Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Paco155 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142185

Értsd úgy hogy a húzás iránya mindig követi a nyomatékkulcs tengelyét, mint ahogy amikor normál módon csinálod akkor is egy körívet írsz le a húzás irányával, és az mindig merőleges a nyomatékkulcs tengelyére.

Előzmény: gesszti (142183)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142184

nem er mar ilyen hamar leloni na.. :D 

38-41 Nm -kozt mertem 90 fokban.

tegyuk hozza, hogy kezbol, szemmel meres, az egyetlen stabil pont a nyom.mero.

2-3-4 Nm csuszas siman lehet mereshiba.  

 

vagyis elmondhatjuk, hogy a megfejtes a szogbe huzasra az, hogy

nem a szog szamit, es nem is a toldo hossza. hanem az ezek kozti hur hossz valtozasa. 

vagyis a csavarfej /A/ ,  a nyom.kulcs vege /B/  kozti hur novekedes hossza. /C/ 

ezt a C'-t kell a paco fele egyenletbe illeszteni a toldo helyett. 

 

C= tegnap lerajzoltam. :) 

=====================================

Előzmény: gesszti (142181)
gesszti Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142183

Így biztos nem kattan le, mert ha elég erősen húzod, akkor csak leracsnizik.

Előzmény: Paco155 (142182)
Paco155 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142182

wazze, végül csak rajzoltam.

Naszóval. Egyetértünk hogy a szög nem számít a számításban mert csak az múlik rajta, hogy neked mennyi erővel kell húznod. Semmi más. Ez gondolom mindenkinek tiszta. Viszont van két speciális eset, az egyik a 90 fok a másik a 180. Most csak a 90 fokról beszéljünk. Ugyanis ennél nem mindegy az erő iránya amit kifejtesz. A rajzon a szürke a toldó, a fekete a nyomatékkulcs. A piros a kifejtett erő iránya. a zöld a forgatónyomaték.

 

A piros erő átadódik a szürke karra a fekete nyomatékkulcson keresztül, és a zöld forgatónyomatékkal tekeri. Minél nagyobb az erő annál nagyobb a forgatónyomaték.  A csavart akár túl is tudod húzni, ugyanis a fekete kar egyszerűen nem vesz részt a műveletben, és a nyomatékkulcs sosem fog lekattanni.

 

 

Érti már kend?

Előzmény: cam aro (142179)
gesszti Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142181

Ha a toldás merőleges a nyomatékkulcsra, akkor szerintem kb. ugyanannyi a nyomaték, mintha simán a nyomatékkulccsal toldó nélkül húznád, nem?

Előzmény: cam aro (142177)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142180

Előzmény: cam aro (142179)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142179

 amikor a nyomatékkulcsot tengelyirányban terheled."" 

olvasd mar el a topik cimet.. ;) 

 

húzd a nyomatékkulcsot a szára felé"" 

ezt nem ertem. 

de mivel egykaru emelo.. ha forditani akarsz akkor nyilvan nem le/fel  nyomogatod. 

 

mindegy. meg varok par megfejtest. azt reszemrol pont.  < a vegen :) 

Előzmény: Paco155 (142178)
Paco155 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142178

Nem volt időm rajzolni, de: nem mondom még egyszer, van egy speciális eset!  :P Az amikor a nyomatékkulcsot tengelyirányban terheled. Sosem fog lekattanni.

 

Rakd fel a csillagvillást 90 fokban, majd húzd a nyomatékkulcsot a szára felé, amíg csak bírod tekerni a csavart.  Majd mérd meg simán a nyomatékkal, hogy hol kattan le.

Előzmény: cam aro (142177)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142177

 megmertem. 

elmeleti, es matematikai szamitasok hianyaban a vegeredmeny ugyan lehet ketseges..

de mivel a kivetel a szabalyt erositi,, igy azt mondanam a meres tokeletes eredmenyt hozzot  :) 

 

M10 csavar satuban, 40Nm-el lehuzva.

 toldo felszerel, /17mm csillagvillas/ probal anyat tovabb huzni.. 25Nm-el mozdul meg az anya. 

visszamerve toldo nelkul 45Nm-nel allunk.

 

anya lazit. ujra huz 40Nm-re. 

toldo 90 fokban felszerel. 

es na.. megvan a meres eredmeny,. de....lehet tippelni..

:DD 

 

akinek van kedve szamolhat is. 

...en nem fogok. :) 

 

 

 

409 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142176

Inkább Viktor Reinz

Előzmény: dojcsáklaci (142175)
dojcsáklaci Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142175

Szia! Lehet,hogy nem jól keresem,de nem találok gyárit. Elring nem lenne jó helyette? Kösz.

