"Osztós tényleg jó cucc de ahogy számoltam elég rendesen megdrágítja
több cső és maga az osztó is igen drága "
Lehet, hogy drága az osztó, de sokkal kiegyenlítettebb a víznyomás, ha minden csapolási helyhez külön viszed a csövet. A meghibásodási lehetőség is szinte nulla a "T"-k hiánya miatt.
Az osztó árával szembe kell tenni azt is, hogy egy "T" idom árán mennyi csövet is tudsz venni. Pl. hat csapolási helyhez kell min. öt pár "T". Ezek árán már kapsz 50-60 méter 16-os ötrétegű csövet. Nem hiszem, hogy egy osztós rendszer nagyságrendekkel drágább mintha mindent egy gerincről ágaztatsz le.
Osztós tényleg jó cucc de ahogy számoltam elég rendesen megdrágítja
több cső és maga az osztó is igen drága .
""""
A tapasztalati adatok alapján történö méretezésnek néhány feltétele van, ezek teljesülését elözetesen ellenörizni kell:
- a vízhálózat legfeljebb 40 csapoló egységnyi,
- nyomásingadozásra érzéketlen,
- a legmagasabban fekvö csapoló felett a rendelkezésre álló statikus nyomás legalább 1,5 bar,
Ha ezek a feltételek nem teljesülnek, a méretezést hidraulikai számítással kell elvégezni.
A csöhálózat méretmegadása tapasztalati adatok alapján
/1/
A csövezeték méretét az ellátott csapoló egységek száma határozza meg az alábbiak szerint:
acélcsönél:
- 1-2 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 15 mm, ill. 1/2"
- 3-6 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 20 mm, ill. 3/4"
- 7-20 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 25 mm, ill. 1"
- 21-40csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 32 mm, ill. 5/4"
PVC csönél:
- - 1 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 16 mm,
- 2-3 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 20 mm,
- 4-10 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 25 mm,
- 11-24 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 32 mm,
- 25-40 csapoló egységet ellátó vezetékszakaszon Æ 40 mm,
rézcsönél a csöméretek egybevetése alapján /4./ szerint:
- 1/2"-os horg. acélcsö » NA 15 mm-es, Æ 18 x 1 mm-es rézcsö,
- 3/4"-os horg. acélcsö » NA 20 mm-es, Æ 22 x 1 mm-es rézcsö,
- 1"-os horg. acélcsö » NA 25 mm-es, Æ 28 x 1,5 mm-es rézcsö,
- 5/4"-os horg. acélcsö » NA 32 mm-es, Æ 35 x 1,5 mm-es rézcsö,
A szaniter berendezések csapolói az alábbiak szerint sorolhatök a csapoló egységek szerint:
- 1/2 csapoló egység: a kis vízigénnyel müködtetett csapolók, pl. ivókút, bidé, kézmosó, szájmosó, WC tartály szelepe, stb.
- 2 csapoló egység: a nagy vízigénnyel müködtetett csapolók, pl. fürdöszobai csaptelep, a mosókonyhai 3/4"-os kifolyószelep,, a WC nyomóöblítö szelepe,
- 1 csapoló egység: minden eddig fel nem sorolt csapoló.
"""
Igen, igen jó lenne ha jó lenne de nem tudom ki az aki ezeket tényleg betartja .
Na ezt a betonozós dolgot végleg nem értem ,csomó gyártói oldalon képen videón
ott figyel hogy nyomják rá a betont .
Szóval én ezt igen nagyon furcsállom . De abban igazad van hogy jobb elkerülni
és én magam is erre a következtetésre jutottam hogy kerülni kéne.
Ez is meg a fűtés is egy szakma de félelmetes hogy mindenki mást mond .
Azért kíváncsi lennék, hogy mégis itt hányan buknának meg egy műszaki felülvizsgálaton (az itteni szerelők közül) :D
Mikor pl. stopperrel mérik, hogy mennyi idő alatt töltődik fel egy WC tartály....
Nagy divat lett ez a 20/16os szerelési "rendszer", de azért nem ártana figyelembe venni azt sem, hogy mi hány csapolóegységnek felel meg és azt milyen átmérővel kell szerelni...
Illetve a hálózatban levő nyomásingadozást sem....
Mindegy.
