Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

_Gabesz Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6275
Beirtam újból...tudod ismétlés a tud.....na azért.
Előzmény: Gasolin (6272)
Gasolin Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6274
Jut eszembe, olvastam a Moldova könyvet, még katona koromba. A könyv kézről-kézre járt, mert mindenkinek nagyon tetszett. Ha jól emlékszem a Pénz szaga volt a könyv címe.
Előzmény: Laduár (6268)
_Gabesz Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6273
Retarderek (Gasolin irása volt)

3 fajtája létezik:
1, olajos
2, elektromágneses
3, vizes (legújabb)


Müködésük lényegében: van egy állórész (stator) és egy forgo rész (rotor) egy közös házban. Normál esetben a rotor csak levegőt forgat, amikor azonban fékezésre van szükség, akkor valamilyen közvetítő közeget küldenek a rotorhoz, ami mozgásba hozza a folyadékot. Azonban a folyadék mozgását akadályozza az állórész. Emiatt a rotor mozgása is lelassul és ez hozza létre a fékezést (a kardántengelyen keresztül). A közvetitő közeg nagy mértékben felmelegszik ezért azt hűteni kell! (az energia nem vész el csak átalakul)

Olajos retardernél a közvetítő közeg az olaj, a vizesnél a víz.
Az olajos retardernél megkülönböztetünk két fajtát:
- primer retarder (a váltóházba van beépítve) pl. ZF WSK váltó (elsősorban nehézgép szállítóknál és bánya billencseknél használják) ára: ca. 14.000 EURO
- szekunder retarder (a váltó után van építve) Ára: ca. 4000 EURO
Az árak haszongépjármű gyártók gyári beépítése esetén érvényesek, nem utólagos beépítésnél.
A primer retarder mükődése a motor fordulatszámától független.
Szekunder retarder esetén minnél magasabb a motor fordulatszáma annél nagyobb a fékezőteljesítmény. Ezért érdemes visszakapcsolni a fokozatokat a nyomatékváltón. Ennek oka, hogy ha kicsi a motor fordulatszáma, akkor a szállítótt olaj mennyisége is alacsony, ami elégtelen fékteljesítményhez vezet. Fontos megjegyezni, hogy 1000 1/min motorfordulat alatt a retarder kikapcsol (motorvezérlő elektronika közbeavatkozik, hasonlóan a Bubu-hoz), mert ha a motor lefulladna, akkor leállna a kormányszervo, ami igen komoly galibát tud okozni pl. lejtőn lefele...
Ahogy melegszik a közvetítő közeg hőmérséklete, úgy csökken a leadott fékező teljesítmény. (ez minden retarderre érvényes)
Hidegen kb. 500KW, melegen kb. 400KW fékteljesítményt adnak le.
A ZF retarder (és gondolom a többi is) egy bizonyos hőmérséklet elérése után automatikusan kikapcsol, megakadályozva azt, hogy "megégessék" az olajat!
Primer retarder gyokorlatilag lépéstempoig hatásos. Megállni azonban itt is mint a szekunder ratardernél és a legtöbb retardernél a lábfékkel rásegítve kell (üzemi fékkel kell).
Primer retarder a bolygómű és a váltó közé van beépítve.

Hogy mire jó egy retarder arra, jó példa a következő: Egy német fuvaros cég alkalmazottja MB Actros retarderes nyergesvontatóval 600.000Km-t ment el úgy, hogy még csak fékbetétet sem cseréltek (Actors tárcsafékes). Többet azért nem, mert leadták a teherautót és vettek egy újat, de a betétek még nem szorultak cserére.
Itt jön képbe még a Intarder. Az Intarder egy ZF fejlesztés, mint a neve is mutatja (In jelentése németül = - ban, -ben) bele van építve a váltó házba, de a váltó (fogaskerékpárok) mögé. (A sebességváltó és az interder egy egységet képez.) A szekunder retarderek közé tartozik. A lényeg az, hogy a kialakítás miatt lényegesen könnyebb mint a hagyományos váltó mögé épített egység. A váltó olaját használja a fékezésre (ezért valamivel rövidebb a váltó olajcsere periódusa), illetve kb. 2L-el több olajal kell feltölteni. Elönye még, hogy ugyanaz a beépítési hossza, mint a inretarder nélküli váltónak, illetve az, hogy csak Kb. 75kg-al nehezebb mint az intarder nélküli váltó. A normál olajos retarderek kb. 150Kg plusz súlyt jelentenek. Intarder csak Ecospilt (nehéz kategória) váltókhoz létezik.

