellékállomási interfész inkább fővonali 2-4 vonal csatlakoztatására van mód, vagy van egy bővítő modulja ami GSM interfésszel rendelkezik. OFF
Ilyen dugdosós néniket még láttam élőben a 80-as évek közepén. (legalábbis arra emlékszem) Aztán 20 évvel később kézben is fogtam olyan dugdosós kábelt, na halljátok, az nem semmi drót. Szálanként van sodorva, majd az egész megint sodorva, úgy kanyarog mint egy sikló mégse törik meg sehol. A dugósa pedig egy kerek gömbben végződött.
Ha én digit központot mondok, akkor az kb. az is volt. Értelme nem lenne analógokra konvertálni, de biztos jobban tudod. No meg analógon nem fog átmenni a vezérlés, mint speciálisan programozható gombok, többféle csengőhang. Esetleg csigaverseny a kijelzőre (:-
iszonyatosan nagy baromságokat irsz olvass picit utánna a TPv központoknak egy Ads vagy Ewsd központban nincs analóg kapcsoló mátrix digitális de gondolom fogalmad nincs mi az a irányítási tábla ;időrés;2mega;stp és ez is a múlt ma már voip megy minden
A "digitális telefonközpont" kifejezés az esetek többségében egy hatalmas parasztvakítás.
A kifejezés hallatán egy szakember úgy képzeli, hogy egy ilyen telefonközpont belsejében az összes telefon csatlakozó mögött egyből egy analóg/digitális átalakító van és a központ belsejében az összes audio művelet a digitalizált hanggal történik. A valósában viszont a hang csupán egy tök egyszerű analóg kapcsoló mátrixon megy keresztül és csupán a vezérlő rész digitális (és az egyetlen rendszerkészülék, amiről programozni/vezérelni lehet a központot), erre való hivatkozással lesz "digitális" a telefonközpont.
Márpedig ha egy digitális telefonközpontot "digitális vezérlésű analóg" központnak tekintjük, akkor már nem is csoda, ha egy kis extra zaj jelenik meg a hangban.
A voip adaptereknél viszont az első fokozat (A/D konverter) kivételével minden audio művelet valóban digitális.
"A zaj szinte kizárólag az analóg részen kerülhet a rendszerbe."
Nem. Éppen ezért a lista elejére írd már oda, hogy dugja be a telefont közvetlen a rendezőnél. Bár jó lenne hallani, lehet nem is számottevő a probléma. Igaz nekem digit központom is volt zajos, meg egy csomó más kreténség.
A telefonos rendező meg jó eséllyel a gatewayből kifejtett patchpanelt jelenti, fura is lenne.
"egyik analóg telefon -> 1 méter telefonzsinór -> Audió Codek -> Switch panel -> Szerver -> Voip gateway -> telefonrendező -> telefonzsinór -> másik analóg telefon"
A zaj szinte kizárólag az analóg részen kerülhet a rendszerbe.
Gyanúsítottak:
- a két végén lévő analóg telefon is csinálhatja a zajt: próbaképen ideiglenesen cseréld le őket egy másik, komolyabb típusúra (nem egyszerre, hogy tudd, hogy melyik a ludas) én ezzel a kísérlettel kezdeném mindenekelőtt.
- ha a fenti kísérlet után nem tűnik el a sistergés, akkor a második telefont odavinném a voip gateway-hez és közvetlenül rákötném az analóg kimenetére, hátha a második vezetékszakasz szedi össze a szemetet
- a voip gateway utáni telefonrendező azt sejteti, hogy ott valami bonyolítás van: ha van valahol ott még élő telefonközpont vagy elektronikus berendezés, az is berakhat zajt a drótba. Jó lenne tudni, hogy a voip gateway és az analóg telefon között nagyjából hány méter telefonvezeték húzódik, mert a nyomvonalon útközben is bekavarhat valami.
A házibarkács vonalminőség-mérést pedig felejtsd el sürgősen: soksok munkaóra és sok ezer forint árán össze fogod hozni és ott ülsz majd az oszcilloszkóp előtt és nem fogod tudni, hogy tulajdonképen mit is kellene most látni :)
Léteznek kimondottan vonalminőség tesztelő műszerek, azzal öt perc egy mérés. De mivel ezek drágák, még olcsóbb kihívni egy szakembert, akinek van ilyen műszere és tudja is, hogy hogyan kell értelmezni azt, amit kiír.
