Ha nem tudsz egy kúposságot és egy menetemelkedést megmérni, akkor sajnos meg kell venned drágán a "gyári" alkatrészt. Ami sokszor ugyan az, mint amit megvehetsz harmad vagy negyed áron a nagyobb autóalkatrész üzletekben. Kivéve, ha valaki kinyomozta már, melyik személygépkocsiéval azonos az Ambra kormányösszekötő gömbfej, és felteszi ide.
A devecseri webshopban 8490 Ft-ért adnak egy kormányösszekötő gömbfejet:
Nekem a 2 db Ibiza axiál csukló és a 2 db Panda szélső gömbfej, plusz 2 db új porvédő gumi került annyiba, mint amennyiért 1 db gyári axiál csuklót adtak volna.
Az Ambra kormányműve is axiál csuklós, annál nincs jobbos meg balos menetű gömbfej, mindkét oldalon ugyan olyan van.
Én párban szoktam cserélni a gömbfejeket, a kormányműben 10 év alatt 1x kellett, a támasztó gömbfejeket viszont sajnos sokkal gyakrabban. Ha már az egyik oldalon szétment egy gömbfej, a másik se lehet a toppon, szerintem jobb egyszerre megcsinálni.
A jót minek cserélnéd, zsírozni :-) pont az a lényeg, hogy ne essen ki. A ligiert nem ismerem, de a jobbos, balos menetes megoldásnál az egy kerék kormányzásnál az összekötőnél találkoztam. Hú ez így bonyolult :-) teherautó, traktor.... ahol az egyik kereket mozgatja a kormánymű a másik oldalt egy összekötővel kapcsolják össze. Annál a megoldásnál a jobbos balos menetnek köszönhetően, az összekötő csövet tekergetve lehet állítani a kerék összetartáson. A tiédnél ahogy Bakancs4 "befotózta" két külömbözö vastagságú menettel létezik. Fogsz egy tolómérőt és megméred a tiéd.
Ablaktörlő vezérlése helyesen : gyors--lassú--alaphelyzetbe visszatérítő--üres--manuális. Ha csak a manuális állásban tudod alaphelyzetbe visszatéríteni a lapátot , akkor az ablaktörlő motor hajtóműházában lévő elektronika hibásodhatott meg. Többször javítottam már , a tranzisztor szokott "elszállni". Szétszedés előtt célszerű még átvizsgálni a nagyobbik csatlakozósort,ami a hajtóműre megy!
Na ha elmegy az olajnyomás,akkor lehet kopott olajszivattyú,vagy elhasználódott olaj,esetleg (ha van egyáltalán) nyomáshatároló szelep.Illetve a csapágyak kopottsága is befolyásolja.
Csak azért kérdeztem a részleteket, mert anno az "ezerketteszsigában" csont nélkül kicseréltem a talpas csapszeget, és a kormányösszekötőt is, igaz, utána az összetartást be kellett állíttatnom, de semmi gáz nem volt vele a továbbiakban.
Ezért gondoltam, hogy ezzel is elboldogulok, csak az esetleges tanácsokra voltam kíváncsi.
Rajta vagyok, hogy mielőtt kivegyem - ha segítetek akkor is, ha nem, akkor is - beszerezzem, és beletegyem.
Annyi eszem azért van, hogy tőlünk 500 méterre lakik egy volt osztálytársam, aki autó szerelő, (folyamatosan "praktizál") és ha nem boldogulok vele, úgy is szólok neki!
És ha így lesz, természetesen átnézetem vele az egész autót!
Nos ez lehet egyszerű és bonyolult is.... Nálam az ötödik képen a jó gömbfej mutatja a megoldást.Az a kalapálás nyom.Meglazítod az anyát, de nem veszed le egészen pár menetet rajta hagyod.A gumi felett, egy nagyobb kalapáccsal ellent tartasz míg a másik oldalról meg ütöd egy másik kalapáccsal, ezzel lazítva a kúpot. Nem az anyát nem a kúpot, hanem azt a fémet amibe a gömbfej bele van csavarral rögzítve. Nem kopogtatni ráütni mint amikor a malacpersejt csapod szét :-) ha jól dolgoztál, lecsúszik a gömbfej amit már csak az anya tart azzal a pár menettel. Most már azt is letekerve lejött a gömbfej. Ezzel nincs vége még abból a csőből is ki kell tekerned a kontra anyát meglazítva, de mielőtt ezt megtennéd mérj egy távolságot, hogy ugyan olyan távolságra tekerd vissza az újat.Ez azért fontos mert ez a méret határozza meg a kerék összetartást, ettől megy egyenesen. Összerakás után vissza ellenőrizni minden csavart, hogy meg van e húzva rendesen.
AIXAM 400 1999- es évj. alapkivitel. Ablaktörlő vezérlése: gyors--lassú--üres--üres--manuális . Volt, vagy van ezeknek ütemezett állása is, vagy csak a helye van meg? Hol találom a relét? Köszönöm a választ.