Prés idomot betonba nem szabad rakni, villáskulcsosat meg pláne... Ámbár egy szerelő ismerősöm tesz betonba préidomot és neki vagy egy módszere, hogy hogy szereli és soha nem ment még neki szét egy sem... De jobb nem kísérteni az ördögöt :)
Az összes fali fűtőben benne van a váltószelep. Legalábbis én még nem találkoztam olyannal, amibe ne lett volna benne!
Tehát (szinte) bármilyen fali fűtőt választhatsz, az tudni fogja a tárolót is (kivéve, ha valami 50éves készüléket veszel, bár gondolom új készülékről van szó)...
"Aztán a zárt égésterüeknél talán komolyabb műszerrel nyilván bizonyos égéstermék alkotókat lehet mérni, de szerintem egy mezei seprő nem igen tud mit mérni egy átlagos kéményen."
Kiegészíteném annyival, hogy pl. a turbós készülékekknél !!
Anno régen mi a huzatot mértük és mmvo. értékben adtuk meg, ami nagyjából kp/m2 értéket is jelentett !!
A mi kéményseprőnk minden esetben bedugott egy szenzort a kéménybe a karbantartó fedél leszedése után, és egy digitális műszerrel mérte a CO-t, O-t, CO2-t, hőmérsékletet, légfelesleget, és hatásfokot. Mindezt 4500Ft-ért.
van T ami 20/16-os. ha vegig 20-al mesz, akkor sem lesz senki. egyedul a melegviznel erdemes szorakozni a vastagsagokkal, hogy keves viz legyen a csoben ami kihul
Nincs ebben semmi különös . Ez az un. sor ellenőrzés.
Ilyenkor nem mérnek semmit (nálam a tizenkét év alatt 2x nézték műszerrel az égéstermék visszaáramlást ) Ha zöld nincs, ha piros akkor van visszaáramlás ) ami tulajdonképen egy páraérzékelésen alapszik - tehát nem mérés, hanem csak egy indikáció - jó laikusnak el lehet adni mérésként is.
De mint írtam ez csak 2x fordult elő, amúgy kimerül a tevékenységük a tükrözésben és az adminisztrációban.
Nálunk ez 3250ft / év. Általában 5 percig tart, és mivel házról házra járnak, egy meglehetősen kifizetődő vállakozás.
Lehet mérni, de inkább csak jelezni, hogy nincs e égéstermék visszáramlás - az egy indikáció - jelzés csak.
hatásfokot mérni ?
Hát nem tom, de szerintem azt inkább számolják.
Aztán a zárt égésterüeknél talán komolyabb műszerrel nyilván bizonyos égéstermék alkotókat lehet mérni, de szerintem egy mezei seprő nem igen tud mit mérni egy átlagos kéményen.
Ezt ő saját hatáskörben mérte, vagy te kérted meg rá, ha már ott volt...
Mivel tud ilyet mérni??
Évente szokott kijönni a kéményseprő bemérni a kéményt, korábban csak a szennyezőanyagokat mérte, most először volt rajta az éta érték is az általa adott, hivatalos jegyzőkönyv-cetlin. Műszerrel mérte:-)
Decemberi hidegekben volt ennyi, sima nyílt égésterű kazán, falon szellőző, ahol dől be a hideg, egyik oldalról csak 30 centis tömör tégla tűzfal, a főfalak fél méteresek, de tömör tégla. Javasoltam neki, hogy vigye lejjebb a fűtővíz hőmérsékletet, azt mondja ez elég jó megtakarítási ötlet volt :) Én is nagyon sokalltam.
8-9m3 nekem is volt, turbós kazánnal, körbefűtve, amikor kinnt már a finnek is télikabátot vennének...Hiába, kell az a hőszigetelés.
Azért is mondtam, hogy a 6kW nem biztos, hogy mindig elég egy ilyen kecóba.
Kombi turbós kazánom szivattyúja elég hangos. Arra gondoltam valami hangszigetelő szivaccsal, vagy szálas anyaggal bebugyolálom. Mivel ezek elég jó hőszigetelők is egyben, kérdés, hogy a szivattyú mennyire bírná ezt? Károsodhat-e ettől? Egyáltalán kell e neki bárminemű hűtés, vagy 90 fokig simán bírja?