Először a tűrúd és a főtengely közötti alkatrészeket ellenőrizd, kis cérnadarabkák lehetnek itt-ott. Mivel írtad, hogy mindig a tűhelyzet egy bizonyos pontján szorul, itt kell keresni elsősorban.
Nincs. Le is volt szerelve. Viszont úgy emlékszem, hogy a mamám gépénél is volt ilyen jelenség, hogy amikor a felső holtponton átfordul a tűmozgató szerkezet, akkor kissé szorul. Persze ez nem jelenti, hogy normális.
Egyébként a gépet annyira lecsupaszítottam amennyire csak tudtam úgy, hogy a fő varrószerkezethez nem nyúltam.
A talp rész sem volt rajta. az alatta lévő fedőlap és az anyagtovábbítót is levettem.
A főtengelyen más alkatrésznek nem kell lenni a kézikerék alatt? kép
Amikor a főtengelyt forgatom, akkor van egy pont, ahol nehezebben fordul el. Mindig akkor amikor a tűmozgató mechanika egy bizonyos ponthoz ér. Azt hiszem akkor amikor átfordul. ez mitől lehet? Simán csak a főtengelyt forgatva a kézikerék nélkül.
Azt úgy hívják, hogy szálrángató rugó. Nem alapvető alkatrész, de vékony anyagot szebben varr a gép, ha nincs letörve a vége. A Tied még jó. A tűbefogó levétele: a tűszorító anyát teljesen lecsavarod, a csavart balra kihúzod, a műanyag részt ide-oda mozgatás közben felfelé tolod néhány mm-t, a szabaddá váló alsó szálvezetőt letolod hátra, majd lehúzod a műanyag részt.
Megoldottam. Alapos tisztítás után már forog a kerék.
Másik dolog a tűfogó. Annyira koszos, hogy el sem tudom képzelni, hogy hogyan használták ezt a gépet. Lehet, hogy volt olyan hülye és ott is olajozta. :( Azt le lehet szedni valahogy a gépről? Mert egy alapos tisztítás kell neki.
Ezen a videón az első percben csinál egy csévélést. Kioldja a kézikereket és az szabadon mozog. A varrószerkezet nem megy közben. Ami itt van gép annál nem tud elforogni a tengelyen a kerék.
Sikerült leszedni. Mögé raktam egy csavarhúzót és körkörösen kis nyomásokkal lejött. De kézzel tuti nem ment volna. És a kerék eléggé szorul a tengelyen.
Akkor ha a rögzítő kerék nincs rajta, akkor a kézikeréknek nem könnyen kellene mozognia? Mert ezt most alig tudtam megmozdítani.
Ha ezt a leírást jól értem, akkor a kézikeréknek szabadon kéne mozogni a tengelyen amikor az a kioldó kereket leveszem. Viszont olyankor is mozog az egész varró szerkezet.
Erre gondolok:
5. A varrószerkezet ki- ésbekapcsolása
A varrószerkezet bekapcsolása úgy történik' hogy a 29 kioldócsavart a ,,b.. nyíl irányába forgatjuk. Közben tar-
tani kell az 1' kézikereket (3. ábra). A varrószerkezet kikapcsolása csévéleshezszükséges. Ennek Során megfogjuk a kézi kereket, és a kioldócsavart az ',a', nyíl irányába lorgatjuk (3. ábra).
Segítséget szeretnék kérni. Ehhez a géphez Singer Futura 1000 hol tudnék alkatrészeket beszerezni? Elsősorban a bobin függőleges meghajtott tengelyének műanyag egyenes fogazású kúpkerekét. Valószínű hogy a következő a kúpkerék típus száma: 153021 G. Esetleg ha valakinek lenne ehhez a géphez kezelési útmutatója azt is szívesen fogadnám.
Gondolom a kézikerékre gondolsz. A záróanya alatt az orsózó kioldóját érted. Ha ezt levetted, nyomd vissza a kereket a gép felé, hogy könnyen forogjon, utána egy hirtelen mozdulattal rántsd le.
A Naumann 8014-es típusokon az ékszíjtárcsát, hogyan lehet levenni? A záró anyát már levettem, viszont a tárcsát nem tudom lehúzni. Erőltetni nagyon nem akartam.
Ezekhez a gépekhez semmilyen szerelési útmutató nincs a neten?
Cserélnék én panelt, ha lenne mire. A motorban lévő kondi nem hiszem, hogy okozhatja, ha a panelből nem megy vezérlés akkor ha rossz is, a motor nem foroghat.