Elektromágneses retarderek, szokták Telma-nak is hívni a legnagyobb gyártójáról.
Elektromágneses elven müködik: vasmagos tekercs ami áram hatására magnetizálódik. A kardántengelyt körbeveszi ez a mágneses tér, és fékezi a kardántengelyt. Rá lehet építeni a váltó után, de szokták a tengelytáv közepére is szerelni.
Hátrány, hogy rendkívül nehéz ca. 250-400kg-m, ami a hasznos teher rovására megy, ezért tgk.-nál egyre ritkábban használják. Elsősorban ott alkalmazzák, ahol nem számít a hasznos teher pl. buszoknál. Vannak bizonyos váltók amihez csak ezeket lehet használni, pl. ZF Ecolite, ill kissebb EATON váltók. (ilyen váltó van pl. a Tornádó Kft. által teherautó alvázra épített rabszállítókon)
Megszakított hajtáslánc esetén (benyomott kupplungpedál) teljesen meg tudja állítani a járművet.

Vizes retarder, amit becsületes nevén Aquatardernek hívnak. Bemásolom első hozzászolásomat, amit a buszos fórumba írtam:
"A Pritarder a retarderek egy új fajtája. MAN és a Voith cég közös fejlesztése.(retarder egy olyan fék aminek az a lényege, hogy a jármű üzemi fékberendezésének használata nélkül fékezhető a jármű, így mindig hideg üzemi fékberendezés áll rendelkezésre, és ezáltal csökkenti a fékbetétek kopását) Elönye a hagyományos retarderhez képest az, hogy súlya csak 32kg szemben a ZF által gyártott Intarderhez melynek pluszsúlya 75Kg, Telma elektromágneses Retarder súlya pedig 250-400Kg. A Retarder mindig a kardántengely segítségével a hátsóhídon keresztül fékez. Müküdése független a jármű fékrendszerétől! Általában a kormányról vezérelhető egy kar segítségével.
Ugyanazon az elven működik mint az olajos retarder, csak itt a hűtővizen keresztül oldják meg ugyanezt. (a folyadékok gyakorlatlag összenyomhatatlanok).
A fogyasztást a retarderek abszolut nem befolyásolják mivel a feladatuk a fékezés.
Pritarder előnye a többi retarderhez képest csakis az, hogy lényegesen kisebb az önsúlya ami által nagyobb lehet a hasznos terhelhetőség, továbbá kisebb a beépítés helyigénye.
A Pritarder a következő részekből áll: van egy ház, egy rotor (forgórész)és egy állórész.
A rotor direkt a főtengelyről van hajtva. A főtengelyről hajtott rotor felgyorsítja a vizet ami az állórészbe ütközve elveszti mozgási energiáját (víz), ebből kifolyólag a rotor is lelassul és így (mivel a főtengelyre van szerelve) fékezi a motort. A fékezés miatt fellépő hőt (az energia nem vész el csak átalakul) a jármű hűtőrendszerén keresztülvezetve lehűtik. A hasznos terhelhetőség azért nő mert nincs szükség kiegészítő hűtőrendszerre mint a retardernél (intarder) vagy a Telmánál. Amire szükség van az egy nagyobb teljesítményű vizpumpa, hogy a hűtés intenzivebb legyen a többlet hőterhelés miatt! A jármű CAN-busz rendszerébe van bekötve és ezen keresztül kapja a jeleket a müködtetéshez.
A rendszert egyébbként a Voith-nál Aquatarder-nek hivják és várható, hogy hamarosan más járműgyártók is használni fogják. Az MAN egy önálló nevet adott neki (Pritarder) ugyanúgy mint ahogy elnevezte a ZF-Astronic váltót Tipmaticnak. Ugyanezt a váltót használja a Daf, Renault, Iveco is.) Valószínű, hogy az MAN igazából csak a pénzt adta és a tesztelésben segített a Voith-nak.

Retarderek hátránya: általában a kardánkereszt jobban igénybe van véve, emiatt "hamarabb" használódik el.
Korszerű elektronikával felszerelt tehergépjárművek már úgy müködnek együtt a retarderrel, hogy a fékpedált maximum a holtjátékig nyomva a retarder együtt fékez a kipufogófékkel (bubu), abszolut nem használva az üzemi fék fékbetétjeit, csökkentve ezzel a karbantartási költségeket.

Veszélyes árú szállításnál alapkövetelmény a retarder(!), és ha jól tudom a távolsági személyszállításnál is.

