a2+b2=c2 de ez tényleg csak a jó derék szög esetén. Minden egyéb esetben a sinustételt lehetne alkalmazni, de (és itt most előre elnézést kérek minden autószerelőtől, nem lenézésből mondom, mert ha élesben menne nekem is utána kellene néznem) azt hiszem belátható, hogy nem várható el egy műhelyben hogy ilyen matematikai felkészültséggel rendelkezzenek a kollégák.
Én értem mire akar lacipécs kilyukadni, és igaza is van a gyakorlatban, de az elméleti számolásban ez nem oszt nem szoroz.
Azt mondja, hogy ha rárakja, 90 fokban a toldóra a nyomatékkulcsot, és maga felé (a nyomatékkulcsot az önnön tengelyének az irányában húzva) elkezd sétálni vele körbe körbe, akkor előbb utóbb eléri a kívánt nyomatékot a csavaron (kicsit küszködve ugyan, de meg lesz), sőt még túl is lépheti azt akármilyen kicsi nyomaték van beállítva a kulcson, ugyanis az nem fog lekattanni.
Igen, ez lehetséges.
De lássuk be elég parodisztikus. :)
Mondjuk ki, hogy az elméleti számolásban egytengelyű toldó/kulcs aránypárral számolunk, mert egyéb esetben Thálész, Pithagorasz, Euklidész, és egyéb marha régen halott görög bácsiktól kellene tanácsot kérnünk.
Mi? Valamit elszámolsz. Kisebbnek is kell lennie a célon mint a kulcson.
A Cn -t vedd ki az aránypárból kívülre. Legyen a kulcs mondjuk kétszer olyan hosszú mint a toldó. Te tudod mennyit akarsz húzni és a Cn-t keresed.
Akkor 2*Cn/2+1 = (2/(2+1))*Cn = 2/3*Cn = Cr
Azaz ha 60 Nm -t akarsz valóságban akkor 90 Nm-re kell beállítanod a kulcsot. És ez így is van.
Szerintem azzal szúrjátok el, hogy nem egykarú emelőben gondolkodtok, hanem megpróbáljátok mindenképpen kétkarúnak tekinteni aminek a forgáspontja a nyomatékkulcs vége. :P
Pedig valójában egykarú és a forgáspont a csavar amit meg akarsz húzni.
"de azt akkor sem értem,ha ráteszek egy csövet a nyomatékkulcs végére,attól még se elöbb,se késöbb nem fog lekattanni"
Bakker. Ez így van, ameddig csak magában a nyomatékkulcsot használod, a toldás nélkül. De most nem így van!! A Toldás miatt hogyan számolod ki a beállítandó nyomaték értéket, ha nem ismered a kulcsszár (erőkar) hosszát???
Szerintem nem fontos az egyenesvonal (csak célszerű), ha a csavar és a nyomatékkulcs négyszög közti távolsággal számolunk, nem a toldó csillagvillás hosszával.
Egyszerűnek tűnik,de azt akkor sem értem,ha ráteszek egy csövet a nyomatékkulcs végére,attól még se elöbb,se késöbb nem fog lekattanni.Azt továbbra is tartom,hogy fontos a kulcsok egyenes "vonala".