Ide írok válaszul, de mások bejegyzéseit is érintem.
Az talán ismert, hogy nálunk évek óta, havi rendszerességgel diáktúrák szervezése történik, ahol a szokásos túrázás, természetismeret mellett például szemétszedésre is sor kerül rendszeresen. A játékos, akadályversenyszerű Mikulástúrákról nem is beszélve. Ezeken alkalmanként 150-700 fő közötti létszám vesz részt. Tehát nekünk nem kell keresni partner iskolát a festésre. Van olyan intézmény aki maga vállalkozik bizonyos munkákra. Ősszel például a Tokaji Nagy-Kopasz turistaútjainál volt munkavállalásuk. Idén festés helyett inkább csak szürkézést szeretnének végezni, szervezési okokból, lehetőleg egybefüggő területen. Erre jó lehetőség adódhat a megszüntetett csereháti piros és ugyanitt a határmenti zöld esetében, de az ezekből kiágazó, szintén megszüntetett utakat is érintve. Ezeket részben a túrázás változatosabb módjaként fogják fel, persze némi önös érdekből is, hiszen a kötelező önkéntes munkába is beszámítják a diákoknak. Mi csak javaslattal élhetünk feléjük, de a munkákat ők választják. Kipróbálták a festést, a bozótirtást, most ezt választották. Nekünk ez is nagy segítség és igen, jóval kevesebb kapacitást köt le részünkről, amit a kiváló minőségben felújított utakra tudunk fordítani. Ezt a munkát rombolásnak felfogni nem logikus. Egy már megszüntetett út maradványainak rendbetétele talán helyesebb megfogalmazás. A diákok pontosan tudják, hogy ezek a jelzések már nem élnek, a munkájuk ezért jelzés rendezési tevékenység. Ez minden más rendrakásra érvényes, hogy annak során a korábbi, nem kívánatos állapotot megszüntetem. Ez nevelési kérdés és ha ezt megértjük, akkor ez is pozitív hangsúlyt kap.
A senki sem járja, akkor senki sem fogja látni elv azért is hibás, mert a jelzésrendszerünkben végzett rendrakáson túl a térképeken is rendet kell tenni. Már pedig a térképszerkesztésnél sokszor az az elv érvényesül, hogy ahol jelzés van, azt feltesszük. Függetlenül annak korától, létjogosultságától, állapotától. Számos példát sorolhatnék, a nem létező utak meglétére akár papír, akár digitális térképeinken. Ha ezek a rendezések elmaradnak, lassan anarchia lesz a turistautak ábrázolása körül. Csak egy példát azért kiemelek, Güsziologus hatalmas munkája és harca a jelzésekkel, fürtökkel, dirib-darab útszakaszokkal.
A festési munkáknál csak annyira van lehetőség, hogy a fonódásokat és a leágazásokon bemenve 1-2 jelzésig kötelező az esetleges megszüntetés. Például ez megtörtént részünkről a Nyésta-Felsővadász OKT melletti P sáv esetében, vagy a Bódva-híd kiváltásánál is. Az utak többi része így sokszor darabolódva, de ott marad. Ez a 2015 óta tartó festési munkák mellett számos nem létező utat hagyott meg.
A munkák a tanítási időszakban végezhetők, az intézet ütemezésével. Táblákat ők nem vesznek le, de ha rajtuk még olvasható "elavult" információk vannak, akkor azokat is lefedik.
OK, OK, de mit lehet mondani egy olyan projektről, amelynél a legfrissebb hír 2016. júniusi keltezésű?
Más.
Ezt írtam tavaly október 27-én a Veszprém megyei illetékeseknek:
"Tisztelt Címzettek!
Az elmúlt 30 napban, a www.turistautak.hu szerkesztőjeként bejártam a tárgyi útvonalat, illetve kerestem egy alternatív lehetőséget a tárgyi útszakasz kiváltására. A nyilvántartásban szereplő mintegy 8 km hosszú, P sávjelzésű szakaszon nincs egyetlen pihenőhely sem, nincs vízvételi lehetőség és ami a legbosszantóbb van egy mintegy 2 km-es szakasza, amely a sűrű aljnövényzet miatt nehezen járható, ill. a benőtt volta gyakorlatilag észrevehetetlenné teszi a leágazó piros négyszög jelzés indulópontját.