Itt is van róla egy kevés:
http://zeus.szif.hu/ejegyzet/ejegyzet/zvikli/kt0112.htm#12.5
Előzmény: Laduár (6268)
Gasolin Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6272
"húú, de szerény helyen van a Raba..."
És ha még be lett volna téve az összes kinai teherautógyár, akkor már bele se került volna a listába.
Laduár
Egyszer írtam egy nagyon részletes leírást az összes retarderről és müködésükről ebbe a fórumba. Csak annyit kell tenned, hogy a bal sarokba a keresőbe beíród a retarder szót és hamar meg fogod találni. Az után mindent tudni fogsz a retarderrről, még lehet, hogy többet is mint amit szeretnél. :o)
Pár hónapja (úgy 3-4) ismét belinkeltem, mert akkor ha jól emlékszem vikiviki érdeklődött a témáról.
Előzmény: vikiviki (6265)
Tector Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6271

Brrr, ez olyan, mint egy kerekekre épített, nagy, sárga és nyeles bukósisak...

(ront a helyzetén, legalábbis a szememben, hogy rönó)

:o))

 

KKÜ :o))

 

T.

Előzmény: Roadtrain (6266)
KODI Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6270

minden topictársnak illetve azoknak is akik csak nyomják egyfolytába, Kellemes Karácsonyi Ünnepeket!!!

 

Kodi

MALWIN Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6269

Szeva,

tudjuk mi az az Ede.

Állítólag én nagyon is, nézd meg az itteni mélcímemet:-))))

 

A vezetésről majd Tector kiokosít, a retarderről akár én is, de én most az 55-ös úton Baja felé tartok épp.

Úgyhogy meg kell várnod Gasolin kollegát, vagy visszaolvasni úgy 2000 hozzászólást-többször meg fogod találni a magyarázatot:-))

Előzmény: Laduár (6268)
Laduár Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6268

Sziasztok!

 Vezetett már közületek valaki "Edét", Rába kamiont? Moldovának van egy a kamionosokról szóló könyve abban olvastam róla és gondoltam megérdeklödöm, h ismeritek-e.

Ill mi az a retarder és mire való?!

capri-3 Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6267

kifele reggel indultam, ugyhogy estere ki is ertem, "egyseggel" mentem:)

 

hazafele Brno-ig birtam normalisan, a reggeli lerako miatt ertelmetlen lett volna odaernem 5 ora korul, igy hat 2 ora tajekan keresztberaktam magam az uleseken, volt nalam 2 takaro, egyik alattam, masik felettem es szunya 6-ig. a jaro motor ugyan zavart kicsit, de nem volt veszes. gondolkodunk vagy egy allofutesen, vagy vmi megoldason az alvasra, mert vegulis elferek benne szuken, pihenni jo.

regen egy 310D-ben is tudtam aludni, ebben meg tobb is a hely.

csak az ulesben kell vmi upgrade, mert ez eleg silany. anno a 310D-mben egy Recaro ules volt, barmennyit mentem, semmi faradtsag, rengeteget szamit.

ebbe is szerzek vmit idovel.

Előzmény: _Globetrotter (6262)
Roadtrain Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6266

Végül is nem rossz :o)))

De ebbe is szédülhet a sofőr mint a Magnumba :o))))))

vikiviki Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6265
húú, de szerény helyen van a Raba...
Előzmény: Gasolin (6264)
Gasolin Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6264
Újból működik a Tár, (átvette az SWI szolgáltató) és újra lehet képeket feltölteni. Ezért régi adóságom teljesítem:
Világ tgk. gyártása 2003
Világ tgk. gyártása 2
vikiviki Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6263
beraktak a raktérbe egy összehajthatós kempingágyat?:))
Előzmény: _Globetrotter (6262)
_Globetrotter Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6262
Sziasztok.
Múlt hét végén mennyi kamion ált a házak előtt mindenki játszik a karácsonyra,
Amerre kamiont lehet látni felénk a házak előtt ott mindenhol ált egy vas:-)

Capri-3
Egy kollega autójában aludtál, vagy van a kisottodban ágy?
(nem röhög halottam már hálófülkés ducatról:-)
Előzmény: MALWIN (6261)
MALWIN Creative Commons License 2004.12.23 0 0 6261

A kamionosok is igyekeznek haza karácsony környékén, nem tudtad, bohó kollega?:-))

 

Előzmény: Roadtrain (6258)
vikiviki Creative Commons License 2004.12.22 0 0 6260
gyere inkább MSNre, aztán kibeszéljük a dolgokat:)
Előzmény: Roadtrain (6258)
vikiviki Creative Commons License 2004.12.22 0 0 6259
Saucony Grid nemtudomapontosnevét terepfutócipőt, egy szép szűk felsőt:), egy kordbársony nadrágot, egy új SKF kerékcsapágyat:)) (ez már bent is van), egy 3*8as, Shimano Alivio váltókart, egy első fehér villogót, a többit nem tudom, de nem sokkal többet, mert már csak egy sógornőm meg egy 4éves unokahugom van hátra:)
Előzmény: Roadtrain (6258)
Roadtrain Creative Commons License 2004.12.22 0 0 6258

Nagy itt a csend!!

