"A vegyes kazánhoz kéményt a helyiség külső falára szeretném felhúzatni, így nem kell födémet és tetőt bontani. A gázcső jelenleg a ház külső falán keresztezi az építendő kémény nyomvonalát, ezt módosítatni szándékozom."
Egy épület fala vagy tűzfal szerü, vagy olyan ahol a tető túlnyúlik a falsikjától kijebbere, néha 30 -40 cm -re is .
A gázcsövek meg általában 2 -4 cm -re mennek a falsíktók, a cső közép olyan 5 cm a faltól.
Nem akarlak a szerelt kéményre rábeszélni, de annak elvileg nem kell csillógni - villogni, azt be lehet festeni - akár az épület szinével azonosra is.
És mint az idézetből kiderül : födémet nem akarsz bontani, de ereszt csak kell és ekkor már elég távolra kerül a fal sikjától. Sőt maga az eresz bontás se praktikus, de azt általában megbontják , (mivel túlnagy távnál hosszú konzolok kellenek ). A bontás még mindig egyszerűbb mint egy gázcső áthelyezés. Az terveztetni kell, gázóra le, majd ha kész újra MEÓ. Szvsz egyszerűbb a következő : külső falsik--- gázcső a faltól pár centire , --- majd szerelt kémény, ami közvetlen hozzá is érhet a csőhöz. A szerelt kéményt konzolok tarják a faltól tetszőleges távra és mint írtam azt a kéményt be lehet festeni.
Néhány kérdésben szeretnék segítésget kérni minden lelkes hozzászólótól, és főként hozzáértőtől.
Fűtésünkön szeretnék módosítani, de csak apránként. Jelenleg egy turbó fali gázkazán dolgozik a pincében, és nyolc radiátort hajt meg. A fűtéscsövek heggesztett műanyagból vannak. Mivel a két szoba felújítása van soron, szeretném lecserélni a csövezést ötrétegű műanyag csőre, és a falban a radiártorokhoz vezetni. Mire kell figyelnem a falban való vezetésnél? Remélhetőleg megtudom úgy oldani, hogy nem kell csatlkazást a falba tennem, és 16-os 6 mm-es szigeteléssel ellátott csőről lenne szó. Tudom hogy ennek is van tágulása és e miatt a kanyarokban lazán kell elhelyezni őket. De kell valamivel rögzítenem, vagy a vakolat elgendő?
Egy további kérdés az lenne, hogy osztó-gyűjtővel ki tudom-e váltani a mostani 20/16-os fűtéscső rendszert? Néhány radiátor esetében ez, csak 2, 3 méterrel növelné meg a 16-os cső hosszát, viszont van három olyan radiátor, melyeknél plusz 9-10 méterrel is hosszabb lenne. Ez mennyiben változtat ezen radiátorok melegvízzel való ellátásán, nem nő meg nagyon az áramlási ellenálás, vagy egyéb problémára számíthatok?
Az egy pontos műszer. Csak meg kell nézni mikor szerelték fel, mennyi a nem fűtési célú gázfogyasztás, az esetleges nagyobb fűtetlen téli időszakok, majd számolni. Éves átlag, fajlagos gázfogyasztás és végül egy prognosztizált szilárd tüzelő felhasználás. A lakosság már nagyon régen jó közelítéssel meg tudja állapítani az éves tüzelő fogyasztását - feltéve ha ismeri a házát.
Tehát : miért ne lehetne egy helyiségben kétféle kazán ??
Nekem az egyik rokonnál a 'kazánház ' nem más mint a pince és ott is engedték, ráadásul ugyanabba a kéménybe dolgozik a gázkazán és a vegyestüzelésű is - már 20 éve minden probléma nélkül. Ez persze azt még nem jelenti, hogy engedik. De az hogy szabad és az , hogy lehet két külön dolog.
Biztonság szempontjából ez nem oszt - szoroz.
A gázcső és a kémény közelsége ?
Hát kémény testbe ne menjen, mellette szerintem igen mehet - még hozzá is érhet.
Mennyi fa fog fogyni ?
Jó kérdés !
Első közelítésben ahány m2, annyi mázsa !!