Még mielőtt parázs vita kerekedne a semmiből! Azért lássuk be, hogy az autószerelés ezen része nem egy elsajátíthatatlan szakma! Főleg a futómű! De mindenképpen odafigyelést igényel! Csavar ki, alkatrész ki, csavar vissza! De az tény, hogy lehet, hogy mire a kevesebb tapasztalattal rendelkező próbálkozó kivarázsol egy gömbfejet, neadjisten sikerül még ezt azt közben szétvernie, addig egy tapasztaltabb, már túl van a szerszámpakoláson fürdésen, és a Barátok közt 6585478. részét is megnézte már...
Én sem vagyok autószerelő, anno én is szétvertem pár porvédőt, mire megtanultam hogy kell kivenni...
De ha mindig mindennel autószerelőre várnánk, és nem próbálkoztunk- próbálkoztak volna saját kezű megoldásokkal, akkor ebben a kis forumban lévő mopedautó tulajok csak a cseresznyefa alatt álló hibás autóikról tudnának beszélgetni...
Más!
Kicsit félre lettem informálva a pár hozzászólással lejjebb írt Yanmar traktor motorral kapcsolatban. Szóval amikor felmelegszik a motor, akkor elmegy az olajnyomás.. A többi az csak ismeretlen költő műve volt ("forr az olaj")
Nos ez a hozzászólás kissé fel Ba-ta. az agyvizemet, talán te lennél az az egyedül hozzáértő szakember aki K-va drágán megtudja szerelni a mopedautókat? És te honnan szerezted a nagy gyakorlatodat, talán tanulással mint más is!
Nos talán Ő is tanulni akar és ezért ne segítsenek neki a tapasztaltabbak. Valamint nem mindenkit vet fel a pénz és talán más megoldása nincs mint az hogy maga megbütyköli. Ezért legyünk embertelenek és ne lássuk el tanácsokkal hogy jobban könnyebben tudással felvértezvel tudjon nekifogni.
Boccs ,nem bántani akarlak . De ! Aki egy feszültség mérővel nem bánik el egyedül ,s megkérdezi hogyan tudná a kormányösszekötőt kiszedni ,isten ments hogy belekezdjen ! Kormánymű nem játék . Tisztelt Fórumozók akkor járnának el helyesen ,ha ebben nem segitenének .Az úton mások életét is veszélyezteted ,nem egyedül közlekedsz . Amatőrök sok mindent bütykölhetnek az udvarban ,de az nem fék - futómű - kormánymű Daty ! Tessék beszerezni az alkatrészt és hozzá értőhöz fordulni a kicserélésében ,nem ezen spórolni ! Nem ártana / ezek után / ha a kiskocsidat átnézné egy hozzá értő személy . Mielött még a hírekből értesülünk Rólad .
Úgy látom a Ligier kormányösszekötő gömbfejnek kúpos a szára, jó eséllyel passzolhat hozzá valamelyik személygépkocsié. A katalógusokban benne van a szár kúpossága, és a menetek mérete, az alapján lehet keresgélni.
Pár éve az 500.4-es Aixam kormányművét raktam össze Fiat Panda szélső gömbfejből, és Seat Ibiza axiál rúdból. Az új gumiharangokkal együtt 10e Ft-ból kijött az egész. Sokáig böngésztem a katalógusokat, hogy a menetek, és a rúdhosszak stimmeljenek.
Az Aixam gömbcsuklók annyiban másak, hogy hengeres a száruk, így le kellett esztergáltatnom a kúpos részt. Kifúrhattam volna kúposra is a segédirányító kar furatát, de irreálisan drágák a kúpos dörzsárak.
A szélső gömbfej szára hengeresre esztergálva:
Felül a gyári, alul az "utángyártott" Panda/Ibiza kormányösszekötő:
Tapasztalataim szerint, nemhogy hely, de még egy helyen sem mindegy, melyik ügyintéző kezébe kerül a papírod. Eléggé nincsenek képben.
Az NKH-nál épp tanítottak be egy új kollégát, amikor vittem a papírokat és neki is mondták, hogy nem mindegyikhez van forgalmi, tehát elfogadják a bizonyítványt is, csak én nem akartam, hogy elvegyék, ezért oda sem adtam. Az okmányirodában azt mondta a hölgy, hogy 10 éves pályafutása alatt nem derült ki számára, hogy létezik ilyen jármű és rendszám.
Ez valóban így van . A gyakorlat az , hogy teljesen a gépjárművek ( autók , ritkábban motorkerékpárok ) ügyintézéséhez vannak hozzászokva , ezért azt a metódust alkalmazzák a nagyon ritkán előforduló , nem gépjármű járgányokra -- vagyis a mopedautókra és a lassú járművekre .
Márpedig ez a két csoport kissé eltér .
A négykerekű segédmotoros kerékpárok forgalomba helyezésekor ugyanis van két jelentős engedmény a forgalomba helyezés papírkövetelményeire vonatkozóan .
Az egyik az ismertebb : azokat a mopedautókat tkp. eredeti okmányok nélkül , szimpla adásvételivel -- vagy bármi mással , ami a jogszerű birtokba kerülést és az ittlét tényét igazolja -- forgalomba helyezik , ha 2009 április 01 előtt már az országban voltak . Ez relatíve tudott-alkalmazott dolog .
