Értsd úgy hogy a húzás iránya mindig követi a nyomatékkulcs tengelyét, mint ahogy amikor normál módon csinálod akkor is egy körívet írsz le a húzás irányával, és az mindig merőleges a nyomatékkulcs tengelyére.
Naszóval. Egyetértünk hogy a szög nem számít a számításban mert csak az múlik rajta, hogy neked mennyi erővel kell húznod. Semmi más. Ez gondolom mindenkinek tiszta. Viszont van két speciális eset, az egyik a 90 fok a másik a 180. Most csak a 90 fokról beszéljünk. Ugyanis ennél nem mindegy az erő iránya amit kifejtesz. A rajzon a szürke a toldó, a fekete a nyomatékkulcs. A piros a kifejtett erő iránya. a zöld a forgatónyomaték.
A piros erő átadódik a szürke karra a fekete nyomatékkulcson keresztül, és a zöld forgatónyomatékkal tekeri. Minél nagyobb az erő annál nagyobb a forgatónyomaték. A csavart akár túl is tudod húzni, ugyanis a fekete kar egyszerűen nem vesz részt a műveletben, és a nyomatékkulcs sosem fog lekattanni.
Nem volt időm rajzolni, de: nem mondom még egyszer, van egy speciális eset! :P Az amikor a nyomatékkulcsot tengelyirányban terheled. Sosem fog lekattanni.
Rakd fel a csillagvillást 90 fokban, majd húzd a nyomatékkulcsot a szára felé, amíg csak bírod tekerni a csavart. Majd mérd meg simán a nyomatékkal, hogy hol kattan le.
Sziasztok tudnátok ajánlani egy elektronikai oldalról profi autómata váltóst akivel tudnék erről konzultálni :
elakadtam egy peugeot 407el, 4hp20 váltó van alatta, tünet P0704 azaz tengelykapcsoló kapcsolójának jele
minden paraméterben a tengelykapcsoló-HIÁNYZIK van, tehát nem nyitott vagy zárt.
a BSI és ECU kódolása autómata váltón van, tempomat működik kb ameddig egy kövérebb gázt nem nyomok, ha pl kézibe rakom 3.ban és letalpalom feláll a ford mutató 3000re és úgy gyorsul,
ha meg 1500ról lassan gyorsulok akkor felpörög 2200ig, onnan leesik 1600ra és és onnan már úgy megy fel a mutató ahogy kell, akár hogy talpalom, tol nem csak bőg fel. (szerintem ez a hiba oka)
Hiba törlés után ha finoman megyek bírja, ha játszok a váltóval dobja a hibát (ez is a váltó hibában erősít meg)
Az ECU már cserélve, tengely kapcsoló kábel nincs is nemhogy koherens lehetne. tárolt hiba definíciója szerint nyitott tengelykapcsoló.
Váltó vezérlőben nincs tárolt hiba.
Az autó javítása idáig elektronikus hiba oldalról volt megközelítve, azaz több motorvezérlő+BSI cserén túl van hozzám már így került, kábelek ellenőrzése részemről is megvolt.
A kapcsolási rajz szerint egy + -ot kapcsolna a kuplung kapcsoló az ecu-ra, aminek a kábelezése természetesen ki sincs építve.
mert a kifejtett erő iránya is számít amint azt az előbb kifejtettem :D
v.s.
Pedig valójában egykarú és a forgáspont a csavar amit meg akarsz húzni.""
Mind a kettőt én írtam, és mind a kettő igaz. :P Ugyanis van két speciális eset, ebből az egyik az amikor a kifejtett erő iránya megegyezik a nyomatékkulcs tengelyével. Napközben talán lesz egy kis időm vektorokat rajzolgatni neked.
persze, hogy nem mindegy. Nyomatékkulcs hossza= nyomatékkulcs feje, és ahol fogod közti távolság, de ugye általában a végét szoktuk fogni. Ha nagyon pontos akarsz lenni, megfogod a nyomatékkulcsot, és a középső ujjadtól a racsni közepéig megméred a távolságot, és ezzel számolsz.
Igen, én voltam az ellentábor, de rájöttem a saját hülyeségemre.
Tök egyszerű. Nyomaték nem más, mint erő x erőkar.
Van egy ~33 centis nyomatékkulcsod. 60 Nm-re akarsz vele csavart húzni, akkor kb. 180 N-al kell húznod a végén. Ha a nyomatékkulcsra teszel egy 20 centis csillagvillást, és húzod 180 Nm-el (ekkor fog kattani a nyomatékkulcs) akkor az erőkarod már 53 cm. A csillagvillásnál ~95 Nm lesz. Tulajdonképpen visszafelé kell számolni. Adott az 53 cm-es erőkarod, és 60 Nm-re van szükséged. Ehhez ~113 N erőre van szükség. Azaz KEVESEBBRE. Ha ezt a 113 N-t visszaszámolod a nyomatékkulcsodra, ami ~33 cm-es, akkor kijön ~37 Nm. Erre kell állítanod a kulcsot.
Nagyjából szemre beállítva egyenesre.
Ha kis szöget zár be, annak adott esetben szerintem nincs olyan nagy jelentősége.
Ha szöget zár be a csillagvillás, és a nyomatékkulcs, akkor a csavar forgáspontja, és a kezed közti egyenes távolságot kell figyelembe venni, amennyiben erre az egyenesre merőlegesen húzod a kulcsot. Ezt is ki lehet számolni, de szerintem ne bonyolítsuk. Lényeg, hogy ilyen esetben mindig kevesebbre kell állítani a nyomatékkulcsot, és az a képlet, amit alább írtam kb. megadja azt, hogy mennyire.
Ez már akkor is bonyolult, ha a közdarab és a nyomatékkulcs egy vonalban vannak, ha szöget zárnak be tovább bonyolódik.
Gondoljunk egy vízpumpára, aminek a szíjtárcsáját 4 csavar fogja. Szabadon forog le kell lazítani a csavarokat. egy csillagkulccsal tudsz olyan poziciót találni ahol meglazul a csavar és a pumpa tengelye mégsem fordul el. Azaz azon nincs semmi nyomaték, de a szíjtárcsa csavarján mégis jelentős nyomaték ébred.
Mit is akartam ezzel mondani? Nem tudom, de maradjunk annyiban,ha egy síkban vannak a dolgok egyszerűbb kitalálni a vektorokat :)
Akkoriban friss jogsival mivel játszott volna az ember? :)
Az idő pedig mindent megszépít. Kolbenschmidt hüvelyek, dugók, Gaál SP3 veztengely, pontos adatra már nem emlékszem, de elég nagy sűrítési viszony, vígan elpörgött 8500rpm-ig, 180-190 megvolt végre.
Régi motor volt már akkor is, hiszen már az 1000MB-ben is gyakorlatilag ugyanaz futott.
ezt nyomatékkulccsal is meg lehet húzni, nekem volt ilyen facom kulcsom, az eleje cserélhető volt és bele lehetett illeszteni tizenkétszögű "villás" adaptert.
crcsövek szereléséhez azt használtam, de volt több méretben is.
mondjuk nem volt egy olcsó szerszám, szóval érthető, hogy inkább valami helyettesítő megoldást keresel.