Senki nem ír??

Kinek mit hoz a Jézuska??Vagy még titok?? :o)))))

capri-3 Creative Commons License 2004.12.21 0 0 6257

na megjartam a hadak utjat:)

 

vasarnap reggel 7-kor indulas, 2 elott mar Dubiban voltam, 1-2 "kirakat" volt meg csak:)

aztan a hatarnal elkapott a ho, meg is csusztam, de semmi komoly, 5 kor mar berlinhez ertem.... volna, de akkora hovihar  jott velem szembe, hogy szinte leallt a forgalom:( ho es jeg minden, 40-nel mentunk, 200m kovetesi tavolsag es meg igy is el el csusztam a jegen:(

majdnem 8 orara kerultem meg berlint, de 10 utan picivel mar hamburgban voltam, megvartam ismerost (akinek befagyott a kocsiajtaja:) aztan irany az agyiko... kepzelhetitek, jol aludtam:)

 

hazafele semmi extra, hacsaknem 10 korul Dubi, ugyebar:)

rendesen porogtek a lanyok, gyujtottek volna karacsonyra, de nem tolem:)

MALWIN Creative Commons License 2004.12.20 0 0 6256

Szevasz,

 Köszi!!!

 

Ezek szerint átlábaltál a nagyvízen...üdvözlet újra itthon!

Előzmény: scanias (6255)
scanias Creative Commons License 2004.12.20 0 0 6255
Udv mindenkinek itthonrol!Kellemes unnepeket MINDENKINEK!!
_Gabesz Creative Commons License 2004.12.20 0 0 6254
Igen.
14880ccm, 286kW (389LE), 1559Nm
Előzmény: csabicsucsu (6252)
vikiviki Creative Commons License 2004.12.20 0 0 6253
Veszprémben vagy 10 volt két óra alatt, olyan tükörjég volt (de 9 és 11 között)
Előzmény: capri-3 (6251)
csabicsucsu Creative Commons License 2004.12.19 0 0 6252

A Renault R390-es V8-as motorja gyári motor?

Nem tudja valaki?

capri-3 Creative Commons License 2004.12.18 0 0 6251

jartam mar Dubi-ban, igaz nappal, de szoltak joelore, mire "kell' figyelni:)

most sztem ugy del korul erek oda, majd esetleg visszafele erdekesebb lesz:)

ha hetfon fel is tudok pakolni, meg ejjel elindulok haza.

 

nem a levegoben kozlekedtem, Domsod-Dunafoldvar-Cece-Enying-Veszprem es vegig a 8-ason Turje falucskaba, majd vissza 8-as, M7.

del elott indultam es este 7-re ertem haza, a pakolas fel ora sem volt.

de a lenyeg, hogy en nem lattam balesetet, tehat arra nem volt.

Előzmény: _Globetrotter (6250)
_Globetrotter Creative Commons License 2004.12.18 0 0 6250
Templicse fel menet van egy utolsó Cseh falucska, aminek Dubi a neve, ha arra mész írd, meg mit láttál:o)
Nekem nagyon az agyamba vésődött:-)
Előzmény: capri-3 (6242)
Roadtrain Creative Commons License 2004.12.18 0 0 6249

Akkor te a levegőben közlekedtél??

Az egyik autónk Zalában volt fuvarba,lefelé 8baleset haza felé 7baleset.És hajnali 5-től este 6-ig tartott az út :o(( 540km

Előzmény: capri-3 (6242)
Roadtrain Creative Commons License 2004.12.18 0 0 6248

Én meg viccből írtam a klímát :o)))

Az itteni ímél címem a messengeres is :o)))

Előzmény: _Gabesz (6240)
_Gabesz Creative Commons License 2004.12.17 0 0 6247
Jaja. A gyertyákat pl. Romániában...
Előzmény: MALWIN (6246)
MALWIN Creative Commons License 2004.12.17 0 0 6246
Alig van már Bosch-gyártás, legalábbis eredeti.Gyártatnak mindenhol, szvsz még Grönlandon is.
Előzmény: _Gabesz (6245)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!