Ja és még valami. A repülőtér vezetője ill. a személyzete nem ellenőrző közeg. Neki(k) elsősorban a repülőtérrendben megfogalmazottak biztosítása és betartása a feladata, - a repülőtér (ideiglenes repülőtér,ideiglenes leszállóhely stb.) állapotának biztosítása,ill. az állapotról történő megfelelő tájékoztatás.
Te mindig a saját felelősségedre repülsz,ha még kiképzés alatt vagy,és az oktatód nincs jelen ,nem készített fel a feladatra stb.
Még nem volt rá példa,hogy pl: a repülőtér vezetőt felelősségre vonták volna ammiatt,mert egy ifjú titán hülyeséget csinált/nem az MHSZ időről van szó/. Most ezzel nem azt mondom,hogy ez a helyes.
Az ellenőrzésre,szankcionálásra ottan van a légirendőr és utána -, -vagy-, a PLH.
Mert, hogy ők azér' vannak fizetve/többek között/.
Ha belegondolsz, a növendék az első pillanattól kezdve két személlyel repül. Amikor azt gondolja róla az oktatója,hogy már nem kell beleszólnia a dolgokba- , hát elengedi egyedül.Csinál még néhány gyakorlatot egyedül,de aztán megint ott a másik ülésben az oktató. Végül is a manus tud kétüléssel repülni. És a gyakorlat azt mutatja,hogy bőszen repülőzik is.Akár van Pilóta 1,2,3....8 stb papírja,akár nincs.
Tőlem még nem kérték el soha a papíromat sehol.(csak egyszer, május 1-én,de az akkor össznépi banzáj volt,utasozással,- azt is a légirendőr kérte.)
Persze,ha csinál valami ökörséget a faszi akkor viselnie köll a következményeket.
Bocs, hogy közbevágok és bocs, ha hülyeséget kérdezek, de nekem azt mondták, hogy 2 év és 50 repült óra kell ahhoz, hogy valaki utast vihessen motoros sárkányon. Ebből mi az igazság ? Vagy az ilyesmit senki sem ellenőrzi ?
Valóban, a hőskorban még nem voltak kétkormányos gépek. Nekem is csak elmagyarázták hogy mit kell csinálni, és már repülhettem a saját motoros gépemmel. Előtte azonban gyalogsárkánnyal el kellett jutni a pilóta szintre.
Ma már a gyalogos pilóták átképzését is kétkormányos géppel csinálják, kb. 1-2 óra alatt meg is van.
Valóban olcsóbb ha a saját gépeden tanítanak repülni, de egy oktatásra megfelelő gép kb. 1 milla, és elég jól megviseli a kiképzés. Ha van rá pénzed, vegyél egy jó gépet, akkor a kiképzés után egyből tudsz repülni, és néhány hónap után már az ismerősöket is viheted magaddal.
Ha ennyit nem tudsz rászánni, csináld meg a kiképzést, és utána vegyél egy "A" keretes trabant motoros gépet, ami elég olcsó, és egyedül jókat lehet vele repülni.
Általában azt hallom, hogy vegyek saját gépet, úgy sokkal egyszerűbb lesz a tanfolyam. Az elképzelhető, hogy egyszemélyes géppel is lehet oktatni? (mondjuk telefonon keresztül instruálva :))? Bár szerintem az ős oktatókat sem oktathatta senki sem, mégiscsak rájöttek valahogy.
Ami a 6 kilós motort illeti, abból felvihetsz 2ttőt is, aztán, ha az egyik bedöglik ott a másik :)
A sarkanyrepules.lap.hu-n árultak egy suzuki motoros trájkot, de láttam külön suzuki motort is, ami már korábban be volt építve egy trájkba. Sajnos most nem működik a börze (error 404).
Egyébként egyszemélyes géphez tökéletesen megfelel a sima trabant motor, csak egy jó légcsavar kell hozzá.