Márpedig ez kondenzátor hiba. A motor belsejében is van egy. Ha ez nem segít, akkor ki kell cserélni a panelt. A baj az, hogy minimum 25 éves mindegyik, ez a hiba bármelyikből előjöhet.
Van egy veritas famula electronic 4891 tipusú varrógépünk. Használtan került hozzánk, de sajnos két hét múlva előjött rajta egy hiba. Bekapcsolás után 5-7 perc múlva elindul magától a gép. Semmihez nem nyúlunk, nem teljes sebességgel, de elindul. Megállítani csak úgy lehet, ah kihúzzuk a konnektorból vagy a pedált húzzuk ki a gépből. Javasolták már, hogy az elektronikát kiszedik belőle és mint egy sima varrógépet lehet használni. Viszont alányom ragaszkodna a plusz tudásához (tű stop fent-lent, pedálon kívüli sebesség állítás, egy öltés). Ha esetleg valaki találkozott már ilyennel és ismeri a megoldást megköszönném ha megosztaná velem. Az elektronikában a elektrolitkondikat már kicserélte, hátha kiszáradtak és az okozza a hibát, de maradt a jelenség.
A másik gép alatt a fényképezőgépedet értettem... Az a bobbin beállítás nem olyan bonyolult. A lényeg az, hogy csak éppenhogy tartsa meg a súlyát a cérnánál fogva.
Én csak egy gépről írtam (nincs is több), mivel adtam azt az ötletet, hogy két gépről írok?
Most a gép az apámnál van, így nem tudom a feszességet megnézni, de emlékezetből tudom, hogy az orsó azért esik ki a bobbinból ha csak lógatni próbálom a kettőt együtt, mert ugye a cérnát a bobbin nyitott oldalán, ott ahol az orsót is becsusszantjuk a bobbinba fűzzük be a vékony hézagon úgy, hogy átcsusszantjuk az átlósan elhelyezkedő feszítő lemez alatt a bobbin túlsó oldalára ahol is van egy vékony vájat is kialakítva a cérnának és abból a vájatból megy tovább a bobbin zárt oldalán lévő kis fém kampót megkerülje. Idáig én mindig úgy próbáltam az ejtést, hogy ebbe a kis kampóba is be volt "fűzve" a cérna (mivel az össz surlódáshoz ez a kampó is hozzájárul mielőtt a cérna végleg elhagyja bobbint.)
Tehát akkor feltételezem, hogy a lógatásos tesztet úgy kell csinálni, hogy rögtön miután a cérna kibújt a feszítőlemez alól ott kell, hogy lógjon?
Mivel nincs most a gép itt, nem tudom most ezt kipróbálni, de emlékezetem szerint az a pont ahol a cérna kibújuk a feszítőlemez alól is már a bobbin geometriai középvonalán túl van, tehát így is kifog az orsó billenni a bobbinból. De majd csak a hétvégén fogom tudni ezt ellenőrizni. Ha igazam van, akkor lefogom fotózni vagy videózni a problémát és felteszem a linkjét ide.
Köszi a tanácsokat a hevederről és a szénkeféről!
------------------------------------
Egyébként a motor ékszíját Csepelen vettem a szuperszíj boltban ha bárki különleges szíjat keres:
Az eladó ott különben említette, hogyha nem lett volna megfelelő méretű szíj, akkor még mindig adhatott volna egy méretre vágható műanyag zsinór szíjat amit forróra hevített spaklival könnyen össze lehet ragasztani.
Szép munkát végeztél mindkét géppel. Az alsó szál feszességét úgy kell beállítani, hogy a cérnánál fogva tartsa meg a súlyát, kissé megrántva, 1-2cm-t kell a bobinnak lefele mozdulni. Ha rendesen be van "húzva" a cérna a szorítólemez alá, nem eshet ki az orsó a bobbinból. A fogaskerék kenése miatt ne bontsd szét, inkább fújjál bele egy kis WD-40-et a vékony csövecskéje segítségével. A tengelyeket összekötő hevedert ne érje olaj, mert tágulni fog tőle. A szénkefék becsiszolásánál ügyelj arra, hogy véletlenül se szoruljanak, inkább lötyögjenek kicsit.
Köszi a válaszod, közben rájöttem a lehetséges variációk közül a motor tengelyén van a "kuplung", ami kikapcsol amikor a bobbin orsóját rátesszük.