A folyó hó 23-i bejárásom során, Zirctől Borzavárig az OKT nyomvonalán haladtam. A Zirc felőli kezdőpont közelében van egy fedett, újszerűnek tűnő pihenőhely, amelynél asztalt és padot találtam a helyéről kidöntve. Van a közelben egy hevenyészettnek tűnő, pallókból kialakított átkelő, mindenesetre a két település közötti szakasz a turizmus céljára a jelen állapotában megfelel. Borzaváron szerencsére találtam egy működőképes közkutat, és a település É-i oldalán a belterületi határhoz közeli földút csatlakozástól egy jól járható földúton lehet megközelíteni a Porva-Cseszneki vasúti megállóhelyet. A térképeken szántőként jelölt terület egy jókora kiterjedésű, villanypásztorral határolt káposztaföld, amely mellett egy szép rét van. Innen ragyogó kilátás van Ny-ÉNy irányba. (fotó mellékelve). A villanypásztor a egy meglévő utat lezárt.
Jelzem továbbá, hogy a Z sávjelzésű Rómer Flóris Emlékút Porva-Cseszneki vm. megállóhoz közeli völgybe vezető szakasza gyakorlatilag nem járható. Sürgős közbeavatkozást igényel."
igen, most ez foglalkoztat egy ideje, csak ugye az idötényezö... már van haditervem is, napi lebontásokban (40-55 km) pl. a teljes zempléni szakasz ismerös, mert teljesítménytúrákon oda-vissza bejártam (valamelyik részét többször is - télen-nyáron). Az a szakasz gyönyörü és jól jelzett, kár lenne érte - csak a Milic környékén van fonódás emlékeim szerint.
A csereháti részen a megmaradt jelzések olyan szánalmas állapotban vannak, hogy nem kell azokat szerintem szürkézni, megoldja az idö és az elemek (+ erdészet/helyiek) záros határidön belül...
Nem lehetne pl. CSAK azokon a szakaszokon szürkíteni, ahol konkrétan belepiszkít egy helyi/regionális jelzésrendszerbe, értsd fonódások? S.újhely környékén ugye piros sáv lett belöle, okés; de a határnyiladékban, ahol kilométerekre semmi nincs, nem lehetne meghagyni az ínyenceknek khmm mazochistáknak...?
A határnyiladékot gondozza a határörség, ez biztos...
A tavalyi csereháti piros kaland méltó folytatása lenne ha végigjárnád az északi zöldet
Vagy legalább a tényleg ütős részeket.
Nagy része a határnyiladékban vezet, ami ugye ott van, a határkövekkel ki is van jelezve, eltévedni tehát nem lehet (egyébként Borsodban eddig sem volt már túl sok jelzés kint, nameghát a friss szürkéket is lehet követni :-)
Maradt még egy füzetem mert aki lestoppolta végül nem jött érte, ha itthon leszel és érdekel az útvonal (tehát le akarod járni), oda tudom adni
Van GPS trackem is, meg el tudom mondani én hol találtam szállást (bár ezt ide is leírtam anno)
Ezt én sem értem... Ha nincs energia a karbantartásra, meg amúgy is "járhatatlan", akkor kell keresni egy iskolát, akik szívesen leszürkéznek mindent? Miért, az nem energia, nekik nem kell végigjárni a lefestéshez? És ha már van egy iskolányi kapacitás, akkor miért nem lehet hasznos dolgokra fordítani? Hiszen az az indok, hogy senki nem jár arra, akkor nyilván senki nem is fogja a szürkézést észrevenni, ellenben egy látogatottabb részen, egy pihenőfelújítás, egy benőttebb útszakasz kitisztítása sokkal több túrázót érint, ráadásul a potenciális utánpótlás az alkotással, és nem az alkotás megszűntetésével ismerkedne meg. Vagy valakikbe nagyon beleivódott már a "múltat végképp eltörölni"...
a ház nem a tiétek, csak egyébként ti szoktátok összegraffitizni
a graffitire kaptak is engedélyt a ház tulajdonosától, a ház egyébként a hetedik határban van ahol előtte nem sokan jártak de egyébként megnézésre érdemes, szép vidék
inkább lemeszelitek a házat szürkére, amivel jobb nem lesz, de a büdösök akik nem egyeztettek veletek, megkapták a jussukat
jah, hogy közben a graffiti-spotterek akiket elvileg képviseltek, már nem kapnak segítséget a távoli vidék meglátogatásához, az mellékes
szomorú.
Az külön az, hogy 1-2 éve még az volt a magyarázat, hogy sajnos nem lehet a határnyiladékot járhatóan tartani, a határőrség már Schengen óta nem tartja karban, így benőtt, járhatatlan, stb. Mióta saját szememmel láttam hogy ez mekkora csúsztatás, azóta ez az érv itt már nem jön elő. Biztosan aki ezt eddig terjesztette, eddig ő sem tudta hogy nem igaz amit mond, nem pedig direkt keresett el nem hárítható (-nak látszó) kamuakadályt magyarázatul, nyilván nem.