Előzmény: 409 (142056)
Jena307 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142174

Sziasztok tudnátok ajánlani egy elektronikai oldalról profi autómata váltóst akivel tudnék erről konzultálni :

 

 elakadtam egy peugeot 407el, 4hp20 váltó van alatta, tünet P0704 azaz tengelykapcsoló kapcsolójának jele

minden paraméterben a tengelykapcsoló-HIÁNYZIK van, tehát nem nyitott vagy zárt. 

a BSI és ECU kódolása autómata váltón van, tempomat működik kb ameddig egy kövérebb gázt nem nyomok, ha pl kézibe rakom 3.ban és letalpalom feláll a ford mutató 3000re és úgy gyorsul, 

ha meg 1500ról lassan gyorsulok akkor felpörög 2200ig, onnan leesik 1600ra és és onnan már úgy megy fel a mutató ahogy kell, akár hogy talpalom, tol nem csak bőg fel.  (szerintem ez a hiba oka)

Hiba törlés után ha finoman megyek bírja, ha játszok a váltóval dobja a hibát (ez is a váltó hibában erősít meg)

 

Az ECU már cserélve, tengely kapcsoló kábel nincs is nemhogy koherens lehetne. tárolt hiba definíciója szerint nyitott tengelykapcsoló. 

 

Váltó vezérlőben nincs tárolt hiba.

 

 

Az autó javítása idáig elektronikus hiba oldalról volt megközelítve, azaz több motorvezérlő+BSI cserén túl van hozzám már így került, kábelek ellenőrzése részemről is megvolt.

A kapcsolási rajz szerint egy + -ot kapcsolna a kuplung kapcsoló az ecu-ra, aminek a kábelezése természetesen ki sincs építve.

 

 

 

Paco155 Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142173

mert a kifejtett erő iránya is számít amint azt az előbb kifejtettem :D

v.s.

Pedig valójában egykarú és a forgáspont a csavar amit meg akarsz húzni.""

 

 

Mind a kettőt én írtam, és mind a kettő igaz. :P Ugyanis van két speciális eset, ebből az egyik az amikor a kifejtett erő iránya megegyezik a nyomatékkulcs tengelyével. Napközben talán lesz egy kis időm  vektorokat rajzolgatni neked.

Előzmény: cam aro (142150)
gesszti Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142172

persze, hogy nem mindegy. Nyomatékkulcs hossza= nyomatékkulcs feje, és ahol fogod közti távolság, de ugye általában a végét szoktuk fogni. Ha nagyon pontos akarsz lenni, megfogod a nyomatékkulcsot, és a középső ujjadtól a racsni közepéig megméred a távolságot, és ezzel számolsz. 

Előzmény: tAB (142110)
gesszti Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142171

Az is az erőkar része, és az alapján tudsz számolni erőt. Az erőből meg arányt. 

Előzmény: lacipécs (142107)
gesszti Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142170

Igen, én voltam az ellentábor, de rájöttem a saját hülyeségemre. 

 

Tök egyszerű. Nyomaték nem más, mint erő x erőkar. 

 

Van egy ~33 centis nyomatékkulcsod. 60 Nm-re akarsz vele csavart húzni, akkor kb. 180 N-al kell húznod a végén. Ha a nyomatékkulcsra teszel egy 20 centis csillagvillást, és húzod 180 Nm-el (ekkor fog kattani a nyomatékkulcs) akkor az erőkarod már 53 cm. A csillagvillásnál ~95 Nm lesz. Tulajdonképpen visszafelé kell számolni. Adott az 53 cm-es erőkarod, és 60 Nm-re van szükséged. Ehhez ~113 N erőre van szükség. Azaz KEVESEBBRE. Ha ezt a 113 N-t visszaszámolod a nyomatékkulcsodra, ami ~33 cm-es, akkor kijön ~37 Nm. Erre kell állítanod a kulcsot. 

 

Nagyjából szemre beállítva egyenesre. 

 

 

Ha kis szöget zár be, annak adott esetben szerintem nincs olyan nagy jelentősége. 

 

Ha szöget zár be a csillagvillás, és a nyomatékkulcs, akkor a csavar forgáspontja, és a kezed közti egyenes távolságot kell figyelembe venni, amennyiben erre az egyenesre merőlegesen húzod a kulcsot. Ezt is ki lehet számolni, de szerintem ne bonyolítsuk. Lényeg, hogy ilyen esetben mindig kevesebbre kell állítani a nyomatékkulcsot, és az a képlet, amit alább írtam kb. megadja azt, hogy mennyire. 

Előzmény: tAB (142103)
Kisa Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142169

Ez már akkor is bonyolult, ha a közdarab és a nyomatékkulcs egy vonalban vannak, ha szöget zárnak be tovább bonyolódik.

 

Gondoljunk egy vízpumpára, aminek a szíjtárcsáját 4 csavar fogja. Szabadon forog le kell lazítani a csavarokat. egy csillagkulccsal tudsz olyan poziciót találni ahol meglazul a csavar és a pumpa tengelye mégsem fordul el. Azaz  azon nincs semmi nyomaték, de a szíjtárcsa csavarján mégis jelentős nyomaték ébred.