És mond milyen szakértő ??
Nekem van szakértői papírom vagy 6 területre (igaz már régen lejárt a szavatossága, megújítani nem érdemes ).
"Ennyi pénzem nincs, hogy a házhoz egy újabb helyiséget építettsek, tervezés, engedélyezés, kivitelezés, milliókba kerülne."
Kerüld el ezt a szitut !
Sőt ne verd nagydobra akémény építést se. ha szerelt valószinű nem kell semmi engedély, így a kéményseperőt is kihagyhatod /azok úgyse sepernek csak szakvélekednek !! /
Lelkesen próbálom az infókat beszerezni . Volt már pár "szakember" aki csak meresztette a szemét mikor rákérdeztem valamire .........
Én a Tiemme rendszerént néztem ki magamnak az átmenős falikorongok tetszenek .
Az tény hogy kellemetlen ha alul méretezett a rendszer én vacilálok mert nem szeretnék fölöslegesen pénz beruházni viszont az is
baromi bosszantó lenne ha fürdésközben elmegy a vízhőfok mert vizet vesz a misógép vagy valaki mosogat .
Eszméletlen hogy mi kavarás megy a fűtés körül is senki nem tud vagy nem akari infót adni , megy a ködösítés azért hogy valakinek pénz kerüljön a zsebébe .
Már lassan nem vagyok meglepve hogy ez ígymegy nálunk.
Hát én csak azt tudom elmondani amit eddig kibogoztam és itt olvasgattam a fórumon.
A házépítés ezen szakaszában járok, de megmondom őszintén a vízre eddig nem fordítottam akkora energiát, mert nem tartottam olyan bonyolultnak. (kicsit tévedtem, van itt is min agyalni)
Amúgy a (HÖ)szigetelés és a falfűtés fórumokból többet tanultam mint a sok könyvből és a gépészemtől.
Nekem Uponor lesz a vízvezeték és a fűtésrendszerem is, mert így nagyon jó árat sikerült kapnom.
Amúgy itt olvasott koepgepkft érvei engem meggyőztek, így mindenhol 20-assal szerelem a rendszert.
Sajnos a cirkulációs vezetéket is azzal kell, de azon még gondolkodom, hogy leszűkítem 16-osra.
Ha nagy a nyomás akkor azt tudom csökkenteni az osztón lévő áramlásszabályzó szeleppel, de ha valahol sikerül alulméretezni a rendszert, akkor azt már bajos javítani.
nem vagyok szakértő a témában de egy dolog tuti. a 20-as cső űrtartalma szinte a duplája a 16-osnak. ebből kifolyólag ha a keringető ágad is 20-as akkor majd 2 szer annyi vizet kell melegen tartani, ami viszont gázban nagyon nem mind1. (pláne ahogy megy fel a gáz ára)
Korábban kellett volna betévednem erre a fórumra is.
Vettem könyveket, de itt praktikusabb tanácsokat kapok.
Melegvíznél aszthiszem maradok a 13mm-es szigetelésnél.
Egy szerelő régebben tanácsolta azt, hogy tegyem le a 3cm-es hőszigeteklést és erre fektessem a vízvezetékeket.
( Még jön majd rá 2x4cm lépésálló)
Hőszigetelés szempontjábol biztosan jobb lenne, csak így amikor lefogatom az ajzathoz a csöveket (hilti szalag), akkor a fúrások helyén már nem tudom kijavítani a vízszigetelést.
Mi erről a véleményetek, hogy szokták ezt csinálni?
A szabvány azt írja, hogy a 20-as melegvizes vezeték mellé 16-os cirkulációs vezeték kell.
Mennyire gond az, ha a cirkulációs is 20-as lenne.
Milyen következményekkel járna ez azon kívül, hogy drágább a vezeték, mert máshogy nem nagyon tudom megoldani.