Ha esetleg egyszemélyes trájkot építenék, én egy 125-ös kétütemű, vagy egy 250-es négyütemű motort tennék rá. Volt egy vízhűtéses Honda NS-125 blokkom, csináltattam hozzá egy 135 cm-es légcsavart, és többet tolt mint egy trabant, de csak kb. 15 kg volt a súlya.
Az új motorom még ettől is könnyebb, mindössze 6 kg. Csak 50 kg-ot tol, de azért 2 m/s-al tudok emelkedni.
Tudod olyan gépet keresek, ami már repült, jogilag is tiszta, ha felújításra szorul is az nem okozna gondot. A trabi motort elég jól ismerem. Egy új konstrukciót létrehozni suzuki motorral - arra nem lenne elég időm.
Ha nem műrepülni akarsz, teljesen elég az alap Trabant,még akár főtengelyes meghajtással is. Ráadásul nagyságrendekkel olcsóbb,mint a Rotax/ami persze kurva jó/.
Van mentőernyőm, de az enyémet kézzel kell kidobni.
Láttam már rakétás ernyőt sárkányon, de még nem hallottam hogy valaki használt volna ilyet vészhelyzetben.
Sokáig nem volt mentőernyőm, nem is akartam venni. Aztán kaptam egyet kölcsön, és néhány évig azzal repültem. Amikor vissza kellett adnom, utána nagyon rossz érzés volt ernyő nélkül repülni, eleinte a szárny minden nyekkenésére összerezzentem, de néhány hónap alatt megszoktam a hiányát. Később szereztem egy másik ernyőt, de két év alatt sem voltam képes beszerelni a gépembe. Szerencsére nem volt rá szükségem, de sokkal nyugodtabb lettem volna néhány rázósabb helyzetben. Pl. amikor becsúszott alám egy felhősáv, és még 150 m magasan sem láttam a talajt, és amikor végre kiestem a felhőből, pont egy lakótelep fölött voltam.
Szvsz, a van rá pénzed vegyél egyet, de azért nem lehet ész nélkül repülni, mert van egy ernyőd.
A gépem elvileg még csak kisérleti üzemben repülhető, és ehez üzemi ellenőrző és berepülő pilóta jogosítás kell. Gyakorlatilag az összesen 5 órát repült gyalogsárkányos, és az átlagos UL pilóta is gond nélkül tudott repülni vele.
Most csinálom az engedélyeztetést, még ki kell kidolgoznom a tipusátképzés tematikáját. Szerintem bármelyik sárkányos pilóta, akár gyalogos, akár motoros, max. 2 óra alatt átképezhető.
Egy lábról induló motoros hevedert sem nehéz megépíteni. Meg kell nézni egy Mosquitot, és le kell koppintani a vázát. Abban is Raket motor van, és hasonló a fogazottszíjas áttétele, mint az én gépemnek. A mosquito nagyon profi heveder, de van néhány dolog ami nem teszik benne. Leginkább az, hogy a pilótának a fogával kell a gázkart kezelni, az egyik klubtársamnak le is tört a fogából egy darab, amikor kipróbálta. Az sem tetszik, hogy egy szabadon forgó légcsavarral kell botladozni start közben. A pilóta ugyan nincs életveszélyben, de turbulens időben gyakran tördelik a légcsavart, amit 150e Ft-ért lehet pótolni.
Amikor elkezdtem a gépem tervezését, hamar eldöntöttem, hogy kerékről fogok startolni. Először én is hason akartam repülni, és ledobható kocsiról akartam startolni, de ezt elvetettem, mert ha máshol szálltam volna le, nem tudtam volna újra felszállni. Maradt a fix futómű, de ha kerékről startol a gép, a motort a pilóta fölé kell tenni, hogy a légcsavar ne érje a földet. A motor és a hason repülő pilóta légellenállása összesen nagyobb, mint ha egy ülő pilóta mögöt van a motor. Ülve ráadásul sokkal kényelmesebb repülni, mint hason. 20 évig repültem hashevederben, nekem is elég szokatlan volt az ülő pozició, de a Woodoo-ban több óra alatt sem fáradok el, nem úgy mint régebben, amikor gyakran meghúzódott a nyakam. Próbáldd ki melyik a kényelmesebb. Vegyél fel egy sisakot, és feküdj hasra az ágyon úgy, hogy a fejed lelógjon. Kis idő múlva rettentő kényelmetlenül fogod magad érezni, de egy fotelban bármeddig el bírsz ülni.