Mit is akartam ezzel mondani?  Nem tudom, de maradjunk annyiban,ha egy síkban vannak a dolgok egyszerűbb kitalálni a vektorokat :)

Előzmény: cam aro (142168)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142168

 Minden egyéb esetben a sinustételt lehetne alkalmazni,"" 

 

na most hidd el, hogy ez a scetch.. papir, tollal 20 sec lenne. 

sinus nelkul, siman csak korzos szakrajz. 

paintal,.. hat egy kicsit tobb. :D 

 

a fekete vonal a fizikai Lb. hossza,  mint toldo. 

a ket piros nyil -kozti tavolsag- az Lb mukodo''  hossza. 

a piros vonal a valos erokar hossza.

a kek nyil a nyomatekkulcs hossza.

 

es akkor valamit kihagytam.

mert kek, meg ket piros nyil, az NEM egyenlo  piros vonal. :/

de errol mar a korzo tehet. mert a keket atkellett volna vetitenem a pirosra.. es ez ketto metszes pontjaba rajzolni a ket piros nyilat.. 

na. egyszeru nem..?  :)) 

...imadtam a szakrajzot. 

 

'cakkat. 

 

 

 

Előzmény: Paco155 (142138)
Adm Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142167

Ja, elfelejtettem :)

Miután eladtam, a kettővel késöbbi tulajnál elkezdett furcsán kopogni a motor...  kiderült, eltört a főtengely :)

Előzmény: Adm (142166)
Adm Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142166

Akkoriban friss jogsival mivel játszott volna az ember? :)

Az idő pedig mindent megszépít. Kolbenschmidt hüvelyek, dugók, Gaál SP3 veztengely, pontos adatra már nem emlékszem, de elég nagy sűrítési viszony, vígan elpörgött 8500rpm-ig, 180-190 megvolt végre.

 

Régi motor volt már akkor is, hiszen már az 1000MB-ben is gyakorlatilag ugyanaz futott.

Előzmény: cam aro (142164)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142165

mar latom. 

 

ilyen kellene neked, csak metricben. 

(van nyitott is ) 

 

 

====================

 

Előzmény: tAB (142161)
cam aro Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142164

20 éve milyen nagy dolog volt egy ilyen HF..."" 

skodara! :D

 

volt osztalytarsam rallycrossozot akkoriban valahol salgotarjan kornyeken..vajvoda team. .:o eszembe jutott :o  

azt mondtak a skodak ott verhetetlenek a farmotor/valto miatt.

ettol fuggetlen szerintem bun az a motor.  

sorry. 

 

 

Előzmény: Adm (142157)
Kisa Creative Commons License 2015.04.22 0 0 142163

Hát, azt tudom :) Jó meccsek voltak a két tábor közt.

Előzmény: Adm (142158)
mondtam, hogy nem kéne. Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142162

kihúzta a bukóslusszt a drájver.

üzemelt baszki, nem hiszed el.

 

Előzmény: cam aro (142160)
tAB Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142161

Te a gyertyák alatti négy 8-as anyára gondolsz.

Ezek a másik oldalon vannak, a szívó portok alatt. A "gyárin" ilyen nincs, csak az RS fejeken.

Előzmény: cam aro (142154)
cam aro Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142160

a picsába kerül le ennyi a víz az olajtérbe, ha a szívócsőbe megy a víz?"

 

huhu  baszki... :DDDD 

azt meseljen kend. hogyan allt le az a motor.. ? :D

 

 

 

Előzmény: mondtam, hogy nem kéne. (142156)
mondtam, hogy nem kéne. Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142159

ezt nyomatékkulccsal is meg lehet húzni, nekem volt ilyen facom kulcsom, az eleje cserélhető volt és bele lehetett illeszteni tizenkétszögű "villás" adaptert.

crcsövek szereléséhez azt használtam, de volt több méretben is.

mondjuk nem volt egy olcsó szerszám, szóval érthető, hogy inkább valami helyettesítő megoldást keresel.

Előzmény: tAB (142143)
Adm Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142158

A Skodások ezt másképp látták :P

Előzmény: Kisa (142155)
Adm Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142157

Nem, csak a 130/135/136 és RS-en volt így.

 

100/105/120 elég szerencsétlen, szivócsatorna csak kettő volt (1-2 és 3-4 közösítve), kipu pedig 1, 2-3 közösítve, 4.

 

20 éve milyen nagy dolog volt egy ilyen HF...

Előzmény: cam aro (142154)
mondtam, hogy nem kéne. Creative Commons License 2015.04.21 0 0 142156

eddig kicsit több, mint tíz liter valamit szedtem ki a szárazkarter tartályából meg a motornak a mindenéből.

mégis csak erőt vettem magamon és kiszereltem, hát, ezt élő ember nincs aki kimosta volna.

én ilyent még életemben nem láttam.

amit viszont egyáltalán nem értek, hogy a picsába kerül le ennyi a víz az olajtérbe, ha a szívócsőbe megy a víz?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!