Hát azt konkrét nem tudom, de nem hiszem hogy lenne, nem is az ára érdekel, tudom hogy fele annyi az MMG a másiknak, de ez csak pár ezer pénz, a lényeg hogy strapabíró legyen, Rhonával már jártam úgy, hogy kölcsön kaptam egyet, munka végén fesztelenítettem és mikor a koléga újra beálította a nyomást, eltört benne a mebrán alatti alátét, ami szerintem a rendszeres fesztelenítés elmulasztása miatt történt, mert véleményem szerint a rugó elfáradt és mikor visszatekerte, az nem nyúlt ki és nem tartotta a helyén az alátétet, ami elmozdult majd az újabb terheléstől ami rossz helyen érte, eltört. De ettől még nem szar, nem vonok le rossz következtetést, érdekel mások véleménye is.
nekem ennnyi,és ezt sokallom, éves gázfogyi 1500 m3, nyáron 11m3 hetente (írom hetente) a melegvíz+főzés.Előző lakásban vilanybojler volt cirkuláció nélkül és ott ha jól emlékszem havi 200 kW volt a vezérelt fogyasztás a melegvízre .Most az indirekt tartály kondis kazánnal csak a cirkulációs veszteségek miatt fogyaszthat majd a dupláját.Lehet hogy a jól szigetelt ház alacsony fűtésköltségéhez képest nagy ez a százalék...
Kikalkuláltattam hogy mennyit takaritanék meg ha a melegvizet napelem adná egy ilyen ceg weblapján es havonta 4 före átfolyósan 3000 Ft jött ki. Vagyis a cég szerint én ennyit költök egy hónapban melegvizre.
A melegvíz és cirkulációs vezetékre a lehető legvastagabb szigetelést rakd,nekem 13mm es van a kb 50m melegvízhálózaton és ez kevés,mert egy nyári hónapban kb 45-50 m3 gáz elmegy (ez azért sok,mert az éves fogyasztás 30-40%-a melegvízre megy el). ja és nem megy állandóan,csak nappal és a cirkulációs szivattyú is csak addig megy amíg a kör végén is megjelenik a melegvíz ami 45 °C-os
Én a felszállót 26osból csinálnám, az osztóvég 1"os szokott lenni az osztó esetében, vagy 3/4"os vagy esetleg 5/4"os is létezik.
Tehát az osztó kötés (szerintem) minimum 26os a lekötések mehetnek 20assal.
Na, akkor előről:
Szerintem legyen egy min. 26os felszálló (gerinc), abból ki lehetne venni a földszinti osztót 26ossal, földszinti lekötések 20asok (a 8-10méteres távolságra sem ártana a 20as)
majd ezzel a felszállóval (26os) felmennék az emeletre és megkötném a másik osztót is, bár lehet, hogy nem ártana már ebben az esetben a 32-es felszálló az első osztóig, oda egy 32-26-26 "T" és mehetne az emeletre a 26os megkötni a 2. osztót... :S
Jó lenne látni a házat, hogy mekkorák a távolságok, stb., stb.
Nos, nézd... Nem vitatom sok a kókler ebben a szakmában is, illetve más szakmákban is, DE én szart nem adok ki a kezemből.
Mindig is lelkiismeretesen dolgoztam úgy, hogy az esztétikus is legyen (szép) és jól is működjön, ezért merek minden munkámra garanciát is vállalni. Természetesen vannak a megrendelő érdekei is...
gmkiev: én minden munkámra "alkotásként" tekintek és lehet, hogy mindenki meg tudja ugyanazt csinálni, csak nem mindegy, hogy hogyan.
Én simán tudok "gyönyörködni" is a munkámban, illetve büszke is vagyok a munkáimra.
És nem vagyok híve az összecsapott dolgoknak, inkább tartson egy munka 1-2nappal tovább, de az legyen tisztességes, esztétikus és hibátlanul működjön és ne csak addig, amíg ott vagyok, hanem hosszú éveken keresztül is.
Lehet, hogy bennem van a hiba, de szerintem a becsületesség az első, főleg ha munkáról van szó, és így én is nyugodtabban alszom...
A vízszigetelésen a földön vekvő vízvezeték esetében hideg vízre 4mm-es szigetelést gondoltam, melegre és cirkulációs vezetékre 9mm-et. Az Uponornak még 13-as csőszigetelése van. Kell az? Gyanítom, hogy kellene a 13-as.