és a Te gépedet - ami ugyebár segédmotoros gyalogsárkány - lehet motoros sárkányos képesítéssel használni, vagy kell a gyalogpilóta papír is? Mint írtam, nekem szimpatikusabb a Te megoldásod, de a kerekes beülő mellett érdekelne a lábról indítható verzió is (nehéz lehet összerakni egy olyat?).
Nem akarlak elkeseríteni, de a Molzon motorokkal nincsennek jó tapasztalataim.
Ezt a motort Molnár Zoliék trabant motorból faragták még a rendszerváltás előtt, azért, mert akkor még nem nagyon tudtak a pilóták Rotaxot venni.
A fő gond az, hogy hozzá nem értő emberek, nagyon amatőr módon tuningolták fel a trabant motort. Alig lett nagyobb a teljesítménye, viszont drasztikusan romlott a motor élettartama, és a megbízhatósága. A Molzon motort kétszemélyes trájkra tervezték, de ahhoz túl gyenge volt, és hamar tönkrement.
Ha kétszeméllyel akarsz repülni, semmiképpen sem szabad megvenni a Molzon motort, ha meg egyedül fogsz repülni, ahoz elég egy sima trabant motor is.
Ha nem akarsz egy vagyont költeni a Rotaxra, és van egy kis tehetséged a barkácsoláshoz, a 3 hengeres suzuki swift motorját tudnám ajánlani. Olcsón lehet venni, nagyon megbízható, és még a fogyasztása is nagyon kedvező.
Ha sárkányozni akarsz, először keress egy klubot a közelben. A klub műszaki vezetője majd elmondja mire kell figyelni egy gép vásárlásánál.
A trapéz csak minimális terhelést kap start közben, inkább a trapézsarkot kell átalakítani úgy, hogy ne tudjon kilötyögősödni. Pl. ki kell cserélni a stifteket csavarokra.
Az üléskeret kb. 30e Ft-ba kerül, ebből 15e Ft az ötvözött alucső ára. Az első vázat még hegesztették, de a későbbieket már csomóponti lemezekkel és csavarozott kötésekkel készítettem.
Az áttétel 30e Ft, a fix légcsavar 25e Ft, a légcsavartengely 10e Ft, a kerekek 10e Ft-ba kerülnek, de ezek az árak nagyban függnek a darabszámtól.
Nem tudom milyen gyorsan és mennyiért lehet most gyalogpilóta képesítést szerezni, amikor még én tanultam repülni, évekig tartott. Motoros jogsit 1-2 hónap alatt lehet szerezni, és kb. 200e Ft szokott lenni a kiképzés ára.
A gépemet gyalogsárkányos, és motoros pilóták is gond nélkül tudták vezetni.
A gépem nagyon kevés üzemanyagot fogyaszt, kb. 2 litert óráként, de leállított motorral is órákat tudok vele repülni. Nagyon vicces, amikor a motoros pilóták 20 literes üzemanyagkannákat cipelnek, én meg csak egy 5 literes műanyagkannát viszek, és mégis többet repülök mint Ők.
Szeretnék venni motoros sárkányt. Anyagi okokból egyelőre valószínű Molzon motoros gép jöhet számításba. Információk végett keresek olyan pilótákat, akik ilyen géppel repülnek.
Továbbá érdekelne, hogy ilyen gép vásárlásakor mire kell figyelni, milyen papíroknak kell meglenni, stb.
kössz a választ! Jó a beülőd, de nem terheli meg a trapézt a start/landolás? Tényleg 140 rugó a keret+ülés előállítása? Miből készült? (Úgy nézem alumínium, de hegesztést is látok rajta...)