A másik nehézkesebb : amikor mutattam a jogszabályt a Kormányablak vezetőjének -- akit onnan van szerencsém ismerni , hogy együtt vártuk 16 hónapig a választ a Központi Okmányirodából a beadványomra -- ő se tudott rá mit mondani , az állásfoglalás kérését ajánlotta . Lényegében arról van szó , hogy :
-- az Unión kivülről jött járműveknél a forgalomba helyezéshez szükséges a hiánytalan eredeti okmány és származás ellenőrzés
-- az Unióból származó járműveknél hiánytalan okmányok esetében nincs származás ellenőrzés
-- bizonyos okmányhiánynál forgalomba helyezik az Uniós járművet , de csak származás ellenőrzés után
-- ez utóbbi pont alól kivételezi a jogszabály a mopedautókat , amiket hiányos okmányokkal , származás ellenőrzés nélkül is forgalomba helyeznek
Hogy ez a gyakorlatban mit jelent azt nem tudom -- de meg fogom tudni ...
És akkor nézzük a törvény betűjét --akit bővebben érdekel annak átküldöm privátban :
326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet
a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
42§(3) A (2) bekezdésben foglaltak igazolása mellett, a járművek forgalomba helyezésének további feltételei:
b) más EGT-államból belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű belföldi forgalomba helyezését megelőzően a jármű jogi helyzetének tisztázása megtörtént, valamint az ügyfél a kérelméhez csatolta a származási tagállam hatósága által kiadott
ba) nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát, vagy
bb) harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került;
(4)124 A (3) bekezdéstől eltérően a származás-ellenőrzés elvégzését követően a forgalmi engedély hiányában is forgalomba helyezhető a jármű az alábbi esetekben:
a) ha a más EGT-államból behozott használt jármű forgalomba helyezése során
aa) nem áll rendelkezésre a nem harmonizált forgalmi engedély eredeti vagy a kiállító hatóság által hitelesített másolati példánya, de az ügyfél csatolja a kiállító hatóság által a jármű nyilvántartott adatairól kiállított igazolást, vagy
ab) a harmonizált forgalmi engedély I. és II. részből áll, és a II. rész hiányzik,
b) a jármű azért nem rendelkezik forgalmi engedéllyel, mert a származási országban forgalomba helyezésre nem kötelezett,
c) a járművet hatósági árverés, hatósági vagy bírósági határozat útján szerezték meg és a jármű forgalmi engedéllyel nem rendelkezik.
43. § (1) A külföldről belföldi üzemeltetés céljából behozott használt jármű – a 42. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt feltételnek megfelelő jármű és a négykerekű segédmotoros kerékpár kivételével – forgalomba helyezésének kezdeményezése előtt származás-ellenőrzését el kell végezni. A származás-ellenőrzés kezdeményezése a közlekedési igazgatási hatóságnál származás-ellenőrzési nyilvántartásba vétellel valósul meg.
Ha jól értelmezem akkor a gömb kibújt a foglalatból . Az ilyesmi nincs előzmény nélkül , kotyognia kellett rendesen , és ha a gyanús kormánymozdulatkora az ember megrángatja a futómű felfüggesztő elemeit azért hamar kiugrik a hiba . De mindegy , fő , hogy baj nélkül megúsztad a kalandot .
Nem tudok arról , hogy mivel lehet helyettesíteni , én nagyon régen Érdről rendeltem ilyesmit , de elsőre rossz méretűt küldtek ( mert kétféle méret van ) , de szó nélkül kicserélték a megfelelőre .
Ettől függetlenül nem lennék meglepve , ha valamelyik kiskocsival egyezne a kormányösszekötő-gömbfeje . Az átalakítást ( más méretűre felfúrni ) neked nem javaslom .
Tapasztalataim szerint, nemhogy hely, de még egy helyen sem mindegy, melyik ügyintéző kezébe kerül a papírod. Eléggé nincsenek képben.
Az NKH-nál épp tanítottak be egy új kollégát, amikor vittem a papírokat és neki is mondták, hogy nem mindegyikhez van forgalmi, tehát elfogadják a bizonyítványt is, csak én nem akartam, hogy elvegyék, ezért oda sem adtam. Az okmányirodában azt mondta a hölgy, hogy 10 éves pályafutása alatt nem derült ki számára, hogy létezik ilyen jármű és rendszám.
A mi Pöfikénkbe, korábbi gazdája komoly hangfalakat+ rádíót épitett be .Igaz az Aixam Goldban
valamivel komolyabb motortér hangszigetelés volt,Ha nagyon akartad, túl lehetett harsogni a motorhangot.Mondjuk én megvoltam zene nélkül ....De a híreket meghallgatni csak jó volt,no ,majd Lawicska, Lali komám elmondja,ő hogy látja...
AIXAM 400-asnál, egy kicsit túlzásnak tűnik motorhangról beszélni. Nálam a belső kilincsnél mindig akad füldugó. Néha a gyalogosok meg is mosolyognak ,vagy tán megijednek.. Ha nem padlózom, az enyém nem megy.