Ezért is emeltem ki a Tiszta pormentes Betonfödémet (amin se vakolat, sem festék nincs, manapság ezt divatosan "látszóbetonnak" mondják az építészek...)
Ha a festők szép munkát végeztek, akkor tuti leesik az első fuvallatra. Ha jó munkát, akkor nem. De ettől függetlenül, és biztosan felfúrnám legalább a két végén és középen, a többit lehet ragasztgatni.
Nem értem minek szopatod magad, van rá rendes műszer, az hiteles jegyzőkönyvet ad és csókolom. Biztos nem szopatnám magam mindenélfe építgetéssel, amiből az... Mi is derül ki, vagy mi alapján? Főleg ha van megbízó, meg miazmás. Ennyi erővel júzer oldalon is visszahurkolhatod, aztán szkópot dugsz a rendező oldalára.
A hibajelenség egy kis sistergés hallható....de az utasítás szerint le kell mérnem a vonalak közti csillapítást és mivel több telefon is van így megkel néznem hogy van-e áthallás..ehhez viszont a mérőkört kell megépítenem. Vannak régi készülékek..Level Generator meg Level Meter amikkel elméletileg egyszerűbben megoldhatnám ezeket a dolgokat de ilyet csak a suliban találok és mivel nem megvehetők és hát azért régi darabok ebben nem bízik a megbízóm.
" telefonrendező -> telefonzsinór -> másik analóg telefon"
Elvégre az első 1 méteres kábelen nagyot szopni nem lehet, de persze sosem tudni. Násik végén ha nincs alapzaj, vagy szigszalagos toldás, akkor jó, de ha nagyon kell, akkor műszerrel is meg lehet mérni, max. sokba kerül. Ha nem valami KGST-s kivitelezés, akkor van rá egy söröm, hogy nem azzal van a baj és a kodek miat bugyborékol a hang, vagy addig szar a net...
egyik analóg telefon -> 1 méter telefonzsinór -> Audió Codek -> Switch panel -> Szerver -> Voip gateway -> telefonrendező -> telefonzsinór -> másik analóg telefon
Egyik ismerősömtől kaptam azt a tanácsot, hogy mint leírtam az analóg vonali részével foglalkozzak, szóval ahogy kijön a jel a telefonzsínóron egy kábelt aminek a kettő végén RJ11 aljzat van, azt átalakítom úgy hogy a közepére A és B pontra kivezetek egy-egy banándugót, majd mikor a telefonálást megtörtént, akkor a banándugót rádugom a fojtótekercsre, ami már össze van építve a mérő áramkörömmel....így a hívás nem szakad meg és simán lehúzhatom a telefonokat..
csak az a gondom, hogy 600Ω és 550Ω ellenállást, 4,7 és 10-es micro kondenzátort Fojtótekercs kéne ami az átfolyó áram hatására nem veszíti el az induktív jellegét, I.dc=20...50mA közötti, bírja az egyenáramú mágnesezést és Henri nagyságrendű legyen az értéke. hol kapok?hogy keressek rá?...milyen paraméterre figyeljek? köszi a választ!
"A kérdésem az, hogy vajon lehet-e a plafonra ragasztani kábelcsatornát?"
Ha jó a festék minősége és tiszta a felülete, akkor nyugodtan használhatsz öntapadós csatornát, az életben nem fog lejönni. Tavaly egy havernak kétségei voltak, hogy fenn fog-e maradni a csatorna amit feltettem az üzletében, mondtam neki, hogy másnap már kipróbálhatja nyugodtan. Először csak kicsit húzta, nem akart mozdulni. Ezután megrántotta jó erősen a csatorna végét, mire az nagy reccsenéssel letépte a glettelt betonfalról a diszperziós festéket két centi széles sávban :)
Persze nagyon sok helyen szar a festék, vagy koszos/poros a felület, ezért elterjedt az a tévhit, hogy az öntapadós csatornák semmit sem érnek.
Ilyen felületen megpróbálhatod az UTP kábelt ragasztópisztollyal közvetlenül a mennyezetre ragasztani.
Én zsaluzott tiszta pormentes betonfödémre szilóval ragasztottam fel a csatorna hátát... 4 éve bírja, bár nem kellett hozzányúlnom még. Felraktam, 20-30 centinként keresztbe széles ragasztószalaggal rögzítettem a csatornát , 24 óra múlva leszedtem a rögzítést , betettem a kábelt, és lezártam a csatornát. Persze vakolatnál ez nem mindig működik....