Úgy látom, el kell mennem gyalogozni előbb. Nem szeretnék olyan sok pénzt áldozni egy benzintemetőért, mint a nagy trájkok.
Nézz szét a Bp.-hez közeli reptereken, sok helyen találsz motoros sárkányosokat, szinte minden klubban van oktató. Kb. 200e Ft a kiképzés, és 2-3 hónap után már egyedül repülhetsz. Ha komolyan érdekel a sárkányozás, a hunulneten (motoros sárkányos levelezőlista) kereshetsz oktatót.
A motoros sárkányos pilóták nem nagyon szoktak termikelni, többnyire csak napnyugta előtt néhány órával jönnek ki a reptérre. A hagyományos trike nem igazán alkalmas a termikelésre, túl nehéz, nagy a légellenállása, leállított motorral 2-3 m/s a merülése, és a motoros szárnyak sem túl korszerűek. Az átlagos termikekben max. nullázni lehet egy ilyen géppel, hosszabb időt nem tudsz motor nélkül repülni.
Ha a motor nélküli repülés a célod, akkor építened kell egy könnyű, egyszemélyes trájkot, egy kb. 20-25 Le-s motorral, és egy nagyobb felületű gyalogszárnyat kell vele összeépíteni. Egy trabant motoros trájkot össze lehet hozni kb. 200e Ft-ból.
Nekem is egy termikvadász gépem van, eléggé speciális konstrukció, én terveztem és magam építettem. Gyakorlatilag egy motoros heveder, amiben ülve repülök, de én kerekekről startolok, mert nem szeretek egy légcsavarral a hátamon lábról startolni.
A szárnyam egy 14,5 m2-es gyalogszárny, kb. 100e Ft-ért lehet hasonlót kapni. A beülőt kb. 400e Ft-ból lehet összehozni. A legdrágább alkatrész a motor, kb. 250e Ft-ba került, de csak 7 kg a súlya, és 15 Le a teljesítménye. Az én gépem leállított motorral, becsukott légcsavarral és behúzott futóval kb. 1 m/s-al merül, nagyon jól lehet vele termikelni. Ha meg esetleg lerohadok újraindítom a motort, és keresek egy másik termiket.
Lehet kicsit soknak tűnik a 400e Ft, de most kezdtek el itthon forgalmazni egy lábról induló motoros hevedert, aminek az ára 1,3M Ft, ehez képest az én gépem elég olcsó.
Szeretném megtudni, BP-n vagy környékén hol, kitől és kb. mennyiért lehet megtanulni repülni és hogy kb. mennyibe kerül egy egyszemélyes, termikképes felszerelés (akár használtan is).
Miért ragaszkodsz a Cv2 motorjához? Ha az a lényeg, hogy 4 ütemű motorod legyen, szerintem sokkal jobb a Suzuki 1000 ccm-is 3 hengeres motorja. Az USA-ban sokan használják ezt a tipust UL gépekben, ott Geo néven árulják.
A motor teljesen alumínium, szárazon 45 kg, + hozzájön még kb. 15 kg hűtő, hűtővíz, olaj, generátor, stb.
Mivel a suzukik szinte soha sem romlanak el, elég könnyen be lehet szerezni egy ilyen motort, nekem legutóbb 50e Ft-ért ajánlottak egyet minden elektronikával együtt. Akik már alakitották át ezt a tipust UL gépbe, a régebbi karburátoros változatot ajánlják, mert az a legkönnyebb, és könnyű tuningolni. Tuning nélkül 50 Le a teljesítménye, ami kb. annyi, mint a Rotax 503-nak, átlagos pilótának, nem túl nehéz utasssal bőven elég.
Ha csak egyedül akarsz repülni, esetleg termikelgetni is szeretnél, inkább egy könnyű egyszemélyes trájkot kelllene építened, egy 20-25 Le-s motorkerékpár blokkal. Neked biztosan nem okozhat gondot egy trike építése. Én ugyan nem vagyok gépész, de saját magam terveztem és építettem a gépem.