A motor ékszíjjat is sikerült kicserélnem, még a motor szénkeféit kell majd kicserélnem mert már csak 3mm hosszúak, nem találtam seholsem pont olyat ami kell, úgyhogy majd valószínűleg csiszolnom kell majd őket ezeket a megfelelő méretre.
A varrógépet kitisztítottam, leolajoztam/zsíroztam ahol kellett, egyedül a kampós tengelynek a kúpos fogaskeréhez nem tudom, hogy hogyan lehet hozzáférni, a tengely másik végén lévő csavart sem tudtam kilazítani.
Néhány képet még hozzátettem a PDF filehoz is akit érdekel:
Amire még nem tudtam rájönni az az, hogy mikor ideálisan feszes az alsó cérna feszessége. Ugyanis több helyen olvastam, hogy először ezt kell beállítani és hozzá hangolni a felső cérna feszességét. Az a módszer itt nem működik, hogy ejtsük le a bobbint 15 cm magasról és 2-3 cm-t fog a bobbin lecsúszni akkor jó a feszessége, mert ha elengedem a bobbin-orsó együttest, hogy csak lógjön a cérnán, rögtön kiesik az orsó a bobbinból. Valami más módszer kellene ide.
Farmervarrásra egyik háztartási gép sem alkalmas. Két réteget összevarr bármelyik, de pl. egy nadrágfelhajtás esetén van olyan rész, ahol akár 8 réteg anyag is lehet. Cippzár csere ugyanez. Tudom, árulnak un. farmertűt, de ez csak parasztvakítás. A gép képességei ettől nem fognak javulni. Ide már ipari gép kell.
- a tűrúd oldalra való kibillentése akkor jön jól, ha a varrás jellege úgy kívánja, hogy ne középen álljon a tű (pl. zippzár csere) - a visszavarrással erősítjük el a varrat kezdetét és végét. kb. 1cm hosszan szokták használni. Előre beállítani nem lehet, ameddig lenyomva tartod, addig visszavarr. - orsózáskor a főtengelyt ennél a gépnél nem tudom konkrétan mi állítja le, de elmondom mi jöhet számításba: az üres orsó felhelyezésekor kioldja a hajtást, vagy a kifordítható orsózófék oldja le, vagy a kézikerék tengelyirányú elmozdítása segít. - greifer olajozás: vedd ki a bobbint, forgasd a főtengelyt lassan és figyeld meg az álló és a forgó rész közötti pontokat, ahol a két felület "összeér". Cseppents bele néhányat, majd kézzel forgasd meg a gépet. Ha meglódult az olaj, itasd fel parírzsepivel, hogy ne kenje össze a cérnát. - a csigás meghajtásokra azért tesznek zsírt, mert az tovább "ott marad". Az olaj ide ezért nem praktikus.
Eladó - helyhiány miatt - egy kiválóan működő asztalos Veritas márkájú 23 programos varrógép. A gép megkímélt állapotú, fém alkatrészekkel rendelkezik. Nem gagyi műanyag. A gép megtekinthető kipróbálható Ára: 20 ezer Forint
köszönöm a válaszod, sajnos nekem valóban hiányzik a használati utasítás, nem csak a használathoz hanem a rendszeres karbantartáshoz is:
1. mire való a tűrúd balra-jobra való kibillentése?
2. mi az a visszavarró és mikor használják ezt? És mitől függ, hogy mennyi "visszavarrást" állítasz be?
3. Ha orsózni akarok akkor hogyan kapcsolom ki a tű hajtást az orsózás idejére?
4. Ha a Greifert akarom megolajozni, lehet azt szétszedés (és időzítés elállítása) nélkül is csinálni?
5. A 9. képen látható csigás meghajtásra valamilyen zsírt kell tenni, vagy az automatikusan lesz olajozva valamelyik olajzó pont által? (mivel a gép most csont száraz, nem tudnám megmondani, hogy 40 évvel ezelőtt mivel volt utoljára kenve. Láttam olyan videót a Youtube-on, ahol minden csúszó pontot olajoztak de minden fogas vagy csigás kereket zsíroztak. Ezért vagyok bizonytalan ebben a kérdésben.
Szép képeket csináltál róla, gratula. A kezelőszervek egyértelműek. Föntről lefelé: - tűrúd balra-jobbra kibillentés - cikk-cakk szélesség állító (0-nál egyenesen varr) - öltéshossz állító és visszavarró - fogmagasság állító A gép hátulján kibillenthető az orsózáskor használatos szálfeszítő. A lényeg ez, a többi csak rizsa, amit leírnak. Olajozni a piros furatokon, és a greifer súrlódó felületein kell.