OK, befejeztem, aki érti érti, aki nem akarja, ezután sem fogja
Mondjuk annyi tapintat lehetne, hogy nem hypeoljátok itt e vitatott cselekedetet, ez talán picit otromba.
a diákok plusz kapacitását örömtelibb lenne építésre felhasználni a rombolás helyett (km-ek tucatjain ahol nincs is keresztező útvonal szürkíteni, elég értelmetlen, 5-10 év alatt lekopik és kész)
értem én, hogy ehhez nem kell valaki részetekről, kimennek aztán csinálnak amit akarnak, de bocs, én így sem látom ennek az értelmét
főleg úgy, hogy közben meg szomorú vagy amiatt hogy nincs elég ember a csereháti priosat karbantartani
nem tudnának inkább azon gallyazni (Szanticska, Szemere előtti rész), szemetet szedni, vagy bármit aminek picivel több értelme van?
Megosztanád az érdeklödökkel, konkrétan milyen szakaszokat érint a közeljövöben ez a szürkézés és nagyvonalakban annak várható idöpontját/jait? az útjelző táblák is (ahol vannak még) eltávolításra kerülnek?
nekem ez a nagy fene visszarendezés pont annyira izzadtságszagú, mint ahogy a másik oldal próbálja eladni a jelzés létrejöttét annak (íróasztalmögüli, egytollvonásos stb)
Ha AZ elítélendő, akkor EZ is (szerintem)
De hátha nincs már messze az a pillanat amikor elégedetten hátra lehet dőlni, kész a nagy mű, eltűnt az utolsó zöld jelzés is amiről minket nem kérdeztek meg (és onnantól fogva többet akkor szó sem esik róla)
Arról viszont megkérdeznélek és örülnék ha őszintén válaszolnál: az Ipolytarnóc-Somoskőújfalu közötti rész nem tetszett?
És onnan a Medves szélén (át a tökösítő Matyó-lápán, igen, még az is) a Sajóig, az nem kimondhatatlanul egyedi, és szívet melengetően szép?
Sőt nekem tetszett az utána következő rész is a Gömörszőlős fölötti erdőkkel, és Aggtelek magasságában a Poronya-tetővel (nagyjából idáig jutottam, a továbbiakról egyelőre nincs saját tapasztalatom)
Ha ésszerűen racionalizálnátok, hogy mondjuk Ipolytarnócig felejtős, onnantól Somoskőújfaluig marad, a Matyó-lápa kimarad amíg valamelyik erdészet be nem segít és nem finanszíroz hidakat, de megmarad Zabarról vagy Domaházáról megközelítve a Barátfőt Pogányvárat tartalmazó ultraszuper szakasz a Sajóig, tehát ha az egész többszáz kilométeres útvonal nem is él tovább, de a legszebb részeken vezetőknek miért kell pusztulnia csupán a "politika" miatt?
Ez szívtelenség, teljesen illogikus, nem természetbarát megközelítés amitől számomra igen kevéssé szimpatikus..
Várom a válaszod, hogy ronda-e az Ipolytarnóc utáni rész, Barátfő és Pogányvár sem érdemli meg hogy jelzett úton megközelíthető legyen
Olvasom a terveket és az invitálást. Csak jóindulatúlag javaslom, még időben használjátok ki a meglévő jelzések adta lehetőséget, mert találtunk egy iskolát, akik szívesen leszürkéznek mindent. Épp a Cserehát ezen megszüntetett útjai lenne ideális munkaterület számukra.
Krasznokvajdán a helyi iskola akkori vezetője, bizonyos Máté Béla adott ki szállást az egyetemi gyakorlati csoportjainknak, még jópár évvel ezelőtt. Nincs sajnos hozzá közvetlen kontaktom, és nem is tudom hogy él-e még ez a lehetőség. Vajda amúgy is már viszonylag messze van.
Abban nem gondolkodtál, hogy a szlovák oldal felé szállsz ki? A kányi határból Buzita közel van, és ha helyben nincs is szálláslehetőség, a magyar oldalhoz viszonyítva sokkal jobbak a tömegközlekedési kapcsolatai.
Bedobtál a tavaszi szünetre még egy programötletet nekem a már meglévők mellé, nincs kizárva hogy egy szakaszra társulnék...
A Kont nagyon jó, mi ott nyaraltunk, nagyon kedves a tulaj. A főtéren álló étterem is az övék volt, de még mindig tudnak ott reggelit és menüvacsorát is adni, de van a'la cart is.